Lapsi hukkui vesisaaviin Oulussa.
Kommentit (285)
Monesko lapsi oli sisarussarjassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taaperoille on olemassa leikkikehiä missä ne voivat olla sillä aikaa, kun vanhempi esim. käy laittamassa ruokaa.
Leikkikehätkin joskus tuomittiin, että lapsia pidetään kuin elukoita.
Jos laitat lapsesi leikkikehään tai valjaisiin niin kohtelet häntä kuin elukkaa. Toisaalta jos annat lapsen olla vapaana niin olet vastuuton vanhempi joka ei pidä huolta lapsen turvallisuudesta.
Sitä lasta ei ole tarkoitus pitää siellä leikkikehässä kellon ympäri, vaan silloin kun käyt vessassa, teet ruokaa yms tilanteissa, missä pitää saada jotain tehtyä niin että lapsi on samalla turvassa. Myöskään lapsen "vapaana pitäminen" Ei tarkoita että pieni lapsi on jossain,varsinkaan ulkona, ilman jatkuvaa näkö- ja kuuloyhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tarvitseeko tästä ketjun. Ihan tarpeeksi kauheaa muutenkin.
Pitäähän muijien päästä kiillottamaan kruunuaan, kun ovat parhaita äitejä.
Väärin. On oikein, että pienten lasten onnettomuuksien ehkäisystä puhutaan. On fakta, että Suomessa on porukkaa, jotka eivät toimi asiallisesti sen suhteen. Myös lapsilla on oikeus tulla suojelluiksi ilmeisiltä vaaroilta, he eivät ole uusiutuva luonnonvara vaan yksilöitä ja ihmisiä.
Siinä sivussa kehua retostellaan itseä, kuinka MINÄ toimin ja MINÄ kyllä osaan ottaa kaikki vaarat huomioon. Huonon äidin lapsi hukkui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on kauheaa, mutta kun 2-vuotiaan ei pitäisi voida hukkua, jos häntä on asianmukaisesti valvottu, ja pihasta on poistettu vaaralliset asiat.
Ei voi olla niin vaikeaa pitää lapsi hengissä.
Itse asiassa se on tosi kova homma. 24/7. jokainen pikkulapsen äiti muistaa tämän.
Jokainen myös muistaa lapsuudestaan läheltä piti-tilanteita. 70-luvulla kun olin nuori tapahtui vielä kamalasti onnettomuuksia.
Säännöt, turvaluokitukset, vahtiminen ym pelastavat lapsia joka päivä mutta täydellistä turvaa ei vaan ole olemassa.
Ottamatta kantaa juuri tähän tapaukseen vahinko voi käydä kelle vaan milloin vaan. Kukaan meistä 100% turvassa. Sen hyväksyminen on todella vaikeaa.
Siksi jos jotain tapahtuu on pakko löytää syyllinen ja ajatella että tämä oli jonkun vika, ei onnettomien sattumusten summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän muijien päästä kiillottamaan kruunuaan, kun ovat parhaita äitejä.
Väärin. On oikein, että pienten lasten onnettomuuksien ehkäisystä puhutaan. On fakta, että Suomessa on porukkaa, jotka eivät toimi asiallisesti sen suhteen. Myös lapsilla on oikeus tulla suojelluiksi ilmeisiltä vaaroilta, he eivät ole uusiutuva luonnonvara vaan yksilöitä ja ihmisiä.
Siinä sivussa kehua retostellaan itseä, kuinka MINÄ toimin ja MINÄ kyllä osaan ottaa kaikki vaarat huomioon. Huonon äidin lapsi hukkui.
Ei tämä ole tosiaan ensimmäinen lapsi joka hukkui vesisaaviin. Että siltä kannalta kyseinen vaara pitäisi olla ilmiselvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taaperoille on olemassa leikkikehiä missä ne voivat olla sillä aikaa, kun vanhempi esim. käy laittamassa ruokaa.
Leikkikehätkin joskus tuomittiin, että lapsia pidetään kuin elukoita.
Jos laitat lapsesi leikkikehään tai valjaisiin niin kohtelet häntä kuin elukkaa. Toisaalta jos annat lapsen olla vapaana niin olet vastuuton vanhempi joka ei pidä huolta lapsen turvallisuudesta.
Sitä lasta ei ole tarkoitus pitää siellä leikkikehässä kellon ympäri, vaan silloin kun käyt vessassa, teet ruokaa yms tilanteissa, missä pitää saada jotain tehtyä niin että lapsi on samalla turvassa. Myöskään lapsen "vapaana pitäminen" Ei tarkoita että pieni lapsi on jossain,varsinkaan ulkona, ilman jatkuvaa näkö- ja kuuloyhteyttä.
Tosielämässä kukaan ei pidä jatkuvaa näköyhteyttä lapseen. Eivät edes ammattimaiset lastenhoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsia on paljon ni ei ne kerkeä katsoa niiden perään. Herran haltuun.
Valitettavasti. Kaikenlaista on tullut nähtyä ja koettua. Vahdin itsekin melkoista lapsilaumaa kymmenvuotiaasta alkaen, ja oli kyllä tuuria, että kellekään muulle kuin minulle ei tapahtunut mitään isompaa. Siitä miten luuni meni palasiksi ja asiaa ympäröivistä olosuhteista oltiin luonnollisesti hipihiljaa. Lähdettiin vaan päivystykseen omalla kyydillä. Mitä turhaan vaivaamaan ensihoitoa, kun tulisi ikäviä kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsia on paljon ni ei ne kerkeä katsoa niiden perään. Herran haltuun.
Valitettavasti. Kaikenlaista on tullut nähtyä ja koettua. Vahdin itsekin melkoista lapsilaumaa kymmenvuotiaasta alkaen, ja oli kyllä tuuria, että kellekään muulle kuin minulle ei tapahtunut mitään isompaa. Siitä miten luuni meni palasiksi ja asiaa ympäröivistä olosuhteista oltiin luonnollisesti hipihiljaa. Lähdettiin vaan päivystykseen omalla kyydillä. Mitä turhaan vaivaamaan ensihoitoa, kun tulisi ikäviä kysymyksiä.
Minä kymmenvuotiaana sain leikkiä ja olla lapsi suuren sisaruskatraan vanhimmasta päästä. Että sun perheen tapa toimia ei ole yleinen tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka jotkut oppivatkin, tulee aina uusia sukupolvia ja uusia ihmisiä, jotka eivät vielä osaa. Ja aina joidenkin pitää oppia tällaiset asiat ns. kantapään kautta.
On varmasti asioita ja onnettomuuksia, joista sinäkin ajattelet, että "ei voi tapahtua meille". Että ne tapahtuvat "muille" ja "muualla".
OK. Lapsi hukkuu vesisaaviin ei voi sinulle tapahtua, koska sinulla ei ole lasta.
Minulla on kyllä lapset jo teinejä ja edelleen hengissä. Koskaan ei lapset olleet valvomatta tuon ikäisinä ulkona. Meillä oli myös vesisaavit, joissa oli tukevat verkot päällä, ettei sinne kukaan putoa.
Näissä ketjuissa tullaan aina pätemään kuinka itse on hoitanut asiansa lasten osalta täydellisesti.
Huvittavaa kuinka näissä ketjuissa ei juuri kukaan ymmärrä asiasta yhtään mitään. Kun sen kokee, niin tietää. Toivottavasti ette koe…
Ei ole Vauva-palstalla sellaista aihetta, josta ei saataisi lestahaukkumiskeskustelua. Niin nytkin. Kuten on täällä jo mainittu, kukaan meistä ei tiedä, miten tämä tragedia pääsi tapahtumaan, emmekä tiedä, millaisesta perheestä on kyse. Mutta niin vaan palstalaiset tuomitsevat jo ilman näyttöä ja pääsevät samalla kiillottamaan omaa gloriaansa. Yhdestä asiasta voinemme kaikki olla samaa mieltä: on kyse suuresta tragediasta, jota ei kenenkään kohdalle toivoisi. Voimia omaisille! 🙏
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaan ennalta arvaamatonta voi tapahtua. Kirjahylly voi kaatua lapsen päälle.
No ei voi ainakaan vastuullisessa lapsiperheessä, koska niissä ne RUUVATAAN SEINÄÄN KIINNI!!! Tämä on se syy, miksi nykyään ei enää tapahdu niin paljoa lasten henkeä vieviä onnettomuuksia, kun järkevät ihmiset osaavat toimia fiksummin kuin ennen.
Oulussa vanhemmilla on tapana päästää lapsi liikkumaan yksin jo ihan pienenä. Ilman mitään valvontaa. Joillakin on näet "suojelusenkeli" tms. mukana. Vanhemmat istuskelevat ja juttelevat keskenään, tai tuijottavat ruutua. Lapset saavat tehdä ihan mitä haluavat. Vasta sitten heräävät eloon, jos lapsi itkee. Vanhemmat menevät sitten räveltämään toisille lapsille, että ei saa kiusata Harri-Sofiaa. Kun lapsi lopettaa itkemisen taas vanhemmilla on tärkeämpää tekemistä, kuin lapsen kanssa leikkiminen. Kyläpaikoissa pienet lapset laitetaan menemään kyläpaikan isompien lasten luokse ja sekös monesti suututtaa isompia lapsia. Välinpitämättömyys on vallalla ainakin pohjoisessa.
Ikävä kyllä tässä n 15-20v sisään on muistaakseni juuri Ylikiimingissä (tai jossain muualla Oulun lähellä) kuollut myös 3-vuotias vl-perheen lapsirukka palamalla kuoliaaksi leikkimökin mukana.
Tämä on varma tieto, koska tunnen itse ko. perheen tunteneen henkilön. Keslustelimme asiasta ja tämä vastaavan suurperheen vanhempi oli sitä mieltä (toki oli hyvin pahoillaan), että heidän suurperheissä ei vain voi koko ajan vahtia lapsia tai edes tietää missä ne ovat, se on silkka mahdottomuus.
Tämä jäi mieleeni, koska olen eri mieltä heidän ehkäisyoppinsa kanssa. On väärin ja vahingollista lapsia kohtaan joutua elämään niin, että lasten määrä ylittää yksilöllisen huolenpidon ja kasvatuksen maksimin.
Heidän oppinsahan ei salli edes seksistä pidättäytymistä tai kierron päivien laskemista perhesuunnittelun vuoksi toisin kuin roomalaiskatolisilla.
Tätä ei voi perustella Raamatulla tai kristillisellä perinteellä. Armottomalla ehkäisyopilla turvataan vl-liikkeen säilyvyys, koska tutkitusti valtaosa siihen syntyvistä ei siihen jåä.
Samoin joku vuosi sitten Kempeleessä jäi pieni taapero auton alle kotipihallaan. Tämän muistan mediasta, tämä vl-perhe tuli julkisuuteen itse. Tämäkin tilanne oli hirvittävä vahinko ja onnettomuus. Muitakin varmasti on, mutta ammattihenkilöt eivät tietenkään voi puhua.
En halua lyödä näitä yksittäisiä ihmisiä, koska ymmärrän että he ovat valtavan hengellisen ja sosiaalisen kontrollin alaisia. Ja uskon sen, että suru ja syyllisyyden tunne on siellä varmasti yhtä suuri kuin kenellä tahansa, joka menettää lapsensa onnettomuudessa.
Silti on ihme että onnettomuuksia ei ole sattunut enemmänkin. Vastuutan liikkeen pappeja ja puhujia.
Lisäksi ev.lut.kirkon piispojen pitäisi vahtia luterilaista oppia ja olla näiden kaikkein heikoimpien jäsentensä puolella. Mutta nämä ovat aina valinneet olla hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä tässä n 15-20v sisään on muistaakseni juuri Ylikiimingissä (tai jossain muualla Oulun lähellä) kuollut myös 3-vuotias vl-perheen lapsirukka palamalla kuoliaaksi leikkimökin mukana.
Tämä on varma tieto, koska tunnen itse ko. perheen tunteneen henkilön. Keslustelimme asiasta ja tämä vastaavan suurperheen vanhempi oli sitä mieltä (toki oli hyvin pahoillaan), että heidän suurperheissä ei vain voi koko ajan vahtia lapsia tai edes tietää missä ne ovat, se on silkka mahdottomuus.
Tämä jäi mieleeni, koska olen eri mieltä heidän ehkäisyoppinsa kanssa. On väärin ja vahingollista lapsia kohtaan joutua elämään niin, että lasten määrä ylittää yksilöllisen huolenpidon ja kasvatuksen maksimin.
Heidän oppinsahan ei salli edes seksistä pidättäytymistä tai kierron päivien laskemista perhesuunnittelun vuoksi toisin kuin roomalaiskatolisilla.
Tätä ei voi perustella Raamatulla tai kristillisellä perinteellä. Armottomalla ehkäisyopilla turvataan vl-liikkeen säilyvyys, koska tutkitusti valtaosa siihen syntyvistä ei siihen jåä.
Samoin joku vuosi sitten Kempeleessä jäi pieni taapero auton alle kotipihallaan. Tämän muistan mediasta, tämä vl-perhe tuli julkisuuteen itse. Tämäkin tilanne oli hirvittävä vahinko ja onnettomuus. Muitakin varmasti on, mutta ammattihenkilöt eivät tietenkään voi puhua.
En halua lyödä näitä yksittäisiä ihmisiä, koska ymmärrän että he ovat valtavan hengellisen ja sosiaalisen kontrollin alaisia. Ja uskon sen, että suru ja syyllisyyden tunne on siellä varmasti yhtä suuri kuin kenellä tahansa, joka menettää lapsensa onnettomuudessa.
Silti on ihme että onnettomuuksia ei ole sattunut enemmänkin. Vastuutan liikkeen pappeja ja puhujia.
Lisäksi ev.lut.kirkon piispojen pitäisi vahtia luterilaista oppia ja olla näiden kaikkein heikoimpien jäsentensä puolella. Mutta nämä ovat aina valinneet olla hiljaa.
Lestadiolaisilla on suojelusenkeli aina mukana, joka suojelee lapsia. Sen takia heidän annetaan mennä ja tulla. Valitettavasti toisinaan sattuu vakavia onnettomuuksia. Jossakin päin joku aika sitten lapsi hukkui rannalla, kun vanhempansa olivat kiinni somessa.
Vierailija kirjoitti:
Kamala asia omaisille, mutta miten niin ei epäillä rikosta? Onhan tuo lapsi nyt jäänyt valvomatta, eli heitteillejättö vähintään.
Poliisi kuuluu samaan lahkoon.
M a a h a n mu u tta j at ovat välinpitämättömiä. Heitä ei kiinnosta, missä lapset huitelevat. Sen takia lapset kasvavat kieroon. Kukaan ei välitä opettaa heitä. Kunhan pysyvät poissa silmistä, että saa asua somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka jotkut oppivatkin, tulee aina uusia sukupolvia ja uusia ihmisiä, jotka eivät vielä osaa. Ja aina joidenkin pitää oppia tällaiset asiat ns. kantapään kautta.
On varmasti asioita ja onnettomuuksia, joista sinäkin ajattelet, että "ei voi tapahtua meille". Että ne tapahtuvat "muille" ja "muualla".
OK. Lapsi hukkuu vesisaaviin ei voi sinulle tapahtua, koska sinulla ei ole lasta.
Uusavuttomuuden multihuipentuma! Nykyään ämpäriinkin pitäisi laittaa tarra: Älä työnnä päätäsi täyteen ämpäriin, ettet huku. Muista lukea käyttöohjeet huolellisesti!
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että perhe, jota uusin onnettomuus koskee, on lestadiolainen? Miksi vedät lestadiolaisuuden tähän keskusteluun mukaan?
Olen asunut Oulussa yli 50 vuotta enkä tuommoista leikkimökkijuttua kyllä muista. Voisi kuvitella, että se olisi ollut mediassa enemmänkin esillä.
Kempeleen tapaus ei sattunut kotipihalla eikä lapsi ollut ilman aikuisen valvontaa.
Sulta pitäs tukka leikata lestaa myöten