Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällaista on työttömän Minnan puuduttava arki: päiväunet jo aamulla, melkein aina kotona

Vierailija
01.10.2026 |

Minna herää aamulla neljältä, käy suihkussa, keittää kahvit ja tekee eväät. Kun miesystävä on lähtenyt töihin, Minna laittaa ensin tiskit, sitten pyykit, avaa television ja tekee hetken käsitöitä. 

Jos neulominen alkaa kyllästyttää, hän vaihtaa virkkaamiseen tai ompeluun.

Aika tuntuu matelevan jo aamuyhdeksältä.

Siksi Minna menee takaisin sänkyyn viimeistään kymmeneltä. Usein hän herää päiväunilta yhdeltä iltapäivällä, koska siivottavaakaan ei joka päivälle riitä.

Minna on pitkäaikaistyötön. Hän on etsinyt töitä yli kolme vuotta, mutta työpaikkaa ei ole löytynyt.

Aikaa on mutta rahaa ei. Kesällä Minna kalastaa ja käy joskus kävelylenkeillä. Kun ilmat viilenevät, uloskaan ei tee mieli mennä.

”Elämäni on tylsää. En liiku kotoa minnekään, koska minulla ei ole varaa tehdä mitään. Käytännössä olen neljän seinän sisällä.”

Varttia vaille neljä ovi käy, ja miesystävä tulee kotiin. Se on päivän odotetuin hetki.

https://anna.fi/ihmiset/minnalla-on-viisi-ammattia-mutta-ei-toita

Ja työttömänkö elämä on niin ihanaa? Ei kaikilla. 

Kommentit (317)

Vierailija
261/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesystävänsä luona asuu, ei ole asumiskuluja. Jos mies käy töissä, varmaan osallistuu ruokakuluihinkin. Outoa valittamista, tuollahan on asiat hyvin.

Muyta kun taas väsyttää.

Vierailija
262/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin on seinä vastassa työllistymisen suhteen, mutta en tylsisty. Vanha talo ja ok-talon pihatyöt, puutarhatyöt, kasvimaan siivous talveksi, vesitynnyreiden tyhjennys, vintin siivous, ulkolamppujen huolto ja vaihto, puun kanto saunaan, viinimarjapensaiden ja omenapuiden leikkaus, siivous, jutussakin mainitut kotihommat, lukeminen, kirjoittaminen, maalaaminen, jutusaskin mainitut käsityöt, kotieläimet, lenkit metsässä ja kunnan tarjoamat työttömien ilmaiset kuntosali- ja alennetut uintivuorot.

Ei ole ollut tylsää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella harmi, että aikuiskoulutustuki poistui, muutenhan hän olisi voinut vielä opiskella. Mitkä ne viisi tutkintoa oli? Kaikki jotain myyjän ammattitutkintoja?

Ei aikuiskoulutustukea ennenkään myönnetty työttömille. Faktat nyt kuntoon.

Luitko artikkelia?

"Ajatus uudelleenkouluttautumisesta tuntuu liki mahdottomalta, kun opintotukikuukausia ei ole enää jäljellä, eikä aikuiskoulutustukeakaan enää saa."

Toisen asteen (kuten ammattikoulun) opintotuella ei ole samanlaista kokonaistukikuukausien enimmäismäärää.

Vierailija
264/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas naurettavaa tämä keskustelu. 

Kokeilkaa itse elää elämää, jossa jokainen ovesta ulos lähteminen tarkoittaa rahan kulumista, jota sinulla ei ole. 

Ja nyt joku besserwisser tulee huutamaan, että miten niin? Kun olet ollut työtön jo jonkun aikaa, niin ei sulla ole edes vaatteita mitä laittaa päälle, jos menisit lenkille. Nytkin pitäisi ostaa takki ja kengät, jos tonne ulos meinaa mennä. MUTTA KUN RAHAA EI OLE. 

Voitte sitten itse miettiä minkälainen mielentila tästä limbosta seuraa, kun sitä elää pari vuotta. 

Vierailija
265/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä jäisin työttömäksi, niin mun päivät olisi tällaisia:

Heräisin puoli kahdeksan - kahdeksan aikoihin. Veisin koiran kunnon lenkille ja söisin aamupalan. Sen jälkeen kirjoittaisin romaanikässäriäni tai tekisin jotain muuta luovaa, esim. maalaisin.

Puolenpäivän aikaan lounas ja lyhyt lenkki koiran kanssa. Sitten menisin esimerkiksi uimaan, kuntosalille tms.

Sieltä tullessa lukisin kirjaa pari tuntia. 

Voisin päivän aikana myös leipoa sämpylöitä, tehdä rauhassa hyvää ruokaa, siivota kaappeja, myydä tavaraa Vintedissä.

Varmasti useampana päivänä viikossa kävisin jossakin vapaaehtoistyössä esim. seurakunnassa, kiertelisin kirppareita löytöjen toivossa, kävisin kirjastossa ja taidegallerioissa. Tapaisin tietysti ystäviä. 

Illalla ehkä kirjoittaisin vielä vähän, katsoisin telkkarista jotain hyvää sarjaa tai elokuvan, käyttäisin koirat lenkillä. 

Minua ei haittaisi olla työtön.

Niin mutta kuinka kauan kunnes säästöt käytetty ja joudut jokaisesta noista asoista tinkimään tai luopumaan. Kovin elät pilvissä kuvitellen että työttömänä elämä jatkuu kuin ei mitään.

Mikään noista luettelemistani asioista: Kirjoittaminen, maalaaminen, lenkkeily koiran kanssa, vapaaehtoistyö seurakunnassa, telkkarin katsominen, Vintedissä myyminen, kaappien siivoaminen, leipominen.. Ei sisällä mitään erityisiä kustannuksia. Halvemmaksihan sitä tulee itse leipoa leipänsä ja ruokansa tehdä kuin kaupasta ostaa.

Vierailija
266/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottas ny itteensä niskasta kiinne ja menis seki töihi niin saataias suami nousuu.

Vierailija
267/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heräisin puoli kahdeksan - kahdeksan aikoihin. Veisin koiran kunnon lenkille ja söisin aamupalan. Sen jälkeen kirjoittaisin romaanikässäriäni tai tekisin jotain muuta luovaa, esim. maalaisin.

Puolenpäivän aikaan lounas ja lyhyt lenkki koiran kanssa. Sitten menisin esimerkiksi uimaan, kuntosalille tms.

Voisin päivän aikana myös leipoa sämpylöitä, tehdä rauhassa hyvää ruokaa, siivota kaappeja, myydä tavaraa Vintedissä.

Varmasti useampana päivänä viikossa kävisin jossakin vapaaehtoistyössä esim. seurakunnassa, kiertelisin kirppareita löytöjen toivossa, kävisin kirjastossa ja taidegallerioissa. Tapaisin tietysti ystäviä. 

Illalla ehkä kirjoittaisin vielä vähän, katsoisin telkkarista jotain hyvää sarjaa tai elokuvan, käyttäisin koirat lenkillä. 

Niin mutta kuinka kauan kunnes säästöt käytetty ja joudut jokaisesta noista asoista tinkimään tai luopumaan. Kovin elät pilvissä kuvitellen että työttömänä elämä jatkuu kuin ei mitään.

Mikään noista luettelemistani asioista: Kirjoittaminen, maalaaminen, lenkkeily koiran kanssa, vapaaehtoistyö seurakunnassa, telkkarin katsominen, Vintedissä myyminen, kaappien siivoaminen, leipominen.. Ei sisällä mitään erityisiä kustannuksia. Halvemmaksihan sitä tulee itse leipoa leipänsä ja ruokansa tehdä kuin kaupasta ostaa.

Mikä kohta sun listassa on sellainen, muu kuin siivoaminen ja kirjoittaminen paperille, joka ei vaadi rahaa? Mitä sä myyt Vintedissä, sun vanhoja posteja? 

Missä pilvilinnoissa sä elät? 

Vierailija
268/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sata ideaa työttömälle Minnalle ettei pitkästy:

Kirjoittaa romaani, Juosta maraton, Kirjoittaa runokokoelma, Oppia soittamaan pianoa, Tehdä oma albumi, Maalata tauluja, Kuvata lyhytelokuva, Kirjoittaa käsikirjoitus, Perustaa oma podcast, Oppia seisomaan käsillä, Oppia ranskaa, Oppia viittomakieltä, Opiskella tähtitiedettä, Rakentaa kaukoputki, Opetella valokuvaamaan kunnolla, Kuvata dokumentti omasta elämästään, Tehdä oma sarjakuva, Kirjoittaa lastenkirja, Tehdä oma lautapeli, Suunnitella oma korttipeli, Rakentaa pienoismalli kaupungista, Opetella keramiikkaa, Tehdä oma vaatemallisto, Neuloa valtava peitto, Opetella ompelemaan, Kunnostaa vanha huonekalu, Rakentaa itse kirjahylly, Kasvattaa vihannespuutarha, Perustaa yrttitarha ikkunalaudalle, Istuttaa 100 puuta tai pensasta, Vaeltaa Suomen halki, Vaeltaa Lapissa, Nukkua teltassa 30 yönä, Pyöräillä Suomen halki, Tehdä pitkä junamatka Euroopan halki, Käydä kaikissa Suomen kansallispuistoissa, Uida avovedessä 50 kertaa, Opetella kiipeilemään, Suorittaa triathlon, Juosta ultramaraton, Oppia tekemään kärrynpyöriä, Tehdä vuoden mittainen joogahaaste, Opetella tanssimaan, Osallistua tanssikilpailuun, Opetella itsepuolustuslaji, Oppia surffaamaan, Opetella karatea, Opetella hiihtämään kunnolla, Tehdä 365 päivän kävelyhaaste, Rakentaa oma kuntosaliohjelma ja noudattaa sitä vuoden ajan, Lukea 100 klassikkokirjaa, Lukea yhden maan kirjallisuutta kokonainen vuosi, Kirjoittaa päiväkirjaa joka päivä vuoden ajan, Opiskella filosofiaa itsenäisesti, Opiskella psykologiaa, Opiskella taidehistoriaa, Opiskella historiaa aikakausi kerrallaan, Opetella shakkia, Osallistua shakkiturnaukseen, Ratkaista 1 000 ristisanatehtävää, Opetella ohjelmoimaan, Rakentaa oma verkkosivusto, Tehdä oma mobiilisovellus, Rakentaa pieni robotti, Opetella 3D-tulostamista, Tehdä oma digitaalinen taideprojekti, Opetella videon editointia, Opetella animaatiota, Tehdä oma videopeli, Rakentaa älykäs kasvihuone, Leipoa 100 erilaista leipää, Opetella tekemään täydellinen pasta alusta asti, Tehdä ruokakirja omista resepteistä, Kokeilla 100 uutta ruokaa, Opetella veitsenkäsittelyä ja kokkaustekniikoita, Tehdä oma hilloresepti, Kasvattaa itse ruokaa siemenestä lautaselle, Järjestää ystäville oma ravintolailta, Opetella japanilaista ruoanlaittoa, Tehdä vuoden mittainen ruokahaaste, Tehdä vapaaehtoistyötä 100 tuntia, Opettaa jotain taitoaan muille, Perustaa lukupiiri, Järjestää naapuruston yhteinen tapahtuma, Haastatella 50 kiinnostavaa ihmistä, Tehdä oma paikallishistoriallinen projekti, Kerätä suvun historia yksi sukupolvi kerrallaan, Digitoida vanhat perhevalokuvat, Tehdä sukututkimus, Perustaa ilmainen harrastuskerho, Kirjoittaa 365 lyhyttä tarinaa, Tehdä vuoden ajan yksi luova työ joka päivä, Tehdä oma näyttely, Järjestää oma konsertti tai open mic -ilta, Julkaista oma lehti, Rakentaa elämästään valokuva-albumi vuosikymmenen ajalta, Kirjoittaa ja julkaista oma novellikokoelma, Opetella soittamaan jokin instrumentti niin hyvin, että pystyy esiintymään yleisölle, Rakentaa itse pieni mökki, maja tai työtila, Suunnitella ja toteuttaa oma taidenäyttely, johon tekee vähintään 30 teosta

Tässä yksi asia joka estää kaikkien noiden toteuttamisen : RAHAPULA!

No otetaanpa tuosta listalta muutama esimerkki:

Kirjoittaa romaani – tarvitset kynän ja paperia – kustannus muutaman euron

Juosta maraton – tarvitset lenkkarit – kustannus 0 €, jos sinulla on jo lenkkarit; viralliseen kilpailuun osallistuminen maksaa erikseen, mutta voit vain opetella juoksemaan tuon matkan kilpailematta

Kirjoittaa runokokoelma – tarvitset kynän ja paperia – kustannus muutaman euron

Oppia soittamaan pianoa – tarvitset pianon tai kosketinsoittimen; voit myös käyttää ilmaista virtuaalipianoa – kustannus 0 € aloitukseen, tai voit valita vaikka nokkahuilun pianon sijaan. Netistä ohjeet.

Tehdä oma albumi – tarvitset puhelimen tai tietokoneen ja ilmaisen äänitysohjelman – kustannus 0 €

Maalata tauluja – tarvitset paperia tai pahvia ja maaleja – kustannus muutaman euron

Kuvata lyhytelokuva – tarvitset puhelimen – kustannus 0 € jos sinulla on kamera puhelimessasi

Kirjoittaa käsikirjoitus – tarvitset kynän ja paperia – kustannus muutaman euron

Perustaa oma podcast – tarvitset puhelimen – kustannus 0 €

Oppia seisomaan käsillä – tarvitset lattiatilaa – kustannus 0 €

Oppia ranskaa – tarvitset kirjaston kirjoja tai ilmaisen verkkokurssin – kustannus 0 €

Oppia viittomakieltä – tarvitset ilmaista oppimateriaalia ja videon – kustannus 0 €

Opiskella tähtitiedettä – tarvitset kirjoja kirjastosta ja silmät – kustannus 0 €

Sitten kun kirjoittaa kirjan, niin katsotaan kirjailijaksi ja on estynyt hakemaan työtä. 

Erinomainen esimerkki! Siitä miten työtön aina onnistuu keksimään tekosyyn, miksi mikään ei käy!

Niin no se on kyllä työkkäri joka sen estää.

Mistä se työkkäri tietää, että kirjoitat kirjaa jos et sitä sille kerro? 

Mikä idea kirjoittaa kirja jota ei julkaista

Ei sitä julkaisua tarvitse tässä vaiheessa vielä miettiä. Työtön voi aivan hyvin kirjoittaa kirjaa ja myöhemmin selvittää, miten ja milloin sen julkaisee. Ja itse kirjoittaminenkin on ihan järkevää, vaikka kirjaa ei vielä julkaistaisi. Julkaisua voi miettiä sitten, kun sen aika on. Kenties siihen mennessä olet jo työelämässäkin. Valmis käsikirjoitus on konkreettinen saavutus ja sitä voi sitten myöhemmin tarjota kustantajille, julkaista itse tai kehittää edelleen. Kirjoittaminen kehittää samalla esimerkiksi kieltä, ilmaisua, pitkäjänteisyyttä ja oman projektin hallintaa. 

Mulla on idea kirjalle, mutta siihen se jääkin.. Ja nimikin. . Sen verran realistinen olen etten pystyisi sitä kirjoittamaan 

Vierailija
269/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaa itse elää elämää, jossa jokainen ovesta ulos lähteminen tarkoittaa rahan kulumista, jota sinulla ei ole. 

Ja nyt joku besserwisser tulee huutamaan, että miten niin? Kun olet ollut työtön jo jonkun aikaa, niin ei sulla ole edes vaatteita mitä laittaa päälle, jos menisit lenkille. Nytkin pitäisi ostaa takki ja kengät, jos tonne ulos meinaa mennä. MUTTA KUN RAHAA EI OLE. 

Voitte sitten itse miettiä minkälainen mielentila tästä limbosta seuraa, kun sitä elää pari vuotta. 

Jep. Jotenkin tuntuu ettei nyt oo samaistumispintaa yhtään

Vierailija
270/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottas ny itteensä niskasta kiinne ja menis seki töihi niin saataias suami nousuu.

Just niin ! Perussuomes ei sitte laiskoja eikä multa tulleeta elätetä !

Vierailija
271/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella harmi, että aikuiskoulutustuki poistui, muutenhan hän olisi voinut vielä opiskella. Mitkä ne viisi tutkintoa oli? Kaikki jotain myyjän ammattitutkintoja?

Tuon tuen poistaminen oli kyllä iso virhe, työttömyysajat vaan pitenee.

Ei sitä edelleenkään työttömät saaneet. Sitä sai työssä käyvät ihmiset jotka opiskeli toiselle alalle tai teki jatko-opintoja. Itse opiskelin lähihoitajasta sairaanhoitajaksi.

Sitä oli mahdollisuus saada myös työttömänä jos työsuhde oli kestänyt tietyn ajan. Itsekin sain aikuiskoulutustukea työttömänä.

Ai koska muka? Vuosia ennen aikuiskoulutustuen loppumista sitä sai vain, jos oli töissä ja työsuhde kestänyt vähintään vuoden. Lisäksi piti olla kahdeksan vuoden työkokemus miltä tahansa aloilta. Sitä ei todellakaan saanut työttömät ainakaan moneen vuoteen. Jos on joskus saanut, niin ei saanut enää pitkään aikaan tai sitten sekoitat johonkin toiseen rahaan. Aikuiskoulutustukea maksoi työllisyysrahasto.

Vierailija
272/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellänikin on seinä vastassa työllistymisen suhteen, mutta en tylsisty. Vanha talo ja ok-talon pihatyöt, puutarhatyöt, kasvimaan siivous talveksi, vesitynnyreiden tyhjennys, vintin siivous, ulkolamppujen huolto ja vaihto, puun kanto saunaan, viinimarjapensaiden ja omenapuiden leikkaus, siivous, jutussakin mainitut kotihommat, lukeminen, kirjoittaminen, maalaaminen, jutusaskin mainitut käsityöt, kotieläimet, lenkit metsässä ja kunnan tarjoamat työttömien ilmaiset kuntosali- ja alennetut uintivuorot.

Ei ole ollut tylsää.

Ite olen työtön ja onneksi ei tarvii tuollaisia kerrostalossa tehdä ja onneksi myös osaan nauttia siitä että olen tekemättä mitään, toki jotain aina tekee kuten vaikka katselee elokuvaa tai lukee kirjaa, osa pakenee itseään ja omia ajatuksiaan työllä ja eivät osaa rentoutua, en tarkoita että sinä, mutta monelle on pakko keksiä tekemistä itse tekemisen vuoksi, sellaisille voisi olla hyödyllistä vaikka oppia meditoimaan iin että voi rauhallisesti hengittäen istua paikallaan vaikka puoli tuntia tekemättä mitään, ainoastaan jotain mielikuvaharjoitteita. Sitten jos elämässä tekee asioita niin tekee siitä lähtökohdasta että on hyödyllistä tehdä sitä, ei sen takia että muodon vuoksi vaikka siirtää kasan lautoja paikasta A paikkaan B ja seuraavana päivänä paikasta B paikkaan A. Sellaista se vaan monella on, jotenkin on syyllinen olo jos ei mitään tee. Hyödyllisempaa usein kuitenkin käyttää se aika ja energia vaikka itsensä kehittämiseen ja jonkin asian harrastamiseen kuin turhaan työhön jota helposti työttömänä voi tehdä kokeakseen itsensä jotenkin tarpeellisemmaksi.

Vierailija
273/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on mennyt maa. Ei täällä viitsi kuluttaa 

Vierailija
274/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zalandosta saa vaikka minkälaisia kenkiä alle kahdella kympillä. Ei nyt mitään huippulaatua, mutta kyllä noilla kävelylenkit tekee ihan hyvin. Jos vaikka joka viikko säästää 2.5 euroa niin muutaman kuukauden päästä sulla on kengät. Jos vähän enemmän viitsit etsiä ja kierrät kirppareita niin alle kympilläkin löytää.

Vierailija
275/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaa romaani, Juosta maraton, Kirjoittaa runokokoelma, Oppia soittamaan pianoa, Tehdä oma albumi, Maalata tauluja, Kuvata lyhytelokuva, Kirjoittaa käsikirjoitus, Perustaa oma podcast, Oppia seisomaan käsillä, Oppia ranskaa, Oppia viittomakieltä, Opiskella tähtitiedettä, Rakentaa kaukoputki, Opetella valokuvaamaan kunnolla, Kuvata dokumentti omasta elämästään, Tehdä oma sarjakuva, Kirjoittaa lastenkirja, Tehdä oma lautapeli, Suunnitella oma korttipeli, Rakentaa pienoismalli kaupungista, Opetella keramiikkaa, Tehdä oma vaatemallisto, Neuloa valtava peitto, Opetella ompelemaan, Kunnostaa vanha huonekalu, Rakentaa itse kirjahylly, Kasvattaa vihannespuutarha, Perustaa yrttitarha ikkunalaudalle, Istuttaa 100 puuta tai pensasta, Vaeltaa Suomen halki, Vaeltaa Lapissa, Nukkua teltassa 30 yönä, Pyöräillä Suomen halki, Tehdä pitkä junamatka Euroopan halki, Käydä kaikissa Suomen kansallispuistoissa, Uida avovedessä 50 kertaa, Opetella kiipeilemään, Suorittaa triathlon, Juosta ultramaraton, Oppia tekemään kärrynpyöriä, Tehdä vuoden mittainen joogahaaste, Opetella tanssimaan, Osallistua tanssikilpailuun, Opetella itsepuolustuslaji, Oppia surffaamaan, Opetella karatea, Opetella hiihtämään kunnolla, Tehdä 365 päivän kävelyhaaste, Rakentaa oma kuntosaliohjelma ja noudattaa sitä vuoden ajan, Lukea 100 klassikkokirjaa, Lukea yhden maan kirjallisuutta kokonainen vuosi, Kirjoittaa päiväkirjaa joka päivä vuoden ajan, Opiskella filosofiaa itsenäisesti, Opiskella psykologiaa, Opiskella taidehistoriaa, Opiskella historiaa aikakausi kerrallaan, Opetella shakkia, Osallistua shakkiturnaukseen, Ratkaista 1 000 ristisanatehtävää, Opetella ohjelmoimaan, Rakentaa oma verkkosivusto, Tehdä oma mobiilisovellus, Rakentaa pieni robotti, Opetella 3D-tulostamista, Tehdä oma digitaalinen taideprojekti, Opetella videon editointia, Opetella animaatiota, Tehdä oma videopeli, Rakentaa älykäs kasvihuone, Leipoa 100 erilaista leipää, Opetella tekemään täydellinen pasta alusta asti, Tehdä ruokakirja omista resepteistä, Kokeilla 100 uutta ruokaa, Opetella veitsenkäsittelyä ja kokkaustekniikoita, Tehdä oma hilloresepti, Kasvattaa itse ruokaa siemenestä lautaselle, Järjestää ystäville oma ravintolailta, Opetella japanilaista ruoanlaittoa, Tehdä vuoden mittainen ruokahaaste, Tehdä vapaaehtoistyötä 100 tuntia, Opettaa jotain taitoaan muille, Perustaa lukupiiri, Järjestää naapuruston yhteinen tapahtuma, Haastatella 50 kiinnostavaa ihmistä, Tehdä oma paikallishistoriallinen projekti, Kerätä suvun historia yksi sukupolvi kerrallaan, Digitoida vanhat perhevalokuvat, Tehdä sukututkimus, Perustaa ilmainen harrastuskerho, Kirjoittaa 365 lyhyttä tarinaa, Tehdä vuoden ajan yksi luova työ joka päivä, Tehdä oma näyttely, Järjestää oma konsertti tai open mic -ilta, Julkaista oma lehti, Rakentaa elämästään valokuva-albumi vuosikymmenen ajalta, Kirjoittaa ja julkaista oma novellikokoelma, Opetella soittamaan jokin instrumentti niin hyvin, että pystyy esiintymään yleisölle, Rakentaa itse pieni mökki, maja tai työtila, Suunnitella ja toteuttaa oma taidenäyttely, johon tekee vähintään 30 teosta

Juosta maraton – tarvitset lenkkarit – kustannus 0 €, jos sinulla on jo lenkkarit; viralliseen kilpailuun osallistuminen maksaa erikseen, mutta voit vain opetella juoksemaan tuon matkan kilpailematta

Oppia soittamaan pianoa – tarvitset pianon tai kosketinsoittimen; voit myös käyttää ilmaista virtuaalipianoa – kustannus 0 € aloitukseen, tai voit valita vaikka nokkahuilun pianon sijaan. Netistä ohjeet.

Tehdä oma albumi – tarvitset puhelimen tai tietokoneen ja ilmaisen äänitysohjelman – kustannus 0 €

Maalata tauluja – tarvitset paperia tai pahvia ja maaleja – kustannus muutaman euron

Kuvata lyhytelokuva – tarvitset puhelimen – kustannus 0 € jos sinulla on kamera puhelimessasi

Kirjoittaa käsikirjoitus – tarvitset kynän ja paperia – kustannus muutaman euron

Oppia ranskaa – tarvitset kirjaston kirjoja tai ilmaisen verkkokurssin – kustannus 0 €

Oppia viittomakieltä – tarvitset ilmaista oppimateriaalia ja videon – kustannus 0 €

Opiskella tähtitiedettä – tarvitset kirjoja kirjastosta ja silmät – kustannus 0 €

Sitten kun kirjoittaa kirjan, niin katsotaan kirjailijaksi ja on estynyt hakemaan työtä. 

Erinomainen esimerkki! Siitä miten työtön aina onnistuu keksimään tekosyyn, miksi mikään ei käy!

Ei sitä julkaisua tarvitse tässä vaiheessa vielä miettiä. Työtön voi aivan hyvin kirjoittaa kirjaa ja myöhemmin selvittää, miten ja milloin sen julkaisee. Ja itse kirjoittaminenkin on ihan järkevää, vaikka kirjaa ei vielä julkaistaisi. Julkaisua voi miettiä sitten, kun sen aika on. Kenties siihen mennessä olet jo työelämässäkin. Valmis käsikirjoitus on konkreettinen saavutus ja sitä voi sitten myöhemmin tarjota kustantajille, julkaista itse tai kehittää edelleen. Kirjoittaminen kehittää samalla esimerkiksi kieltä, ilmaisua, pitkäjänteisyyttä ja oman projektin hallintaa. 

Mulla on idea kirjalle, mutta siihen se jääkin.. Ja nimikin. . Sen verran realistinen olen etten pystyisi sitä kirjoittamaan 

Aloita kirjoittamalla vaikka joku lyhyt kymmenen sivun novelli. Netistä löytyy opastusta. Tai vaikka ihan yhden sivun tarina. Siinä sitä sitten kehittyy.

Vierailija
276/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon tuen poistaminen oli kyllä iso virhe, työttömyysajat vaan pitenee.

Ne faktat. Työtön ei ole saanut aikuiskoulutustukea. Se oli pelkästään vakituisessa työsuhteessa olevia koskeva etu. Eikä sitäkään saanut määrättömästi vaan tietyn laskukaavan mukyusein vain kertaluonteisesti.

Noloa höpöttää faktoista kun ne ei ole itselläsi hallussa. 

Olen siis saanut _aikuiskoulutustukea_ työttömänä. Sitä oli mahdollisuus saada tietyn ajan, olikohan 20 kk tms.

Aikuiskoulutusetuudet tukivat työntekijöiden ja yrittäjien omaehtoista ammatillista kehittymistä työvuosien aikana. Aikuiskoulutustuki mahdollisti taloudellisesti opintoihin keskittymisen tilanteessa, jossa työnteko keskeytyi tai väheni opiskelun vuoksi.

https://www.tyollisyysrahasto.fi/aikuiskoulutusetuudet/

Vierailija
277/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä työssäkäyvänä pienipalkkaisena ihmisenä ostan kirpputorilta vaatteeni. Kyllä miesystävänsä varmasti antaa sen 6 euroa siihen toppatakkiin jos vaan sais ton nukkujan pihalle.

Vierailija
278/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on mennyt maa. Ei täällä viitsi kuluttaa 

Niin on. Ne keil le ja mu tuille myyty ja hyysätään. Minä en enää suomea näille rakenna.

Vierailija
279/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla elättäjä? Maalitkin ja muut taidetarvikkeet maksavat yllättävän paljon. Ja edelleen. Työtön ei saa tehdä vapaaehtoistyötä.

Vierailija
280/317 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita kirjoittamalla vaikka joku lyhyt kymmenen sivun novelli. Netistä löytyy opastusta. Tai vaikka ihan yhden sivun tarina. Siinä sitä sitten kehittyy.

Ei ole todellista. Mä olen aivan luokattoman paska. Miksi sä luulet että mä osaisin? Miksi luulet että luovuus tulee jotenkin opettelemalla? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi