Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon morsiuspari voi teettää ilmaista työtä kavereilla?

Vierailija
01.10.2026 |

Ystäväni on menossa naimisiin ensi kesänä. Kaasoja ovat hänen siskonsa ja bestmanina sulhasen veli, mutta pari on koonnut ympärilleen kavereista "häätiimin", joka osallistuu häiden järjestelyyn.

En ollut häätiimiin kuulumisesta alunperinkään kovin innostunut, en vain ole hääihmisiä, mutta en voinut kieltäytyäkään, kun ystäväpiiristä kaikki siihen kuuluvat. 

Nyt tuntuu, että tämä häätiimin hommahan on lähes osa-aikaista työtä jo tässä vaiheessa ja oletan/olen ymmärtänyt, että kun h-hetki lähenee, niin työtä on vain enemmän ja enemmän. Juhlapaikalle häätiimin pitää mennä kuulemma jo viimeistään edellisenä päivänä, mieluummin paria päivää ennen. 

Tähän mennessä olen ollut yhden lauantain hääpukua valitsemassa ja sovittamassa, kolmessa eri kokouksessa jossa puhutaan hääpaikan koristelusta, ohjelmasta ja kaikesta muusta suunnittelusta, kohta on tulossa palaveri, jossa suunnitellaan polttarit, lisäksi kaikille "häätiimin" jäsenille on annettu omia pikkutehtäviään esim. alkoholitarjoilun järjestäminen jatkoilla, kuljetusten järjestäminen, lasten puuhanurkan järjestäminen...

Siis sanokaa nyt rehellinen mielipiteenne, onko tällainen ihan tavallista? Kuinka paljon ilmaista työtä voidaan kavereilla teettää? Onko mitään keinoa, millä tästä voisi kohteliaasti ja siististi irrottautua? En halua missään tapauksessa mitään draamaa ja riitaa, mutta en millään jaksaisi enkä ehtisi osallistua järjestelyihin näin paljon.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt ihan käsittämätöntä meininkiä. Meillä oli n. 80 vieraan häät. Järjestimme ne lähinnä vanhempieni kanssa. Minulla ei ollut edes kaasoa, koska se on mielestäni amerikkalaista humpuukia enkä olisi kehdannut teettää asioita edes hänellä. Oli vuokrattu juhlatila, pitopalvelu ja musisoija. Nämä järjestyivät tilaamalla. Koristeluna taisi olla cain kukka-asetelmat pöydillä, johon tarvittiin yksi käynti kukkakaupassa. Hääpuvun kävin ostamassa äitini kanssa. Siihen kului ehkä kaksi tuntia. Ihan oli kauniit, juhlavat häät. En ymmärrä, mitä säätämistä edes olisi tuollaiselle tiimille. Puhumattakaan siitä, etten ikinä kehtaisi hyppyyttää ihmisiä tuolla lailla ja tehdä itsestäni tuollaista numeroa.

Mutta miten olisit järjestänyt häät, jos isäsi ja äitisi olisivat olleet esimerkiksi kuolleita? Etkö olisi pyytänyt silloinkaan luottoystävää vaikkapa hääpukuostoksille? Vai olisiko edelleen ollut täysin ymmärryksen ulottumattomissa, miksi joku pyytää apua?

Vierailija
22/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pahalta tuollainen "häätiimi".  Tulossa on vielä monta vaihetta: polttarit, juhlajuomia haetaan Virosta, koristeita askarrellaan, paikkakortteja tekstataan, valokuvaaja ja esiintyjät haetaan tyyliin " hei, sattuisko joku tuntemaan edullisen..." " hei kun sun serkkusihan on valokuvaaja", luonnonkukkia kerätään, maljakoita etsitään sukulaisilta tai kirppiksiltä, jotkut leikittävät lapsia juhlan ajan, paikat siivotaan jälkikäteen... jne. jne. Ja johan nuo palaveritkin vievät ihan tosi paljon aikaa, eivätkä ne ole mitään kivaa yhdessäoloa paitsi ehkä morsiamelle.

Ihan älytöntä, ja nuo eivät ole mitään "pikkujuttuja". 

Vaikea paikka. Ja vaikka yleensä kannatankin aikuisten kesken suoraan puhumista, ehkä tässä vähän keventäisin tilannetta kevyellä valkoisella valheella, että en millään pysty, koska asiat x ja y, mutta voin tehdä asian z silloin ja silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

.

Tiedän etukäteen tasan

tarkkaan, ketkä kutsun

häihini, jos vielä niin

laadukkaan ja lojaalin

ihmisen löydän, että  

pitkään stabiiliin liittoon

tämän luotan.

Mihinkään julkkisten 15 kk 

ja hv_bye 'se olikin

petturinârzu'-kuvioon

en missään nimessä lähde.

Minun liittoni on kestävä 

hautaan. Avioidun vain yhden 

kerran. Tämä traditio kulkee

suvussamme. Vain kerran.

.

Oman ystävä-/

sukulaispiirin osalta.. 🤨🤔

Guess what. En aio millään 

tavalla kuormittaa läheisiäni.

Teemme itse, tai sitten

häähärdelliin tarkoitettu yritys 

jeesaa. Niitä kun on pilvin pimein.

.

Oikein hyvää aamupäivää.

.

.

-E-

Vierailija
24/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt ihan käsittämätöntä meininkiä. Meillä oli n. 80 vieraan häät. Järjestimme ne lähinnä vanhempieni kanssa. Minulla ei ollut edes kaasoa, koska se on mielestäni amerikkalaista humpuukia enkä olisi kehdannut teettää asioita edes hänellä. Oli vuokrattu juhlatila, pitopalvelu ja musisoija. Nämä järjestyivät tilaamalla. Koristeluna taisi olla cain kukka-asetelmat pöydillä, johon tarvittiin yksi käynti kukkakaupassa. Hääpuvun kävin ostamassa äitini kanssa. Siihen kului ehkä kaksi tuntia. Ihan oli kauniit, juhlavat häät. En ymmärrä, mitä säätämistä edes olisi tuollaiselle tiimille. Puhumattakaan siitä, etten ikinä kehtaisi hyppyyttää ihmisiä tuolla lailla ja tehdä itsestäni tuollaista numeroa.

Mutta miten olisit järjestänyt häät, jos isäsi ja äitisi olisivat olleet esimerkiksi kuolleita? Etkö olisi pyytänyt silloinkaan luottoystävää vaikkapa hääpukuostoksille? Vai olisiko edelleen ollut täysin ymmärryksen ulottumattomissa, miksi joku pyytää apua?

Olen eri, ja osaan ihan itse ostaa oman hääpukuni niinkuin muutkin vaatteeni. 

Vierailija
25/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaso ja bestman auttavat noissa ja suunnittelevat salaa polttarit kaveriporukoiden kanssa. Muuten kuulostaa, että homma on lähtenyt lapasesta.

Kannattaa ottaa kaaso ja bestman, jolle voi vastavuoroisesti tehdä saman palveluksen.

Vierailija
26/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus tuohon on että juuri niin paljon kuin kaverit vain suostuvat tekemään. Itse en ole koskaan ymmärtänyt tai hyväksynyt tuota. Onneksi itse en ole koskaan joutunut kenenkään häihin orjatyövoimaksi. Omat häämme järjestettiin ihan itse. Äitini auttoi järjestämään paikan kun se oli äitini tutun paikka.

Vierailija
27/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aktuaalista elintä 😂

Onneks mulla ei ole tuollaisia "hyviä ystäviä" jotka edes ehdottais mulle tollasta pestiä. Ne tietäis olevansa todella nopeasti entisiä ystäviä.

Mikään muu kuin sä itse ei estä sua sanomasta että joo ei kiitos. Turha pistää kavereiden tai "kun kaikki muutkin" syyksi.

Vierailija
28/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta. Miten hääpari touhuaa polttareitakin. Eikös se kuuluisi ystävien tehtäväksi ja yllättää morsian/ sulhanen kivoilla polttareilla. Kyllä tuossa kaasot ja bestmanit joutuvat koville, se joka järjestää juomat jatkoille voikin joutua maksumieheksi.. Jos häät ovat ensi kesänä, heillä on itsellään aikaa järjestää kaikki häitä varten. Hyvässä lykyssä et saa edes kutsua häihin, kun olet touhunnut koko vuoden häiden järjestelyssä. 

Vierailija
29/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en näkisi hääpuvunostomatkaa mitenkään sellaisena "pakkona" vaan mun mielestä olis tosi ihanaa päästä näkemään niitä pukuja ja kertoa mielipiteensä niistä. Ehkä riittää että sinne tulee 1-2 kaveria mukaan. Montaa niihin liikkeisiin mahdukaan. 

Juhlapaikan koristeluun ei nyt montaa tuntia saa kulumaan. Me pidettiin ihan täys mittaiset häät kun vauva oli päälle vuoden vanha ja itse tilailin kaikkea somistetta netistä suoraan kotiovelle. Yhdelle kaverille nakitin etsintähomman parille jutulle mitä en mistäänpäin nettiä löytänyt. 

Juomat laitettiin esille siten että jokainen sai itse käydä hakemassa sen viinipullon pöytään tai tekemässä drinkin siinä diy -baaritiskillä (lue: sivupöydän ääressä). 

Lasten puuhanurkan saa järjestettyä siten että hakee ikeasta tai rustasta kyniä, paperia, tarroja ym. ja laittaa ne esille. 

Sanoisin että aloittaja nyt stressaa liikaa ja kuvittelee että juhlat on vähintäänkin itsenäisyyspäivän vastaanoton veroinen ponnistus.

Stressaaja ei ole ap, vaan morsian, jonka häitä on järjestämässä!

"Yhdelle kaverille nakitin etsintähomman parille jutulle mitä en mistäänpäin nettiä löytänyt." Miksi tuo oli kaverille helpompaa kuin sinulle? Ilman noita hääsi olisivat menneet pilalle? Epäilen...

Viinipullotkin voi laittaa valmiiksi pöydille... 

Vierailija
30/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kans häätiimi (ei bestmania tai kaasoa), joista yksi oli myös seremoniamestari, mutta eivät he tehneet mitään etukäteen. He auttoivat päivän aikana lähinnä logistisissa asioissa (esim. siirsivät lahjat paikasta toiseen) ja muussa pienessä, että saatiin itse keskityttyä siihen päivää.  Edellisenä päivänä sulhasen kanssa oltiin valmisteltu juhlapaikka yhdessä ja kaikki muu maksettiin.

Vierailija
31/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia ei ole minulle ajankohtainen, mutta vastaanpa silti. Sitten pitää järjestää sellaiset häät, kuin budjetti ja muut helposti käytettävissä olevat resurssit antavat myöten. 

Miksi hääjuhlista on tullut jokin tuhansia euroja maksava ja pelkästään morsiamen spektaakkeli? Ladataan valtavasti odotuksia täydelliselle päivälle prinsessana, ja sitten petytään ja kiukutellaan jopa ystävyyssuhteet pilalle, kun ihmisillä on muitakin velvoitteita omassa elämässään, kuin kaverin ökyhäät. Miksi tarvitaan kaaso(t), bestman, alttarille saattaja yms? Maistraatissa voi käydä vaikka ruokatunnilla noin yksinkertaisimmillaan ja tiedän muutamia pareja, jotka ovat valinneet mennä naimisiin niin. Juhlia voi sitten jälkeenpäin.

Sitä paitsi hääpukuostoksille ei tarvita kymmentä eri mielipidettä.

Vierailija
32/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari teettää kavereillaan ilmaista työtä juuri niin paljon kuin kaverit antavat riistää itseään. Jos kaverit sanovat "ei" niin homma loppuu.

Vierailija
33/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran kaasona ja se riitti. Itse menin maistraatissa naimisiin. Aika monet häät on ihan puhdasta narsismin juhlaa. Eräät polttarit kustansivat nekin minulle reippaasti. Piti matkustaa toiselle paikkakunnalle, kustantaa yhdessä mökin vuokra, järjestää morsiamelle kallis ohjelmanumero, johon muut eivät voineet osallistua, ruoat, juomat. Ja tietysti itse häälahja. Eikä kyseinen morsio ole viitsinyt pitää enää useampaan vuoteen yhteyttä, eikä muistanut vuosiin lastani, jonka kummi hän on. Viimeiset kerrat olen kuullut hänestä, kun hän tarvitsi apua väikkärinsä metodeihin. Eipä tullut kutsua edes väitöstilaisuuteen.

Jos kyseessä olisi jokin todella pitkäaikainen ystävä, jonka kanssa jaettu elämän ilot ja surut, voisin harkita tarjoavani jotain pientä apua. Muuten kyllä kieltäytyisin kohteliaasti, että mulla ei vain ole aikaa.

Vierailija
34/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on selvää että jos pitäisin häät, kävisin itse hommaamassa pukuni ja miehen kanssa varattaisiin juhlatila ja maksettaisiin ruuat. Muitten ihmisten odottaisin saapuvan paikalle syömään ja juomaan hyvin. 

Vierailija
35/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teetin kolmella parhaalla ystävälläni yhden esiintymisen hääjuhlassa. Jokaisella siis oma esiintyminen ja aloista, joita heillä on harrastuksena. Tanssi, pianonsoitto, laulu. 

Ovat siis akateemisia, mutta nuo on kunkin mieliharrastus. Tanssissa tosin ystävälläni oli parina hänen miehensä. 

Yhtä pyysin valokuvaamaan. (Tämä oli virhe. Olisi pitänyt pyytää ammattilainen.)

Ei muita tehtäviä edes kahdella kaasulla tai bestmanilla. Otin 2 katsoa ihanbsikI, että en halunnut arvottaa kahta lähintä ystävääni. 

Vierailija
36/36 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon kun kaverit tekee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme