Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No on noilla Vapaa-ajattelijoilla otsaa...

Vierailija
31.05.2007 |

Yrittivät Helsingissä saada läpi että suvirrestä poistetaan uskonnoliset kohdat (siunaus, Jumala ja sielu). Onneksi ei opetusvirasto suostunut.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin Suomessa. Uskonto on hyvin suuri osa elämää. Eilen oli 30 päivää ohjelma jossa vapaa-ajattelijaäiti meni kuukaudeksi kristittyyn perheeseen ja siinä sanottiin että USA:ssa 75 % on kristittyjä ja ateisteja muistaakseni vain 5 %.

Vierailija
22/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihkoateisteja ennemmin kuin todellisia " vapaa-ajattelijoita" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulujuhlaa ja -laulua saa olla, koska pukin yhteys jeesuslapseen on hieman kyseenalainen, kyseessähän on vain vanha uuteen kuosiin puettu pakanallinen juhla, joka on irtautunut siihen välillä väkisin liitetystä uskonnollisesta kaavusta riittävän kauaksi - ja irtautuu edelleen.

Ja joo, joulupukki oli kyllä olemassa ennen coca-cola -pukkiakin.

Suvivirsi on on tunnustuksellinen, ja siksi ei kuuluisi mielestäni kouluun. Tätäkin tapaa tullaan tulevaisuudessa tarkastelemaan yhtä barbaarisena kuin katekismuksen pakko-opettamista. Ennen pitkää suvivirsi tulee poistumaan koulun kaanonista, siitä voitte olla varmoja.

Virsiä voi sitten edelleenkin laulella jumalanpalveluksissa, jonne ne kuuluvatkin.

En myöskään ole missään nimessä ateisti, vaan luonnehtisin itseäni lähinnä agnostikoksi.

Vierailija:

No eikös suvivirsien, joululaulujen esityskiellot yms. vaatimukset ole nimenomaan sitä, että halutaan vanhat perinteet (=kulttuurihistoriaa) pois, koska niitä pidetään liian tunnustuksellisina.

Vai onko niin, että näitäkin voi sitten laulella vain historian tunnilla...

Vierailija
24/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Suvivirsi on on tunnustuksellinen, ja siksi ei kuuluisi mielestäni kouluun. Tätäkin tapaa tullaan tulevaisuudessa tarkastelemaan yhtä barbaarisena kuin katekismuksen pakko-opettamista. Ennen pitkää suvivirsi tulee poistumaan koulun kaanonista, siitä voitte olla varmoja.

Vierailija:

Jo joutui armas aika

Jo joutui armas aika

ja suvi suloinen,

kauniisti joka paikkaa

koristaa kukkanen.

Nyt lämpöänsä suopi

taas säteet auringon,

ne luonnon uudeks luopi,

sen kutsuu elohon.

Taas niityt vihannoivat

ja laiho laaksossa,

puut metsän huminoivat

jo lehtiverhossa.

Nyt linnut sinitaivaan

kauniisti visertää,

ja aallon kaarnalaivaan

käy reima tuulispää.

Jo joutui armas aika

ja suven ihanuus,

tää vehreys, sen taika

on aina ihan uus.

Se vuosi vuoden jälkeen

mun valtahansa saa,

oot vehmastoista kaunein,

sä kesäöiden maa!

Vierailija
25/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tunnen olevani huomattavasti suvaitsevaisempi kuin nuo ns. vapaa-ajattelijat. En ymmärrä millä tavalla he kuvittelevat lasten saastuvan, jos laulavatkin jossain laulussa vähän Jumalasta ja siunauksesta. Itseäni ei haittaisi ollenkaan, jos esim. sattuisimme asumaan jossain arabimaassa ja lapseni laulaisivat siellä paikallisia perinteisiä lauluja, joissa puhuttaisiin vaikka Allahista. Se olisi osa kulttuuriperinnettä ja enpä usko, että siitä tulisi jotain haittaa lasteni kuolemattomalle sielulle tms. Ja minä sentään uskon kuolemattomaan sieluun ja Jumalaan, mutta mitä merkitystä vapaa-ajattelijalle on, vaikka lapset pistettäisiin palvomaan sarvipäätä pukkia päiväkodissa, jos eivät kerran usko minkään yliluonnollisten voimien olemassaoloon.

Ilmeisesti vapaa-ajattelijat eivät usko oman kotikasvatuksensa voimaan. Minä ainakin luotan, että lapseni oppivat kodissamme kunnon kristillisen arvomaailman ja mitä enemmän he saavat tietoa muista uskonnoista, sitä paremmin he osaavat ymmärtää omaakin uskontoaan.

Vierailija
26/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin.

Vierailija
27/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Juuri näin.

Vierailija
28/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

uudemmalla opepolvella uskonnonopetus alkaa jo olla enemmän kulttuurihistorian/ET:n tyylistä.

Vierailija
29/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa haluaa Suvivirtensä pitää. Miksi täytyisi vähemmistön vaatimuksesta poistaa??

Vierailija
30/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalaan uskovista. Mutta eipä heidän toiminta saa minua luopumaan uskostani :)

Vierailija
31/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen vapautta sellainen ajattelu on, jossa jo lähtökohtaisesti kielletään useimman ihmisen jossain määrin tunnistama ulottuvuus korkeimmasta voimasta. Ei se ole vapaata, vaan erittäin rajoitettua ajattelua.

Vähän niinkuin että saisi vapaasti valita katsomuksensa, kunhan se on ateismi ja jos ei ole, niin siitä täytyy olla ihan hiljaa. Mikseivät HE ole yhtä hiljaa kuin muita vaativat olemaan ja ihan vapaasti siinä hiljaisuudessa ajattele rajoitetusta joukosta löydettyä totuuttaan?

Minä olen oikeasti vapaa-ajattelija, ja vapaana minä löysin Vapahtajan ja nyt olen todella vapaa :)

Vierailija
32/35 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä olen oikeasti vapaa-ajattelija, ja vapaana minä löysin Vapahtajan ja nyt olen todella vapaa :)

Vierailija
33/35 |
02.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varjolla kuuntelemaan tunnustuksellista opetusta.

Kotikasvatuksenahan tämä on täysin ok.

Vierailija:

mutta tunnen olevani huomattavasti suvaitsevaisempi kuin nuo ns. vapaa-ajattelijat

......

Ilmeisesti vapaa-ajattelijat eivät usko oman kotikasvatuksensa voimaan. Minä ainakin luotan, että lapseni oppivat kodissamme kunnon kristillisen arvomaailman ja mitä enemmän he saavat tietoa muista uskonnoista, sitä paremmin he osaavat ymmärtää omaakin uskontoaan.

Vierailija
34/35 |
02.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämänkatsomustiedon eli ketään ei pakoteta kuuntelemaan tunnustuksellista opetusta....

Vierailija
35/35 |
02.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä yhtään ihmettele, että näillä lesta-alueilla yms. ihmiset alkavat vihaamaan jokaista uskista. Ja sitten toivotellaa, että voittehan te sieltä pois muuttaa, jos ei miellytä. Omasta kodistaan vain siksi, että naapurustossa asuu enemmistönä kiihkoussuja, jotka eivät osaa olla pätkääkään suvaitsevaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän