Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Pystyn olemaan hyvä vanhempi vain osalle perheeni lapsista "

Vierailija
06.10.2026 |

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012268910.html

Maksumuurin takana, mitä se Raisa siellä taas itkee? 

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Raisa ne sun miehen lapset ei ole sinun lapsia, eikä sun tarvitse niiden asioista olla noin tarkkaan perillä. "

Ok. Mitäs tehdään kun isä on vaikka matkalla ja lapsi kysyy illalla että olikos hänellä seuraavana päivänä kokeet?

Vierailija
22/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ongelma ratkeaa sillä, että käyttää niitä miehen tunnuksia. Eli mitään ongelmaa ei ole. "

Mitö tietoturvaihmiset sanovat tunnusten antamisesta muiden käyttöön?

Kai tässäkin voi käyttää tervettä järkeä. Ei nyt kuitenkaan ole kyse valtionsalaisuuksista vaan lapsen parhaasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maksumuurin takana, mitä se Raisa siellä taas itkee? "

Sinähän tässä maksumuurin takana itket. Et edes halua maksaa että pääsisit lukemaan kutta haluat silti mollata ja itkeä että kyllä se nyt varmaan on taas väärässä.

Vierailija
24/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä vetoa että tämä "hyvä vanhemmuus" on sukupuoleen sidottu?

Vierailija
25/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan tavallinen ydinperheellinen, eikä mullakaan ole Wilma-tunnuksia, koska olemme sopineet toisen vanhemman kanssa työnjaon näin. Hän hoitaa koulun viestinnän, minä harrastukset. 
En millään ymmärrä, miksi joku haluaisi tuon paholaisen härvelin seurattavakseen jos ei ole pakko.

Kuulostat vapaamatkustajalta.

Ei siihen Wilman kyttäämiseen lähtökohtaisesti kahta vanhempaa tarvita. Ja arvaapa mitä: eräässä lasten harrastuksessakin on Wilma, jota puolestani minä luen ja johon puolisolla ei ole tunnuksia. Ollaan vissiin molemmat vapaamatkustajia.

- se jota kommentoit.

Olet huono vanhempi jos et ole lainkaan kartalla siitä, mitä siellä Wilmassa on. 

Vierailija
26/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan tavallinen ydinperheellinen, eikä mullakaan ole Wilma-tunnuksia, koska olemme sopineet toisen vanhemman kanssa työnjaon näin. Hän hoitaa koulun viestinnän, minä harrastukset. 
En millään ymmärrä, miksi joku haluaisi tuon paholaisen härvelin seurattavakseen jos ei ole pakko.

Jos kirjoittaja on nainen, niin on huono äiti ja vapaamatkustaja. 

Jos mies, niin, jaa ihan normaalia. 

Ihan sukupuolesta riippumatta on vapaamatkustaja jos ei viitsi edes muutaman kerran kuussa käydä Wilmassa. Jokaisen vanhemman täytyy olla perillä lapsen koulumaailmasta jonkin verran. 

Mitä mä siellä kerran kuussa Wilmassa käynnistä kostuisin? Kuulen puolisolta aamukahvipöydässä tärkeimmät Wilma-kuulumiset ja lapsilta muut kouluasiat. Lisäksi olen perheen opiskeluvastaava eli kuulustelen ruotsin epäsäännölliset verbit ym. Sitä hommaa riittää melkein joka päivälle useamman lapsen kanssa.

Vierailija
27/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kai tässäkin voi käyttää tervettä järkeä. Ei nyt kuitenkaan ole kyse valtionsalaisuuksista vaan lapsen parhaasta. "

Kysymys kuuluu että miksi tätä ei voi muuttaa niin että huoltajien luvalla myös joku muu aikuinen voi päästä Wilmaan? 

On nimittäin ongelmia jos antaa tunnuksensa toiselle. Jos vaikka parisuhde alkaa rakoilla niin sitten sillä toisella on sen huoltajan tunnukset ja se ei ole mitenkään kovin hyvä asia. Hän voi vaikka esiintyä huoltajana kun viestittää opettajalle.

Jos on omat tunnukset niin jokainen viestittää omalla nimellään. 

Vierailija
28/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo edes ole kuin kahden lapsen vanhempi.

Ja siinäkin epäonnistunut sellainen.

Vierailija
29/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kai tässäkin voi käyttää tervettä järkeä. "

Niin eli mahdollistaa tunnukset myös lapsen kanssa samassa taloudessa asuvalle aikuiselle.

Vierailija
30/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon noita Wilma-viestejä muka tulee? 

Meillä on ekaluokkalainen, ja Wilmaan tullut yleisiä tiedotteita ja yksi kiusallinen myöhästymismerkintä. 

Milloin tämä tästä pahenee?

Muutenkin hullua olla kännykällä ja netissä ihan huvikseen ja työn puolesta ilman kitinää. 

Sitten märistään jostain Wilmasta. 

Vierailija
31/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Raisa ne sun miehen lapset ei ole sinun lapsia, eikä sun tarvitse niiden asioista olla noin tarkkaan perillä. "

Ok. Mitäs tehdään kun isä on vaikka matkalla ja lapsi kysyy illalla että olikos hänellä seuraavana päivänä kokeet?

Mä ainakin katsoisin läksynetistä tai kysyisin vanhempainryhmässä.

- se wilmaton vanhempi.

Vierailija
32/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä olen ihan tavallinen ydinperheellinen, eikä mullakaan ole Wilma-tunnuksia, koska olemme sopineet toisen vanhemman kanssa työnjaon näin. Hän hoitaa koulun viestinnän, minä harrastukset. 
En millään ymmärrä, miksi joku haluaisi tuon paholaisen härvelin seurattavakseen jos ei ole pakko."

Jutussa oli ihan käytännön esimerkkejä. Esim. että lapsi alkaa illalla kysellä että lähdettiinkö koulusta retkellä seuraavana päivänä kello 8 vai kello 9, oliko jotkut kokeet minä päivänä tai milloin joku tehtävä pitikään palauttaa. Se lapsen huoltaja on illalla töissä/harrastuksessa/matkalla tai muualla. Se lapsen kanssa kotona oleva aikuinen ei pysty tätä tarkistamaan koska hän ei saa wilma tunnuksia.

Hyvin jokapäiväinen asia.

Ah, ihana digitalisaatio ja ajattelun ulkoistaminen kaikenmaailman värkeille. 

Ysärillä sai ihan itse oppilas muistaa kaikenmaailman kokeet, läksyt ja reissut. 

Meilläpäin ei ollut edes mitään reissuvihkoja 🤔

Vierailija
33/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sukupuolesta riippumatta on vapaamatkustaja jos ei viitsi edes muutaman kerran kuussa käydä Wilmassa. Jokaisen vanhemman täytyy olla perillä lapsen koulumaailmasta jonkin verran. 

Meillä on mies hoitanut täysin Wilman. Itse olen hyvin perillä koulunkäynnistä, koska juttelemme asiat lapsen kanssa joka päivä, autan läksyissä ja kokeisiin harjoittelussa ym. Mies kertoo minullekin kyllä kaiken oleellisen mitä siellä Wilmassa lukee, mutta osaa itsekin huolehtia ne asiat mitä pitää.

Vierailija
34/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä ainakin katsoisin läksynetistä tai kysyisin vanhempainryhmässä."

Joo, ainahan on kirtoteitä osaan ongelmista mutta kysymys kuuluu että miksi Wilma toimii niin että lapsen kanssa asuva aikuinen ei vain voi saada tunnuksia vaikka molemmat lapsen huoltajat tämän hyväksyisivät?

Ja yksi asia mitä ei voi hoitaa on viestin laitto opettajalle. Vaikka aamulla huomataan että lapsi on kipeä ja se holtaja ei olekaan kotona. Kuka voi laittaa viestin?

Vierailija
35/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on mies hoitanut täysin Wilman. Itse olen hyvin perillä koulunkäynnistä, koska juttelemme asiat lapsen kanssa joka päivä, autan läksyissä ja kokeisiin harjoittelussa ym. Mies kertoo minullekin kyllä kaiken oleellisen mitä siellä Wilmassa lukee, mutta osaa itsekin huolehtia ne asiat mitä pitää."

Mutta olisiko sinusta periaatteellisesti oikein jos vain mies voisi yleensä saada ne tunnukset ja sinulle se olisi mahdotonta vaikka haluaisit ja mieskin haluaisi että sinulla olisi?

Vierailija
36/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä siellä kerran kuussa Wilmassa käynnistä kostuisin? Kuulen puolisolta aamukahvipöydässä tärkeimmät Wilma-kuulumiset ja lapsilta muut kouluasiat. Lisäksi olen perheen opiskeluvastaava eli kuulustelen ruotsin epäsäännölliset verbit ym. Sitä hommaa riittää melkein joka päivälle useamman lapsen kanssa.

No sitten kuulostaa vielä oudommalta ettet seuraa wilmaa, siellähän juuri niitä opiskeluasioita on. Esimerkiksi ruotsin opettaja saattaa laittaa linkkejä, vinkkejä ym. 

Vierailija
37/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ah, ihana digitalisaatio ja ajattelun ulkoistaminen kaikenmaailman värkeille. 

Ysärillä sai ihan itse oppilas muistaa kaikenmaailman kokeet, läksyt ja reissut. "

Juu ja keskiajalla kuoltiin mustaan surmaan. Nämä "ennenkin pärjättiin" argumentit ovat niin väsyneitä.

Vierailija
38/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen Wilman kyttäämiseen lähtökohtaisesti kahta vanhempaa tarvita. Ja arvaapa mitä: eräässä lasten harrastuksessakin on Wilma, jota puolestani minä luen ja johon puolisolla ei ole tunnuksia. Ollaan vissiin molemmat vapaamatkustajia.

- se jota kommentoit.

Olet huono vanhempi jos et ole lainkaan kartalla siitä, mitä siellä Wilmassa on. 

Raisan mielestä nähtävästi olen.

Vierailija
39/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaa iskälle viestiä ja kysyy, että mitenkäs se nyt menikään. Jokaisella kuitenkin nykyään joku viestintävärkki on, niitä voi käyttää vaikka iskä oliskin jossain reissussa.

Vierailija
40/120 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet opiskeluvastaava, joka ei omista edes Wilma-tunnareita. No mutta tuohon on hyvä kombo. Not. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi