Työskentelen sairaanhoitajana psykiatrisella osastolla. Piristä vuoroani ja kysy mitä haluat tietää.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat vain myötäilevät kun joku kysyy onko jokin totta? Mikseivät kerro, että kyseessä on harha. Onko kyse siitä, että pelätään asiakkaan mahd. suuttummista? Onko tämä käytäntö?
Miksi pitäisi?
Kysymykset voi olla niin sekavia ettei niihin voi vastata juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hoitajilla aina ole mahdottoman kiire, miten joudat olla täällä?
Vastaan ap:n puolesta. Psykalla hoitajat pääsee helpolla. Ei ole kakkavaippoja, katetrointeja, kanyylin asttamisia, iv- lääkkeiden valmistelua ja antoa, ei ole haavojen hoitoa, avannesidoksen laittoja, ekg: n ottoa, verinäytteiden ottoa, syöttämistä, nenämahaletkun laittoa, nestebalanssin laskemista, verenpaineen, pulssin ja hengitysrekfenssin laskemista ja tarkkailua, ei hengityskoneen säätöjen muokkaamista, ei liman imemistä hengitysteistä etc. etc. Tai on välillä jotakin näistä, mutta päivät eivät täyty hoitajakutsujen soimisesta ja kivuliaista, nesteytystä ja hoivaa vaativista potilaista.
Tuntuu, että se kiire hoitoalalla on vähän teennäistä, kun jokapäivä on kuitenkin aikaa päivittää töitään someen tai tehdä aloituksia vauva-palstalle. Jostain syystä työpäivitykset tulee aina hoitsuilta eli ilmeisesti luppoaikaa on paljon.
Mistä tiedät milloin hoitaja on töissä ja milloin vapaalla? Hoitajat tekee usein kolmessa vuorossa töitä, ovat vapaalla silloin kun useimmat on töissä ja toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat vain myötäilevät kun joku kysyy onko jokin totta? Mikseivät kerro, että kyseessä on harha. Onko kyse siitä, että pelätään asiakkaan mahd. suuttummista? Onko tämä käytäntö?
Miksi pitäisi?
Kysymykset voi olla niin sekavia ettei niihin voi vastata juuri mitään.
Jos kysymys on sekava ymmärtääkö kysyjä normaalin vastauksen. Jos kysyt asiaa hoitajalta niin ei. Joten ihan sama mitä vastaat.
Kummitteleeko mielisairaaloissa? Onko tapahtunut mitään outoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi hoitajat valittaa kiirettä ja hoitajamitoitusta, mutta on aikaa roikkua täällä?
Tainnuttamalla potilaat psyyken- ja unilääkkeillä klo 18 aikaan niin että nukkuvat sikeästi aamiaiseen asti.
Ap
18 ei kyllä ole lääkkeiden antoaika yleensä.
Lääkkeet annetaan n. klo klo 21, eli yökkö antaa ne. Nukahtamislääkkeet annetaan klo 22. Tämä on hyvin tarkkaa. Unilääkettä ei anneta enää muistaakseni klo 02 aikaan.
Meidän osastolla annetaan uni- ja rauhoittavat silloin kun se meidän hoitajien rytmiin parhaiten sopii eli 18 jälkeen kaikki potilaat nukkuvat kuin pienet porsaat. Potilaiden iltapalat syömme rauhassa piiitkällä iltapalatauolla suihimme.
Onko se potilaille nauraminen mieleltään terveen ihmisen merkki?
Miten sulla on vuorossa aikaa notkua täällä? Mee töihis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole käytäntö. Hoitajilla on selvä ohje: potilaiden harhoihin ei lähdetä mukaan. Ja sitä noudatetaan.
Olin avo-osastolla n. 7,5 vuotta sitten. Itse olisin kaivannut sitä, että kerrotaan miten asiat ovat. Kun kyseenalaistin näkemiäni ja kuulemiani asioita olisin ehkä selvinnyt helpommalla. Mulla kävi tuuri, että osastolla oli tyyppi joka neuvoi miten toimia harhoja vastaan. Hänen ansiostaan paraneminen alkoi. En tosin ole vieläkään parantunut, mutta se on sitten toinen asia.
Tunnistatko osastolla olleet potilaat jos näet heitä siviilissä? Olen itse ollut pari viikkoa osastolla ja olin sekaisin kuin seinäkello ja nolottaa jos hoitajat katsovat että siellä se sekopää menee nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö siellä laitetaan masentuneet harhanäkyjä ja ääniä kuulevien skitsojen kanssa samoihin huoneisiin?
Voin sanoa, että ei ainakaan auttanut masennukseen perässä hiipivä ja hulluja höpöttävä Muumipeikkojen mörön kaltainen ihminen.
Etkö sä ymmärrä, että valtio aiheuttaa ne harhat? T: Antti Laine
Vierailija kirjoitti:
miksi hoitajat valittaa kiirettä ja hoitajamitoitusta, mutta on aikaa roikkua täällä?
Potilaat nukkuu, on hyvin lääkitty. Osa lepareissa. Hiljaista on ku huopatossutehtaassa.
Miksi et tee töitä vaan roikut palstalla?
Piristystä työvuoroon? Onko potilaat lääkitty niin rauhallisiksi, että työpäivätkin ovat tylsiä?
Mikä siinä kansliassa ja toimistossa vetää puoleensa, kun se pullistelee hoitajia? Potilaat itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko tehdä tuseerauksen?
Ei kuulu toimenkuvaan.
Hmm... miten suljetun osaston hoitajaa voi piristää hmm... olen nilkki kun en osaa keksiä mitään, ehkä keksi on itse lääke, siltä se näyttääkin, on siinäkin kexintoa
Hyvvee yöt
Millaisin keinoin hoidat omaa mielenterveyttäsi Ap?
Miksi pitäisi?