Mitä te siis kysytte tekoälyltä?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kysyin tiettyä koirarotua ja vastaus meni kyllä mönkään 😂 Korjasin tiedot ja AI ne korjasi, kunnes seuraavalla kerralla taas mönkään 😅
Tai siis sanoi korjanneensa... Tekoälyhän ei omaa koulutusdataansa voi muuttaa. Ja se mitä siinä sessiossa sanotaan unohtuu heti kun välimuisti eli konteksti-ikkuna täyttyy tai kun aloittaa uuden keskustelun. Joissain kyllä voi tehdä muistiinpanoja, jotka malli muistaa muissakin keskusteluissa, mutta ei nekään muille näy.
Pyysin sitä vertailemaan tietyn hintaluokan laitteiden ominaisuuksia.
Tiedustelin, onko olemassa mitään sääntöä siihen, kuinka Mc/Mac-alkuisia sukunimiä kuuluu painottaa puheessa. Vrt. esim. Macintosh ja McDonald, tai McIntyre ja MacLaine.
Kysyn kaikenlaista. Tekoäly vastaa mitä sattuu. Toisaalta melko samantapaisia vastauksia saan monilta ihmisiltä eli puhutaan mitä sattuu ei ole yhtään luotettavampi ihmisten puhe kuin tekoälyn kokoama kerronta.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja tuntuu tulevan tässä ketjussa paljon ihan normi vastauksiin. Pelkääkö porukka tekoälyä vai miksi alapeukut?
Monet eivät tajua tekoälystä vielä mitään tai edes ymmärrä mitä se on ja mihin sitä voi käyttää ja miten. No, teknologiahan on vasta muutaman vuoden ollut yleisesti käytössä, mitä muuta rahvaan massoilta voisi odottaakaan.
Minä kysyn milloin pitää vaihtaa sukat. Se kysyy multa, milloin vaihdoin viimeksi. Hittoaks se sille kuuluu mun sukkien vaihto!
Kyllä tekoäly parissa sekunnissa ehkä yhden tai kaksi järkevää ehdottusta voi antaa, mutta tiimipalaverissa ei tule ensimmäistäkään ja aikaa saattaa mennä yli tunti
Paljon sitä käytän mutta en kyllä esitä sille oikeastaa mitään kysymyksiä
Te jotka kyselette näitä jonninjoutavuuksia. Oletteko aidosti valmiita siihen että pian sähkölaskut ovat kolminkertaisia näiden ”Mitä sanoa anopille joulunviettoon liittyen” ”Kumpi on parempi bändi”-kyselyiden vuoksi? Minä en. Niin en käytä moista palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin erästä elektroniikan komponentista jostain on olemassa ihan netti täynnä valmistajan tietoja ja väärinhän se vastasi.
Ja jos kysyy vaikka avaruustutkimuksista, se selittää vanhaa tietoa, ja etsii uuden tiedon vasta kun kysyy uudelleen tarkentaen.
Äly on kaukana, toistaiseksi.
No mikset jo alun perin kerro sille mahdollisimman tarkasti, mitä haluat? Tekoälylle voi ihan suoraan sanoa, että haluat nimenomaan ajantasaisen tiedon, pyytää sitä tarkistamaan asian verkosta ja rajata vielä tarkemmin, mitä haluat tietää. Silloin lopputulos on aika erilainen kuin jos vain kysyy yhden yleisen kysymyksen ja toteaa sen jälkeen, ettei se tiennyt uusinta tietoa.
AI sanoi että hänelle on nyt kehitetty muistia ja jos haluat, se muistaa. Sanoin että e tarvitse minun juttuja muistaa ja se sopi sille. Kysykää itse jos kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vähän kaikkea, mutta toki AI on erittäinkin erehtyväinen, joten tärkeämmät asiat pakko tarkistaa toisestakin lähteestä.
Sitten on myös ajankulukäyttö eli höpistään niitä näitä.
Olet kyllä aika mielenterveysongelmainen jos vapaa-aikasi on tekoälyn kanssa keskustelua
Miten niin? Asiallisia ja hyviä vastauksia saa. Toisin kuin täältä palstalta.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kyselette näitä jonninjoutavuuksia. Oletteko aidosti valmiita siihen että pian sähkölaskut ovat kolminkertaisia näiden ”Mitä sanoa anopille joulunviettoon liittyen” ”Kumpi on parempi bändi”-kyselyiden vuoksi? Minä en. Niin en käytä moista palvelua.
Ei koske ihan tavan tallaajia. Tsekkaa vaikka.
“Tässä asiakkaan verkkosivut, viimeisin tarjous ja aikaisemmat muistiinpanot. Tee minulle 10 minuutin briefing: asiakkaan liiketoiminta, tämänhetkiset haasteet, mahdolliset tarpeet, keskustelun avaukset ja kolme asiaa joita minun kannattaa kysyä.”
"Suunnittele minulle viikonloppumatka Amsterdamiin.
Matka: perjantai–sunnuntai
Tyyli: rento, hyvä ruoka, nähtävyydet ja paikallinen tunnelma
Budjetti: 1200 euroa
Tee minulle:
päiväkohtainen ohjelma perjantaista sunnuntaihin
parhaat alueet hotellille ja 3 hotellisuositusta
kiinnostavimmat nähtävyydet ja kokemukset
hyvät ravintolat eri hintaluokissa
parhaat baarit tai iltameno
miten kaupungissa kannattaa liikkua
arvioitu budjetti koko viikonlopulle
ehdotus optimaalisesta reitistä, jotta aikaa ei kulu turhaan siirtymisiin
Pidä ohjelma realistisena ja jätä joka päivään myös vapaata aikaa. Jos jokin kohde ei ole mielestäsi vaivan arvoinen, jätä se pois ja kerro miksi.
Etsi ajantasaiset tiedot hinnoista, aukioloajoista ja mahdollisista tapahtumista matkustusajankohtana."
"Toimi henkilökohtaisena opiskelukaverinani ja tutorinani.
Opiskelen [oppiaine/kurssi] ja minun pitäisi oppia seuraavat asiat:
[aihe / koealue].
Auta minua oppimaan asia oikeasti, älä vain anna valmiita vastauksia.
Tee seuraavasti:
Selitä aihe ensin yksinkertaisesti.
Anna sen jälkeen hieman syvällisempi selitys ja käytännön esimerkkejä.
Kysy minulta kysymyksiä yksi kerrallaan ja odota vastaustani.
Älä anna oikeaa vastausta heti, vaan auta minua pääsemään siihen itse.
Jos vastaan väärin, kerro missä ajatteluni meni pieleen.
Testaa lopuksi osaamiseni pienellä kokeella.
Kerro, mitkä asiat osaan hyvin ja mitä minun pitäisi vielä harjoitella.
Tee lopuksi minulle lyhyt kertauslista tärkeimmistä asioista.
Sovita selitysten vaikeustaso vastausteni perusteella."
Kuka siellä, vastaa olen kauppias joka myy tietosanakirjoja.
Matkasuunnitelmia olen pyytänyt. Siltä saa hyviä ehdotuksia, kun listaa itselle tärkeitä asioita. Tekoäly jaksaa kahlata hotelliarvostelut läpi ja kertoo sitten, mitkä läpäisi mun seulan.
Kaikenlaista maan ja taivaan väliltä. Haen joka päivä jotain tietoa, koska olen niin tiedonhaluinen. Eräs päivä kysyin, mitä seuraamani YouTube-kanavan postauksessa lukee suomennettuna. En ymmärrä japania, joten kysyin Geminiltä ja se käänsi sen japaninkielisen postauksen.
Kysyin mikä koira olisit ja AI vastasi että kultainennoutaja.
En ole koskaan kysynyt mitään. Vain sana tekoäly on tuttu.
Puppua!
Mä en muuhun käytäkään kuin töissä monimutkaisempiin asioihin. Yleisluontoisiin riittää Google. Ei niihin tarvi tekoälyä.