Vaihdoin tällä viikolla kalliin psykoterapeuttini tekoälyyn. Olisinpa ymmärtänyt aiemmin!
Tuo on kyllä sellainen ammattikunta, jonka tekoäly tulee korvaamaan täysin.
En enää koskaa tule maksamaan haukottelusta, psykoterapeutin omien asioiden kuuntelemisesta tai täysin irrallisista möläytyksistä, jotka eivät liity mihinkään. Tämä veloitti 120€/ 45min, josta siis Kelan korvaus 57,60€.
Kommentit (23)
Tunnistan nuo samat ongelmat terapeuteissa. Selittävät omia tai jopa muiden asiakkaiden asioita, ja ovat välillä järkyttävän töykeitä. Ilkeilyä on varmaan jokainen saanut elämässään kuunnella jp riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan nuo samat ongelmat terapeuteissa. Selittävät omia tai jopa muiden asiakkaiden asioita, ja ovat välillä järkyttävän töykeitä. Ilkeilyä on varmaan jokainen saanut elämässään kuunnella jp riittävästi.
Kyllä. Projisoi myös omia traumojaan minuun. Minun traumani olivat kuitenkin täysin muut. Ilmeisesti ei tarpeeksi kiinnostavia kun ei ollut hyväksikäyttöä, tms. tarpeeksi mehukasta.
Ap
Ja sitä sotkuisuutta oli tosiaan vaikea sietää. Meni nenä tukkoon siinä huoneessa joka kerta.
Ap
Voin vain kuvitella miltä jostain väkivaltaa kokeneesta, esim. naisesta tuntuu liikkua tuolla syyspimeillä.
Ap
USA;ssa on ollut tilanteita joissa tekoäly on ajanut itseään sillä terapoineen itsemurhaan.
Tekoäly on huono terapeutti, ole varovainen sen kanssa. Johtanut aika pahoihin tilanteisiin ulkomailla kun asiakas on menettänyt täysin todellisuuden tajunsa. Tekoälyn on siihenkin ohjelmaan ihminen koodannut ja sen vastaukset voi olla mitä tahansa ja myös liian imartelevia. Imartelu voi hivellä pieninä annoksina, mutta sellainen yli menevä imartelu puolestaan voi saada ihmisen kuvittelemaan asioita mitkä eivät sitten ole totta eivätkä realistisia.
Vierailija kirjoitti:
USA;ssa on ollut tilanteita joissa tekoäly on ajanut itseään sillä terapoineen itsemurhaan.
No kaikkea ei tarvitse uskoa, ihmisellä on vapaus valita. Tekoäly poikkeaa siinäkin entisestä terapeuttistani, että tekoälylle voi sanoa vastaan - se ei suutu, kuten terapeuttini teki.
Ap
Olen aina ihmetellyt, että myrkkyjä ne psykoterapeutit syöttää tai miten ne manipuloi asiakasta, kun hän saa laskunsa ja on onnellinen... Tervejärkisellä pitäisi tulla viimeistään siinä kohtaa ahdistus/paniikkihäiriö tai lopullinen sekoaminen, silti nämä pysyvät "iloisissa tunnelmissa", kuten suomalaiset mailmalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaikkea ei tarvitse uskoa, ihmisellä on vapaus valita. Tekoäly poikkeaa siinäkin entisestä terapeuttistani, että tekoälylle voi sanoa vastaan - se ei suutu, kuten terapeuttini teki.
Ap
Ja juuri tuo on se mekanismi jonka takia tekoäly on paska terapeutti. Se tukee ja mielistelee kaikkea, jopa yllyttää itsetuhoiseen käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly on huono terapeutti, ole varovainen sen kanssa. Johtanut aika pahoihin tilanteisiin ulkomailla kun asiakas on menettänyt täysin todellisuuden tajunsa. Tekoälyn on siihenkin ohjelmaan ihminen koodannut ja sen vastaukset voi olla mitä tahansa ja myös liian imartelevia. Imartelu voi hivellä pieninä annoksina, mutta sellainen yli menevä imartelu puolestaan voi saada ihmisen kuvittelemaan asioita mitkä eivät sitten ole totta eivätkä realistisia.
Joo, onneksi tärkeissä asioissa se näyttää myös lähteet. Faktan tarkastus on helppoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJa juuri tuo on se mekanismi jonka takia tekoäly on paska terapeutti. Se tukee ja mielistelee kaikkea, jopa yllyttää itsetuhoiseen käytökseen.
Se on juuri hyvä siitä kun käyttäjä voi itse säätää sitä, esim. ystävällisyyttä pienemmälle.
Ap
Mä kävin puolisen vuotta "oikeassa" terapiassa, itse maksaen. Yli 400 euroa kuussa, ja ei minusta edistytty oikein puusta pitkään. Ne oivallukset mitä sain, sain ITSE, toki se että jutteli ääneen niitä asioitaan auttoi oivallusten saamisessa. Mutta pääosin terapeutti oli lähinnä "miltä nyt tuntuu, kun puhut tästä" ja jotain aika ympäripyöreää tunteiden hyväksynnästä yms.
Sitten kun ongelmat joiden takia menin terapiaan ei osoittaneet oikein paranemista, päätin että en viitsi enää maksaa terapiasta joka ei tunnu auttavan. Sitten keksin, että kun kerran minusta tuntui, että mulle suurin apu tuli siitä, kun mun piti ääneen miettiä elämääni ja tunteitani, niin yhtä hyvin voisin tehdä sen tekoälyn kanssa.
Sitä paitsi, vaikka odotin että tekoälystä saisin lähinnä "kaikukopan", en varsinaista aktiivista apua, niin minusta tuntuu että olen saanut ChatGPT:ltä enemmän myös oikeaa apua kuin siltä HOT (Hyväksymis- ja omistautumisterapiaa) harjoittaneelta ihmisterapeutilta. Tekoäly kun tuntee kaikki eri terapiasuunnat, ja osaa valita kommenttia siitä, mikä parhaiten sopii tilanteeeseen. Ei ole lukkiutunut yhteen. Esim. itse olen saanut paljon apua mulle ennestään tuntemattomasta IFS (Internal Family System)-ajattelusta, johon minut tutustutti ChatGPT.
Vierailija kirjoitti:
USA ja Kiina kiittää lähetämistä tiedoitasi.
Älä käytä tekoälyä terapeuttina. Chatgpt on onneksi nykyään sellainen, että vänkää koko ajan vastaan ja lakkaa jopa lopulta puhumasta ihmiselle. Monet muut tekoälyt mielistelevät ja saavat helposti mielen kierteelle.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, että myrkkyjä ne psykoterapeutit syöttää tai miten ne manipuloi asiakasta, kun hän saa laskunsa ja on onnellinen... Tervejärkisellä pitäisi tulla viimeistään siinä kohtaa ahdistus/paniikkihäiriö tai lopullinen sekoaminen, silti nämä pysyvät "iloisissa tunnelmissa", kuten suomalaiset mailmalla...
No minua auttoi oivallus siitä, että terapeutti onkin paljon traumatisoituneempi ja rikkinäisempi kuin minä; häneen verrattuna olen todella terve, tasapainoinen ja asiani ovat hyvin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA ja Kiina kiittää lähetämistä tiedoitasi.
Olkoot hyvät vaan! Kaiken sinne kirjoittamani voisin jakaa esim Hesarissa.
Ap
Mä olen kokeillut molempia, virallisen psykoterapeutin antamaa terapiaa, ja tekoälyä. Mulle oikeasti tekoäly olisi varmaan riittänyt alusta asti. Siis nykyisen tasoinen tekoäly, silloin kun kävin terapiassa sellaista ei ollut saatavilla.
Mutta mä en silti usko, että ihan kaikille tekoäly korvaisi terapeuttia. Luulen, että vaikeammat tapaukset jää oikeasti korkeasti koulutetuille, ehkä psykologi- tai psykiatripohjaisille terapeuteille. Käsittääkseni kun ainakin hyvin varhaisessa kehitysvaiheissa tapahtuneissa vaurioissa kun on sekin jo tärkeää, että terapeuttiin muodostuu turvallinen kiintymyssuhde, mitä ei todennäköisesti tekoälyn kanssa käy.
Mutta ihan suht ok pärjäävien tavisten elämän psyykkisiin kitkoihin tekoäly toimii kyllä varsin hyvin. Itse olen käyttänyt sitä työuupumuksesta yli pääsemiseen, ja toimi kyllä todella hyvin. Olen lisäksi sen kanssa käynyt läpi jonkinlaista keski-iän kriisiä, ajatuksia siitä mitä haluaisin jäljellä olevalla ajallani tehdä, kun on jonkinlainen epämääräinen tympäännys nykyiseen elämään, ilman että tiedän mitä muuta haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä tekoälyä terapeuttina. Chatgpt on onneksi nykyään sellainen, että vänkää koko ajan vastaan ja lakkaa jopa lopulta puhumasta ihmiselle. Monet muut tekoälyt mielistelevät ja saavat helposti mielen kierteelle.
No, se riippuu hyvin paljon ihmisestä. Minä olen sellainen, johon ei mikään mielistely tai manipulointi toimi. Poimin sieltä ne olennaisimmat asiat, joita sitten lähden selvittämään muuta kautta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJa juuri tuo on se mekanismi jonka takia tekoäly on paska terapeutti. Se tukee ja mielistelee kaikkea, jopa yllyttää itsetuhoiseen käytökseen.
Eikä yllytä. Puhut nyt vanhoista jutuista, joita parin vuoden takaiset tekoälyt saattoivat tehdä. Nykyään niissä on erittäin tiukat turvakaiteet tällaista vastaan. Joskus ne on jopa ylivarovaisia, alkaa heti heittää Mieli Ry:n tai hätäpäivystyksen numeroita, jos ilmaisee voimakasta turhautumista.
Lisäksi vielä syrjäinen sijainti alueella, jossa kulkee paljon narkomaaneja myös päivisin, jatkuvasti ryöstöjä ja piiritystilanteita. Pimeitä kujia.
Ja itse vastaanottohuone sottainen, täynnä vaate- sekä muita kasoja erilaista tavaraa.
Ap