Miksi ihmisilla on niin hirvea kiire lapsen kehityksen suhteen? Akkia pitaisi siirtya nokkamukiin, tavalliseen mukiin, yksiin paikkareihin vaikka vakisin, nopeasti kavelemaan,
äkkiä potalle, jne. Miksi ei saa kehittyä rauhassa omassa tahdissa?
Kommentit (61)
Koetaan, että vanhemmuus on suorittamista ja mitattavien tavoitteiden mahdollisimman nopeaa saavuttamista.
Oman kokemukseni mukaan samat vanhemmat ovat niitä, jotka suureen ääneen kehuskelevat lastensa " saavutuksilla" , vaikka ne olisivat hurjan painostuksen ja treenauksen tulosta. Ja hämmästelevät, miksi joku muu ei sellaiseen ole panostanut.
Vierailija:
Olisi pitänyt ilmaista itseni selvemmin.
" SITTEN kommenttisi loppuosan käytit julistamaan, että lasta pitää " tukea" nimenomaan mm. vierottamalla hänet aikaisin vaipoista, koska muu on vanhempien laiskuutta."
TÄssä siis viestini loppuosa:
Mua jotenkin huvittaa nää keskustelut koska niistä paistaa vain vanhemman helppouden kaipuu. Se että lapsen pitää saada olla lapsi tarkoittaa että sen pitää saada syödä tuttia, olla vaipoissa, kulkea rattaissa jne.
Tämä sama lapsi menee jo 9kk-ikäisenä kokopäivähoitoon, nukkuu vastasyntyneestä omassa huoneessaan omassa sängyssään, vieroitetaan nopeasti rinnalta jne.
Missä puhuttiin vaipoista vieroittamisesta aikaisin?
Vauvat pissaavat. Se on hyvin luonnollista. Kaikki tietävät sen!!! SIinä, että vauva osaa pissiä syntyessään ei liity mitään kummallista. Vauvojen pissauttaminen astiaan, sanomalehdelle tms. on vanha tapa. EI mikään uusi keksintö. Ainakin ennen äideillä oli sen verran maalaisjärkeä, että tiesivät lapsensa osaavan pissata jo vastasyntyneenä ja yrittivät päästä vähemmällä vaippojen pesulla. Toisekseen vauvan on mukavampi olla yhden pissan kuivemmassa vaipassa... Eli syömisen/unien jälkeen vauvaa pidettiin sylissä ilman vaippaa ja odotettiin hetki, että pissa lirahtaisi. Oma isoäitini (86v)teki näin minun poikavauvalleni pari vuotta sitten. Hänestä se oli luonnollista, eikä siihen liittynyt mitään kummempaa kasvatuksellista näkemystä, ainoastaan järkeä.
Tjaa, en tiedä liittyikö enää tähän keskustelun saamaan sävyyn, mutta ajattelinpa kirjoittaa...
provosoidut aivan suotta. Luet rivien välejä vaikkei niissä ole mitään. Onko teillä ollut ongelmia kuivaksioppimisessa?
Kirjoitin ironisen viestini 10 varhaisesta potatuksesta.
Sinä julistit, että ei noin, kun meilläkin kerta niin-ja-näin.
Sitten julistit, että MUUN MUASSA vaipoissa pitkään kulkeminen (ja joo, myös tutin ja rattaiden käyttö jne) johtuu siitä, että vanhemmat pyrkivät helppouteen = ovat laiskoja.
Vierailija:
" SITTEN kommenttisi loppuosan käytit julistamaan, että lasta pitää " tukea" nimenomaan mm. vierottamalla hänet aikaisin vaipoista, koska muu on vanhempien laiskuutta."TÄssä siis viestini loppuosa:
Mua jotenkin huvittaa nää keskustelut koska niistä paistaa vain vanhemman helppouden kaipuu. Se että lapsen pitää saada olla lapsi tarkoittaa että sen pitää saada syödä tuttia, olla vaipoissa, kulkea rattaissa jne.
Tämä sama lapsi menee jo 9kk-ikäisenä kokopäivähoitoon, nukkuu vastasyntyneestä omassa huoneessaan omassa sängyssään, vieroitetaan nopeasti rinnalta jne.Missä puhuttiin vaipoista vieroittamisesta aikaisin?
Vaipoistahan siinä nyt koko ajan puhuttiin! Jos sinä et puhunut, miksi ihan numerolla mainiten kommentoit minun vaippoja koskevaa kirjoitusta?
Ja sitä paitsi töissä, ilman parempaa tekemistä ;D
(10jne.)
" Kirjoitin ironisen viestini 10 varhaisesta potatuksesta."
Kyllä. Ymmärsin ironian. Kun siirryttiin toiselle kierrokselle, sä tipahdit. :)
" Sinä julistit, että ei noin, kun meilläkin kerta niin-ja-näin."
En puhunut että noin ei POTATETA, vaan että noin ei tueta lapsen kehitystä. Lapsen luontoisesta kehityksestä kun mainitsit tuon kuuluisan viestisi 10 lopussa.
" Sitten julistit, että MUUN MUASSA vaipoissa pitkään kulkeminen (ja joo, myös tutin ja rattaiden käyttö jne) johtuu siitä, että vanhemmat pyrkivät helppouteen = ovat laiskoja."
Ei, oma esikoiseni on ollut suhteellisen pitkään vaipoissa. Ystäväni 3,5-vuotias on täysin vaipoissa enkä kauhistele tilannetta koska tiedän tapauksen. Ärsyynnyn vain ihmisistä jotka AUTOMAATTISESTI pitävät isoa lasta vaipoissa, eivät tyyliin ole edes näyttäneet pottaa saati kertoneet mihin sitä käytetään, koska " lapsen kuuluu saada olla lapsi" . Jos lukisit kaikki viestini ajatuksella voisit nähdä kokonaiskuvan.
Vierailija:
" SITTEN kommenttisi loppuosan käytit julistamaan, että lasta pitää " tukea" nimenomaan mm. vierottamalla hänet aikaisin vaipoista, koska muu on vanhempien laiskuutta."" Vaipoistahan siinä nyt koko ajan puhuttiin! Jos sinä et puhunut, miksi ihan numerolla mainiten kommentoit minun vaippoja koskevaa kirjoitusta?"
Minä en puhunut vaipoista. Sinä ehkä puhuit, mutta en ole ajatusten lukija.
33 ja muitakin
että pääsee toisille sanomaan kuinka paljon aikaisemmin ja nuorempana hänen lapsensa oppi sitä ja tätä. Toisilla ihmisillä on niin voimakas kilpailuvietti, lastenkin kanssa. Ja aina pitää olla " paras" ja ensin. Sitten pääsee toisille ihmettelemään että onkohan heidän lapsissa jotain vikaa kun eivät vieläkään osaa jotain.
Itsehän sanoit, että (kirosanan säestyksellä) kimpaannuit kommenteistani. Siitä oli ironia aika kaukana.
Vierailija:
" Sinä julistit, että ei noin, kun meilläkin kerta niin-ja-näin."
En puhunut että noin ei POTATETA, vaan että noin ei tueta lapsen kehitystä. Lapsen luontoisesta kehityksestä kun mainitsit tuon kuuluisan viestisi 10 lopussa." Sitten julistit, että MUUN MUASSA vaipoissa pitkään kulkeminen (ja joo, myös tutin ja rattaiden käyttö jne) johtuu siitä, että vanhemmat pyrkivät helppouteen = ovat laiskoja."
Ei, oma esikoiseni on ollut suhteellisen pitkään vaipoissa. Ystäväni 3,5-vuotias on täysin vaipoissa enkä kauhistele tilannetta koska tiedän tapauksen. Ärsyynnyn vain ihmisistä jotka AUTOMAATTISESTI pitävät isoa lasta vaipoissa, eivät tyyliin ole edes näyttäneet pottaa saati kertoneet mihin sitä käytetään, koska " lapsen kuuluu saada olla lapsi" . Jos lukisit kaikki viestini ajatuksella voisit nähdä kokonaiskuvan.
Ei tarvitse olla kummoinenkaan ajatustenlukija ymmärtääkseen, että viesini nro 10 koski vaippoja ja potatusta.
Jos puhuit AUTOMAATTISESTI pitkään vaipoissa pitämisestä, niin mikset sano, mitä tarkoitat.
Sama juttu kommenttisi nro 15 kohdalla. Jos " ei noin" tarkoitti lasten tukemista, miksi et sano niin. Varsinkin, kun nimenomaan viestisi loppuosalla kuitenkin propagoit lasten varhaisen treenauksen PUOLESTA, jota kommenttini koski (ja johon ihan kuule numerolla otsikoimalla vastasit)
Nonni. Ymmärrän nyt, kun olet selventänyt viestiäsi, että et pidäkään varhain vaipoista luopumista huipputärkeänä juttuna. En pidä minäkään.
mahdollisimman nuorena ja aikaisin, niin mahtaako teillä olla useampaa lasta ja onko heissä ollut eroja oppimisajoissa. On aika ihmeellistä jos kaikki saman perheen lapset ovat oppineet samassa iässä kaikki asiat. Koska jos näin ei ole teilläkään niin sitten luulisi teidän ymmärtävän että lapset ovat yksilöitä ja oppivat kun ovat siihen valmiita!!!!! Se että joku lapsi oppii jotain myöhemmin kuin toinen niin ei todellakaan tarkoita sitä että vanhempi yrittää päästä helpolla tai on laiska, naurettava väite.
Itsellä on 3 lasta ja ihan samalla tavalla ovat opetettu ja kaikki ovat oppineet asiat eri aikaan ja eritavalla. Yksi oppi ensin puhumaan ja sitten vasta kävelemään ja toinen ensin kävelemään ja sitten vasta puhumaan ja kolmas oppi yhtä aikaa kävelemään ja puhumaan. Että lapsen oma yksilöllisyys ratkaisi kyllä enemmän kuin minun aktiivisuus/laiskuus ainakin näissäkin asioissa.
Niin myös ovat pystyneet olemaan täysin kuivia aivan eri ikäisinä vaikka harjoittelu on aloitettu samassa iässä. Rauhallinen lapsi oppi kuivaksi paljon nuorempana kuin vilkas lapsi. Rauhallinen malttoi istua potalla ja odotella että pisut tulee, mutta vilkas ei millään malttanut istua paikallaan missään potalla ja ei lasta voi siinä väkisin istuttaa. Ilmeisesti sitten olin laiska tämän vilkkaan lapsen kanssa kun en häntä väkisin siihen potalle köyttänyt.
vielä yksi. Ensimmäisessä viestissäni puhuin lapsen luontaisesta kehityksestä. Sinä sanoit viestisi 10 lopussa että tohon tyyliin sitä luontaista kehitystä tuetaan (ironisesti, ymmärsin). Johon minä selvensin käsitystäni luontaisen kehityksen tukemisesta. Luontainen kehitys on se mistä olen puhunut koko ajan. Lapsi kehittyy luontaisesta eri asioihin, omalla yksilöllisellä tavallaan ja vanhemman vastuu on tukea lasta siinä. Ja se ei varasta lapsuutta. Tämä oli pointtini koko ajan. Jos ymmärsit väärin, sori.
En tajua, miten kahdesta sanasta " Ei noin" , voi vetää noin suuret johtopäätökset.
Onneksi tällaisia väärinkäsityksiä ei tapahdu tosielämässä, mun elämä ois helvettiä.
Nyt menen nukkumaan pojan 3v viereen. Tuen luontaista kehitystä tai en, se tuntuu niin ihanan lämpimälle ja pehmoiselle. :) Hyvää yötä sinulle ja muille. No hard feelings mun puolelta.
33
Hyväksytään me kaikki tavat toimia lapsen parhaaksi, eikä tuomita omista poikkeavia oitis helppouden tavoitteluksi!
*päivän mietelause*
jos tarkoitat että " juu ei - no hard feeling" , mikset sano sitä??
nim Tota naurettavaa riitaa sivusta seurannut.
No: ole hyvä. Minä lähden töistä, enkä viitsi kinata enempää.
;D
En minä tarkoittanut, että lapselle pitää tuottaa _vain_ iloa... Vaan että pitää antaa lapselle mahdollisuus oppia uutta! Oppia syömään, oppia kuivaksi, oppia olemaan ilman tuttia. Jotkut asiat on lapselle pelkästään kivoja (ja aikuiselle vain vähän työläitä), toiset sitten työläitä molemmille ja vaatii ehkä vähän sitä itkuakin (esim. tuttivieroitus).
t. 18
me ei viitsitä vauvan kanssa enää edes käydä perhekerhossa ja muskarissa kun se on aina sitä jatkuvaa vertailua ja kehuskelua miten mun lapseni osaa jo sitä ja sitä. Ärsyttävää.
Ja muuten, sä 65 taisit saada sen viimeisen sanan, eikö?
viestisi päättyi " Että tätä rataa sitä lapsen kehitystä tuetaan. " , johon jatkoin vastauksellani " ei noin" . Mutta sinänsä kiva että sulla on yleispätevä selitys mitä tuo " ei noin" tarkoittaa :) Olisi pitänyt ilmaista itseni selvemmin.
" SITTEN kommenttisi loppuosan käytit julistamaan, että lasta pitää " tukea" nimenomaan mm. vierottamalla hänet aikaisin vaipoista, koska muu on vanhempien laiskuutta."
Tämä on taas sinun " analyysisi" , en sanonut noin. En sanonut että lapsi pitää vieroittaa vaipoista, sanoinko? Siis missä? Päästä mut jo nukkumaan!
33