Tuleeko yh toimeen 1700 e nettopalkalla?
Asun muualla Suomessa, olen 50 v työtön, 13 v lapsen yh. Lapsi ei tapaa isäänsä ollenkaan,isä maksaa elatusavun 240 e kk ja saan lapsilisän 170 e kk. Sain työtarjouksen Helsingistä, vuoden sijaisuus. Palkka nettona 1700 ekk. Tarvitsemme kaksion joten vuokra olisi n 800 e minimissään. Eli netto n 2100 e kk lapslisä ja elatustuen kanssa. Itselläni lääkkeet joihin menee 30 e kk, ja tutkimuksia sauraalassa jotka maksavat myös.
Tulisitteko te toimeen tuolla palkalla his vuokra on sen 800 e kk ja vesimaksu lisäksi? Sijaisuus ei jatku enkä voi tutkinnon puuttuessa jatkaa työssä tai edetä siellä ( vaatii maisterintutkinnon jos on vakkari).
Onko ihan järjetön ajatus muuttaa Helsinkiin tämän työn perässä? Nyt asumme pienellä paikkakunnalla ja saan toimeemtulotukea.
Kommentit (34)
Itsellä jää vuokran ja autokulujen jälkeen 600 euroa käteen ruokaan, työmatkoihin ja elämiseen. Nettopalkka 2200 euroa, asuinpaikka helsinki. Muuttaisin pois jos vain voisin ja töitä olisi muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet nyt toimeentulotuella. Miksi kuvittelet, ettet pärjäisi lähes 2000€ nettotuloilla?
Meille jää nyt vuokran jälkeen 1000 e kk sis muut tuet. Lääkkeisiin ja poliklinikkanaksuihin menee rahaa jotka nyt on korvattu tokmeentulotuesta. Maksukatto ei mene täyteen mutta olen maksanut jo 2 lk aikana 250 e poliklinikkamaksuja ä, lääkkeet 30 e kk.monomissään ( itselläni krooninen sairaus).
Paremmin palkattua työtä ei omalla koulutuksella saa...tiedän ihan hyvin.
Matkakortti olisi sen 90 e kk, sähkö varmaan 30 e kk, vesi 40 e kk, puhelin 30 e kk mulle ja lapselle,lapsen liikkuminen tietysti
Eniten pelottaa se ettei olisi varaa käydä poliklinkan seurannassa tai jos lääkkeet vaihdetaan kalliimpiin.
Ruokaan meillä menee n 400 e kk sisältäen pesuaineet, joten jäisihän sitä vielä n 400 e kk lapsen menoihin, harrastuksiin ja vaatteisiin jne...toki minunkin pitäisi ehkä syödä työpaikalla
Tämä on realistinen tulotasomme myös tulevaisuudessa kun tosiaan oma koulutus ei parempi palkkaisin töihin riitä.
Ei ole mitenkään mahdollista, että käteen jäisi vähemmän rahaa kuin toimeentulotuella, joten jäät työnteolla joka tapauksessa plussan puolelle. Ja saat jopa säästää ja pitää s-bonukset itselläsi! Lisäksi esim. lapsen isovanhemmat saavat avustaa lähes rajattomasti.
Mulla 2 lasta. Asumiskulut 1850€ kuussa sisältäen veden ja sähkön
Kela maksaa kuulemma vaan 1030€ asti vuokraa ja vain tietyn osan vedestä, eikä sähköä kokonaan
Tulot 600€ työttömyystuki ja elarit ja lapsilisät. Vähän TT-tukeakin mut
siinäkin otetaan huomioon ssumiskulut vuokran osalta vain 1030€ asti. No halvempi on tietenkin hakusessa.
Outoa että vaikka lähetin todisteet hakemisesta halvempaan niin luin pyydettiin, eivät hyväksyneet ylisuuria asumiskuluja.
No ei kai sitten keneltäkään hyväksytä. Kyllä mä sinne laitoin viestiä, että kohtuutonta. mutta ei vastausta.
Onko tarkoitus muuttaa takaisin nykyiselle asuinpaikalle sijaisuuden jälkeen? Mitä mieltä lapsi on edestakaisin muuttamisesta ja miten tapaamiset isän kanssa hoituvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet nyt toimeentulotuella. Miksi kuvittelet, ettet pärjäisi lähes 2000€ nettotuloilla?
Meille jää nyt vuokran jälkeen 1000 e kk sis muut tuet. Lääkkeisiin ja poliklinikkanaksuihin menee rahaa jotka nyt on korvattu tokmeentulotuesta. Maksukatto ei mene täyteen mutta olen maksanut jo 2 lk aikana 250 e poliklinikkamaksuja ä, lääkkeet 30 e kk.monomissään ( itselläni krooninen sairaus).
Matkakortti olisi sen 90 e kk, sähkö varmaan 30 e kk, vesi 40 e kk, puhelin 30 e kk mulle ja lapselle,lapsen liikkuminen tietysti
Eniten pelottaa se ettei olisi varaa käydä poliklinkan seurannassa tai jos lääkkeet vaihdetaan kalliimpiin.
Ruokaan meillä menee n 400 e kk sisältäen pesuaineet, joten jäisihän sitä vielä n 400 e kk lapsen menoihin, harrastuksiin ja vaatteisiin jne...toki minunkin pitäisi ehkä syödä työpaikalla
Tämä on realistinen tulotasomme myös tulevaisuudessa kun tosiaan oma koulutus ei parempi palkkaisin töihin riitä.
Ruokaan 400e / kk ???
200e riittää.
400€/kk ruokaan ja pesuaineisiin kahdelle on ihan normaali määrä. 200€ olisi aivan liian vähän kahdelle. Mä asun yksin ja mulla menee n.180€/kk ruokaan ja pesuaineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoissa on työterveyshuolto, voit ilmaiseksi hoitaa sairauksiasi. Lääkkeet useimmissa paikoissa maksetaan itse. Lääkekulujen katto on 636,12€ /v. 2026.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoissa on työterveyshuolto, voit ilmaiseksi hoitaa sairauksiasi. Lääkkeet useimmissa paikoissa maksetaan itse. Lääkekulujen katto on 636,12€ /v. 2026.
Ei kaikilla kuulu työterveyteen mitkä tahansa asiat. Meillä esim. niin, että sairaus voidaan todeta ja kuuluu vielä seuraavat labrat ja kontrolli, mutta sitten pitää mennä julkisen puolelle. Näin oman diabeteksen kohdalla.
eihän keskituloinenkaan lapseton henkilö pärjää pk-seudulla, ellei sitten saa jotain kohtuuhintaista työsuhdeasuntoa.
yleensähän pienillä paikkakunnilla on helpompaa saada töitä, kun niissä on työvoimapula.
Miksi ei tapaa isäänsä? Oletko estänyt tapaamisiaz vai vieraannuttanut lapsen manipyuloimalla hänet isää vastaan?
Jos otat työn vastaan, niin kannattaa hakea kaupungin vuokra-asuntoa. Päätöksen saattaa saada piankin. Laitat siihen vain hyvät perustelut. Yksityisen vuokranantajan asunnosta voi aina joutua lähtemään pois, eikä edullista uutta asuntoa välttämättä löydä heti tilalle. Lumot, Satot yms. ovat ryöstöfirmoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tapaa isäänsä? Oletko estänyt tapaamisiaz vai vieraannuttanut lapsen manipyuloimalla hänet isää vastaan?
Tai sitten isä on kusipää. Tämähän vaihtoehto ei tullut sun pieneen mieleen vaan heti aloit syyllistää äitiä.
1700-800e sulle jää palkasta 900e. Vähennä siitä 900e kaikki kulut eli sähkölasku, vesilaksu, kotivaakutus ja liikkuminen töihin. Eli sulle jää palkan jälkeen noin varmaankin 300-400e kun olet maksanut kaikki laskut ja juoksevat kulut. Mutta meneekö se saatu voitto sitten muuttoihin on hyvä kysymys jos työ onkin vain määräaikainen, ei jatku ja joudut taas maksamaan uudestaan muutosta tuhansia euroja, palkkaamaan muuttofirman jne jne. Saatat jäädä jopa tappiolle. Ehkä tilanne olisi eri jos saisit vakituisen työn. Säästääkö työnantaja sitten tarkoituksella kun ei palkkaa maisteria, maistereita luulisi olevan työttömänä että palkata lähempääkin. Toisaalta tuo voisi olla sun puolelta hyvää työkokemusta, vaikka et jäisi paljon voitolle, eli saattaisit saada muitakin määräaikaisuuksia sen jälkeen jos et juuri tuosta paikasta. Ja jos viihdyt ko työssä niin mikä sinua estää kouluttautumasta maisteriksi?
Ruokaan 400e / kk ???
200e riittää.