Miksi ihmisilla on niin hirvea kiire lapsen kehityksen suhteen? Akkia pitaisi siirtya nokkamukiin, tavalliseen mukiin, yksiin paikkareihin vaikka vakisin, nopeasti kavelemaan,
äkkiä potalle, jne. Miksi ei saa kehittyä rauhassa omassa tahdissa?
Kommentit (61)
kuin 3-vuotias, joka osaa ajaa ilman apupyöriä fillarilla -vaipat jalassa. IHan oikeasti, kumpaanhan lapsi on ensin kypsä?
Tää on vaan tätä nykyvanhempien totaalista laiskuutta, se on muka hyvän lapsuuden mitta kuinka pitkään vanhemmat nöyryyttää isoa lasta pakottamalla tämän paskomaan alleen.
Koeta nyt päättää, kummasta on kyse kohdallasi. Haluatko tuottaa lapsellesi positiivisia kokemuksia kiirehtimällä ja patistamalla häntä VAI koetko, että on lällyä ja laiskuutta, kun äiti yrittää välttää turhan aikaisisin opettamasta lastaan olemaan ilman tuttia ja vaippoja, koska se on lapsesta ikävää.
Vierailija:
Tämähän on se, mitä haetaan. Helppous. On helpompaa antaa lapsella olla tutti 4-vuotiaaksi, ei tarvi vieroittaa ja itkettää lasta.
-----On annettu lusikka käteen ja kestetty sotkua ja katsottu iloa, kun lapsi onkin oppinut jotain ihan uutta! On annettu mahdollisuus luopua vaipasta ja taas katsottu sitä iloa, kun pissa tulee pottaan!
Vierailija:
joten mistäköhän minä olisi tiennyt että olit myös 14 :))))
Hän ei siis tarkoittanut, etteikö viesti olisi osoitettu sinulle, mutta joku muu kuin se jolle alunperin vastasit oli jatkanut viestittelyä...kannattaisi pikkasen kehittää tuota sisälukutaitoa ja opetella kuinka netissä korostetaan tekstissä eri asioita...
itsehän myös vastasit suoraan viestiini jotenkin tyyliin " 13 olen tavannut kaltaisiasi..." Mistäköhän päättelin että osoitit viestisi minulle. Olet sekaisin. Mee nukkumaan.
Hän saa istua potalla, tai oppia vasta kolmevuotiaana. Tilaisuus annetaan, mutta vaipattomuus ei ole meille tärkeää.
Sen sijaan meille on tärkeää mm. lasten kielellisen ja kuvallisen kehityksen tukeminen. Molemmille luetaan tosi paljon ja he piirtävät ja askartelevat päivittäin kymmeniä piirroksia (jo taaperoikäisestä alkaen). Molempien kanssa käydään paljon museoissa, konserteissa ja elokuvissa. Molemmat soittavat musiikkiopistossa. Molemmat ovat osanneet kirjoittaa ja lukea 4-vuotiaasta.
Vierailija:
Ihan oikeasti, se potatus ei kamalasti energiaa vie. Mutta jos se sulla vie, niin ihan pelottaa mistä kaikesta ihan oikeasti energiaa vievästä lapsesi jää paitsi...
Sinunlaisellesi on vain vaikea selittää, että ihmisillä on erilaisia prioriteetteja. Kaikki eivät pidä vaivan väärtinä kamalasti pottatreenailla.
Ps: en ole 10 enkä ap.
Sanoin siis " kaltaisiasi" eli viitaan siihen, miten pidät varhaista potatusta olennaisena asiana lapsen kasvatuksessa.
Jos puhun siis potatus-fanatismista, miksi ihmeessä alat mussuttaa OMASTA kodistasi ja siitä, miten SINÄ kasvatat lapsiasi?
Kenenköhän tässä kannattaisi mennä nukkumaan ja lopettaa se perjantaitissuttelu?
Vierailija:
itsehän myös vastasit suoraan viestiini jotenkin tyyliin " 13 olen tavannut kaltaisiasi..." Mistäköhän päättelin että osoitit viestisi minulle. Olet sekaisin. Mee nukkumaan.
Vierailija:
Hän ei siis tarkoittanut, etteikö viesti olisi osoitettu sinulle, mutta joku muu kuin se jolle alunperin vastasit oli jatkanut viestittelyä...kannattaisi pikkasen kehittää tuota sisälukutaitoa ja opetella kuinka netissä korostetaan tekstissä eri asioita...
jenkeissä pitää lapsen ikä sanoa AINA kuukausina jotta ei synny väärin käsitystä minkä ikäisenä pienokainen jonkin taidon oppi. Esim. tyttäreni oli 10 kk (month) kun oppi kävelemään - ei vuoden ikäinen tai poikani oli 18 kk kun oppi kuivaksi ei noin kaksivuotias.
Ehkä kohta kerromme tarkemmin kuukauden ja kuinka monta päivää - jopa tunnit - TYHMÄÄ!!!
JOTEN mistä helvetin perseestä sinä tiedät potatanko vaiko en lapsiani. Ja juu, en potattanut, enkä potata. Miksi sinä saat kertoa miten meillä tehdään (kuten teit kun niputit minut potatusfanaatikkoihin) mutta ITSE en saa kertoa miten meillä tehdään. Sori, oot aika riidanhaluinen. En oo tottunut tollaisiin.
14ko mä olin..
tämä ketju tuntuu sekä naurettavalta että ahdistavalta.
Ainakin saan olla kiitollinen siitä ettei minun tarvitse näitä asioista murehtia :o)
Onko sinulla jotain esp-taitoja? Luuletko kenties, että me muutkin osaamme vaistota netitse, mitä siellä toisen päätteen takana tapahtuu ja miten siellä eletään?
Puhuin potatusfanaatikkojen koulukunnasta. Johon asenteesi tasolla selvästi kuulut, vaikket ehkä toteuta kaikkea vimpan päälle.
Olet itse ihan älyttömän kiukkuinen. Älä turhia kiroile ja kiukkua, sinä olet varmasti hyvä äiti ja haluat lapsillesi parasta.
Koeta vaan oppia, että meitä on moneksi, eikä eri tavoin toimiminen ole välttämättä laiskuutta tai sitä, ettei haluta " tukea lasta" .
Vierailija:
JOTEN mistä helvetin perseestä sinä tiedät potatanko vaiko en lapsiani. Ja juu, en potattanut, enkä potata. Miksi sinä saat kertoa miten meillä tehdään (kuten teit kun niputit minut potatusfanaatikkoihin) mutta ITSE en saa kertoa miten meillä tehdään. Sori, oot aika riidanhaluinen. En oo tottunut tollaisiin.
14ko mä olin..
En ole yhdessäkään viestissä puhunut mitään potatuksesta. En ole potatuksen kannalla edes. Olen sen kannalla että lapsen luontaista halua kehittyä täytyy tukea. Kommentoit kovasti viestejäni muttet edes lue niitä. Ainakaan ajatuksella.
33
Vierailija:
Mua jotenkin huvittaa nää keskustelut koska niistä paistaa vain vanhemman helppouden kaipuu. Se että lapsen pitää saada olla lapsi tarkoittaa että sen pitää saada syödä tuttia, olla vaipoissa, kulkea rattaissa jne.
Tämä sama lapsi menee jo 9kk-ikäisenä kokopäivähoitoon, nukkuu vastasyntyneestä omassa huoneessaan omassa sängyssään, vieroitetaan nopeasti rinnalta jne.Ja kukahan sai olla lapsi ja kuka ei.
On aika rankkaa yleistämistä sanoa, että kaikki, joilla on vaipat pitkään, viedään vauvana kokopäivähoitoon, vierotetaan nopeasti jne. Ja että heidän äideillään on helppous tavoitteena.
ja loppuja en nyt muista, 33 ainakin... Mutta nuo kolme ensimmäistä vain aiheeseen kuuluvia, loput illantuhlaamista.
Palaapa alkuperäiseen ironiaksi tarkoittamaani viestiin nro 10. Johon julistit, että ei se noin mene, että teilläkin jnejnejne.
Sitten julistat, että kaikki, jotka eivät " tue lapsensa kehitystä" pyrkivät helppouteen ja heivaavat vauvatkin jo hoitoon.
Pöh sun kanssas....
Vierailija:
En ole yhdessäkään viestissä puhunut mitään potatuksesta. En ole potatuksen kannalla edes. Olen sen kannalla että lapsen luontaista halua kehittyä täytyy tukea. Kommentoit kovasti viestejäni muttet edes lue niitä. Ainakaan ajatuksella.
33
ja jos et tajunnut tuon viestin ironiaa, niin ehkä ei ole varaa huomauttaa toisten ironiantajusta :)
33
MITEN julistin sinun olevan väärässä. Viestin alussa sanoin muistaakseni " ei noin" , jolla tarkoitin, että EI, noin ei tueta lapsen luontoista kehitystä. Vai tuetaanko sitten sinun mielestäsi? Jos todella olet sitä mieltä, niin kyllä sitten olet mielestäni väärässä. Vauvoja ei pissateta ravintolassa :)
Ja edelleen, viestini oli provokaatio-henkinen ja uskoin kaikkien ymmärtävän ettei kukaan ole noin mustavalkoinen. Mutta okei, ei ymmärtänyt.
33
Jos sen sijaan tarkoititkin, että tuollainen ei tue lapsen kehitystä, miksi et sitten kirjoittanut niin? Hä? Etkö osaa ilmaista itseäsi?
SITTEN kommenttisi loppuosan käytit julistamaan, että lasta pitää " tukea" nimenomaan mm. vierottamalla hänet aikaisin vaipoista, koska muu on vanhempien laiskuutta.
Vierailija:
MITEN julistin sinun olevan väärässä. Viestin alussa sanoin muistaakseni " ei noin" , jolla tarkoitin, että EI, noin ei tueta lapsen luontoista kehitystä. Vai tuetaanko sitten sinun mielestäsi? Jos todella olet sitä mieltä, niin kyllä sitten olet mielestäni väärässä. Vauvoja ei pissateta ravintolassa :)Ja edelleen, viestini oli provokaatio-henkinen ja uskoin kaikkien ymmärtävän ettei kukaan ole noin mustavalkoinen. Mutta okei, ei ymmärtänyt.
33
Hei: minäkin ironisoin. Sinuun se silti näkyi uppoavan totena.
Oikeesti, käyttäkööt kukin ihan miten paljon aikaa pottatreeneihin tai julistakoot tutit ja nokkamukit kirkonkiroukseen, sama sen väliä. Minua se lähinnä vähän säälittää.
Ihan oikeasti, se potatus ei kamalasti energiaa vie. Mutta jos se sulla vie, niin ihan pelottaa mistä kaikesta ihan oikeasti energiaa vievästä lapsesi jää paitsi...