Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa keksimään miten välttää joulun sukujuhla

Vierailija
04.10.2026 |

Niin että mies ja lapset voivat osallistua. En halua pilata lapsilta joulua enkä halua aiheuttaa draamaa. 

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä laita tällaisia kysymyksiä tänne ellei mikään vastaus miellytä tai ole mahdollinen!

Perus provo. Siksi.

Vierailija
82/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme jo vuosia varanneet paikan aattoillaksi hyvästä ravintolasta, johon menemme yhdessä syömään, kenenkään ei tarvitse kipuilla ja hikoilla mistään.  Helsingissä on vara valita sopiva ravintola,  kun on ajoissa liikkeellä. Suosittelen, mukaan lähtevät  vain ne jotka haluavat!

Helsingin joulutori 2026: päivämäärät, hinnat ja aukioloajat

eestimuuseumid.ee

https://eestimuuseumid.ee › Home › Blogi

19.9.2026 — Helsingin joulutori 2026 Senaatintorilla 27.11.–22.12. Aukioloajat, glögin hinnat, ilmainen karuselli ja mitä tehdä 22.12. jälkeen.

Helsinki: Joululounaat ja Joulubrunssit 2026

Brunssit.fi

https://www.brunssit.fi › joululounas-joulubrunssi › hel...

Helsinki: Minne mennään joululounaalle? Sivulle on kerätty melkein KAIKKI joululounaat, joulubrunssit ja tarjoukset.

Jouluaatto 2026

Ravintola Suomenlinnan Panimo

https://panimoravintola.fi › blogi › ruoka-ja-juomalista

Tervetuloa viettämään tunnelmallinen Jouluaatto Ravintola Suomenlinnan Panimolle! Panimon joulumenu 67,00 € / henkilö Alkuruokabuffet, jossa joulun klassikot ...

Joululounas 2026 Helsinki

Scandic Hotels

https://www.scandichotels.com › Koti › Joululounas

Etsitkö joululounasta Helsingissä? Tervetuloa joululounaalle hotelleihimme Helsingin parhailla paikoilla 8.–18.12.2026. Katso menut ja varaa pöytä!

Joulu 2026 -Minne jouluksi Suomessa?

VALO Hotel & Work

https://valo.fi › Helsinki matkakohteena

15.2.2025 — Nostalgiset markkinat, jouluiset kadut sekä joulun kiehtova tuntu ovat Helsingissä aivan omaa luokkaansa. Suosittelemmekin varaamaan loman jo ...

Sofian joulu 2026 | Senaatintori

Sofia Helsinki

https://sofiahelsinki.fi › Kategoria: Ajankohtaista

Nyt on aika kiittää tiimiä kuluneesta vuodesta, kutsua asiakkaat joululounaalle tai koota ystäväporukka yhteen pöydän täyttyessä joulun mauista.

Joulu 2026 | Ravintolat ja menut

Raflaamo.fi

https://www.raflaamo.fi › joulu

5 x parhaat joulumenut Helsingissä ... Juhlakausi käynnistyy, ja ravintoloistamme löydät toinen toistaan herkullisempia menukokonaisuuksia sesongin herkutteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä laita tällaisia kysymyksiä tänne ellei mikään vastaus miellytä tai ole mahdollinen!

Perus provo. Siksi.

Ei tämä ollut provo ja juu, olen ymmärtänyt itsekin keskustelun kuluessa ettei ole vaihtoehtoa. Siksi en enää halua nostaa tätä kun ei tähän ole mitään järkevää ratkaisua.

Vierailija
84/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei lapset ja mies ole mukana joulun teossa? Oletko liian tarkka siitä miten asiat pitää tehdä etkä anna heille tilaa osallistua? Tuntuu oudolta että lapset ei tee mitään. Muistan että me lapsena siivottiin veljen kanssa puolet talosta, leivottiin piparit ym. Ja oltiin kaikessa mahdollisessa avuksi. Miehen voi myös laittaa ostamaan ja päättämään lahjat kerrankin. Miksi hitossa naisen pitäisi nekin ehtiä miettimään. Väliäkö sillä ovatko aivan täydellisiä, kunhan jokainen osallistuu. 

Miksi ne sukulaiset eivät tee mitään vaan kaikki jää sun kontollesi?

Vastausta odotetaan.

Vierailija
85/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme jo vuosia varanneet paikan aattoillaksi hyvästä ravintolasta, johon menemme yhdessä syömään, kenenkään ei tarvitse kipuilla ja hikoilla mistään.  Helsingissä on vara valita sopiva ravintola,  kun on ajoissa liikkeellä. Suosittelen, mukaan lähtevät  vain ne jotka haluavat!

Minun tietojeni mukaan ruokaravintolat ovat Helaingissä aattona aika tyhjiä, osa jopa kiinni. Joulu on useimmille perhejuhla, kotona tai suvun kanssa vaikkapa mummilassa.

Joo, mutta jos on likainen ja siivoton mummola ja mummo ei osaa vääntää seitsemän erilaisen ruokavalion mukaista sorttia.   Olen huomannut meidänkin pikkuperheen valitsevan monen sortin jälkkärit, kahvitkin viittä sorttia. Meillä ei ole vauvoja eikä leikki-ikäisiä toki mukana, tuttipulloja ei tarvita :D

Ja lisään vielä. Kukaan meistä ei kaiva tissiä esille ja ala imettämään ravintolan pöydässä, emmekä osta roinaa toisillemme. Meille riittää yhdessä olo ja rakkaus läheisiämme kohtaan ja toivon mukaan saamme  JOULUARAUHAN!

Vierailija
86/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en suostu tekemään kaikkea. Meillä on suvun whatsapp-ryhmä. Siellä kyselen hyvissä ajoin kuka tuo mitäkin tarjottavaa, kenen vuoro siivota tänä vuonna, kuka hankkii haudoille seppeleet jne. Muualta tulevat voi hyvin tulla päivää aikaisemmin siivoamaan jos niin haluavat. Tärkeintä on luopua miellyttämisen tarpeesta. Ennen pelkäsin että kaikki pitävät minua vaikeana ihmisenä jos en tee kaikkea itse. Lopulta huomasin että suurin osa ihmisistä koki etten ollut päästänyt heitä avuksi ja pitivät kun asioita alettiin jakamaan. Sovittiin samalla että aikuiset ei jaa lahjoja vaan lahja on se että jokainen osallistuu ja maksaa tarjottavia jne. 

Sukulaiset tulevat siivoamaan teille? 

Vierailija
87/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan kolmessa sukupolvessa vietetty pari yötä Haikon kartanossa. Rentoa ja rauhallista, on ruokaa, musiikkia ja joulupukki vierailee. Olen huomannut että emme ole ainoita jotka ovat saman ratkaisun tehneet.

Vierailija
88/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei lapset ja mies ole mukana joulun teossa? Oletko liian tarkka siitä miten asiat pitää tehdä etkä anna heille tilaa osallistua? Tuntuu oudolta että lapset ei tee mitään. Muistan että me lapsena siivottiin veljen kanssa puolet talosta, leivottiin piparit ym. Ja oltiin kaikessa mahdollisessa avuksi. Miehen voi myös laittaa ostamaan ja päättämään lahjat kerrankin. Miksi hitossa naisen pitäisi nekin ehtiä miettimään. Väliäkö sillä ovatko aivan täydellisiä, kunhan jokainen osallistuu. 

Miksi ne sukulaiset eivät tee mitään vaan kaikki jää sun kontollesi?

Vastausta odotetaan.

Välimatka. Ajaisitko itse ennen joulua 400 km siivoamaan ja sitten taas muutaman päivän päästä uudelleen? Ja joo, minä olen aina ollut huono siivoamaan itsekin joten en ole mikään siivousfriikki. Mutta haluaisitko itse mennä lasten kanssa joulusaunaan jossa on kirjaimellisesti kakkaa lauteilla huonosta hygieniasta (pahin esimerkki).

Vierailija
89/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perus provo. Siksi.

Ei tämä ollut provo ja juu, olen ymmärtänyt itsekin keskustelun kuluessa ettei ole vaihtoehtoa. Siksi en enää halua nostaa tätä kun ei tähän ole mitään järkevää ratkaisua.

Onhan. Sanot että et siivoa tänä vuonna. Etkä laita koko joulua. Jaatte hommat kaikkien kesken ja ihan helppoa. 

Vierailija
90/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tähän taida olla ratkaisua, ei auta kuin taas jaksaa. Juhla järjestetään siis muualla kuin kotonani ja olen päävastuussa suuresta määrästä asioita. Kun vain olisi jokin keino liueta jonnekin kun kaikki on valmista ja mies ja lapset voisivat jäädä nauttimaan joulusta ja minä saisin levätä jossain rauhallisessa paikassa ja kerrankin nauttia joulusta itsekin. 

Miksi otit miehen ja vielä lapsia teit jos perhe elämä ei maistu? Joulut nyt sattuu olemaan aika olennainen osa perheen yhteisen ajanvieton kannalta, tuskin tämå yllätyksenä tuli.

Yllätyksenä todellakin tulee, jos joutuu yksin järjestämään joulun tai puolison vittuilevat äiti ja sisko. Eihän nuo nyt mitään normeja ole. 

-ohis

Aijaa, vedä rajat ja ota vastuu omista päätöksistä mitä olet tehnyt. Miten tossu voi joku aikuinen olla. Kenties se valittaminen on se juttu, sitä ei voisi tehdä jos ei uhriutuisi ensin. Käy sääliksi lapsia mikä elämänasenne ja toimintataoa annetaan.

Vierailija
91/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

älä sano olevasi sairas vaan jotain yksityiskohtaisempaa, vaikka että olet masentunut. Kukaan ei varmasti kysy tarkemmin.

Ei mitään tällaista draamaa. En keksinyt muuta kuin aiheuttaa itselleni semipaha palovamma ja viettää pari päivää sairaalassa mutta se on sentään liian hullua.

Etkö nauti lastesi  ilosta? Ja isovanhempien? Olisit mieluummin sairaalassa kuin perheesi kanssa? 
On paljon yksinäisiä naisia, jotka vaihtaisivat mielellään osia kanssasi.  Entä kun sinä olet isoäiti ja lapsesi perhe ei halua tulla sinun luoksesi?

Missään ei ole takuuta, että aikuinen lapsi perheineen on aina luonasi. He voivat ihan yhtä hyvin olla toisessa mummolassa tai omassa kodissaan. 

-ohis

Vierailija
92/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perus provo. Siksi.

Järkevä ratkaisu kyllä löytyy jos kasvat aikuiseksi juuri nyt. Otat puhelimen käteen ja soitat sinne mummolaan ja sanot että minä en siivoa tänä vuonna. Jos ette ota siivousfirmaa, me emme tule. Ja sitten sanot että siivous ei riitä vaan hommat jaetaan tästä lähtien kaikkien kesken. Kirjotat vielä tämän viestinä kaikille osallistujille. Piste. (Ja ihan turha vänkätä että ne pitkänmatkalaiset ei voi tuoda rosollia ja perunoita mukanaan.)

Vierailija
93/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö miehesi siivoa yhtään ja miksi ei. Ja osan jätät niille muille, kyllä ne ehtii kun tulevat vähän aiemmin sinne. Tai yhdessä maksatte siivoojan suvun kanssa. 

Vierailija
94/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi saa taas jouluna olla töissä.

Vierailija
95/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lavasta kuolemasi. Samalla voitte lunastaa mittavat koppikorvaukset jos kumppaniasi epäillään veriteosta.

Gone girl?

Vierailija
96/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lopettaa joulun vieton ja elää vaan tavallista arkea ei tule näitä ongelmia

Ulkoilua vaan ja ruuaksi pyttipannua

Vierailija
97/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan oman perheen kesken joulut. Aluksi juosiin kummankin lapsuudenkodeissa. Pitkät välimatkat, joten raskasta oli. Kun lapset syntyivät, aloimme viettää joulut kotona. 

Vierailija
98/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitä itsellesi tarttumaton mutta vaikea kulkutauti. Et vaan voi osallistua (muka) tänä vuonna.

Vierailija
99/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perus provo. Siksi.

Järkevä ratkaisu kyllä löytyy jos kasvat aikuiseksi juuri nyt. Otat puhelimen käteen ja soitat sinne mummolaan ja sanot että minä en siivoa tänä vuonna. Jos ette ota siivousfirmaa, me emme tule. Ja sitten sanot että siivous ei riitä vaan hommat jaetaan tästä lähtien kaikkien kesken. Kirjotat vielä tämän viestinä kaikille osallistujille. Piste. (Ja ihan turha vänkätä että ne pitkänmatkalaiset ei voi tuoda rosollia ja perunoita mukanaan.)

Kyllähän he tuovatkin rosollia, se nyt on selvää että tällaisia helppoja asioita jaetaan, mutta silti käytännön syistä lue välimatka on lähes mahdotonta välttää sitä että vaivannäkö ei voi jakautua tasapuolisesti. 

Vierailija
100/103 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perus provo. Siksi.

Juuri näin. Selityksiä löytyy. Kun tänä vuonna jättää sen sukujoulun väliin, voi olla että ensi jouluna eri ääni kellossa ja siivousfirma onkin jo hyvä idea.. Muutkin näkisi vähän miten homma menee kun ei ole siivottu ja kokattu valmiiksi. 

Mutta näitä uhriutuvia mykkiä riittää, ei saa sanottua mitään ja vuodesta toiseen raataa vaikkei halua. Oma valinta, suuta auki ja hommalle loppu.