Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Empaattisuus ja herkkyys on monessa tapauksessa vain rajattomuutta

Vierailija
04.10.2026 |

Tällainen ihminen suree muiden murheita yhtä voimakkaasti kuin omiaan, koska ei osaa vetää rajaa itsensä ja muiden välille.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole. Mut ap kirjoittaa helvetin huonosti ja sen ÄO < 70

Vierailija
22/30 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks oot kateellinen empaattisiille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Mut ap kirjoittaa helvetin huonosti ja sen ÄO < 70

minun äö on löhellä kengönkokoa... 🙈

Vierailija
24/30 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus. Ehkä liian älykäs tälle palstalle. Empaatikot ovat usein vaativien/ narsististen vanhempien lapsia, esimerkiksi. TUollainen ihminen on joutunut lapsesta asti olemaan herkillä ympäristöstä kantautuvien äänten/ aistimusten vuoksi, se herkkyystaajuus on saattanut pelastaa hänet esim. väkivallalta. Empaattinen ihminen voi olla tässä tapauksessa tietyllä tavalla myös rajaton. Tarpeeksi itsekäs ihminen tietää, mitä tahtoo. Empaatikko joutuu opettelemaan sen. Usein jopa parisuhteissaan törmää samoihin haasteisiin, kunnes vahvistuu.

Entinen empaatikko, nykyinen itserakas ässhole (ja onnellinen näin)

Vierailija
25/30 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös empatian määritelmä ole että voi ymmärtää toista mutta ei kuitenkaan mene siihen tunnetasolla liiallisesti mukaan ja kykenee säilyttämään siinä mielessä erillisyyden? Sympatia on sitä että humpsahdetaan mukaan. Mutta ehkä arkikielenkäytössä empatia ymmärretään niin että kokee voimallisesti niitä tunteita toisen kanssa. No joka tapauksessa tämä ilmiö on kiinnostava, henkilökohtaisestikin. Voisiko olla että jotkut ihmiset edellyttävät toisilta rajatonta toimintaa jotta nämä todistaisivat empaattisuutensa ja puolella olemisen? Yksi näkökulma asiaan. Itsekin pidän itseäni herkkänä ja empaattisena ja sympaattisena ja olen kärsinyt rajattomuudesta ja ehkä edelleenkin on vaikeaa välillä. On tosi tärkeää nimetä asioita ja pohtia mitä ne on.

Ei empaattisuudelle ole mitään "ylärajaa" kuten esität. Empaattisuus on tunne. Esität samaa kuin että ihmisen saisi rakastua vain tiettyyn tasoon asti.

Empaattisuus on tunne jota esim. määrää empaattinen ihminen ei kykene hallitsemaan. Empaattisuus on rasite kokijalleen, Hän ei "saa" empaattisuudestaan yhtään mitään.

Jos olisi kuten estät että empaattisuudelle voisi ja jos ihminen voi laittaa ja päättää itse rajan, niin kyse ei ole lainkaan empaattisuudesta vaan empaattisesta käytöksestä. Yhteiskunta kouluttaa ja osoittaa "ei empaattiselle" ihmiselle että missä kohtaan on hyvä käyttäytyä empaattisesti. Anna almuja köyhille, rajat auki kun maalimalla on hätää jne.

..."Anna almuja köyhille, rajat auki kun maalimalla on hätää jne."

Näin voi toimia ilman empatiaakin esim. siksi, että se näyttää jonkin mielestä hyvältä, näin toimimalla saavuttaa itselleen jotakin etua tai pääsee pätemään. Kyllä sen almun voi tässä tarkoituksessa antaa psykopaattikin. Empatiaan tämä ei välttämättä liity millään tavalla.

Vierailija
26/30 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nämä tuntemani "herkät ja empaattiset" on myös niitä, jotka puuttuvat muiden elämään ja sanovat ihan rajoituksetta kaikkea mitä mieleen juolahtaa

Ap

Minä olen huomannut, että näin käyttäytyvät ne, jotka sanoja tasolla mainostavat olevansa herkkiä ja empaattisia. Oikeasti herkät ja empaattiset eivät ole rajattomia eivätkä myöskään toitota näitä ominaisuuksia ympäriinsä vaan keskittyvät ilmentämään niitä käytöksessään. Empatia ei myöskään ole "supervoima" vaan osa normaalia ihmisyyttä ja aidosti empaattinen on sisäistänyt tämän.

Vierailija
27/30 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nämä tuntemani "herkät ja empaattiset" on myös niitä, jotka puuttuvat muiden elämään ja sanovat ihan rajoituksetta kaikkea mitä mieleen juolahtaa

Ap

Minä olen huomannut, että näin käyttäytyvät ne, jotka sanoja tasolla mainostavat olevansa herkkiä ja empaattisia. Oikeasti herkät ja empaattiset eivät ole rajattomia eivätkä myöskään toitota näitä ominaisuuksia ympäriinsä vaan keskittyvät ilmentämään niitä käytöksessään. Empatia ei myöskään ole "supervoima" vaan osa normaalia ihmisyyttä ja aidosti empaattinen on sisäistänyt tämän.

Toitottaminen on huomionhakua. 

Vierailija
28/30 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö ole normaalia surra muiden murheita yhtä voimakkaasti kuin omiaan? Mitä ihmettä? Kuulostaa välinpitämättömältä. 

Elämä käy todella raskaaksi, jos imee tuntemattomienkin kohtalot itseensä aivan suodattamatta. Maailmassa tapahtuu niin paljon pahaa.

Vierailija
29/30 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ja tunnustan. Mitä tälle voi tehdä?

Vierailija
30/30 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan ja tunnustan. Mitä tälle voi tehdä?

Terapia varmaan toimii parhaiten.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän