Mitä te siis kysytte tekoälyltä?
Kommentit (80)
Mikä on kun kullini ei oikein skulaa, se vastaa olet nainen, no sitähän minäkin jo ajattelin.Nero tämä tekokäly.
En enää mitään. Olen todennut että tekoälyn jutut ovat kuin vaikeasti dementoitununeella isoäidilläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin erästä elektroniikan komponentista jostain on olemassa ihan netti täynnä valmistajan tietoja ja väärinhän se vastasi.
Ja jos kysyy vaikka avaruustutkimuksista, se selittää vanhaa tietoa, ja etsii uuden tiedon vasta kun kysyy uudelleen tarkentaen.
Äly on kaukana, toistaiseksi.
No mikset jo alun perin kerro sille mahdollisimman tarkasti, mitä haluat? Tekoälylle voi ihan suoraan sanoa, että haluat nimenomaan ajantasaisen tiedon, pyytää sitä tarkistamaan asian verkosta ja rajata vielä tarkemmin, mitä haluat tietää. Silloin lopputulos on aika erilainen kuin jos vain kysyy yhden yleisen kysymyksen ja toteaa sen jälkeen, ettei se tiennyt uusinta tietoa.
Juuri näin. Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus. Mitä tarkemmin kerrot, mitä haluat, sitä paremman vastauksen saat.
Kiinnostavaa olis myös tietää, mikä tekoäly on käytössä. Mulla on oma suosikki ja käytän sitä päivittäin työssä erilaisiin käännöksiin ja valtavaan määrään erilaisia vaativia kysymyksiä.
Tarkkoja vastauksia, minimaalisesti virheitä ja tarkat tiedot asioista, missä AI on esimerkiksi valinnut usean vaihtoehdon joukosta tietyn vaihtoehdon. Helppo tarkistaa, onko se mielestäni oikea ratkaisu.
Helppo jatkaa aiheesta relevanteilla lisäkysymyksillä tarvittaessa.
🎓 Opiskelu
"Selitä tämä asia minulle kuin olisin 15-vuotias ja anna kolme käytännön esimerkkiä."
"Tee näistä muistiinpanoista selkeä tiivistelmä."
"Tee tästä aiheesta 20 kysymyksen testi. Älä anna vastauksia ennen kuin vastaan."
"Opeta minulle tämä aihe vaihe vaiheelta ja tarkista jokaisen vaiheen jälkeen, ymmärsinkö."
"Minulla on koe viikon päästä. Tee minulle opiskelusuunnitelma."
"Selitä, miksi vastaukseni on väärin, mutta älä kerro heti oikeaa vastausta."
"Tee tästä aiheesta muistikortit."
"Lue tämä teksti ja kerro, mitkä ovat viisi tärkeintä asiaa, jotka minun pitäisi muistaa."
Matkustaminen
"Suunnittele minulle kolmen päivän viikonloppumatka Berliiniin budjetilla 500 €."
"Etsi minulle parhaat alueet hotellille, jos haluan ravintoloita, yöelämää ja nähtävyyksiä kävelyetäisyydelle."
"Tee minulle päiväkohtainen matkasuunnitelma ja optimoi reitti niin, ettei aikaa kulu turhaan."
"Suunnittele romanttinen viikonloppu Pariisiin."
"Mitä kannattaa tehdä Lontoossa, jos sataa koko viikonlopun?"
"Vertaa Barcelonaa, Roomaa ja Lissabonia viikonloppulomakohteina."
"Tee pakkauslista neljän päivän kaupunkilomalle lokakuussa."
💼 Työ ja ura
"Valmista minut työhaastatteluun tätä työpaikkaa varten."
"Toimi haastattelijana ja pidä minulle realistinen työhaastattelu."
"Paranna tämä CV ja tee siitä ammattimaisempi."
"Kirjoita tästä sähköpostista selkeämpi ja vakuuttavampi."
"Tiivistä tämä 30-sivuinen raportti johtoryhmälle tärkeimpiin asioihin."
"Valmista minut huomiseen asiakastapaamiseen."
"Tee tästä kokousmuistiosta selkeä tehtävälista vastuuhenkilöineen."
"Auta minua valmistautumaan palkkaneuvotteluun."
💰 Raha ja talous
"Tee minulle kuukausibudjetti, jos nettotuloni ovat 3 000 €."
"Analysoi nämä kuluni ja kerro, mistä voisin säästää."
"Vertaa näitä kahta lainatarjousta."
"Selitä tämä sijoitustuote niin, että ymmärrän sen riskit."
"Tee minulle säästösuunnitelma 10 000 € tavoitetta varten."
"Mitä kysymyksiä minun pitäisi esittää pankille ennen tämän sopimuksen allekirjoittamista?"
🏠 Arki
"Tee minulle viikon ruokalista 70 € budjetilla."
"Tee ostoslista tämän ruokalistan perusteella."
"Suunnittele minulle tehokas siivouspäivä."
"Järjestä tämä tehtävälista tärkeysjärjestykseen."
"Tee minulle aamurutiini, jolla saan päiväni tehokkaasti käyntiin."
"Suunnittele viikon aikataulu, jossa ehdin työn, liikunnan, opiskelun ja vapaa-ajan."
"Auta minua vertailemaan näitä kolmea tuotetta."
🧠 Päätöksenteko
"Minun pitää valita vaihtoehdoista A, B ja C. Tee objektiivinen vertailu."
"Haasta tämä suunnitelma ja etsi siitä heikkoudet."
"Toimi kriittisenä neuvonantajana ja kerro, mitä en ehkä huomioi."
"Listaa tämän päätöksen hyödyt, haitat, riskit ja mahdollisuudet."
"Tee päätösmatriisi näiden vaihtoehtojen välillä."
"Jos tekisit tämän päätöksen minun tilanteessani, mitä asioita selvittäisit ensin?"
🏋 Hyvinvointi ja liikunta
"Tee minulle neljän viikon aloittelijan kuntosaliohjelma."
"Tee minulle terveellinen viikon ruokalista."
"Auta minua rakentamaan parempi unirytmi."
"Tee minulle realistinen aamurutiini."
"Suunnittele palautumispäivä kiireisen viikon jälkeen."
🎨 Harrastukset ja vapaa-aika
"Suosittele minulle 10 elokuvaa, jos pidän näistä elokuvista: [lista]."
"Tee minulle soittolista sunnuntaiaamulle."
"Ehdota uusia harrastuksia kiinnostusteni perusteella."
"Suunnittele täydellinen päivä Helsingissä."
"Mitä voisin tehdä viikonloppuna yksin?"
"Suunnittele minulle kolmen kuukauden projekti, jossa opin taidon X."
Tekoälyn käyttäminen vastausten peilaamiseen on moderni ja tehokas tapa kehittää omaa ajattelua, valmistautua haastaviin tilanteisiin tai hioa tekstejä. Koska tekoäly ei väsy ja pystyy omaksumaan minkä tahansa roolin, se toimii erinomaisena "sparrauskumppanina" tai psykologisena heijastuspintana.
Tekoälyä voi hyödyntää tässä pääasiassa kolmella eri tavalla: vuorovaikutuksen harjoittelussa, tekstin sävyn mukauttamisessa ja oman ajattelun haastamisessa.
Printterin kanssa oli ongelmia ja tekoäly auttoi ratkaisemaan ongelman.
Kysyin hybridisiementen F1 jakautumisesta F2 siemenien osalta.
Kysyin kuinka nollata/poistaa puhemessani mobiili-sim-kortin pin-koodikysely koska olen asentamassa sitä laitteeseen, jossa ei voi vastata tuohon pin-koodikyselyyn.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleisluontoisia asioita. Jos kysyy jotain vähänkään mutkikkaampaa niin ei osaa vastata lainkaan.
Todennäköisin syy ei ole se, että tekoäly “ei osaisi vaikeita kysymyksiä”, vaan että kysymys tai käyttötapa ei ollut sille riittävän hyvä.
Mahdollisia syitä ovat esimerkiksi:
Kysymys oli liian epämääräinen. Jos taustatietoja, tavoitteita tai rajoitteita puuttuu, tekoäly joutuu arvailemaan.
Tehtävä oli liian monivaiheinen yhdellä kertaa. Monimutkainen ongelma kannattaa usein pilkkoa osiin.
Tekoälyllä ei ollut tarvittavaa tietoa. Jos kysymys koski esimerkiksi yrityksen sisäistä asiaa, tuoretta tietoa tai jotain hyvin spesifiä, se ei välttämättä pysty vastaamaan ilman lähdemateriaalia.
Promptaus vaikutti paljon lopputulokseen. Esimerkiksi “mitä tästä ajattelet?” tuottaa helposti yleisen vastauksen, kun taas “analysoi tämä vaihe vaiheelta, kerro oletukset ja perustele johtopäätös” ohjaa paljon tarkempaan työskentelyyn.
Mallin tai palvelun rajoitukset. Kaikki tekoälymallit eivät ole yhtä hyviä päättelyssä, laskemisessa, koodauksessa tai tiedonhaussa. Valitse malli tehtävän mukaan, äläkä käytä samaa mallia kaikkeen.
......siis pinkoodikysely, ei pin-koodikysely...
sama....
Paljon sijoituslaskelmia, miten varallisuus kasvaa eri tuotoilla ja lisäsijoituksilla ajan mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin hybridisiementen F1 jakautumisesta F2 siemenien osalta.
Kysyin kuinka nollata/poistaa puhemessani mobiili-sim-kortin pin-koodikysely koska olen asentamassa sitä laitteeseen, jossa ei voi vastata tuohon pin-koodikyselyyn.
Kuka runkkutyyppi antoi alapeukun?
Olet vi*n negatiivinen henkilö. Onneksi et kuulu tuttavapiiriini, olet niin rasittava.
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleisluontoisia asioita. Jos kysyy jotain vähänkään mutkikkaampaa niin ei osaa vastata lainkaan.
Hienoa. No ei se kysyminen taida tosiaan silloin paljon viisastaa jos kysyjä itse on k ehitys v ammaisen tasolla niine kysymyksineen. Mutta hienoa silti.
Vierailija kirjoitti:
Paljon sijoituslaskelmia, miten varallisuus kasvaa eri tuotoilla ja lisäsijoituksilla ajan mittaan.
Niin ja se tekee myös hyviä ja perusteltuja laskelmia siitä millaisen elintason voi vaikkapa 250k€ salkun avulla saada 56v - 66v aikavälille missäkin maassa asuen. Otan huomioon nämä omassa suunnittelussani koko ajan.
Itselleni oli myös uusi tieto esim että todella monessa eu maassakin pienet pääomatulot ovat kokonaan verovapaita ja vähän isommatkin siten kokonaisuutena paljon maltillisemmin verotettuja kuin suomessa kunhan ei mennä yli 50k€ vuodessa pääomatuloihin.
Rooli: Toimit kokeneena strategiakonsulttina ja riskienhallinnan asiantuntijana.
Tehtävä: Tee "Pre-Mortem"-analyysi suunnitelmalleni. Oleta, että ollaan vuosi tulevaisuudessa ja suunnitelmani epäonnistui täydellisesti.
Konteksti/Suunnitelma: [Kuvaile päätöksesi, projektisi tai ideasi tiivistetysti]
Prosessi:
Listaa 5 kriittisintä syytä, miksi tämä suunnitelma epäonnistui (sokeat pisteet, ulkoiset riskit, toteutusvirheet).
Luokittele riskit vaikutuksen ja todennäköisyyden mukaan.
Anna jokaiselle riskille konkreettinen ennakkotorjuntatoimenpide (mitä tehdä nyt, jotta tämä vältetään).
Formaatti: Esitä tulokset tiiviissä taulukossa: [Riski] | [Syy epäonnistumiseen] | [Ennaltaehkäisevä toimenpide].
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja tuntuu tulevan tässä ketjussa paljon ihan normi vastauksiin. Pelkääkö porukka tekoälyä vai miksi alapeukut?
Mä alapeukutin tätä "Kysyin erään paikkakunnan tunnettuja henkilöitä", koska juuri tuollaiseen tekoälyä EI kannata käyttää.
Sinä ja "ryppääsi" olette tämän ketjun tyhmimpiä. Koska haluat sensuroida ihmisten kysymyksiä ja täten haluat vääristää tekoälyn kehitystä haluamaasi virheelliseen suuntaan. En jatka enempää, koska epäilen että menee käsityskykysi ulkopuolelle.
Suuri osa ihmisistä promptaa päin persettä ja sitten syyttää tekoälyä kun vastauksetkin on päin persettä.
Nämä ilmaiset tekoälyt ovat "laiskoja" etsimään kaikkea tietoa, siksi niille pitää esittää hyvin tarkat kysymykset.
Kysyinkin kerran miksi palvelu on ilmaista nyt. Vastaus oli: koulutamme itseämme nyt ilmaisilla palveluilla.
Työnnä nyt se leuhka kielesi vaikka hanuriisi.