Nyt kaikki kuumeenalentamis -vinkit kehiin!
Meillä nuoremmalla lapsella pamahti eilen kuume yhtäkkiä 40 asteeseen.Ilmeisesti on kyseessä sama flunssa kuin isoveljellä joka isommalla oireilee kurkunpääntulehduksena ja kuumeena.Kuumetta olen alentanut Pronaxenilla ja Panadolilla vuorotellen ja muuten ovi on auki ja lapsi alasti.Vielä on 4 h ennen kuin saan antaa seuraavan lääkkeen ja jo nyt kuume hilaa ylöspäin.Eilen enimmillään kuumetta oli myöhään illalla 40,5C ja oltiin alasti pihalla.Onko kenelläkään mitään kikka kolmosia takataskussa miten kuumeen saisi alas ja kuinka kauan tätä uskaltaa katsella kotona? Lapsella ikää 1v3kk.
Kommentit (13)
Sit toinen on et ihan vaan suihkuun, vesi vaikka semmosta 32-34 asteista niin seki viilentää jo hyvin. Entä onko lapsi voimaton, vai ihan oma itsensä? Jos on veltto ja voimaton niin lääkäriin kannattaa mennä!
kylmät pyyhkeet niskaan nivustaipeisiin ja kainaloihin...
Joo ja saa ainakin meillä antaa molempia kuumelääkkeitä yhtäaikaa, mutta tietty ohjeen mukaisesti. Ja me on annettu kyllä panadolia vähän enemmänkin tarvittaessa.
ja voi kestää 3-4 päivää. Lääkäriin kannattaa mennä kun kuume on kestänyt ainakin kolme päivää jos muita hälyttäviä oireita ei ole(esim. velttoisuus, kuivumisen oireet yms.)
Jos lapsi suostuu juomaan edes pieniä määriä kerrallaan ja jaksaa hetkittäin vaikka leikkiäkin niin kuumetta alentavaa vaan.
Nythän kannattais kokeilla antaa vaikka mehujäitä jotka viilentää oloa, maistuu hyvälle, niistä tulee sokerin muodossa energiaa ja niistä lapsi saa tarvitsemaansa nestettä, koska kuumehan haihduttaa nestettä.
Meijän tytöllä on pari kertaa ollut 40asteen kuume neljä päivää ja molemmilla kerroilla olen vienyt kolmantena päivänä lääkäriin ja ohjeet on ollut että kuumetta alentavaa vaan ja vaatteita vähemmäx.
Viileetä suihkua en suosittelisi, koska kun kuume on korkealla niin itse en ainakaan haluaisi viileään suihkuun kun muutenkin on vähän vilu, paitsi tietysti jos lapsi itse sinne haluaa.
Noilla molemmilla kuumekerroilla muuten meidän tytöllä on ollut vauvarokko. Tokalla kerralla aattelin et se on sairastettu et nyt tää on jotain muuta mut lastenlääkäri totes et niitä on kahta tyyppiä.
Kannattaa soittaa 09-10023(terv.palv.neuvonta) siellä viimex neuvottiin mulle antamaan kahta eri kuumetta alentavaa samaan aikaan kun kuume ei kans meinannu millään laskea. En muista mitä ne oli joten kannattaa soittaa!
Jade ja tyty 1v5kk
Parempia vointeja
Katselin kuumeisilla silmilläni kummissani kun vajaa 20v sitten au-pair-äitini alkoi laittaa minulle Wadenwickel eli " Säärekääröjä" - mutta vielä enemmän ihmettelin kun ne tosiaan auttoivat:-)
Meillä siis käytetään tätä:
- Kastele kaksi astiapyyhettä hailealla vedellä (älä rutista sen jälkeen ihan kuivaksi, täytyy olla vielä kunnolla märkä); vesi ei saa olla kylmää vaan siis sellaista " huoneenlämpöistä" .
- Kääri pyyhkeet lapsen säärien ympäri (noin pienellä koko jalka; laita pyyhe tms. sängylle ettei kastu läpi).
- Laita kuiva pyyhe toiseksi kerrokseksi
- Anna vaikuttaa 10-30min (pienillä lapsilla vain 10min!)
- Vaikutusta lisää kun vedessä on vähän etikkaa
- Rajoitus: ei saa käyttää jos potilaan kädet/jalat ovat kylmät tai jos lapsi palelee
Homma ei perustu taikauskoon;-) vaan ihan fysiikkaan, haihtumiseen (vesi kääreissä) tarvitaan lämpöä joka siis tässä tapauksessa otetaan kehosta.
On kokeiltu monet kerrat, mies tekee niitä minulle kun olen itse kuumessa ja lapsille laitetaan myös.
Paranemisia!
lapsesi on kovin pieni, joten kyllä soittaisin lastenlääkärille.
Tyttöni 5,5v. kun oli viimeksi kovassa kuumeessa niin lastenpolilla opetettiin oikeat annostukset kuumeen alentamiseen: eli 18 kiloiselle 375mg panadolsuppoja 3 krt/vrk (tosiaan suppoja näinkin isolle lapselle ja 250x125mg kerralla) suppojen kanssa vuorottelemalla sitä nestemäistä (varmaan sama kuin sinulla) kunnon annokset jotka tietysti lekuri määritteli. Sanoi, että aina voi antaa tupla satsin lapselle mitä käsikauppapaketin kyljessä jos kyseessä on kova kuume ja esim. päänsärkyä kuten meillä oli. Lääkepaketeissa on ohjeena 10mg/kiloa kohden, mutta sairaalassa suositus on 20mg/kiloa kohti.
Mutta tosiaan ei varmasti haittaa, että veisit lapsen lääkäriin. Muista juottaa nestettä - noin pieni kuivuu päivässä - parissa.
On huono idea antaa erilaisia lääkkeitä samanaikaisetsi ilman lääkärin lupaa. Näin molempia saa liian vähän ja niillä voi olla yhteisiä haittavaikutuksia. Olen itse käyttänyt aina jo 1 vuotiaalla buranaa, on mielestäni tehokkaampi kuin parasetamoli. Juotavaa paljon, kostuta lakanat ja pidä lasta ilman vaatteita. Jos lapsi juo niin katsoisin vielä vähän aikaa mutta jos tilanne muuttuu huonommaksi niin veisin lääkäriin.
Meillä molemmilla lapsilla näköjään taipumus kovaan kuumeeseen siksi en ole vielä hysteerinen.Meillä on lääkäri määrännyt Panadolin kanssa käytettäväksi tuon Pronaxenin mutta sekään ei aina riitä.Lapsi on vielä ihan oma itsensä, kuumeen noustessa tietenkin itkuinen ja kipeä mutta muuten jaksaa leikkiä ja riehua.Siksi siis ajattelin vielä seurata tilannetta kotona.
mutta sen varmaan tiesitkin jo. Tärkeää on tietenkin saada hänet juomaan tarpeeksi nesteitä, koska menettää niitä kovasti kuumeessa. Meillä käytetään erilaisia pulloja, laseja tms. " ei niin jokapäiväisiä" juomavälineitä. Ja lapsella on juoma koko ajan saatavilla, joko kantaa sitä itse tai se odottaa olohuoneen pöydällä..
Korvalääkäri antoi minulle ohjeeksi antaa 1v ikäiselle 6 tunnin välein lääkettä, esim. klo 9 Pronaxenia 2ml (painon mukaan siis) ja klo 15 kunnon annoksen Panadolia (laski annoksen siis isommaksi, kuin mitä pullon ohjeen mukaan lapselle NORMAALISTI annettaisiin). Sinulle, Buranan suosittelijalle tiedoksi, että Pronaxen on tulehduskipulääke (kuten käsikauppalääkkenä saatava Buranakin), jota saa reseptillä - lääkettä annetaan pieniä määriä (paino jaettuna viidellä) ja vaikutus kestää 12 tuntia. Huomattavasti tehokkaampaa siis kuin Burana. (Naprokseeni rauhoittaa tulehduksellista kipua, jota esiintyy mm. reumataudeissa sekä vammojen tai leikkausten jälkeen. Lääkettä käytettäessä turvotus, kipu ja liikearkuus vähenevät. Lääke myös alentaa kuumetta.)
Minä toimisin näin: jos lapsi on suht normaali, virkeähkö, katsoisin maanantaihin kuumetta. MUTTA jos lapsi yhtään rupeaisi menemään veltoksi, apaattiseksi - tai valittaa korvia (levottomat yöt), veisin päivystykseen viikonloppuna. Ystäväni 8kk vauva oli viikon korkeassa kuumeessa, eikä hänelle tehty mitään muuta, kuin otettiin kokeita ja määrättiin suurempia määriä kipulääkettä - mitään ei löytynyt, kuume vain aleni lopulta. Lapsen kunto siis sanelee minulle paljolti sen, miten toimin.
Edellä tuli hyviä kuumeenalennusneuvoja, KIITOS tuosta jalkojenkäärimisohjeesta! :)
päälle 40 asteen (parhaimmillaan ollut 42). Ja korvakierteessä oltiin tytön 1-3 ikävuosien aikana, flunssaa/kuumetta kerran kuussa. :( En enää säikähdä kuumetta, en edes pidä sitä minään... Ne muut oireet ovat pahempia. Pelottavaakin kyllä korkea kuume on, jos sitä jatkuu kolmatta-neljättä päivää, mutta viidentenä päivänä olen oppinut menemään vasta lääkäriin. Jos siis lapsi on leikkivä jne.
Ekan kerran mentiin kolmantena kuumepäivänä yksityiselle (tyttö oli 1v ja netistä luin ohjeen, " lääkäriin jos kuume jatkuu kolmatta päivää" ), ja lääkäri kysyi ystävällisesti " mitäs varten tämä terve lapsi on tuotu lääkäriin" ... Eli leikki normaalisti lääkärin kanssa, oli vain kuumetta. Saatiin vain kuumeen hoito-ohjeet. Olisin sen 60e voinut käyttää muununkin, heh. Ja viidentenä päivänä nousi rokko - oli vauvarokkoa. :)
Pääasia tosiaan, että juo. Ja meillä syödään kuumepäivinä jäätelöä, suklaata ja muita herkkuja. :)
Tsemppiä sinne!
mä myös suitsutan tuota jalkojen käärimistä, opin sen itse ollessani Sveitsissä kaksi vuotta au pairina. Siellä tosin käytettiin enemmän etikkaa, pahassa kuumeessa suositeltiin jopa kastamaan sukat etikkaan ja sitten jalkaan.
Pronaxenia 2 krt vrk:ssa eli aamuin illoin painon mukaan eli 10mg per painokilo kahteen osa-annokseen jaettuna, esim. Pronaxen 25mg/ml vahvuudella 10-12 kg painoiselle 2ml 2 krt vrk:ssa. Panadolia suppona tai nestemäisenä painon mukaan eli 15mg per painokilo korkeintaan 3 kertaa vrk:ssa. Saatan antaa molemmat lääkkeet yhtä aikaa tai sitten niin, että jos Pronaxen ei reilussa tunnissa laske yhtään niin sitten Panadol perään. Yöksi yritän yleensä säästellä sitä yhtä annosta Panadolia, jonka voi antaa tarvittaessa odotettaessa aamun Pronaxenia. Panadol 24mg/ml annos 9-12 kg painoiselle lapselle on siis 5.5-7.5ml korkeintaan 3 kertaa vrk:ssa. Lääkkeistä tosin kannattaa kysyä päivystyksestä, että teillä on tällaisia ja tämän painoinen lapsi niin miten kannattaisi tässä tilanteessa annostella.
Tuo jalkojen käärimisjuttu on myös hyvä. Muuten ei enää suositella, että lasta kovin kovasti viilennettäisiin suihkun avulla tai ulos alasti menemällä, koska elimistö voi reagoida lämpöä nostamalla. Kääreissäkin siis tärkeää, että eivät ole kylmiä. Ymmärtäähän sen, kuvittelee itselle kuumeisen ihon ja olon ja siihen kun vetästään kylmä rätti päälle! Tuo lähes kädenlämpöinenkin rätti tuntuu jo aika kylmältä.
Noin korkea kuume kannattaa jo yrittää lääkitä alemmas.
Vaikka olisikin sitten " turha" käynti. Esimerkiksi munuaistason virtsatulehdus (kokemusta on oman lapsen kohdalta) nostaa meillä pojalla kuumeen aina tuonne 40 asteeseen,ja samana tai viimeistään seuraavana päivänä on menty onneksi lääkäriin vaikkei muita oireita olekaan.
Lapsesi on vielä suht pieni, joten sinun tilanteessasi soittaisin lääkäriin ja varaisin ajan koska kuumetta on noinkin paljon. Korkeintaan 2 päivää seuraisin 40 asteen kuumetta ja sitten lekurille näytille. Meille lääkäri sanoi vain, että kuumelääkettä vaan ja lapsi vähiin vaatteisiin ja kuume laskee minkä laskee lääkkeellä. Aika tökerösti minusta se oli sanottu. Mutta ajatellaan kaikki maalaisjärjellä ja jokainen tekee niinkuin itsestä tuntuu oikealta =) Voimia pienokaisesi kanssa.