Missä teettää perunkirjoitus? Lakifirmat ottais pari tonnia!
Missä olette teettäneet perunkirjoituksia kohtuuhinnalla?
Lakifirma laskuttaisi yksinkertaisesta tapauksesta pari tuhatta euroa.
Pakko saada jostain halvemmalla? Perunkirjoitus on kuitenkin pakollinen tehdä.
Kommentit (48)
Miksi et tee itse. Minäkin tein keväällä itse perunkirjan ja sitten myös jakokirjan.
Netistä löytyy hyvät ohjeet, mitä asiakirjoja tarvitsee liitteeksi ja itse pohja.
Kun hommaat itse kaikki tarvittavat dokumentit ( sukuselvitys, katkeamattomat virkatodistukset 15v ->, pankkien tiliotteet , testamentti , avioehto/ositus, yleisesti sekä vainajan ja lesken varat= asunnit, kiinteistöt, sjoitukset, kulkuneuvot ym. Kaiva netistä lisää) itse niin summa pienenee koska lakiputiikille jää vain itse perukirjan laatiminen.
10 vuotta sitten HOK:n hautaustoimisto laskutti muistini mukaan per rivi.
Huom.
Selvitä hautauskustannukset ml.kivi ym, ne vähennetään vainajan varoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläköityneet lakimiehet voivat tehdä vähän edullisemmin, tosin löytäminen voi olla vaikeaa. Isän kuoleman jälkeen äiti löysi tai tiesi sellaisen. Jos olisi ollut odotettavissa riitoja perinnöstä, olisin vaatinut pankin lakimiestä, mutta eipä noista pennosista kannattanut riidellä enkä tiedä, enkä muista onko kukaan perunkirjaa sen tekemisen jälkeen edes kysellyt.
Mieheni on eläköitynyt lakimies, ja on iso riesa tutut ja tuttujen tutut, jotka olettavat että konjakkipullolla tai ilman sitäkin saavat kätevästi perunkirjoituksen teetettyä. Miehelläni ei ole mitään mielenkiintoa tehdä enää noita töitä, palkattuna saatika ilmaiseksi.
ICT-asiantuntijana tiedän miten tutut haluavat käyttää laitteidensa huoltoon halvalla. Meidän tapauksessa maksettiin ihan rahalla, eikä paljoa käsittääkseni säästetty pankkipalveluun verrattuna.
T: 14
Tutut on kaikki tehneet perukirjat itse. Ei siihen lakimiestä tarvita.
Itse teetin sen eräällä eläköityneellä kirjanpitäjälle. Maksoi muistaakseni pari sataa.
No teit sitten itse tai et niin aloita siitä että hommaat kaikki paperit vainajan varoista ja veloista. Ja huom! Mitään vainajan laskuja älä maksa itse. Ne on kuolinpesän laskuja. Niitä ei saa maksaa ennenkuin perukirja on tehty. Vainajan tililtä saa maksaa vaan hautauskuluja lähinnä ennen perukirjan tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly tekee ilmaiseksi.
Tekoälyllä ei kannata tehdä mitään perukirjaan tai jakokirjaan liittyvää. Antaa aivan liikaa vääriä vastauksia näissä asioissa. Olen itse tehnyt kaksi perukirjaa joista jälkimmäinen oli monimutkainen. Kokelin käyttää siinä tekoälyä mutta totesin ettei voi. Myös veroasiantuntijat ovat varoitelleet, että yli 50% vastauksista ovat vääriä..
Vierailija kirjoitti:
No teit sitten itse tai et niin aloita siitä että hommaat kaikki paperit vainajan varoista ja veloista. Ja huom! Mitään vainajan laskuja älä maksa itse. Ne on kuolinpesän laskuja. Niitä ei saa maksaa ennenkuin perukirja on tehty. Vainajan tililtä saa maksaa vaan hautauskuluja lähinnä ennen perukirjan tekoa.
Kyllä vainajan tililtä saa maksaa jo ennen perunkirjoitusta hautauskulujen lisäksi myös vainajan elinaikana syntyneitä laskuja, ellei kuolinpesä ole ylivelkainen. (Ylivelkaisen kuolinpesän tapauksessa tilanne on eri, koska silloin yhtä laskuttajaa ei saa suosia toisten kustannuksella.) Tällaisia laskuja ovat esim. sairaalalaskut, vainaja vuokran, mahdolliset ateriapalvelumaksut jne.
Mieheni on eläköitynyt lakimies, ja on iso riesa tutut ja tuttujen tutut, jotka olettavat että konjakkipullolla tai ilman sitäkin saavat kätevästi perunkirjoituksen teetettyä. Miehelläni ei ole mitään mielenkiintoa tehdä enää noita töitä, palkattuna saatika ilmaiseksi.