Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa itsemaksava vuokralainen?

Vierailija
07.10.2026 |

Onko asumistuen hakeminen sallittua? En ihan nyt käsitä tuota termiä, kun mä ainakin maksan itse vuokrani omalta tililtäni vaikka kaikki mun rahat tulee tukina.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hakee siis vuokralaista, joka ei tarvitse tukia vuokranmaksuun.

Asumistueton? Mitä järkeä? 

Asumistueton, koska palkka ylittää sen verran muutamalla satasella, että en saa mitään.

Äidilläni joskus 80-90luvulla palkka ylitti muutamalla matkalla, eikä saanut siksi asumistukea omistamaan omakotitaloon. Naurattaa kun jotkut itki kun asumistuki lähti omistus-asujilta pois. Luokan kiitos olen saanut yhteiskunnasta riippumattoman mallin. Vaikka välillä äidillä tiukkaa teki. Talo on äidillä maksettu ja täysin omavarainen. Mersut ja veneet pihassa, matalan palkan työntekijä kyseessä. Minä menossa samaan suuntaan, vituttaa vaan maksaa veroja.

Vierailija
22/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin ajattelen, että kun vuokran maksaa omista työllään tienaamistaan rahoista, on enemmän halua pitää kämppä kunnossa. Jos takuu esim. tulee kelasta, niin mitä väliä sillä on miten kämpän pistää päreiksi. Moni haluaa lisäksi vakavaraisia vuokralaisia. 

Moni haluaisi myös vakaan työpaikan mutta maailmassa ei aina saa kaikkea mitä haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin ajattelen, että kun vuokran maksaa omista työllään tienaamistaan rahoista, on enemmän halua pitää kämppä kunnossa. Jos takuu esim. tulee kelasta, niin mitä väliä sillä on miten kämpän pistää päreiksi. Moni haluaa lisäksi vakavaraisia vuokralaisia. 

Mitä ihmettä nyt?? En todellakaan pistä yhtään kämppää päreiksi, ja mulla on kaikki päivät aikaa siivota ja pitää asunto kunnossa. Miksi vakavarainen edes muuttaisi johonkin ankeaan vuokrayksiöön?

Ap

Vierailija
24/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksava tarkoittaa juuri sitä, että yhteiskunta ei maksa tai tue vuokraasi.

Miten vuokranantaja tuon saa selville? Jos itse maksaa tukirahoista vuokranantajan tilille.

Vierailija
25/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmistaa. Järkevää.

Kyllä kela on varma vuokranmaksaja, töissäkäyvä voi koska tahansa saada potkut ja vuokranmaksukyky romahtaa.

Vierailija
26/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksava tarkoittaa juuri sitä, että yhteiskunta ei maksa tai tue vuokraasi.

Ja josta vuokranantajat ei halua luopua. Siksi olenkin asettanut ehdot asumiselleni. Ei ole korottanut vuokraa kuuteen vuoteen näinä inflaation aikoina. Jos korottaa, niin ottakoon tukiloisen stressikseen.

- työpaikka ja puhtaat luottotiedot

Vierailija
27/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa luotettavan kuvan ihmisestä, kun kykenee ihan itse elättämään itsensä.

Ja usein maksaa vuokria jo kuukausia eteenpäin omaksi puskurikseen.

Vierailija
28/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksava vuokralainen on siitä harvinainen tapaus, että hän maksaa vuokransa 100% omista varoistaan, eikä elä tukien varassa. Sukupuuttoon kuoleva ryhmä.

Vierailija
29/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se sille vuokranantajalle kuuluu mistä ne rahat tulee :'D aika tyhmää ajaa maksavia asiakkaita pois, mutta jokainen toki tekee omat pisnespäätöksensä. Tässä ekonomiassa voi olla himpun vaikeaa löytää täysin itse maksavia vuokralaisia. Monesti vuokralla asutaan pakosta, kun on tilanne, ettei pysty ostamaan omaa kotia. Aika erikoinen liikeidea, että vuokraa vain niille, jotka voisi ostaa oman kodin 😂

Vierailija
30/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sellainen asia, joka kansalaispalkasta vouhottavien pitäisi sisäistää. Samoin kuin vuokrahinnat asettuvat asumistuen suuruisiksi, hinnat tulevat ulosmittaamaan myös kaiken maailman kansalaispalkat. Siitä tulee uusi nollataso. Sitten pitää nostaa kansalaispalkan summaa. Hinnat seuraavat perässä. Ja taas pitää nostaa palkkaa...

Vierailija
31/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä se sille vuokranantajalle kuuluu mistä ne rahat tulee :'D aika tyhmää ajaa maksavia asiakkaita pois, mutta jokainen toki tekee omat pisnespäätöksensä. Tässä ekonomiassa voi olla himpun vaikeaa löytää täysin itse maksavia vuokralaisia. Monesti vuokralla asutaan pakosta, kun on tilanne, ettei pysty ostamaan omaa kotia. Aika erikoinen liikeidea, että vuokraa vain niille, jotka voisi ostaa oman kodin 😂

Ei tulisi mielenkään ostaa omaa kämppää stadista. Mieluummin sijoitan ja asun halvasti vuokralla. Stressitöntä ja voin lähteä kuukauden varoitusajalla ihan minne huvittaa.

M52

Vierailija
32/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin ostaa oman kodin, mutta en halua. Vuokra-asuminen on huoletonta ja minulla on edullinen asunto huippupaikalla. 

Vierailija
33/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sun tarvi kertoa mistä rahasi saat mutta asumistuen kela useimmiten laittaa vuokranantajan tilille. Kysyy kumminkin siitä.  Miksi haet asuntoa jos sinne ei haluta kuin työssäkäyvä joka maksaa itse kokonaan vuokran. Takuuvuokrakin ilmeisesti vaaditaan ja sen kela laittaa suoraan vuokranantajalle. 

No ei laita normi-ihmisen asumistukea vuokranantajalle suoraan, ellet pyydä sitä.

Vierailija
34/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa luotettavan kuvan ihmisestä, kun kykenee ihan itse elättämään itsensä.

Nykyään itse itsensä elättävä on jotenkin epäilyttävä ja säälittäväkin.

Se ei ole tajunnut, että Kela Gold on kaikkien ulottuvilla oleva etuus.

Vierailija
35/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vuokranantaja tuon saa selville? Jos itse maksaa tukirahoista vuokranantajan tilille.

Kysymällä työpaikan. 

Vierailija
36/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin ostaa oman kodin, mutta en halua. Vuokra-asuminen on huoletonta ja minulla on edullinen asunto huippupaikalla. 

Näin varsinkin helsingissä.

Vierailija
37/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mieli on epävakaa, työ ei auta. Olin vuokralla työttömänä asunnossa, jota pidin hyvin. 

Seuraava oli just eronnut mies. Naapurit kertoivat hänen pistäneen kämpän päreiksi. 

Sitä v*tutti ankarasti se vosu...

Ai sori, tein olettamuksen: onhan se puoliso voinut olla karvainen karjukin näinä woke-aikoina...

Vierailija
38/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymällä työpaikan. 

Aina voi valehdella olevansa koneinsinööri kaverinsa firmassa.

Vierailija
39/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymällä työpaikan. 

Ei mun työnantaja tiedä, että saan asumistukea parisataa kuussa.

Vierailija
40/42 |
07.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mielenkään ostaa omaa kämppää stadista. Mieluummin sijoitan ja asun halvasti vuokralla. Stressitöntä ja voin lähteä kuukauden varoitusajalla ihan minne huvittaa.

M52

Voit elää elämääsi just niin kuin haluat. Todellisuudessa valtaosa siellä ympärilläsi on opiskelijoita ja muita, jotka vuokralla elää. Kysy miten teidän 😄 mutta ei se mitään, sieltä pääkaupunkiseudulta jengi on jo muutenkin alkanut kaikkoamaan kun vuokrat on niin korkeat ja asuntojen laatu sekundaa, niin voitte ihan vapaasti tällä tyylillä karkottaa vielä enemmän ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän