Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Takkutukan selvitys?

01.06.2007 |

Apua, tyttö poti rankan vesirokon ja on parhaillan toipumassa. Rupien lisäksi muistona on valtavat takut, koko takatukka sellaista " huopuneen" näköistä syheröä (samanlaista kuin Schjerfbeckin taulussa " Toipilas" ...) Olen tänään pitkin päivää yrittänyt selvittää sotkua Muumi-selvityssuihkeella, laihoin tuloksin. Tyttö itse inhoaa toimitusta, sattuu ja päänahassa on vielä kipeitä ja kutisevia rakkuloitakin.

Ottaisimme ilolla vastaan hyviä vinkkejä, miten takut saisi suoraksi kivuttomimmin! (Saksia olen ajatellut, mutta ennen sitä teksi mieli vielä kokeilla jotain säilyttävämpää vaihtoehtoa.)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! Tein niin että pesin ensin hiukset tavalliseen tapaan ja sitten suihkutin Muumi-suihketta TOSI-reippaasti takkuihin. Irrottelin ensin takut sormilla osiin, ja sitten vaan harjalla varovasti selvittelin enimmät pois. Ei se silti ihan kivuttomasti käynyt, itkua väännettin ja sain pari puremaakin käsivarteen...

Vierailija
2/10 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokeiltu kaikenlaisia hoitoaineita ym. mutta ainakin meillä (ja työkaverit kehui etukäteen omien lasten kohdalla) on tehonnut parhaiten sellainen suihkutettava ja hiuksiin jätettävä hoitoaine ja XZ-merkkinen. Olen kokeillut muitakin, mutta tuo on ollut paras.

Ensin suihkutus ja antaa jonkin aikaa vaikuttaa ja sitten harjataan.

Mies keksi myös mielenkiintoisen tavan harjata. Siis itse harjasin lapsen hiuksia suoraan, mutta siitä tuli aina huutoa, että sattuu. Mies alkoi harjaamaan harjan " väärällä" sivulla, vaikea selittää mutta käänsi harjaa vielä puoli kierrosta lapseen päin eikä harjannut suoraan eli niinkuin harja sojottaa enemmän ylös- kuin lapseen päin. Tämä tapa ei satuta niin paljon, menee hetken kauemmin harjata. Sitten kiinnitin huomiota siihen, että kun harjaan itse omia hiuksiani, niin harja on samanlaisessa kulmassa kuin mies keksi harjata lapsen hiuksia enkä suinkaan niin, että harja on suorassa, eikä se satu. Eli harjauskulmalla on vaikutusta sattumiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jätti enemmän tahmeaksi ja harja tarttui kiinni kuin että olisi oikeasti selvittänyt takkuja. Toki kyse on aina hiuslaadustakin, toiseen tehoaa toinen ja toiseen toinen aine.

Vierailija
4/10 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tosiaan pesun jälkeen tosi tosi paljon hoitoainetta ja pitkä vaikutusaika. Meillä Muumi-suihke auttaa, mutta olen pannut märkään tukkaan ja reilusti sitäkin.

Sitten varsinainen harjaamisosa: ota sormiin ihan pikku nippu hiuksia ja ala tavallaan " alhaalta" päin, eli ensin selvität alimmat kaksi senttiä, sitten ylempää ja siitä alasäin eli 4 senttiä, sitten taas ylempää, kunnes ollaan se yksi tuppo selvitetty. Tosiaan lähes sentti kaksi vain pituutta kerrallaan. Laita se selvitetty osasto vaikka nipsulla odottamaan kunnes selvität viereisen. Eli: Älä ala harjalla vaan vetämään juuresta ylhäältä alaspäin koko tukkaa vaan suikale kerrallaan. Sormilla voi esiselvittää.

Ja tärkeintä kun on sitten lopuksi selväksi saanut, niin harjaa sitten pari kertaa päivässä äläkä enää jätä päiviä väliin, niin ei ehdi huopuuntua.

Vierailija
5/10 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisekseen, suosittelen ihan oikeasti harkitsemaan viakkapa 2cm leikkausta latvoista kunhan takut on selvitetty. Meillä tytön hiukset takkuavat tosi herkästi, mutta kun kävin leikkauttamassa tasaisesti joka puolelta sen 2-5cm latvoista, niin nyt pysyy selvempänä vaikka jäisi pari päivää kampaamattakin. Ei näy varsinaisesti lapsen hiuksessa tuo kunto minusta samalla lailla kuin aikuisten hiuksissa, mutta samat keinothan niissä toimii.

Vierailija
6/10 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän omaan takkutukkaani apteekin tuotteita, messuilla törmäsin Aco Baby- lasten shampooseen.. ja takut lähtee!!! :)

Vierailija
7/10 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli molemmilla pitkät tukat vähän aikaa sitten ja ainut keino pitää ne kunnossa oli käyttää kampaamon shampoita - Meillä on muistaakseni Wellan (ostan isoissa pumppupulloissa) joku " extra nutrition shampoo" ja rinse" . Ja nimenomaan niin, että runsaasti hoitoainetta koko pituudelle ja pitkä vaikutusaika - ei tarvi suihkeita sen jälkeen. XZ:lla (kaupasta) on ihana tyrniöljyhoito joka tekee päänahalle hyvää - lapsetkin tykkäs kun hieroin samalla päätä.

Hairstoresta olen ostanut sellaisen ison " hevosenjouhiharjan" jossa piikit ovat kovia mutta taipuisia ja sillä selvittäminen sattuu huomattavasti vähemmän.

Vierailija
8/10 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuten edellinen jo kertoi, niin " aidolla" harjalla lähtee parhaiten, ja nimenomaan hiusten latvasta päin aloittaen. suihkeista ei meillä ole apua, pahimpina kertoina olen laittanut ihan aikuisten hoitoainetta siihen takkuun (suihkun yhteydessä) ja aloittanut selvittelyä sormin, ja jatkanut stten pyyhikuivien hiusten selvittelyä harjalla.

Vierailija
9/10 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen tukka takkuunnu, jos heti pesun jälkeen föönataan se kuivaksi, eikä anneta kuivua itsekseen. Tukka kuivuu suorempana ja on sileämpää, eikä takkuunnu samalla tavalla. Lapsesta hiustenkuivaajan käyttö on tosi hauskaa...

Vierailija
10/10 |
01.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa suosittelen minäkin että pikku nippu kerralla hiusta ja luonnonharjasharjalla harjaamalla latvoista aloittaen edeten tyveä kohti! hiuksiin jätettävää hoitoainetta tai jätettävää suihketta kosteisiin hiuksiin ja kosteena harjaus.. ja tavan hoitoaineelle riittävän pitkä vaikutusaika ja suihkussa voi harjata myös samalla kun hoitoainetta huuhtelee pois!!

en suosittele lasten hiusten föönausta kun erikois tilanteissa (juhlat tms.) föönaus kuluttaa hiusta kovasti!!!!!

" nalle27 - 01.06. 22:12 vastaa tähän viestiin (9/9)

Meillä ei

lapsen tukka takkuunnu, jos heti pesun jälkeen föönataan se kuivaksi, eikä anneta kuivua itsekseen. Tukka kuivuu suorempana ja on sileämpää, eikä takkuunnu samalla tavalla. Lapsesta hiustenkuivaajan käyttö on tosi hauskaa..."