Tunteeko kukaan henkilökohtaisesti mustalaista eli romaania?
siis niin että tietää nimen,ja esim. tietää montako sisarusta ym.?
Millainen ihminen on?
Kommentit (11)
Ja vastaus kysymykseen, en tunne yhtään henk.koht.
Pienenä mulla oli leikkikaverina romanipoika jonka luona kävin muistaakseni kerran kerran kylässäki.
mutta romanin saattaa tuntea.
Itse tunnen muutaman. He ovat kaikki erilaisia.
Tosin en ole nähnyt häntä moneen vuoteen, luultavasti on ruotsissa. Tutustuin Taritaan kun se tuli meidän luokalle. Opin tuntemaan myös hänen veljen ja äidin, isä oli kuollut. Tarita oli ihan kiva kaveri, samanlainen kuin me muut, paitsi että yläasteella rupesi käyttämään vekkihametta ja muutenkin ottamaan vähän etäisyyttä.
mustalainen. ihan normaalit teinien jutut meillä oli. pari kertaa kävin hänen kotonaan. veli oli sellainen reuhaaja mustalainen milliaseksi kaikki mustalaiset luokitellaan.
kaveri käytti koulussa mustaa pitkää hametta ja röyhelö paitaa yms. nykyää pitää mustalais naisten hameita ja paitoja. moikataan kun tömätään ja vaihdetaan kuulumisia, muuten ei olla enää yhteyksissä
Tunnen.
Asiakkaana ollut monta mustalaista.
Osa ihan kivoja ja rehellisiä.
Osa valitettavasti ketkuja ja tekeevät mitä ite lystäävät ja jos asiasta mainitset syyttävät rasistiksi. Vaikka ihan samat säännöt koskevat myös meitä valkolaisiakin.
mikä sinällään on todella typerää. Aina.
Mulla on romanituttuja- yhteisen harrastuksen kautta olen tutustunut myös joidenkin perheeseen. Vaikka naiset käyttää hametta, eivät mun mielestä muuten poikkea valtakulttuurista. Fiksuja, avoimia ihmisiä ja hyväsydämisiä. Tykkään parista tyypistä tosi paljon.
Mun kokemuksen mukaan romani-kulttuurin erityispiirteitä noudatetaan enemmänkin perhepiirissä- niinkuin "valkolaistenkin" sukuperinteet ja suhteet- ei niitä kaduilla huudella.
ei valitettavasti voi häntä ihmisenä kehua. On saanut useita tilaisuuksia näyttää mihin pystyy, esimerkiksi työ- ja opiskelupaikkoja, mutta aina homma on kaatunut siihen, ettei ole viitsinyt käydä töissä tai on hairahtunut rikollisiin hommiin.
Enkä romaniakaan.