HS: "Pystyn olemaan hyvä vanhempi vain osalle perheeni lapsista "
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012268910.html
Maksumuurin takana, mitä se Raisa siellä taas itkee?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Raisa ne sun miehen lapset ei ole sinun lapsia, eikä sun tarvitse niiden asioista olla noin tarkkaan perillä. "
Ok. Mitäs tehdään kun isä on vaikka matkalla ja lapsi kysyy illalla että olikos hänellä seuraavana päivänä kokeet?
Laittaa iskälle viestiä ja kysyy, että mitenkäs se nyt menikään. Jokaisella kuitenkin nykyään joku viestintävärkki on, niitä voi käyttää vaikka iskä oliskin jossain reissussa.
Töissä on aika monella tilanteita ettei koko ajan voi puhelinta seurata. Aina ei lennollakaan voi.
Siksi viestit onkin niin kivoja kun niihin voi vastata silloin kun itselle sopii.
Niin, se vaan ei kauheasti auta jos tarvitsisi tiedon heti eikä 5 tunnin päästä.
Minä aivan periaatteesta en halua, että lapseni koulunkäynti on asia, jossa pitäisi koko ajan seurata sähköisiä viestintäkanavia. Hätätilanteet erikseen, mutta kyllä sellaisten asioiden kuin liikuntatuntien sisällön, kokeiden tai lukujärjestyksen muutoksien pitäisi olla selvillä 2-3 päivää etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
"Mä ainakin katsoisin läksynetistä tai kysyisin vanhempainryhmässä."
Joo, ainahan on kirtoteitä osaan ongelmista mutta kysymys kuuluu että miksi Wilma toimii niin että lapsen kanssa asuva aikuinen ei vain voi saada tunnuksia vaikka molemmat lapsen huoltajat tämän hyväksyisivät?
Ja yksi asia mitä ei voi hoitaa on viestin laitto opettajalle. Vaikka aamulla huomataan että lapsi on kipeä ja se holtaja ei olekaan kotona. Kuka voi laittaa viestin?
Jaa että sen huoltajan pitää olla kotona laittaakseen puhelimella wilmaan viestin lapsen poissaolosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Raisa ne sun miehen lapset ei ole sinun lapsia, eikä sun tarvitse niiden asioista olla noin tarkkaan perillä. "
Ok. Mitäs tehdään kun isä on vaikka matkalla ja lapsi kysyy illalla että olikos hänellä seuraavana päivänä kokeet?
Laittaa iskälle viestiä ja kysyy, että mitenkäs se nyt menikään. Jokaisella kuitenkin nykyään joku viestintävärkki on, niitä voi käyttää vaikka iskä oliskin jossain reissussa.
Kummallista ettei äitiä ollenkaan kiinnosta lasten koulunkäynti. Isä on jossain työmaalla ja äiti kyselee siltä asioita, jotka äitiä ei edes kiinnosta, mutta on pakko lapsen takia. Kuulostaa rasittavalta tavalta.
Lapsi osaa varmaan itse kysyä isältä omalla puhelimellaan.
Ja tässäkin nyt kyseessä oli äitipuoli.
Jotenkin tuntuu, että jos sukupuolet ois toisinpäin, ei mitään ongelmaa olisi, mutta kun äiti(puoli) ei olekaan ensisijaisessa vastuussa kaikesta, alkaa paskaa ropista niskaan.
Kyllä tuossa myös isäpuolet mainittiin. Et tainnut lukea juttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ainahan on kirtoteitä osaan ongelmista mutta kysymys kuuluu että miksi Wilma toimii niin että lapsen kanssa asuva aikuinen ei vain voi saada tunnuksia vaikka molemmat lapsen huoltajat tämän hyväksyisivät?
Ja yksi asia mitä ei voi hoitaa on viestin laitto opettajalle. Vaikka aamulla huomataan että lapsi on kipeä ja se holtaja ei olekaan kotona. Kuka voi laittaa viestin?
Meillä ainakin alakoulun puolella opettaja haluaa poissaoloilmoitukset luokan kännykkään, koska hänellä ei välttämättä ole aamulla aikaa seurata Wilmaa.
Täh? Onhan se Wilmakin kännykässä. Siellä näkee nopeasti kaiken sen sijaan että avaisi yksittäisiä viestejä jostain muualta. Toisekseen Wilmassa on koulun muutkin ajankohtaiset asiat jotka varmaan olisi hyvä vilkaista aamulla.
Ope itsekin
Ainakaan sijaiset eivät pääse Wilmaan. Näin siis meillä, missä toivotaan ilmoitusta kännykkään.
Siis mikä ihmeen kännykkä teidän koulussa on? Joku joka siirtyy henkilöltä toiselle? Enpä ole tuollaiseen koskaan törmännyt vaikka sijaisuuksia olen tehnyt vuosia. Opettajilla on yleensä henkilökohtaiset työpuhelimet.
No miten sinulle sijaisena ilmoitetaan poissaolot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että sen huoltajan pitää olla kotona laittaakseen puhelimella wilmaan viestin lapsen poissaolosta?
No se muualla oleva pitäisi ensin saada kiinni jotta voi kertoa että lapsi heräsi kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin alakoulun puolella opettaja haluaa poissaoloilmoitukset luokan kännykkään, koska hänellä ei välttämättä ole aamulla aikaa seurata Wilmaa.
Täh? Onhan se Wilmakin kännykässä. Siellä näkee nopeasti kaiken sen sijaan että avaisi yksittäisiä viestejä jostain muualta. Toisekseen Wilmassa on koulun muutkin ajankohtaiset asiat jotka varmaan olisi hyvä vilkaista aamulla.
Ope itsekin
Ainakaan sijaiset eivät pääse Wilmaan. Näin siis meillä, missä toivotaan ilmoitusta kännykkään.
Siis mikä ihmeen kännykkä teidän koulussa on? Joku joka siirtyy henkilöltä toiselle? Enpä ole tuollaiseen koskaan törmännyt vaikka sijaisuuksia olen tehnyt vuosia. Opettajilla on yleensä henkilökohtaiset työpuhelimet.
No miten sinulle sijaisena ilmoitetaan poissaolot?
Wilmaan. Kyllä sijainenkin yleensä tunnukset saa. Tuollaiseen "luokan kännykkään" en ole missään törmännyt.
Aina on hyvä olla varautunut myös yllättäviin tilanteisiin. Kun joku hätätilanne iskee, niin haluatko silloin alkaa miettiä, että mitenkäs ne Wilma-tunnukset nyt hankitaan tai miten sinne pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan tavallinen ydinperheellinen, eikä mullakaan ole Wilma-tunnuksia, koska olemme sopineet toisen vanhemman kanssa työnjaon näin. Hän hoitaa koulun viestinnän, minä harrastukset.
En millään ymmärrä, miksi joku haluaisi tuon paholaisen härvelin seurattavakseen jos ei ole pakko.Kuulostat vapaamatkustajalta.
Ulkopuolelta. Miten niin? Hän hoitaa harrastukset.
Kolumnisti vaikuttaa vanhemmuudessaan epäonnistuneelta joka yrittää paikata häpeän ja syyllisyyden tunteitaan hääräämällä.
Terapia taisi vain pahentaa häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä on aika monella tilanteita ettei koko ajan voi puhelinta seurata. Aina ei lennollakaan voi.
Siksi viestit onkin niin kivoja kun niihin voi vastata silloin kun itselle sopii.
Niin, se vaan ei kauheasti auta jos tarvitsisi tiedon heti eikä 5 tunnin päästä.
Minä aivan periaatteesta en halua, että lapseni koulunkäynti on asia, jossa pitäisi koko ajan seurata sähköisiä viestintäkanavia. Hätätilanteet erikseen, mutta kyllä sellaisten asioiden kuin liikuntatuntien sisällön, kokeiden tai lukujärjestyksen muutoksien pitäisi olla selvillä 2-3 päivää etukäteen.
Eihän tuossa tarvitse koko ajan seurata vaan tarkistaa tarvittaessa. Esimerkiksi lapsi ei muista mihin aikaan koulussa piti ollakaan kun on uintipäivä ja lähdetään heti aamulla bussilla. Ja tuo tulee mieleen vasta nukkumaanmenon aikaan tai vasta aamulla herätessä.
No Raisahan halusi bonusvanhemmille virallisen huoltajuuden, ja sai tästä järjen riemuvoitosta vain laskun itselleen. Luuletteko että hän tyytyy johonkin miehen tunnusten käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan tavallinen ydinperheellinen, eikä mullakaan ole Wilma-tunnuksia, koska olemme sopineet toisen vanhemman kanssa työnjaon näin. Hän hoitaa koulun viestinnän, minä harrastukset.
En millään ymmärrä, miksi joku haluaisi tuon paholaisen härvelin seurattavakseen jos ei ole pakko.Kuulostat vapaamatkustajalta.
Jos kirjoittaja on nainen, niin on huono äiti ja vapaamatkustaja.
Jos mies, niin, jaa ihan normaalia.
Ihan sukupuolesta riippumatta on vapaamatkustaja jos ei viitsi edes muutaman kerran kuussa käydä Wilmassa. Jokaisen vanhemman täytyy olla perillä lapsen koulumaailmasta jonkin verran.
Meillä on mies hoitanut täysin Wilman. Itse olen hyvin perillä koulunkäynnistä, koska juttelemme asiat lapsen kanssa joka päivä, autan läksyissä ja kokeisiin harjoittelussa ym. Mies kertoo minullekin kyllä kaiken oleellisen mitä siellä Wilmassa lukee, mutta osaa itsekin huolehtia ne asiat mitä pitää.
Eli sä et koskaan laita esimerkiksi poissaoloilmoitusta tai kuittaa poissaoloa? Et tiedä koulun retkien, teemapäivien tai juhlien yksityiskohdista ja niihin tarvittavista varusteista kuin erikseen kyselemällä ne mieheltä? Et tiedä reaaliaikaisesti jos koulussa on jokin hätätilanne (meidän lasten koulussa oli pieni tulipalo ja kerran koko kuntaa koskeva koulu-uhkaus) jne.
Täällä toinen samanlainen, enkä ymmärrä, mitä iloa noista hätätilanneraporteista olisi. Oikeassa hätätilanteessahan ei kukaan wilmoja päivittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastuksissa harvoin tulee yhtä paljon asiaa kuin koulusta. Eikä harrastus edes ole niin tärkeää kuin opiskelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen Wilman kyttäämiseen lähtökohtaisesti kahta vanhempaa tarvita. Ja arvaapa mitä: eräässä lasten harrastuksessakin on Wilma, jota puolestani minä luen ja johon puolisolla ei ole tunnuksia. Ollaan vissiin molemmat vapaamatkustajia.
- se jota kommentoit.
Olet huono vanhempi jos et ole lainkaan kartalla siitä, mitä siellä Wilmassa on.
Ulkopuolelta. Aika törkeä kommentti. Eiköhän lapsen kanssa vietetty aika ole paljon tärkeämpää kuin wilma ja daisy viestit. Kyllä se riittää että toinen vanhemmista niitä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin samaa.. Nykyään vastuiden jakaminen on siis vapaamatkustamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoittaja on nainen, niin on huono äiti ja vapaamatkustaja.
Jos mies, niin, jaa ihan normaalia.
Ihan sukupuolesta riippumatta on vapaamatkustaja jos ei viitsi edes muutaman kerran kuussa käydä Wilmassa. Jokaisen vanhemman täytyy olla perillä lapsen koulumaailmasta jonkin verran.
Meillä on mies hoitanut täysin Wilman. Itse olen hyvin perillä koulunkäynnistä, koska juttelemme asiat lapsen kanssa joka päivä, autan läksyissä ja kokeisiin harjoittelussa ym. Mies kertoo minullekin kyllä kaiken oleellisen mitä siellä Wilmassa lukee, mutta osaa itsekin huolehtia ne asiat mitä pitää.
Eli sä et koskaan laita esimerkiksi poissaoloilmoitusta tai kuittaa poissaoloa? Et tiedä koulun retkien, teemapäivien tai juhlien yksityiskohdista ja niihin tarvittavista varusteista kuin erikseen kyselemällä ne mieheltä? Et tiedä reaaliaikaisesti jos koulussa on jokin hätätilanne (meidän lasten koulussa oli pieni tulipalo ja kerran koko kuntaa koskeva koulu-uhkaus) jne.
Täällä toinen samanlainen, enkä ymmärrä, mitä iloa noista hätätilanneraporteista olisi. Oikeassa hätätilanteessahan ei kukaan wilmoja päivittele.
Tottakai päivitetään, se on se väylä josta saa tiedon eteenpäin sama aika kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa tarvitse koko ajan seurata vaan tarkistaa tarvittaessa. Esimerkiksi lapsi ei muista mihin aikaan koulussa piti ollakaan kun on uintipäivä ja lähdetään heti aamulla bussilla. Ja tuo tulee mieleen vasta nukkumaanmenon aikaan tai vasta aamulla herätessä.
Voi luoja että sullä on vaikeaa. Mulla ei ole wilmaa, ja mies ilmoittaa mulle edellisenä iltana tai hyvissä ajoin että huomenna on sitten lapsella uintia klo 9. Tai laittaa vaikka kuvakaappauksen wilmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän kertoi, että käy jossain harrastustoiminnan Wilma-portaalissa. Tuo on ihan tunnettu vapaamatkustuksen keino, että ottaa hoitaakseen jonkun vähäpätöisemmän homman, ja sitten perustelee, että hoidanhan minäkin jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mä olen ihan tavallinen ydinperheellinen, eikä mullakaan ole Wilma-tunnuksia, koska olemme sopineet toisen vanhemman kanssa työnjaon näin. Hän hoitaa koulun viestinnän, minä harrastukset.
En millään ymmärrä, miksi joku haluaisi tuon paholaisen härvelin seurattavakseen jos ei ole pakko."
Jutussa oli ihan käytännön esimerkkejä. Esim. että lapsi alkaa illalla kysellä että lähdettiinkö koulusta retkellä seuraavana päivänä kello 8 vai kello 9, oliko jotkut kokeet minä päivänä tai milloin joku tehtävä pitikään palauttaa. Se lapsen huoltaja on illalla töissä/harrastuksessa/matkalla tai muualla. Se lapsen kanssa kotona oleva aikuinen ei pysty tätä tarkistamaan koska hän ei saa wilma tunnuksia.
Hyvin jokapäiväinen asia.
Ah, ihana digitalisaatio ja ajattelun ulkoistaminen kaikenmaailman värkeille.
Ysärillä sai ihan itse oppilas muistaa kaikenmaailman kokeet, läksyt ja reissut.
Meilläpäin ei ollut edes mitään reissuvihkoja 🤔
Kyllä ne lapset nytkin muistaa kokeet, kun ei uusavuttomiksi opeta.
Ja hyvä oppi sekin on jos unohtaa. Mitään hätää siinä ei ole jos muuten seuraa ja tukee lapsen oppimista.