Junassa ei saisi enää syödä eväitä
Ei saa syödä eväitä ettei yliherkät lumihiutaleet saa oireita.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012309632.html
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Omien eväiden syönti ei kuulu juniin. Lähijunissa ei tarvitse syödä eväitä koska matkat kestävät yleensä alle tunnin, kaukojunissa on ravintolavaunut syöntiä varten.
Olen varannut pikkuhytin kokonaan itselleni matkustaessani pitkiä matkoja. Aina on eväät mukana. Joskus olen hakenut ravintolasta ruoka-annoksen. Vien sen hyttiin, ja syön siellä.
Vierailija kirjoitti:
Hyviin tapoihin ei kylläkään kuulu syödä junassa, tai bussissa. Mutta siitähän te woket ja wt t ette tiedä mitään.
Pitkänmatkan junissa on syystäkin ravintola vaunut.
🤣
Junassa eväiden syöminen on woketusta ja white trashia, oh my, oh my.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain täytyy olla ihmisessä vialla jos ei selviydy alle tunnin matkasta syömättä eväitä, todennäköisesti lapsena opetettu typerä tapa että matkan aikana äiti on työntänyt aina jotain lapsensa suuhun. Kaukojunissa pidemmillä matkoilla voi mennä ravintolavaunuun jos on aivan pakko mättää jotain suuhunsa.
Yks vaihtoehto on se että on vaikka tulossa treeneistä ja siinä junassa on hyvä hetki ottaa pikku eväs. Syön itse viis kertaa päivässä pieniä annoksia nii voisin hyvin kuvitella tilanteen.
Voit oikein hyvin mennä treenien jälkeen ravintolaan tai puistoon syömään evääsi. Juna ei ole keittiösi tai olohuoneesi.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset 57v-mummot on just niitä pahimpia autisteja ja saatanan nillittäjiä
Tuossa iässä minä allergisoiduin monillekin ruuille ja kumikemikaalille, kumille ja lateksille. Sellaista se on kun vanhaksi elää.
Ei siis saa matkustaa junalla jos pesee itsensä miedosti tuoksuvilla pesuaineilla.
Mutta koska kielletään ruuan valmistaminen kerrostaloissa? Ruuan haju leviää rappukäytävään.
Vierailija kirjoitti:
Japanissa on kulttuuri, jossa junissa on OK syödä eväitä mutta vain JOS paikalla on sitä varten pöytä. Lähijunissa ja metroissa syöviä paheksutaan syvästi.
Japanilaiset ovatkin sivistysmaa. Myös hoikkia.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa joku sanoo, että "haisevia" ruokia ei saa syödä. Mitkä tarkalleen ottaen on niitä haisevia ruokia?
Äkkiseltään tulee mieleen, etten itse ottaisi junaan mukaan vuohenjuustoa, meetwurstia tai pierupullia.
Sehän on luksusta varata oma hytti. Harvoin matkustan junalla. Silloin voin hemmotella itseäni omalla hytillä.
Varasin puolisollekin meno-paluumatkan tässä viime aikoina. Todellakin ostin hytin yksistään hänelle. Juuri puhui siitä, kuinka ihanaa se oli kun sai olla omassa rauhassa. Olin tehnyt reppuun reilusti evästä hänelle mukaan. Matka kesti vuorokauden.
Junasta voi varata oman hytin. Jutussakin se mainitaan. Siinä on ovi, eikä sinne hajut tule, joten voit rauhassa matkustaa. Ja aina voi hankkia itselleen kaasunaamarin aktiivihiilisuodattamilla, kun liikkuu julkisilla paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei siis saa matkustaa junalla jos pesee itsensä miedosti tuoksuvilla pesuaineilla.
Mutta koska kielletään ruuan valmistaminen kerrostaloissa? Ruuan haju leviää rappukäytävään.
Saa matkustaa, vaikka pesisit itsesi tuoksuvilla pesuaineilla. Saa myös suihkauttaa suihketta kainaloon ja parfyymiä kaulalle.
Palstajannut tuntuvat olevan mustavalkoisesti ajattelevia @utisteja
Susannalla on asiat varmaan vähän liian hyvin…
Vierailija kirjoitti:
"Helsinkiläinen Susanna, 57, kertoo olevansa allerginen lähes tulkoon kaikille hedelmille.
– Voin syödä kohtuullisia määriä hedelmiä, mutta oireita saan kuorimisesta. Siitä tulee huono olo, ja nenä vuotaa ja pää tulee kipeäksi."
Anteeksi nyt vaan, mutta helsinkiläinen Susanna, 57, ei kyllä todellakaan ole allerginen, jos hän kerran pystyy syömään hedelmiä, mutta kokee tarvetta osoittaa mieltään jos joku muu syö hedelmiä!
Susanna nyt vaan sattuu olemaan itse diagnosoitu "allergia", ja muiden pitää kunnioittaa Susannan tuntemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa joku sanoo, että "haisevia" ruokia ei saa syödä. Mitkä tarkalleen ottaen on niitä haisevia ruokia?
Valkosipuli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiseltään tulee mieleen, etten itse ottaisi junaan mukaan vuohenjuustoa, meetwurstia tai pierupullia.
Junassa myydäänkin einespulla-ateriaa
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa konduktööri poistaa eväsmässyttäjän junasta heti seuraavalla asemalla, tarvittaessa voimakeinoin tai poliisin avustuksella.
Ei poista, koska VR hyväksyy eväät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkosipuli!
Tottumattomalle se valkosipulin haju voi olla todella paha. Meinasin pyörtyä aikoinaan bussissa, kun viereeni istui valkosipulia syönyt. Sama töissä yks haisi valkosipulille ihan törkeesti. Nykyään kun itsekin syön vs:a, niin en reagoi sen hajuun.
Ymmärrän kumpaakin ajatustapaa. Toisaalta junaeväät on perinteinen juttu ja niihin pitäisi olla oikeus. Kuitenkin voisi olla joku lista kielletyistä ruuista eli niistä jotka aiheuttaa herkästi oireita allergisille. Joillakin kun allergiat voi olla tosi voimakkaita. Mulla on ystävä joka on sitrushedelmille niin allerginen että hänen piti lähteä saman tien kotiin jos vaikka koulussa oli kokonaisia mandariineja jälkiruokana. Hänellä tuli siitä hedelmien kuorimisesta astmakohtauksen veroisia hengitysvaikeuksia ja paha ihottuma. Myöhemmin selvisi että on allerginen sitrushedelmien kuorissa käytettävälle säilöntäaineelle ja siksi hän pystyi sitruksia syömään jos joku muu kuori ne eri tiloissa etukäteen. Silloin aloin itsekin miettiä mitä kaikkia aineita meidän ruuissa voikaan olla, jotka ei sinne oikeasti kuulu mutta jotka allergisoi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Helsinkiläinen Susanna, 57, kertoo olevansa allerginen lähes tulkoon kaikille hedelmille.
– Voin syödä kohtuullisia määriä hedelmiä, mutta oireita saan kuorimisesta. Siitä tulee huono olo, ja nenä vuotaa ja pää tulee kipeäksi."
Anteeksi nyt vaan, mutta helsinkiläinen Susanna, 57, ei kyllä todellakaan ole allerginen, jos hän kerran pystyy syömään hedelmiä, mutta kokee tarvetta osoittaa mieltään jos joku muu syö hedelmiä!
Susanna nyt vaan sattuu olemaan itse diagnosoitu "allergia", ja muiden pitää kunnioittaa Susannan tuntemuksia.
Tuskin muut matkustajat tietävät hänen allergioistaan. On ihan hänen oma valintansa istua matkalla jonkun ventovieraan vieressä. Hänellä on mahdollisuus varata oma kahden hengen hytti vain omaan käyttöönsä ostamalla ne kaksi istumapaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi hedelmiä EI saa syödä junassa. Kahviakaan ei saa juoda, koska jollekin tulee takuuvarmasti paha olo kahvin hajusta.
Junasta voi varata sellaisen oman hytin/kopin. Maksaa vähän ekstraa, mutta jos haluaa vaikka tehdä rauhassa töitä tai jos ei siedä muiden mandariineja, niin tämä on oiva valinta sellaiselle.