Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran alkoholia uskovainen voi käyttää?

Vierailija
31.05.2007 |

Aiempi uskovaisketju herätti pohtimaan tätä. Vaikuttaa siltä, että uskovaiset yleisesti hyväksyvät " yhden saunaoluen silloin tällöin" , mutta humalahakuinen juominen tuomitaan.

Mihin tämä rajanveto perustuu? Jotenkin tuntuu, että kyseessä on enemmän yleisesti hyväksytty kulttuurikysymys kuin selkeästi Raamattuun perustuva totuus. Jotain aiheeseen liittyvää Raamatusta muistan, kuten " viini on viisasten juoma" tai " älkää juopuko viinistä, koska siitä tulee irstas meno" . Jossain kirjeessään Paavali taitaa myös nuhdella seurakuntalaisia siitä, että he tulevat humalassa ehtoolliselle.

Miksi lähes kaikki tulkitsevat tämän juuri niin, että sen yhden saunaoluen voi ottaa? Miksi ei voi samantien olla kokonaan ilman alkoholia? Tai miksi ei voi joskus ottaa enemmänkin?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikki ihmisethän joutuvat tasapainottelemaan monien asioiden, kuten juomisen kanssa. Itse kullekin tulee morkkis, jos ottaa liikaa. Uskovainen saa silti siinäkin olotilassa kääntyä Jumalan puoleen. Eihän Jumalaan turvautuminen sitä tarkoita, ettei pyrkisi seuraavalla kerralla tekemään toisin.

Ihme asenne.

Vierailija
22/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eihän Jumalaan turvautuminen sitä tarkoita, ettei pyrkisi seuraavalla kerralla tekemään toisin.

Ihme asenne.

mutta paljon on sellailsia jotka kuvittelee että mitä tahansa voi tehdä kunhan muistaa pyytää anteeksi ja sitten ei tarvitse edes menettelytapoja muuttaa, kun siltä jumalalta saa aina anteeksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse oli siitä, minkä verran uskovainen voi käyttää alkoholia, ei siitä, onko joku katkeroitunut luterilaisuuteen.

ap

Vierailija
24/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyse oli siitä, minkä verran uskovainen voi käyttää alkoholia, ei siitä, onko joku katkeroitunut luterilaisuuteen.

ap

mutta sopii mulle

Vierailija
25/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta paljon on sellailsia jotka kuvittelee että mitä tahansa voi tehdä kunhan muistaa pyytää anteeksi ja sitten ei tarvitse edes menettelytapoja muuttaa, kun siltä jumalalta saa aina anteeksi

Minä tunnen satoja uskovia, niin luterilaisia, hellareita, vapislaisia kuin muitakin, enkä tiedä kenenkään ajattelevan noin.

Vierailija
26/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Minä tunnen satoja uskovia, niin luterilaisia, hellareita, vapislaisia kuin muitakin, enkä tiedä kenenkään ajattelevan noin.

Vierailija
27/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

inhoan luterilaista uskontoa juuri tuollaisen lässyn lässyn lää:n takia

Vierailija
28/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei juomisellaan tai humaltumisellaan aiheuta lähimmäisilleen pahaa mieltä, puhumattakaan väkivaltaisesta käyttäytymisestä. Näin ainakin minä olen kuullut erään papin opettavan rippikoululaisia.

srk:n ei hengellinen työntekijä

Vierailija
29/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ok ottaa se saunaolut tai siideri :) Tai ruoan kanssa nauttia viiniä, tai muuten vain iltaa istuessa juoda jotain alkoholia niin, että ei humallu. Jokaisella on se oma raja. Jollakin se on yksi annos, jollakin neljä. Siksi minusta on turha sanoa, että uskovainen voi juoda niin ja niin monta kaljaa... Ei se noin mene.

Jos osaa hillitä käytöksensä ts. juominen ei ole _se tärkein juttu_ illan vietossa, vaan viiniä tms. juodaan seurustelun ohella kohtuudella, niin se on ok. Jos alkoholi on _se juttu_, niin sitten mennään minusta pieleen.

Alkoholi on nimen omaan viisaille. Jos tietää että menee helposti yli, että jos ottaa yhden niin ottaa toisen, kolmannen, neljännen jne. niin silloin pitää jättää se ekakin juomatta. Samoin kuuluu toisen huomioon ottamiseen se, ettei käytä alkoholia sellaisessa seurassa, jossa joku siitä mielensä pahoittaa. Alkoholin ei minusta saa aiheuttaa kitkaa, ei siis niin että joku juo humalaan ja haastaa riitaa tai muuten vain on agressiivinen, eikä niinkään että joku juo alkoholia sellaisessa seurassa (vaikka vain sen yhden oluen), jossa joku ei haluaisi nähdä juomista ollenkaan.

Ja tuosta pitää vielä sanoa oma mielipide, että voiko uskova juoda humalahakuisesti (ja sitten katua ja saada anteeksi...). Minusta lähtökohta on se, että vältetään niitä juttuja, joita saa jälkikäteen katua. Jos kerran tietää, että on vaara käyttää alkoa liikaa, niin sitä kiusausta pitää välttää. Pitää jättää silloin juomatta kokonaan. Pitää kilvoitella itsensä kanssa, pitää rukoilla. Minusta on tekopyhyyttä sanoa, että joo join taas itseni humalaan ja kaamea morkkis, mutta onneksi on armo. On se armo, totta kai. Mutta ei se ole mikään anteeksiantoautomaatti... Kyllä siinä pikku hiljaa kovettaa sielunsa, ei tunnukaan niin pahalta vaikka juopottelee, ei enää tarvikaan armoa omasta mielestään, kun eihän se nyt niin paha juttu ollutkaan...

Vierailija
30/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja kyllä, olen uskova, mutta uskon Raamattuun en kirkkoon

t: se joka ei usko alkoholinkäytön syöksevän helvetin tuleen

Vierailija
31/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Ja kyllä, olen uskova, mutta uskon Raamattuun en kirkkoon

t: se joka ei usko alkoholinkäytön syöksevän helvetin tuleen

Vierailija
32/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän yleensä otti 3-4 annosta

Vierailija
33/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuosta humalahakuisesta juomisesta vielä: humalaakin on monen tasoista, on huppeli ja änkyräkänni ja kaikkea siltä väliltä. Minä juon ihan tarkoituksella huppelihakuisesti, koska pieni nousuhumala hyvässä seurassa rentouttaa mukavasti tunnelmaa. Huppeli on siis minulle mukava asia, jossa ei ole mitään kaduttavaa.

Kaatokännikin on koettu, useastikin ennen uskoontuloa ja joskus uskoontulon jälkeenkin. Mutta siitä ei ole jäänyt hyvä mieli enkä ole nauttinut olostani.

Vierailija
34/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kaatokännikin on koettu, useastikin ennen uskoontuloa ja joskus uskoontulon jälkeenkin. Mutta siitä ei ole jäänyt hyvä mieli enkä ole nauttinut olostani.

37

Vierailija
35/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaa yhtäkään, jos ei halua sitä tunnetta, minkä alkoholi aiheuttaa?

Saunaoluet ja siiderit voi korvata mainiosti alkoholittomilla versioilla, jos juoman hyvä maku on se juttu.

Alkoholittomia viinejä, siis juomiskelpoisia, ei juuri ole tarjolla. Mutta miten voi harrastaa asiantuntevaa viininmaistelua ilman pienintäkään humalahakuisuutta? Jos kalliista viinipullosta maistaa vain kulauksen, kaadetaanko loput viemäriin vai pistetäänkö jääkaappiin pilaantumaan?

Minä juon alkoholia, koska siitä tulee kiva olo :)

Ja mitä uskonasioihin tulee, eiköhän tässäkin asiassa jokainen toimi juuri niinkuin itse uskoo. Raamattu antaa mahdollisuuksia moniin erilaisiin tulkintoihin, joista jokainen yksilö ja uskonnollinen ryhmä voi valikoida omiin tarkoituksiinsa sopivimman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä