Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on maalla syntynyt ja kasvanut, se ei ihmisestä lähde sillä että muuttaa myöhemmin kaupunkiin

Vierailija
01.10.2026 |

Tämä on niiiiin fakta. 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä niin.

Itseäni huvittaa ns. kaupunkilaiset. Suomessa ei oikein kaupunkeja edes ole ja silti niissä ikänsä asuneet voivat olla yllättävän tynnyrissä kasvaneita. Ihan pikkukaupunkienkin asukkaat. Laukovat maalta tulleista mitä ihmeellisimpiä kommentteja ja luulevat mm. ettei maaseudulla ole sähköä, juoksevaa vettä ja kauppoja. Yksi luuli, että ihmiset asuvat navetassa lehmien kanssa.

Ja ei, ne ei olleet vitsejä eivätkä uskoneet, kun selitin miten asia on.

Vierailija
22/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu paljon ihmisestä, että lähteekö se vai ei. Jotkut sopeutuvat hyvin Helsinkiin, jotkut eivät edes halua sopeutua. Pää on yhä eteläpohjanmaalla vaikka keho on kantakaupungissa. Siitä tulee joskus hankalia tilanteita, kun henkilöllä on hirveät ennakkoluulot helsinkiläisiä kohtaan, vaikka on muuttanut Helsinkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Miksi pitäisikään lähteä?

Vierailija
24/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hyvä niin.

Itseäni huvittaa ns. kaupunkilaiset. Suomessa ei oikein kaupunkeja edes ole ja silti niissä ikänsä asuneet voivat olla yllättävän tynnyrissä kasvaneita. Ihan pikkukaupunkienkin asukkaat. Laukovat maalta tulleista mitä ihmeellisimpiä kommentteja ja luulevat mm. ettei maaseudulla ole sähköä, juoksevaa vettä ja kauppoja. Yksi luuli, että ihmiset asuvat navetassa lehmien kanssa.

Ja ei, ne ei olleet vitsejä eivätkä uskoneet, kun selitin miten asia on.

Kyllä ne olivat vitsejä. Mikään ei ole sen helpompaa kuin provosoida maalaista kun ottavat kaiken niin tosissaan ja kirjaimellisesti.  Olen oikeasti hämmästynyt, miten syvästi jotkut maalaiset voivatkaan loukkaantua jostain huulen heitosta.

Vierailija
25/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, maalla kasvaneet ovatkin fiksumpia. Harmi jos kaupunkiin muuttaminen tyhmentäisi.

Vierailija
26/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savolaisista ei lähde edes se kauhea puhe. 

Mitteepä tuassii siellä äpiset?

Vierailija
27/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Minä olisin paljon mieluummin kasvanut maalla kuin Itä-Helsingin lähiössä. Luulen, että lapsuuteni ja nuoruuteni olisi ollut mukavampaa ja tervehenkisempää. 

Vierailija
28/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo iäkäs ja elänyt aikaa, jolloin tämä lande-stadi -vastakkainasettelu oli voimissaan. Nykyään ilmapiiri on onneksi erilainen.

Itse kun muutin Helsinkiin opiskelemaan, niin sain opiskelijahippaloissa paikallisilta nuorilta paljon ilkkumista osakseni. En ollut oikea stadilainen ja joutaisin painua takaisin sinne lehmänpehvaan. Sitten kun menin käymään kotipuolessa, minua pidettiin hienostelijana ja petturina.

Vierailija
29/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se on se Helsingin taika joka erottaa sen oikeista kaupungeista. Kesällä kirmaistaan joukolla kotikonnuille itäsuomeen tai lennetään johonkin kaukaiseen kylään tapamaan tuttavia savimajassa. Talvella sitten kilpaillaan stadilaisuuden asteella.

Vierailija
30/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu rasseilla omaa kansaa kohtaan? Maamujen mölötys onkin sinunlaistesi mielestä soinnukasta ja ihanaa?

Kumma miten joillekkin p.reijille on EDELLEEN vaikea tajuta että Suomessa on joka alueella omat murteensa, olleet aina. Sen takia Suomi onkin erittäin monimuotoinen ja rikas mutta teinipallerot jatkavat oman kansansa vihaamista kun se on niin kooooolia ja bädäss öhööö savolaiset savolaiset. Vaikka vajaat eivät ole koskaan edes törmänneet yhteenkään kun eivät uskalla ulos lähteä kerrostalokopperoistaan. 

Vierailija
31/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei valitse syntymäpaikkaansa mutta persujunttius on valittu asenne. 

Sivistys ja sen puute johtuvat lähinnä älykkyydestä tai sen puutteesta. Itseään voi tyhmäkin kehittää, mutta juntit ylpeilevät typeryydellään eivätkä kehity. Porsas on porsas puku ja kravatti päälläkin.  

"Itseään voi tyhmäkin kehittää"

Miksi et sitten kehitä?  

Vierailija
32/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Minä olisin paljon mieluummin kasvanut maalla kuin Itä-Helsingin lähiössä. Luulen, että lapsuuteni ja nuoruuteni olisi ollut mukavampaa ja tervehenkisempää. 

En olisi siitä ihan niin varma. Maaseudulla on todella kilipäisiä kyliä, joissa on runsaasti päihteiden käyttöä ja relleistämistä. Toisaalta joissain on tervehenkinen meininki, jossa naapurusto puhaltaa yhteen hiileen eikä edes alkoa kitata eikä aseilla ja autonromuilla reihuta.

Vierailija
33/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo iäkäs ja elänyt aikaa, jolloin tämä lande-stadi -vastakkainasettelu oli voimissaan. Nykyään ilmapiiri on onneksi erilainen.

Itse kun muutin Helsinkiin opiskelemaan, niin sain opiskelijahippaloissa paikallisilta nuorilta paljon ilkkumista osakseni. En ollut oikea stadilainen ja joutaisin painua takaisin sinne lehmänpehvaan. Sitten kun menin käymään kotipuolessa, minua pidettiin hienostelijana ja petturina.

Käsittämätöntä on se että jotkut nykyiset teinit pitävät tätä rasistista asennetta vieläkin yllä vaikka se olisi pitänyt kuopata jo 20 vuotta sitten. On väki VÄHÄN vaihtunut näinä vuosikymmeninä heh. 

Vierailija
34/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tästä voida päätellä, että nykyinen sukupolvi on paljon fiksumpi ja ennakkoluulottomampi? Suomi 60-luvulla oli junttila Helsinkiä myöten.

Vierailija
35/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kaupunkilainen enkä luultavasti mitenkään sopeutuisi maaseudulle. Yks 60-v kaverini seurustelee jo ties kuinka monetta vuotta. Eivät aio muuttaa yhteen kokonaan. Maalainen ei suostu edes yöpymään tuon kaverini kaupunkilaisessa kodissa. Viettävät viikonloput ja lomat sen miehen luona. 

En tykkää ollenkaan tuosta maaseutukulttuurista, mutta pakkohan maalla on elellä koko ajan toisaalta hjälpaten, kun muuta ei paljon ole. 

Kaverini valittaa, että sinne tulee noin vaan porukkaa köymään ja mies lähtee ei tempore auttelemaan muita. Kaverini mielestä kuormittavaa, kun ei lle tarpeeksi suunnitelmallisuutta. 

Hesassa on suunnitelmallisuutta.  Mietitään miten saisi lisää tukia.

Vierailija
36/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa suurin osa ihmisistä tykätä Savon murteesta, eikö se valittu Suomen parhaaksi murteeksikin jossain lehdessä. Minä tykkään kuunnella vaikken välttämättä kaikkea ymmärrä. Ja hyvä niin ettei lähde ihmisestä, saa se kuulua mistä on kotoisin 

Savon murre kuulostaa sympaattiselta. Varsinkin naisen pisteitä se korottaa huomattavasti.

Vierailija
37/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Olen maaltamuuttaja. Minut on hyväksytty joukkoon sellaisena kuin olen. Ei maalaisuus tai kaupunkilaisuus itsessään ihmistä määrittele.

Tuo nyt ihan roskaa. Heti alkaa vinkuminen nykyään, jos sanot syntyneesi ja kasvaneesi Helsingissä.

Juntit tulee sopertamaan loukkaantuneena "niin, minä olen maalta...".

En oikein hahmota mitä yrität edes sanoa. Siis tarkoitatko, että jos menet nurkkakuntiin niin joku loukkaantuu helsinkiläisyydestä? Se on ihan mahdollista ja todennnäköistä. Kaupungissa asuvaa sen sijaan harvemmin kiinnostaa tuon taivaallista, mistä olet alunperin kotoisin. Enemmän merkkaa se,  missä kaupunginosassa asut nykyään.

Varsinkin ns. kulttuurieliitille (kuten Hesarin toimittajille) ihmisen osoite on hänen tärkein ominaisuutensa ja hänen ihmisarvonsa mitta. Kellarikomero Punavuoressa on statukseltaan parempi kuin tilava, valoisa asunto vehreässä ympäristössä lähiössä vartin matkan päässä keskustasta. 

Vierailija
38/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ajattelen, että onko he niitä "minähän haisen jos haluan haista, enkä muista välitä"-ihmisiä? Liittyy junaeväät-keskusteluun. 

Älähän jaksa. Me täällä maalla olemme puhtaampia, ilokseen omaa rantasaunaa laittaa lämpiämään harva se ilta ja kahteloo järvelle. Mitä kaapunnissa käyny niin siellä immeisillä rasvaset tukat vaan roikkuu ja haisevat kuin rankkitynnyrit.

Vierailija
39/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Helsinki on pikkukylä maailman metropoleihin verrattuna 😆 

Vierailija
40/55 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiihtelysvaarassa ja Helsingissä tuijotetaan sitä samaa ruutua ja samoja tiktokkeja. Kokemus elämästä yhdenmukaistuu. Ja taantuu. Molemmissa paikoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi