Huomenta
Miten saa huonon omantunnon pois? Mulla se tuppaa olemaan aina läsnä, kun mies on väsynyt ja joutuu mut elättämään. T.valis
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Etkös ole jo suhteenne alusta asti niin päättäneet kun jäit kotiin lasta hoitamaan, turha surra.
Eihän mun ollut tarkoitus koko iäksi kotiin jäädä. Minähän yritin silloin opiskella ja hakea töitä.ap
Avoliitossa on puolison elatusvelvollisuus
Haluaisitko että tilanne olisi toisinpäin? Sä elättäisit sun miestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Voi mielelläni. Olisi ihanaa olla vaikka joku akateeminen nainen.ap
Eikö se ole luontevampaa miehen elättää naista kuin naisen miestä? Kun niin on yleensä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole luontevampaa miehen elättää naista kuin naisen miestä? Kun niin on yleensä ollut.
Ei enää nykyään yleensä kumpikaan elätä toistaan. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala haluaa että miehet on vahvoja ja naiset heikkoja.
Raamatussa on useita miehiä, jotka tunnetaan erityisesti fyysisestä, henkisestä tai hengellisestä vahvuudestaan.
Ensimmäisessä Pietarin kirjeessä (1. Piet. 3:7) käytetään ilmaisua, jossa vaimoa kutsutaan ”heikommaksi astiaksi” tai uudemmissa käännöksissä ”hennommaksi osapuoleksi”.
Muinaisessa maailmassa ilmaisu viittasi ennen kaikkea siihen, että nainen oli keskimäärin fyysisesti miestä hennompi ja siten yhteiskunnallisesti haavoittuvammassa asemassa.
Alkukielen vertaus ”astiasta” (kreikaksi skeuos) liittyy usein johonkin arvokkaaseen, jota tulee kohdella varovasti.
• Samassa jakeessa miehiä käsketään osoittamaan vaimolleen kunnioitusta ja elämään hänen kanssaan ymmärtäväisesti.
• Kyseessä on ohje suojella ja arvostaa kumppania, ei väheksyä häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi varmasti, mutta parempi olla heikko.
Mutta hän on vastannut minulle: 'Minun armoni riittää sinulle. Sillä voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa.' Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.” (2. Kor. 12:9)
Raamatun ajan kulttuurissa vastuu perheen aineellisesta toimeentulosta oli perinteisesti ja ensisijaisesti asetettu perheenpään eli isän harteille.
Miehesi siis huolehtii siitä asiasta niin kuin pitää.
Ennen yhteiskuntajärjestys oli patriarkaalinen eli isävaltainen.
Naisella ei pitkään ollut itsenäistä juridista tai taloudellista asemaa yhteiskunnassa ilman miessuojelijaa (isää tai aviomiestä).
Koska lait ja omaisuuden perintäoikeus pyörivät miesten ympärillä, miehestä tuli automaattisesti perheen julkinen edustaja ja taloudellinen päämies.
Vierailija kirjoitti:
Ennen yhteiskuntajärjestys oli patriarkaalinen eli isävaltainen.
Naisella ei pitkään ollut itsenäistä juridista tai taloudellista asemaa yhteiskunnassa ilman miessuojelijaa (isää tai aviomiestä).
Koska lait ja omaisuuden perintäoikeus pyörivät miesten ympärillä, miehestä tuli automaattisesti perheen julkinen edustaja ja taloudellinen päämies.
Ei minua kiinnosta. Enkä ole edes millään tavalla uskonnollinen.ap
Miksi sitten kyselit tms. täällä, että menisikö sitä kirkkoon? Jos ei kerran uskonto millään tavalla kosketa. Vai muuttuiko tämäkin asia taas lennosta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten kyselit tms. täällä, että menisikö sitä kirkkoon? Jos ei kerran uskonto millään tavalla kosketa. Vai muuttuiko tämäkin asia taas lennosta?
En minä nyt tuollaisiin usko, että miehen tehtävä olisi elättää vaimonsa ja että mies on muka joku perheen pää. Uskon tasa-arvoon. Eihän kirkkokaan enää noin vanhoillisesti opeta.ap
Aika harvaa naista enää mies elättää.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä nyt tuollaisiin usko, että miehen tehtävä olisi elättää vaimonsa ja että mies on muka joku perheen pää. Uskon tasa-arvoon. Eihän kirkkokaan enää noin vanhoillisesti opeta.ap
Et vastannut kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kirkon yhteisöllisyydestä. Tykkään veisata virsiä ja joulunajan jumalanpalvelukset ja joulukonsertit on kauniita. Riittääkö se vastaukseksi?ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kirkon yhteisöllisyydestä. Tykkään veisata virsiä ja joulunajan jumalanpalvelukset ja joulukonsertit on kauniita. Riittääkö se vastaukseksi?ap
Just väitit, ettet ole "millään tavalla" uskonnollinen. Hieman sama, jos joku sanoisi "En ole millään tavalla poliittinen, mutta tykkään käydä poliittisissa tapahtumissa". Melkoisen ristiriitaista. Ei toimi kovinkaan monen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just väitit, ettet ole "millään tavalla" uskonnollinen. Hieman sama, jos joku sanoisi "En ole millään tavalla poliittinen, mutta tykkään käydä poliittisissa tapahtumissa". Melkoisen ristiriitaista. Ei toimi kovinkaan monen kohdalla.
En tuolla tavalla vanhoillisen uskonnollinen, että ajattelisin, että miehen tehtävä on elättää perhe tai muuta vanhoillista.ap
Onpas taas jutut. Uskoo tasa- arvoon, mutta elää täysin päinvastoin. Ei ole yhtään uskonnollinen, mutta tykkää käydä kirkossa. Mikäs siinä sitten.
Etkös ole jo suhteenne alusta asti niin päättäneet kun jäit kotiin lasta hoitamaan, turha surra.