Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

40-vuotiaskaan ei saa töitä, miten 70-vuotias?

Vierailija
09.10.2026 |

Nyt tilanne: 

Olen ollut 2 vuotta työttömänä lyhyttä pätkätyötä lukuunottamatta.

Kysymättäkin on selvää, että olen hakenut paljon töitä, turhaan. 

Minulla on 2 kouluikäistä lasta.

Kannattaako ikä 40v ja lapset mainita cv:ssä?

Heikentääkö se vai parantaako työllistymistä?

Kohtaanko "raskaussyrjintää" iän takia vai mitä tämä on? Näytän ikäistäni nuoremmalta (monet sanovat minulle näin), sanoin aloitin opinnot myöhempään kuin kollegani. Ja nyt on vielä tuo työttömyysjakso. Olen tehnyt "omia projekteja", sellaista mitä työkkärin sallimissa rajoissa voi tehdä eli harrastaa jotain, minkä toivon olevan työnantajan mielestä hyödyllistä. 

Turhauttaa, masentaa, lannistaa.

t.pitkäaikaistyötön nainen

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni osa ihmisistä pystyy jatkaa töitä 70-vuotiaaksi asti. Pääasiassa sisätöitä tekevät. Suurin osa ihmisistä roikkuisi vain kortistossa.

Tämä on se tarkoituskin! Saadaan ihmiset olemaan työttömänä viimeiset vuodet, joten eläke pienenee. Yleistuki on pienempi kuin eläke.

Vierailija
22/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko iän jättäminen pois cv:sta auttaa, kun olennainen valintaan vaikuttava koulutus tai työkokemus on 1980-luvulta?

Ap:n tutkinto ei ole 80-luvulta: "aloitin opinnot myöhempään kuin kollegani"

Mun valmistumisvuosi on 2020. Et voi päätellä tuosta ikää.

Ja nykyisessä CV ssä suositellaan keskittymään vain viimeisen 10 työhistoriaan. Työnantajia kiinnostaa se, mitä osaat ja teet nyt, ei se, mitä teit parikymmentä vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työttömyyttä ratkaista jäämällä eläkkeelle 40v vaan kyllä siihen pitää hakea muita ratkaisuja. 

Ja miten muissa Eu-maissa ihmiset pysyvät  kauemmi työkykyisenä ja jäävät eläkkeelle myöhemmin jo nyt, kuten Ruotsissa ja Tanskassa? 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012328409.html

Vierailija
24/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tässä 40vuotiaana vaihdoin työpaikkaa ja ihan hyvin sain töitä. En tosin ollut siis työttömänä välissä.

En maininnut ikääni (tai lapsiani, miksi??) cv:ssä, mutta kyllähän siinä lukee koulutus ja työhistoria eli ikää voi kyllä niistä halutessaan päätellä.

Vierailija
25/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän työttömyyttä ratkaista jäämällä eläkkeelle 40v vaan kyllä siihen pitää hakea muita ratkaisuja. 

Ja miten muissa Eu-maissa ihmiset pysyvät  kauemmi työkykyisenä ja jäävät eläkkeelle myöhemmin jo nyt, kuten Ruotsissa ja Tanskassa? 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012328409.html

Siellä ihminen ei muutu ydinjätteeksi heti työttömäksi jäätyään tai täytettyään 40 vuotta tai ihan vaan olemalla nainen.

Vierailija
26/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on ikävää, mutta miksi 70 v pitäisi saada töitä

Vierailija
27/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko iän jättäminen pois cv:sta auttaa, kun olennainen valintaan vaikuttava koulutus tai työkokemus on 1980-luvulta?

Ja nykyisessä CV ssä suositellaan keskittymään vain viimeisen 10 työhistoriaan. Työnantajia kiinnostaa se, mitä osaat ja teet nyt, ei se, mitä teit parikymmentä vuotta sitten.

viimeisen 10 vuoden työhistoria mun tapauksessa tarkoittaisi tätä nykyistä työpaikkaa pelkästään. Aika suppea kuva tulisi mun osaamisesta.

(en ole ap)

Vierailija
28/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä valmistuin 2023. Onhan ne ollut hieman kiusaantuneita ne ilmeet, kun ovat nähneet että olenkin nelikymppinen. 

Vaihdoin fyysiseen työhön ja eihän ne nyt usko et nelikymppinen täti pystys yhtään mihinkään, joten työllistyppä tässä nyt sitten.

Vierailija
29/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meuhkaaminen tästä aiheesta kertoo miten tyhmästä kansasta on kyse. 

Joo kyllä tyhmyys on muuallakin kuin pisatuloksissa.

Eilen oli monta ketjua, koska yksi virkamies lausui jotain. Tosin vasemmisto yritti tahallaan kääntää sen suunnan niin, että hallitus olisi jo päättänyt siitä. 

Vierailija
30/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni osa ihmisistä pystyy jatkaa töitä 70-vuotiaaksi asti. Pääasiassa sisätöitä tekevät. Suurin osa ihmisistä roikkuisi vain kortistossa.

Tänne kortistoon mahtuu vielä. Löydät oman paikkasi yhteiskunnassa ja elämässä.

Vierailija
31/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-pystyy jatkamaam- (suomeksi)

Kirjoittamiseen kannattaa töitä hakiessa kiinnittää erityistä huomiota.

Vierailija
32/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70 vuotiaalla saattaa ollakin jo se työpaikka johon meni 50 vuotta sitten.

Niin. Mutta jos ei ole, niin sitten on kyllä nykymaailmassa turha toivoa mitään uutta kunnollista työtä. Irtisanomista on myös merkittävästi helpotettu joten se että on joku 50v sitten hyvänä aikana saatu työ nyt, ei tarkoita että sitä olisi välttämättä enää puolen vuoden päästä. Sitten yleistuki jo kutsuvasti odotteleekin yllättävän pian kun työttömyyskorvausta on lyhennetty ja erittäin rajusti heikennetty. Toivottavasti säästöön on jäänyt.

Vierailija
33/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Benikin istui kansanedustajana 70-vuotiaaksi. Onhan näitä löysiä työpaikkoja Suomessa vaikka kuinka paljon joissa nostaa vain palkan tekemättä mitään mm. EK:n ukot ja akat ja muu rälssi. 

Vierailija
34/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa eläkeiän nostossa olekaan tarkoitus, että vanhat olisivat töissä, vaan eläkerahojen säästäminen.

Vierailija
35/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Benikin istui kansanedustajana 70-vuotiaaksi. Onhan näitä löysiä työpaikkoja Suomessa vaikka kuinka paljon joissa nostaa vain palkan tekemättä mitään mm. EK:n ukot ja akat ja muu rälssi. 

Joo ja Iiro Viinanen jäi eläkkeelle 57 vuotiaana, vaikka oli töissä "missä ei tarvi tehdä mitään" eli Suomen Pankin johtajana.

Vierailija
36/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt kaikki käyttäkö tätä samaa, mutta olen vuosia valehdellut olleeni menestynyt yrittäjä. Joo, olin yrittäjä pari vuotta, kun ei ollut töitä, mutta tein vähän duunia silloin ja joskus tolloin. 

Mieheni elätti minua ja sain työttömyyskorvausta. Tein töitä keskimäärin 18 tuntia viikossa. Jouduin kikkailemaan rahojen kanssa ettei rahat palaisi. 

Valehdelkaa. 

Vierailija
37/37 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus ei ole että 70 vuotias olisi työssä. Tarkoitus on ettei 70 vuotiaalle tarvitse maksaa eläkettä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi