40-vuotiaskaan ei saa töitä, miten 70-vuotias?
Nyt tilanne:
Olen ollut 2 vuotta työttömänä lyhyttä pätkätyötä lukuunottamatta.
Kysymättäkin on selvää, että olen hakenut paljon töitä, turhaan.
Minulla on 2 kouluikäistä lasta.
Kannattaako ikä 40v ja lapset mainita cv:ssä?
Heikentääkö se vai parantaako työllistymistä?
Kohtaanko "raskaussyrjintää" iän takia vai mitä tämä on? Näytän ikäistäni nuoremmalta (monet sanovat minulle näin), sanoin aloitin opinnot myöhempään kuin kollegani. Ja nyt on vielä tuo työttömyysjakso. Olen tehnyt "omia projekteja", sellaista mitä työkkärin sallimissa rajoissa voi tehdä eli harrastaa jotain, minkä toivon olevan työnantajan mielestä hyödyllistä.
Turhauttaa, masentaa, lannistaa.
t.pitkäaikaistyötön nainen
Kommentit (37)
Jättäisin itse iän pois CV:stä. Se eivät kerro osaamisestasi eivätkä siitä, miten hyvin hoitaisit työsi.
Ikävä kyllä uskon, että ikä ja pitkät työttömyysjaksot voivat vaikuttaa työnsaantiin, vaikka niiden ei pitäisi. Eikä sitä välttämättä koskaan saa tietää, miksi ei tullut valituksi.
Olen itse 48-vuotias ja hakenut todella paljon töitä. Pitkästä työkokemuksesta huolimatta haastatteluun pääseminen on ollut vaikeaa. Siksi ymmärrän hyvin turhautumisesi.
En kuitenkaan lähtisi ajattelemaan, että 40-vuotiaana olisit liian vanha työmarkkinoille. Työmarkkinatilanne on nyt vaikea monelle, eikä jatkuva hakeminen ilman tuloksia kerro välttämättä mitään omasta osaamisesta.
Omat projektit kannattaa ehdottomasti tuoda esiin, jos niistä on hyötyä haettavassa työssä. Ne kertovat myös siitä, että olet tehnyt ja oppinut asioita työttömyyden aikana.
Tsemppiä!<3
Paljonko iän jättäminen pois cv:sta auttaa, kun olennainen valintaan vaikuttava koulutus tai työkokemus on 1980-luvulta?
Ap. Oletko hakenut tokmannille? Esim tällainen tubettaja kuin Käpylän elämää sai sieltä heti töitä. Hän on seitsemän lapsen äiti ja oli kotiäitinä kaksikymmentä vuotta. Sitten on sellainen kuin suurperheen somemutsi. Hänellä kahdeksan lasta. Pääsi myös Tokmannille töihin. Siellä vissiin arvostetaan äitiyttä.
Kiitos rohkaisevista sanoista!
Se miksi mietin iän laittamista: 40-vuotias ei todennäköisesti saa lisää lapsia.
Mutta toisaalta juuri sitten on tuo ikäsyrjintäkysymys. Kuvittelin, että edes 40-42-vuotiaana olisi turvassa siltä, mutta ehkä suurin puutteeni on olla nainen.
Olenkin kirjannut projektit cv:hen.
Olen jopa ollut muutamassa haastattelussa, mutta aina on joku muu ottaa. En tiedä, miten nousta tästä.
t.ap
Pieni osa ihmisistä pystyy jatkaa töitä 70-vuotiaaksi asti. Pääasiassa sisätöitä tekevät. Suurin osa ihmisistä roikkuisi vain kortistossa.
En ole hakenut. Työvoimatoimistosta neuvottiin hakemaan vain oman alan työtä. Muiden alojen hauissa ei ole edes kutsuttu haastatteluun. Opiskelin lähes vuosikymmenen yliopistossa. Ensin väärää alaa, välivuosia, sitten nykyistä. Pelkään myös, että koulutusta vastaamaton työ estää saamasta tulevaisuudessa koulutusta vastaavaa työtä. Vaikka nyt on pulaa töistä.
70 vuotiaalla saattaa ollakin jo se työpaikka johon meni 50 vuotta sitten.
Miksi lapset pitäisi mainita cv:ssä? Eihän he ole töitä hakemassa.
Täällä on työpaikkoja mistä ei ole minulla kokemusta. Silti niitä pitää hakea sanoo työkkäri. Olen jo yli 50 vuotias.
Ei ole kukaan soitellut kun olen läähettänyt turhia hakemuksia.
Ei tuossa ole tarkoituskaan, että saisi töitä. Vaan siirretään ihmisiä työttömyyskorvaukselle eläkkeen sijaan, se tulee halvemmaksi.
Työt seiskakymppisille! Nuoremmat älköön vaivautuko.
Meuhkaaminen tästä aiheesta kertoo miten tyhmästä kansasta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus ei ole = toteutunut
No, nuorempien sukupolvien (esimerkiksi nykyisten lasten) alin eläkeikä tulee joka tapauksessa nousemaan nykyennusteilla noin 70 vuoteen tai sen yli. VM:n esiin nostamassa mallissa tarkastellaan ikäluokkien välistä tasapainoa, onko oikeudenmukaista, että nykyisten noin 40–50-vuotiaiden eläkeikä pidetään selvästi matalampana, jos julkinen talous sakkaa ja tulevat sukupolvet joutuvat maksamaan järjestelmän viulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotus ei ole = toteutunut
No, nuorempien sukupolvien (esimerkiksi nykyisten lasten) alin eläkeikä tulee joka tapauksessa nousemaan nykyennusteilla noin 70 vuoteen tai sen yli. VM:n esiin nostamassa mallissa tarkastellaan ikäluokkien välistä tasapainoa, onko oikeudenmukaista, että nykyisten noin 40–50-vuotiaiden eläkeikä pidetään selvästi matalampana, jos julkinen talous sakkaa ja tulevat sukupolvet joutuvat maksamaan järjestelmän viulut?
Kun ei ole lasta ei ole uhriakaan.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko iän jättäminen pois cv:sta auttaa, kun olennainen valintaan vaikuttava koulutus tai työkokemus on 1980-luvulta?
Ap:n tutkinto ei ole 80-luvulta: "aloitin opinnot myöhempään kuin kollegani"
Mun valmistumisvuosi on 2020. Et voi päätellä tuosta ikää.
Vierailija kirjoitti:
Sentään nelikymppisellä se koulutus menee 2000-luvun puolelle kuitenkin, kun minäkin olen valmistunut ensimmäiseen ammattiin (lukion jälkeiseen) ysärin lopussa ja olen 5-kymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset pitäisi mainita cv:ssä? Eihän he ole töitä hakemassa.
Kannattaa mainita, jos hakee töihin päiväkotiin tai kouluun tms.
Kaikki hyvät neuvot ovat tarpeen, kiitos! t.ap