Tällaista on työttömän Minnan puuduttava arki: päiväunet jo aamulla, melkein aina kotona
Minna herää aamulla neljältä, käy suihkussa, keittää kahvit ja tekee eväät. Kun miesystävä on lähtenyt töihin, Minna laittaa ensin tiskit, sitten pyykit, avaa television ja tekee hetken käsitöitä.
Jos neulominen alkaa kyllästyttää, hän vaihtaa virkkaamiseen tai ompeluun.
Aika tuntuu matelevan jo aamuyhdeksältä.
Siksi Minna menee takaisin sänkyyn viimeistään kymmeneltä. Usein hän herää päiväunilta yhdeltä iltapäivällä, koska siivottavaakaan ei joka päivälle riitä.
Minna on pitkäaikaistyötön. Hän on etsinyt töitä yli kolme vuotta, mutta työpaikkaa ei ole löytynyt.
Aikaa on mutta rahaa ei. Kesällä Minna kalastaa ja käy joskus kävelylenkeillä. Kun ilmat viilenevät, uloskaan ei tee mieli mennä.
”Elämäni on tylsää. En liiku kotoa minnekään, koska minulla ei ole varaa tehdä mitään. Käytännössä olen neljän seinän sisällä.”
Varttia vaille neljä ovi käy, ja miesystävä tulee kotiin. Se on päivän odotetuin hetki.
https://anna.fi/ihmiset/minnalla-on-viisi-ammattia-mutta-ei-toita
Ja työttömänkö elämä on niin ihanaa? Ei kaikilla.
Kommentit (317)
Vierailija kirjoitti:
Todella harmi, että aikuiskoulutustuki poistui, muutenhan hän olisi voinut vielä opiskella. Mitkä ne viisi tutkintoa oli? Kaikki jotain myyjän ammattitutkintoja?
Eihän aikuiskoulutustuki mihinkään ole poistunut, ei ainakaan iäkkään työttömän kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Ilman rahaakin on tarjolla vaikka mitä mahdollisuuksia aktiviteetteihin. Ihan omaa saamattomuutta jos jää nössöttämään neljän seinän sisälle.
Itse urheilen paljon niin kyllä sitä olisi välillä piristävää tehdä muutakin kuin urheilla. Ihme vinkuja olet itse
Tottahan tuo sinänsä on, että ilman rahaa ei paljon pysty tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On taas naurettavaa tämä keskustelu.
Kokeilkaa itse elää elämää, jossa jokainen ovesta ulos lähteminen tarkoittaa rahan kulumista, jota sinulla ei ole.
Ja nyt joku besserwisser tulee huutamaan, että miten niin? Kun olet ollut työtön jo jonkun aikaa, niin ei sulla ole edes vaatteita mitä laittaa päälle, jos menisit lenkille. Nytkin pitäisi ostaa takki ja kengät, jos tonne ulos meinaa mennä. MUTTA KUN RAHAA EI OLE.
Voitte sitten itse miettiä minkälainen mielentila tästä limbosta seuraa, kun sitä elää pari vuotta.Zalandosta saa vaikka minkälaisia kenkiä alle kahdella kympillä. Ei nyt mitään huippulaatua, mutta kyllä noilla kävelylenkit tekee ihan hyvin. Jos vaikka joka viikko säästää 2.5 euroa niin muutaman kuukauden päästä sulla on kengät. Jos vähän enemmän viitsit etsiä ja kierrät kirppareita niin alle kympilläkin löytää.
Lidlissäkin on monesti lenkkareita n.15€, mutta eihän niihinkään kaikilla ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa itse elää elämää, jossa jokainen ovesta ulos lähteminen tarkoittaa rahan kulumista, jota sinulla ei ole.
Ja nyt joku besserwisser tulee huutamaan, että miten niin? Kun olet ollut työtön jo jonkun aikaa, niin ei sulla ole edes vaatteita mitä laittaa päälle, jos menisit lenkille. Nytkin pitäisi ostaa takki ja kengät, jos tonne ulos meinaa mennä. MUTTA KUN RAHAA EI OLE.
Voitte sitten itse miettiä minkälainen mielentila tästä limbosta seuraa, kun sitä elää pari vuotta.
Mene töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minna varmaan lenkkikengät omistaa. Naapureilta kyselemään koiria lainaksi PITKILLE lenkeille jonkinlaista maksua vastaan. Vai väsyttääkö taas ?
En usko että omista naapureista ketään maksaisi jos heidän koiriansa ulkoiluttaisin, tuo on sellainen täysin irti todellisesta maailmasta oleva vinkki. Meneppä ite kerrostalon oviin soittelemaan ovikelloa ja kysele että jos teillä on koira niin maksaisitko siitä että vien sen pitkälle lenkille. Äkkiä poliisit kolkuttelisi olkapäälle ja kyselisi että mitä oikein puuhailet. Kaskun et antanut neuvoa että kysele naapureilta vaikka että jos heidän lapsiaan voisit hoitaa maksua vastaan, varsinkin keski-ikäisille setämiehille hyvä neuvo.
Näin olen työttömyyden ollessa kohdallani tehnytkin. Kirjoitin kerrostalojen ilmoitustaululle lappuja. Ja kyllä, monta oli ihan vakituista koira-asiakasta. Nykyihmiset ovat vaan niin hel vetin saamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä jäisin työttömäksi, niin mun päivät olisi tällaisia:
Heräisin puoli kahdeksan - kahdeksan aikoihin. Veisin koiran kunnon lenkille ja söisin aamupalan. Sen jälkeen kirjoittaisin romaanikässäriäni tai tekisin jotain muuta luovaa, esim. maalaisin.
Puolenpäivän aikaan lounas ja lyhyt lenkki koiran kanssa. Sitten menisin esimerkiksi uimaan, kuntosalille tms.
Sieltä tullessa lukisin kirjaa pari tuntia.
Voisin päivän aikana myös leipoa sämpylöitä, tehdä rauhassa hyvää ruokaa, siivota kaappeja, myydä tavaraa Vintedissä.
Varmasti useampana päivänä viikossa kävisin jossakin vapaaehtoistyössä esim. seurakunnassa, kiertelisin kirppareita löytöjen toivossa, kävisin kirjastossa ja taidegallerioissa. Tapaisin tietysti ystäviä.
Illalla ehkä kirjoittaisin vielä vähän, katsoisin telkkarista jotain hyvää sarjaa tai elokuvan, käyttäisin koirat lenkillä.
Minua ei haittaisi olla työtön.
Onko sinulla elättäjä? Maalitkin ja muut taidetarvikkeet maksavat yllättävän paljon. Ja edelleen. Työtön ei saa tehdä vapaaehtoistyötä.
Työtön saa tehdä yleishyödyllistä vapaaehtoistyötä ja jos pelkää tukien menettämistä niin eihän siitä vapaaehtoistyöstä tarviit yökkäriin kertoa, eihän niihin yleensä edes mitään soppareita tarvii tehdä niin että se olisi jotenkin virallista ja jos tarvisi niin sellaiseen en menisi. Vaikka ite olen työtön niin en jaksa tuollaista itkemistä joka asiasta, ite suorastaan nautin työttömyydestä ja olen enemmän onnellinen kuin edellisessä työpaikassani ja onneksi en tule työllistymäänkään ellei ihmeitä tapahdu. En usko että sinä olisit töissäkään tyytyväinen, valittaisit koko ajan milloin mistäkin siinäkin tapauksessa. Kannattaisi jonkinlainen mielenmuutos tehdä ja nähdä maailma positiivisemmin tai ainakin ymmärtää ettei sellainen valittaminen ja mutkuilu auta mihinkään
Koiran ulkoilutus - kävely ilmaista joko ilman koiraa tai ei. Peruskengät on varmaan kaikilla, kosak muutenhan ei voisi lähteä kotoa lainkaan.
Romaaninkässärin kirjoitus - jos ei ole läppäriä tarvit vain paperia ja kynän
Uimaan - kesällä ilmaista, halvin mahdollinen uimapuku. Voi jopa uida alasti jos asuu syrjässä
Kuntosali - Suomessa on noin 1800 maksutonta ulkokuntosalia. Jos ei omalla alueella ole niin voi tehdä kehonpainojumppaa kotona ilmaiseksi. Tai laittaa vaikka YouTubesta zumba-videon pyöriin
Lukeminen - kirjasto ilmainen
Leivonta, ruuanlaittoa - ihmisen täytyy joka tapauksessa syödä, tekemällä itse jopa säästää rahaa
Siivota kaappeja, myydä tavaraa Vintedissä. - siivoaminen ilmaista, useimmilla ihmisillä on jotain myytävää Vapaaehtoistyössä esim. seurakunnassa - periaatteessa ilmaista, mutta kannattaa olla tarkkana työkkärin kanssa
Kirppareiden kiertely - ilmainen jos ei osta mitään, säästää rahaa jos löytää halvalla sellaista joka olisi muutenkin pakko ostaa
Taidegalleriat - Suomen suurimmissa kaupungeissa toimii kymmeniä ilmaisia gallerioita.
Ystävien tapaaminen - ilmaista jos tapaa kaverin lenkillä tai puistossa jne.
Telkkari - Jos ei ole telkkarilupaa, YouTubea voi katsella ilmaiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nautin työttömyydestä.
Mää en. Sama kuin Minnalla paitsi että ei ole miestä ekä varaa käydä joka päivä suihkussa. Kyhjötön kotona kunnes on pakko menna kauppaan hakeen jotain halpaa paskaa syömiseksi. Sekin mieluusti pimiällä että mahdollisimman harva näkee mun kulahtaneet vaatteet.
Miksi ei ole vara käydä suihkussa? Sossu maksaa veden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte sitten itse miettiä minkälainen mielentila tästä limbosta seuraa, kun sitä elää pari vuotta.Mene töihin
Sulla täytyy olla joku rusina siellä aivojen tilalla. Tai sitten olet sellainen säälittävä oikeistoluuseri, joka kuvittelee olevansa menestyjä, koska äänestää kokoomusta.
Parempaa onnea sulle sun elämään, toivottavasti karma löytää sut joku päivä.
Vierailija kirjoitti:
Koiran ulkoilutus - kävely ilmaista joko ilman koiraa tai ei. Peruskengät on varmaan kaikilla, kosak muutenhan ei voisi lähteä kotoa lainkaan.
Romaaninkässärin kirjoitus - jos ei ole läppäriä tarvit vain paperia ja kynän
Uimaan - kesällä ilmaista, halvin mahdollinen uimapuku. Voi jopa uida alasti jos asuu syrjässä
Kuntosali - Suomessa on noin 1800 maksutonta ulkokuntosalia. Jos ei omalla alueella ole niin voi tehdä kehonpainojumppaa kotona ilmaiseksi. Tai laittaa vaikka YouTubesta zumba-videon pyöriin
Lukeminen - kirjasto ilmainen
Leivonta, ruuanlaittoa - ihmisen täytyy joka tapauksessa syödä, tekemällä itse jopa säästää rahaa
Siivota kaappeja, myydä tavaraa Vintedissä. - siivoaminen ilmaista, useimmilla ihmisillä on jotain myytävää Vapaaehtoistyössä esim. seurakunnassa - periaatteessa ilmaista, mutta kannattaa olla tarkkana työkkärin kanssa
Kirppareiden kiertely - ilmainen jos ei osta mitään, säästää rahaa jos löytää halvalla sellaista joka olisi muutenkin pakko ostaa
Taidegalleriat - Suomen suurimmissa kaupungeissa toimii kymmeniä ilmaisia gallerioita.
Ystävien tapaaminen - ilmaista jos tapaa kaverin lenkillä tai puistossa jne.
Telkkari - Jos ei ole telkkarilupaa, YouTubea voi katsella ilmaiseen
Tää ylempi oli siis vastauksena tähän kommenttiin: Mikä kohta sun listassa on sellainen, muu kuin siivoaminen ja kirjoittaminen paperille, joka ei vaadi rahaa? Mitä sä myyt Vintedissä, sun vanhoja posteja?
Missä pilvilinnoissa sä elät?
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte sitten itse miettiä minkälainen mielentila tästä limbosta seuraa, kun sitä elää pari vuotta.Zalandosta saa vaikka minkälaisia kenkiä alle kahdella kympillä. Ei nyt mitään huippulaatua, mutta kyllä noilla kävelylenkit tekee ihan hyvin. Jos vaikka joka viikko säästää 2.5 euroa niin muutaman kuukauden päästä sulla on kengät. Jos vähän enemmän viitsit etsiä ja kierrät kirppareita niin alle kympilläkin löytää.
Lidlissäkin on monesti lenkkareita n.15€, mutta eihän niihinkään kaikilla ole varaa.
Sitten ei ole mikään harvinaisuus ettei mahdollisesti monienkaan jalat voi hyvin näissä kengissä mitä kaupoissa on tarjolla. Kengissä ei ole varpaille kunnolla tilaa. Kengän kärjet on useinkin tehty leveä lestisissäkin niin kapeiksi että se pelkkä lestin leveys ei anna varpaille tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minna varmaan lenkkikengät omistaa. Naapureilta kyselemään koiria lainaksi PITKILLE lenkeille jonkinlaista maksua vastaan. Vai väsyttääkö taas ?
En usko että omista naapureista ketään maksaisi jos heidän koiriansa ulkoiluttaisin, tuo on sellainen täysin irti todellisesta maailmasta oleva vinkki. Meneppä ite kerrostalon oviin soittelemaan ovikelloa ja kysele että jos teillä on koira niin maksaisitko siitä että vien sen pitkälle lenkille. Äkkiä poliisit kolkuttelisi olkapäälle ja kyselisi että mitä oikein puuhailet. Kaskun et antanut neuvoa että kysele naapureilta vaikka että jos heidän lapsiaan voisit hoitaa maksua vastaan, varsinkin keski-ikäisille setämiehille hyvä neuvo.
Näin olen työttömyyden ollessa kohdallani tehnytkin. Kirjoitin kerrostalojen ilmoitustaululle lappuja. Ja kyllä, monta oli ihan vakituista koira-asiakasta. Nykyihmiset ovat vaan niin hel vetin saamattomia.
Minäkin olen noita lappuja ties kuinka paljon kirjoitellut ja ei yhtäkään puhelinsoittoa tullut, joko valehtelet tai sitten voi olla eroja asuinalueitten välillä, mutta ainakaan kaikille tuo neuvo ei ole ratkaisu. Koiria myöskin varastetaan ja en tuntemattomalle uskaltaisi koiraa antaa, ehkä jossain maaseudun lintukodossa asut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heräisin puoli kahdeksan - kahdeksan aikoihin. Veisin koiran kunnon lenkille ja söisin aamupalan. Sen jälkeen kirjoittaisin romaanikässäriäni tai tekisin jotain muuta luovaa, esim. maalaisin.
Puolenpäivän aikaan lounas ja lyhyt lenkki koiran kanssa. Sitten menisin esimerkiksi uimaan, kuntosalille tms.
Voisin päivän aikana myös leipoa sämpylöitä, tehdä rauhassa hyvää ruokaa, siivota kaappeja, myydä tavaraa Vintedissä.
Varmasti useampana päivänä viikossa kävisin jossakin vapaaehtoistyössä esim. seurakunnassa, kiertelisin kirppareita löytöjen toivossa, kävisin kirjastossa ja taidegallerioissa. Tapaisin tietysti ystäviä.
Illalla ehkä kirjoittaisin vielä vähän, katsoisin telkkarista jotain hyvää sarjaa tai elokuvan, käyttäisin koirat lenkillä.
Onko sinulla elättäjä? Maalitkin ja muut taidetarvikkeet maksavat yllättävän paljon. Ja edelleen. Työtön ei saa tehdä vapaaehtoistyötä.
Onhan tälläkin senverran elättäjänä se mies että maalit ja pensselin pohjineen varmaan sais joululahjaks jos ei vaan aina nukkuis per se homeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen noita lappuja ties kuinka paljon kirjoitellut ja ei yhtäkään puhelinsoittoa tullut, joko valehtelet tai sitten voi olla eroja asuinalueitten välillä, mutta ainakaan kaikille tuo neuvo ei ole ratkaisu. Koiria myöskin varastetaan ja en tuntemattomalle uskaltaisi koiraa antaa, ehkä jossain maaseudun lintukodossa asut.
Asuin keskisessä suomessa isommassa kaupungissa asuinalueella.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo sinänsä on, että ilman rahaa ei paljon pysty tekemään.
Ilman rahaa ei mutta halvalla pystyy. Esimerkiksi vuoden museokortti tarjouksesta vastaa noin 6 e/kk rahasummaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää leikata lisää tukia jotta Minnan kaltaiset laiskat menee töihin.
Kokeile itse pitkäaikaistyöttömyyden aikana "mennä" töihin.
Töitä löytyy aina.
Eläköitynyt Tokmannin perustajako siellä ulisee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman rahaakin on tarjolla vaikka mitä mahdollisuuksia aktiviteetteihin. Ihan omaa saamattomuutta jos jää nössöttämään neljän seinän sisälle.
Jos jotain vinkkejä antaisit?
Hän kävi jo lenkillä. Varmaan kirjasto ja metsätkin on koluttu.
Muuta?
Että tottakai joka päivälle jotain uutta ihmeellistä tekemistä? Jos ihminen on täysin mielikuvitukseton ja apaattisena odottaa, että joku järjestää tekemistä niin toivotonta on sellaista riippaa kannustaa. Ehkä kannattaisi kääntyä ensimmäiseksi lääkärin puoleen ja saada masennukseen hoitoa. Ihan samoja ajanvietteitä on rikkaammillakin. Vaikka pyöräily kun on hyvä ilma? Lueskelu kun sataa vettä?
Jaa niin, ei varmaan ole sitä pyörää ja kirjastoon on liian pitkä matka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismassa vesivärit 3.95
Ei niiden alussa tarvi olla mitään ammattilaisten värejä
https://www.prisma.fi/tuotteet/100143180/memoris-precious-vesivarit-12-…
Kun mies lähtee töihin, niin alkaa Minnakin töihin. Minna tarjoaa parempaa palvelua demlan kaulapartamiehille, sillä kyyti on kylmää, kun Minna patalogisen vihan vallassa antaa tuhdin eturauhaskouraisun irvistäen soijapojille. Minnan asiakkaat tulevat uudestaan ja taas uudestaan, sillä vasentuneet ovat vasentuneita ja heidän perverseissä mielissä ei ole muuta mielessä, kuin bbc ja vuotava kipuinen peppu.