Auttakaa keksimään miten välttää joulun sukujuhla
Niin että mies ja lapset voivat osallistua. En halua pilata lapsilta joulua enkä halua aiheuttaa draamaa.
Kommentit (99)
Minulla sama ongelma. Miehellä äiti ja sisko, jotka ovat aina ilkeitä minulle, vaikka olen ystävällinen. Minulla kestää kuukausia toipua joulusta. Kuitenkin tuntuu, että on mentävä miehen takia. Kauhulla jo taas odotan joulua. Olen liian uhriutuva, mutta en kehtaa sanoa, etten tule. Pohjimmiltaan ehkä toivovat, että minun ja miehen välille tulisi säröä. En keksi muuta syytä ilkeilyyn. Ovat jotenkin mustasukkaisen oloisia lapsuuden perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset rakastavat sukujouluja, se on tässä etusijalla ja jos en muuta keksi niin sitten on taas vain vedettävä itsensä taas piippuun jouluna. Suurin osa järjestelyistä siis on minun tehtävänä käytännön syistä ja voin ne asiat järjestää taas, mutta ne kolme joulun päivää vievät viimeisetkin mehut.
Hanki ruoat pitopalvelusta, pääset paljon helpommalla.
Ei voi vain ajatella lapsia. Oma jaksaminen on tärkeintä. Lapsille joulu oman oerheen kanssa ilman stressiä on paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset rakastavat sukujouluja, se on tässä etusijalla ja jos en muuta keksi niin sitten on taas vain vedettävä itsensä taas piippuun jouluna. Suurin osa järjestelyistä siis on minun tehtävänä käytännön syistä ja voin ne asiat järjestää taas, mutta ne kolme joulun päivää vievät viimeisetkin mehut.
Lisään. Mies voi hoitaa kuusen, kukat, lahjat, pukin, joulukortit ym. Koristelut yhdessä lasten kanssa. Pyhitätte vaikka 2. joulupäivän pelkkään rentoiluun kotona niin joulustressi purkautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi vain ajatella lapsia. Oma jaksaminen on tärkeintä. Lapsille joulu oman oerheen kanssa ilman stressiä on paras.
Joo, mutta valmiit ruoat vähentävät huomattavasti stressiä kun ei tarvitse aatonaattona paistaa maksalaatikkoa ja graavata lohta.
Vierailija kirjoitti:
älä sano olevasi sairas vaan jotain yksityiskohtaisempaa, vaikka että olet masentunut. Kukaan ei varmasti kysy tarkemmin.
Tuota ei missään nimessä kannata sanoa. Jos on ilkeä ja pahantahtoinen suku, niin diagnooseja tulee pyytämättäkin.
Kerro että juuri tulleen tiedon mukaan äitisi on juutalainen joka tekee sinustakin juutalaisen ja siksi haluat syödä kiinalaista ruokaa 24.12. ja joudut jättämään pippalot väliin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älä sano olevasi sairas vaan jotain yksityiskohtaisempaa, vaikka että olet masentunut. Kukaan ei varmasti kysy tarkemmin.
Ei mitään tällaista draamaa. En keksinyt muuta kuin aiheuttaa itselleni semipaha palovamma ja viettää pari päivää sairaalassa mutta se on sentään liian hullua.
Olet pahasti sairas. Ikävä että olet mennyt vielä lisääntymään.
Helppoa. Pysyy kotonaan. Nyt on kotijoulu.
Sano että Lotta Svärd järjestää huippusalaiset kertausharjoitukset varuskunnassa X ja että sinut on kutsuttu saunamajuriksi. Eihän joulua voi viettää likaisena vaikka isänmaan asialla liikutaan ja kun isänmaa kutsuu, kutsuun vastataan.
Ei tähän taida olla ratkaisua, ei auta kuin taas jaksaa. Juhla järjestetään siis muualla kuin kotonani ja olen päävastuussa suuresta määrästä asioita. Kun vain olisi jokin keino liueta jonnekin kun kaikki on valmista ja mies ja lapset voisivat jäädä nauttimaan joulusta ja minä saisin levätä jossain rauhallisessa paikassa ja kerrankin nauttia joulusta itsekin.
Tosi surullista että joudut miettimään asiaa jo nyt lokakuussa. Mahtaa olla kamala suku miehellä tai sitten olet introvertti. Itselläni oli joskus vastaava tilanne.. Mietin että etkö voisi vain sanoa miehelle suoraa, että haluaisit jäädä kotiin rauhassa nauttimaan joulun tunnelmasta ja toivot joululahjaksi hetken yksinoloa? Jos ei ole vaihtoehto niin itse olen sen verran kauhea akka että istahdan sukulaisissa siihen pöytään missä terästetään glögiä tai menen äijien kanssa takkahuoneeseen konjakin läheisyyteen ja teen pari kunnon paukkua itselle. Siinä menee huonommatkin kemut pikkuhiprakassa. Voi myös olla että mies sanoo itse seuraavan kerran että sinun ei tarvitse lähteä mukaan 🤣
Meillä oli joskus nykyisen puolison kanssa tilanne, että oli neljä eri sukulaiskyläpaikkaa, joissa kaikissa olisi pitänyt käydä joulun aikana. Lopulta keksimme että lähdemme Lappiin hotelliin jouluksi. Se oli paras päätös, vaikka minua vähän harmitti alussa kun jäi jouluvalmistelut tekemättä. Lopulta se oli aidosti rentouttavaa syödä jouluruoka ravintolassa ja muutenkin olla vain kaikessa rauhassa. Lapin joulu on myös siinä mielessä kiva että aina on lunta ja pääosa muista ihmisistä on ulkomaisia turisteja eli olo on kuin olisi kauempanakin lomalla. Näin meni noin viisi vuotta ja nykyään meitä enää aniharvoin kutsutaan minnekään kun olettavat että voidaan olla poissa kotoa😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tällaista draamaa. En keksinyt muuta kuin aiheuttaa itselleni semipaha palovamma ja viettää pari päivää sairaalassa mutta se on sentään liian hullua.
Olet pahasti sairas. Ikävä että olet mennyt vielä lisääntymään.
No niinhän minä kirjoitin että liian hullua sentään. Ei tässä oikeasti ole mitään muuta keinoa kuin suck it up.
Mitä jos sanoisit totuuden. Haluat olla kodin rauhassa jouluna. Mies ja lapset käväisee nopeasti. Sitten kotona juhlitte. Järkevintä olisi viettää joulu kotona. Näin kaikilla perheenjäsenillä olisi kivaa. Äitikin tarvitsee hyvän joulun. Ja lapset eivät osaa mitään vaatia. Kunhan on lahjoja, namuja, kynttilöitä ja illinen tunnelma, niin siitä saavat hyvän lapsuuden joulun.
Yksinkertaisinta olisi olla ihan vaan kotona. Sitähän lapsetkin toivovat. Sukulaisissa käydään sitten tapaninpäivänä.
Kummma kun aikuiset perheet ei osaa viettää joulua lapsineen omassa kodissa.
Poikani perhe oli aina vaimon äidillä joulut. Kun lapset oli n 10-vuotiaita he alkoivat toivoa, ollaan joulu omassa kodissa, hankitaan oma kuusi. Lapset suunnittelivat ruuat ja oli kuulemma kiva joulu. Senjälkeen ovat joulut olleet oman perheen kanssa vaikka muuten tiheään mummolassa.
Joskus asiat tuntuvat etukäteen pahemmilta mitä ovat. Mieti vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän taida olla ratkaisua, ei auta kuin taas jaksaa. Juhla järjestetään siis muualla kuin kotonani ja olen päävastuussa suuresta määrästä asioita. Kun vain olisi jokin keino liueta jonnekin kun kaikki on valmista ja mies ja lapset voisivat jäädä nauttimaan joulusta ja minä saisin levätä jossain rauhallisessa paikassa ja kerrankin nauttia joulusta itsekin.
Ihan järjetöntä . Mikä joulusta tekee että pitäis olla jotenkin yhdessä? Lahjat? Joku kiimtokuva-naistenlehtiharha?
Ostat valmista esim. laatikot myyjäisistä ja laitat miehen tekemään kinkun, etkä ota mitään vastuuta ja ilmoitat että äiti ei nyt jaksa. Kukaan muu ei tule sitä sanomaan puolestasi vaan sun täytyy itse kasvaa aikuiseksi ja alkaa välittää itsestäsi.
Ja myös samalla luopua siitä ajatuksesta millainen oikean joulun kuuluu olla. Voihan olla että suoritat liikaa ja muille riittäisi vain ihan tavallinen yhdessäolo ja rentoutuminen. Myöskään siivota ei tarvitse hullunlailla. Talvella on pimeää eikä kukaan näe jos joku nurkkaa ei ole puunattu.
Helpointa kun et mene sinne . Tuo lienee ainoa tapa välttää siellä oleminen.
T. matikan ope