Mitä teen? Laulutaidoton kaverini haluaa mukaan kuoroon jossa olen
Aloitin syksyllä yhdessä kansalaisopiston kuorossa, joka on avoin kaikille kurssimaksun maksaneille. Laulukoetta ei siis ole eikä ketään voi potkia kurssilta pois huonon laulamisen takia. Kuorossa lauletaan kuitenkin neliäänisesti, joten se ei oikeasti sovi ihan kenelle tahansa.
Nyt yksi etäinen kaverini sai kuulla uudesta harrastuksestani ja tahtoo kovasti mukaan. Mitä teen? En tahdo mukaan tätä kovaäänistä nuotin vierestä hoilottelijaa, joka pilaisi taatusti muiden laulun vaikkei puutteellisen nuottikorvansa takia kuule sitä itse. Hän ei tiedä missä kuorossa olen, joten periaatteessa voisin väittää että kyse on jostain suljetusta porukasta johon ei pääse enää mukaan. Toisaalta kuorolla on keväällä konsetti, johon yhteisiä kavereitani ja josta leviää varmasti kuvia someen, joten voin hyvinkin jäädä kiinni jos valehtelen.
Mikä olisi paras tapa välttyä siltä, että kaveri tulee pilaamaan uuden harrastukseni?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli maalauskurssillekaan ei saa mennä, jos lopussa on näyttely, kun eihän se ole ok, että esillä olisi myös jonkun harrastelijan ei-niin-täydellinen-työ.
Tämä on kyllä täysin eri asia. Kuorossa tuotetaan yhdessä ilmoille se kuultava teos. Maalaukset tekee jokainen itse, ja niitä voi katsoa erillisinä teoksina.
T. Ammattikuvataiteilija, onneton laulajaOk, no mitä mieltä "ammattikuvataiteilija" on siitä, että henkilö haluaisi osallistua kansalaisopiston tanssikurssille? Sinnekö ei saa mennä, koska sotkisi vain muiden kuviot? Ymmärrätkö, että kansalaisopistoon mennään nimenomaan harrastamaan ja opettelemaan? Siellä ei juuri sen takia ole pääsyvaatimuksia tai alkukokeita, koska halutaan, että kaikki kokevat itsensä tervetulleiksi ja uskaltavat kokeilla uusia asioita ja hankkia virikkeitä. He mainostavat "ikuisen oppimisen" perinnettään. Jos jotakin ulossulkevia vaatimuksia on, niin niistä kyllä ilmoitettaisiin etukäteen. Esim. tälle kurssille voi osallistua kun olet käynyt kurssin x, koska jatkamme siitä, mihin siellä jäimme.
Ei, en ole sitä mieltä. Jos kurssi on avoin kaikille, se on avoin kaikille. Suosittelen muiden tavoin aloittajalle kuoroa, johon päästäkseen on läpäistävä laulukoe.
On kuitenkin edelleen niin, ettei vähemmän taitava maalari voi pilata näppärämmän tekijän teosta, jos kumpikin pysyy omalla maalauspohjallaan. Kuorolaulu on eri asia, ja kommenttini koski vain sitä, ettei vertaus toimi.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan ystävä omasta mielestäsi olet?
Olen eri, mutta vältin joskus visusti kertomasta yhteislaulutilaisuuksista yhdelle kaverilleni joka laulaa kovaa eikä osu oikeaan nuottiin edes vahingossa. Vaikka kaverini olisi tullt varmasti mielellään mukaan, ei ole oikein että yksi ihminen pilaa kymmeniltä muilta laulamisen ilon.
Kyllä se on ihan sinun oma korvienväliongelmasi. Kansalaispisto on nimensä mukaisesti koko kansan harrastuspaikka. Jos ei kestä sitä, että siihen joukkoon mahtuu hyvää ja huonoa, niin voi mennä jonnekin parempaan paikkaan treenaamaan sitä laulamistaan, jos niin yliveto kerran omasta mielestä on.
Onko ap:n siis sinun mielestäsi pakko ehdoin tahdoin kerjätä verta nenästään kutsumalla mukaan sellainen laulaja joka tekee harrastuksesta yhtä helvettiä? Minun mielestäni ei ole.
Ja sinäkö olet ihan varma, että ap on sanojensa mukaisesti tosi hyvä laulaja? Mistä tiedämme, että hän osaa laulaa nuotilleen ja kauniisti eikä ärsytä ketään kuorossa? Ehkä joku haluaisi hänet pois, mutta joutuu kärsimään, vaikka ap tekee hänen harrastuksestaan yhtä helvettiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta vältin joskus visusti kertomasta yhteislaulutilaisuuksista yhdelle kaverilleni joka laulaa kovaa eikä osu oikeaan nuottiin edes vahingossa. Vaikka kaverini olisi tullt varmasti mielellään mukaan, ei ole oikein että yksi ihminen pilaa kymmeniltä muilta laulamisen ilon.
Kyllä se on ihan sinun oma korvienväliongelmasi. Kansalaispisto on nimensä mukaisesti koko kansan harrastuspaikka. Jos ei kestä sitä, että siihen joukkoon mahtuu hyvää ja huonoa, niin voi mennä jonnekin parempaan paikkaan treenaamaan sitä laulamistaan, jos niin yliveto kerran omasta mielestä on.
Onko ap:n siis sinun mielestäsi pakko ehdoin tahdoin kerjätä verta nenästään kutsumalla mukaan sellainen laulaja joka tekee harrastuksesta yhtä helvettiä? Minun mielestäni ei ole.
Ja sinäkö olet ihan varma, että ap on sanojensa mukaisesti tosi hyvä laulaja? Mistä tiedämme, että hän osaa laulaa nuotilleen ja kauniisti eikä ärsytä ketään kuorossa? Ehkä joku haluaisi hänet pois, mutta joutuu kärsimään, vaikka ap tekee hänen harrastuksestaan yhtä helvettiä?
Missä ap on väittänyt olevansa tosi hyvä laulaja? En ole nähnyt sellaista väitettä missään. Vaikka ap olisi vain keskinkertainen tai vähän huonompi laulaja, hän olisi silti valovuosia edellä sellaista jolla ei ole lainkaan sävelkorvaa.
Minä menin (lue ilmoittauduin) kerran kansalaisopiston laulukurssille jonne pääsee maksamalla kurssimaksun. Siellä moniäänisyys - kun melkein vain naisia - ei ollut: sopraano-altto-tenori-basso, vaan erilaisia alttoja melodian lisäksi. Koska pystyn laulamaan erittäin matalalta vaikka olen melodialaulaja minut pantiin laulamaan sellaista alttoa että laulettavakseni tuli 'pelkästää yksi nuotti'. Se johti siihen että jättäydyin pois siitä kansalaisopiston kurssilta. Se ei sopinut minulle ollenkaan.
Heillä voi olla laulukoe jotta osaavat sijoittaa laulajan 'oikeaan' ääneen. Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan ole kuorolaulajia. Voit olla todella hyvä laulaja ilman että sovit mihinkään kuoroon. Saatat olla nimeomaan 'soololaulaja'.
Jos et voi sanoa suoraan, että et halua häntä sinne, niin älä alkaa venkoilemaan. Tollanen ärsyttää. Kasvata selkäranka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ap on väittänyt olevansa tosi hyvä laulaja? En ole nähnyt sellaista väitettä missään. Vaikka ap olisi vain keskinkertainen tai vähän huonompi laulaja, hän olisi silti valovuosia edellä sellaista jolla ei ole lainkaan sävelkorvaa.
Mitäs väliä sillä on, että hän on valovuosia edellä kaveriaan jos hän on samalla itse valovuosia jäljessä jotakin toista kurssilaista ja siksi pilaa tämän kuorokokemuksen? Joko on tietty vaatimustaso, joka pitää täyttää tai ei ole. Tällä kurssilla sellaista ei ole, joten taidokkaiden laulajien mukaan mahtuu niin keskinkertainen ap kuin taidottomampi kaverikin. Jos ap ei sitä kestä, niin sitten hänen pitää etsiä kuoro, jonka pääsykoe vastaa hänen vaatimuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia sietää huonoa laulajaa joka on jo tullut kuoroon ja maksanut kaikki maksut kuin kutsua tieten tahtoen joukkoon joku jonka tietää olevan paljon huonompi kuin kukaan muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs väliä sillä on, että hän on valovuosia edellä kaveriaan jos hän on samalla itse valovuosia jäljessä jotakin toista kurssilaista ja siksi pilaa tämän kuorokokemuksen? Joko on tietty vaatimustaso, joka pitää täyttää tai ei ole. Tällä kurssilla sellaista ei ole, joten taidokkaiden laulajien mukaan mahtuu niin keskinkertainen ap kuin taidottomampi kaverikin. Jos ap ei sitä kestä, niin sitten hänen pitää etsiä kuoro, jonka pääsykoe vastaa hänen vaatimuksiaan.
Entä sitten? Oletetaan, että ap on päättänyt lähteä kuorosta jos sinne tulee joku joka ei osaa laulaa. Hän maksoi kurssimaksun tietoisena riskistä. Täytyykö hänen nyt itse ampua itseään jalkaan kertomalla jollekin laulutaidottomalle, missä kuorossa hän laulaa, vaikka hän tietää että hän joutuu sen takia lopettamaan rakkaan harrastuksensa? Vai saako hän jättää sen kertomatta, toivoa ettei kukaan laulutaidoton löydä mukaan joukkoon ja nauttia harrastuksestaan josta hän on maksanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuollaisen kuoron idea sitten on jos sinne pääsee kuka tahansa mölisemään pelkän rahan avulla? Tuskin ainakaan esiintyminen kuten noilla tarkemmin mukaan pääseviä valitsevilla kuoroilla.
Moni huonokin kuoro esiintyy. Jotkut esiintyy palvelutaloissa ja vastaavissa, jotkut seurakunnan tilaisuuksissa, jotkut konserteissa joihin tulee kai yleensä lähinnä kuorolaisten läheisiä. Yleensä tärkeintä on kai kuitenkin laulamisen ilo ja/tai hyvä porukka. Ja se laulamisen ilo kyllä kärsii, jos yhteistä sointia ei löydy millään kun yhden suusta pääse pelkkiä soraääniä.
Pointti siis oli siinä että jos aloittajalla on ihme standardit kuorolle jossa niitä ei ole niin ehkä kannattaa vaihtaa kuoroa toisenlaiseen. Tuskin se aloittajan kaveri on ainoa laulutaidoton joka kuitenkin haluaa osallistua noihin kursseihin, joten kohta tilanne on sama vaikkei se kaveri tulisikaan kuoroon.
Enkä minäkään kestä karaokessa muiden nuotin vierestä kiekumista (tai osaa itsekään laulaa riittävän hyvin että sitä kestäisin) joten valittamisen sijaan ratkaisen ongelman siten etten käy karaokessa.
Tästä tulee legendaarinen ketju. Oletko se "aion varjostaa miestäni" -tyyppi? Loistava avausviesti.
Lyhyen tähtäimen ratkaisu: ap välttelee aihetta, helpoimmin se käy karttamalla tätä ”etäistä kaveria”.
Pitkän tähtäimen ratkaisu: ap vaihtaa pääsykokeelliseen kuoroon.
Seuraava aihe, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Oletetaan, että ap on päättänyt lähteä kuorosta jos sinne tulee joku joka ei osaa laulaa. Hän maksoi kurssimaksun tietoisena riskistä. Täytyykö hänen nyt itse ampua itseään jalkaan kertomalla jollekin laulutaidottomalle, missä kuorossa hän laulaa, vaikka hän tietää että hän joutuu sen takia lopettamaan rakkaan harrastuksensa? Vai saako hän jättää sen kertomatta, toivoa ettei kukaan laulutaidoton löydä mukaan joukkoon ja nauttia harrastuksestaan josta hän on maksanut?
Minusta ap:n pitää kysyä itseltään, että miksi hän ylipäätään menee kansalaisopiston kurssille, jotka ovat kaikille avoimia, jos tietää ettei kestä eritasoisia ihmisiä. Eli joo, ehdottaisin, että hän antaa kaverille mahdollisuuden osallistua kurssille, koska kaverilla on siihen oikeus kuten kaikilla muillakin. Ja jatkossa ap itse etsii kuoron, johon pääsee vain hänen toivomiaan ihmisiä. Mutta kansalaisopistojen kurssit eivät siis ole ap:ta varten. Selvästikään.
Vierailija kirjoitti:
Eli maalauskurssillekaan ei saa mennä, jos lopussa on näyttely, kun eihän se ole ok, että esillä olisi myös jonkun harrastelijan ei-niin-täydellinen-työ.
Hauska. Taidettahan ei voi objektiivisesti määritellä. Jonkun mielestä sinun työsi voi olla ruma, huono, persoonaton. Ja sen kivan jota kadehdit, työssä jotain aitoa ja hyvää.
Ainakin pääkaupunkiseudulla kaikki luovan alan kurssit täyttyi heti eikä voi enää mennä.
Muistakaa ettei kaikista harrastuksista ym tarvi kaikkea kertoa. Jokaisella voi olla omia harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska. Taidettahan ei voi objektiivisesti määritellä. Jonkun mielestä sinun työsi voi olla ruma, huono, persoonaton. Ja sen kivan jota kadehdit, työssä jotain aitoa ja hyvää.
Tarkoitatko toisin päin? Joku pitää omaa työtään hyvänä, mutta muut pitävät sitä rumana ja persoonattomana. Ja se, mitä itse pitää huonona, onkin muiden mielestä mielenkiintoinen?
Kuulepas aloittaja, tämähän ei ole Sinun ongelmasi vaan kuoronjohtajan.
Älä tee itsestäsi noin tärkeää. Olet kuorossasi vain rivijäsen.
Laulataidottaman kannattaa mennä lauluryhmään, jossa lauletaan yksiäänisesti. Silloin voi jopa oppia, kun laulaa muiden mukana ja kaikilla sama ääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuollaisen kuoron idea sitten on jos sinne pääsee kuka tahansa mölisemään pelkän rahan avulla? Tuskin ainakaan esiintyminen kuten noilla tarkemmin mukaan pääseviä valitsevilla kuoroilla.
Moni huonokin kuoro esiintyy. Jotkut esiintyy palvelutaloissa ja vastaavissa, jotkut seurakunnan tilaisuuksissa, jotkut konserteissa joihin tulee kai yleensä lähinnä kuorolaisten läheisiä. Yleensä tärkeintä on kai kuitenkin laulamisen ilo ja/tai hyvä porukka. Ja se laulamisen ilo kyllä kärsii, jos yhteistä sointia ei löydy millään kun yhden suusta pääse pelkkiä soraääniä.
Pointti siis oli siinä että jos aloittajalla on ihme standardit kuorolle jossa niitä ei ole niin ehkä kannattaa vaihtaa kuoroa toisenlaiseen. Tuskin se aloittajan kaveri on ainoa laulutaidoton joka kuitenkin haluaa osallistua noihin kursseihin, joten kohta tilanne on sama vaikkei se kaveri tulisikaan kuoroon.
Enkä minäkään kestä karaokessa muiden nuotin vierestä kiekumista (tai osaa itsekään laulaa riittävän hyvin että sitä kestäisin) joten valittamisen sijaan ratkaisen ongelman siten etten käy karaokessa.
Mutta mitä jos olisit jo alkanut käymään sellaisessa karaokepaikassa, jossa on pelkästään hyviä laulajia, ja pitäisit siitä? Jatkaisitko niin kauan kun iloa riittää?