Huolissaan 1 v 2 kk kehityksestä...neuvoja
Eli eka lapsi kyseessä ja en oikein tiedä mitä lapsen pitäisi osata tässä vaiheessa. Kun mielestäni lapsi ei oikein ymmärrä juttuja... jos oikein keskittyneesti leikitään, osaa antaa nimeltä pyydettäessä pallon, auton, helistimen tutin. Ja joskus, ehkä yhteenä kymmenisen kertaa, kun sanon, että ulos tai kylpyyn, niin alkaa tapahtua oikeaan suuntaan asioita.
En tiedä onko tämä normaalia, mutta mielestäni aika vähän on ymmärrystä:-(
Sanoja on muutama, tuli jo monta kuukautta sitten, mutta ei ole tullut lisää. Epäselviä nekin, äiti, auto, isi, tutti, kakka... melkein ovat sanat minusta olleet viime kuukausina vähenemään päin.
Liikunnallisesti kehittynyt ihan nopsaan, on kova menemään, eikä sylissä viihtyisi oikeastaan ollenkaan.
Ollaan miehen kanssa mietitty, onko meidän pakko laittaa poika tarhaan, vaikka olen kotona, kun en saa poikaan oppia päähän. on vähän epäonnistunut olo sekä äitinä, että ihan jo " lapsentekijänäkin" . Voisiko tarha auttaa lisäämään ymmärrystä?
Kiitos
Kommentit (16)
tuo kehitys. En olisi huolissani kielellisestä kehityksestä vielä, jos lapsi on kova liikkumaan niin puhe tulee hieman myöhemmin. Kun sitten päin vastainen tilanne on että puhuu ja ymmärtää hyvin mutta ei liiku.. Ymmärrän hyvin huolesi esikoisesi kanssa mutta lapset on yksilöitä, kehittyvät ihan omaan tahtiin:)
Vasta 1v 6kk iässä lapsi ymmärtää lähes kaiken puheen. Jotkut sanovat ensimmäisen sanansa vasta pari vuotiaana, ja sekin on yleensä normaalia. Päiväkodissa on ryhmässä 12 lasta. Arveletko, että siinä lapsi oppisi jotenkin paremmin? Kyllä henkilökohtainen huomio kotona on antoisampaa kehitykselle vielä tuossa vaiheessa. Ole huoleti, sinulla on harvinaisen hyvin kehittyvä lapsi. Puhut vain ääneen sitä, mitä lapsi katsoo ja touhuilet lapsen kanssa. Siitä sitä vähitellen opitaan.
Mäkin olin huolissani reilun vuoden ikäisen lapseni puheenkehityksestä kun jo opitut sanat alkoivat unohtumaan, mut nyt 2 vuotiana höpöttää juttuja kovasti ja lauleskelee muutamaa laulua.
Eli anna ajan kulua ja puuhaile vaan lapsesi kanssa kaikenlaista ja lue kirjoja ja loruja ym.
Liikkuminen vie lapselta voimia ja sen vuoksi voi olla kielellinen kehitys vähän hitaampaa, mutta ajan kanssa korjaantuu.
Ei siis hätää!
Älä huolehdi, lapsesi kuulostaa ihan normaalilta! Älä nyt ainakaan kehityksen vuoksi tarhaa laita :)
Mun oma samanikäinen, osaa sanoa mamma (maito) ja anna. Siinä kaikki. Ymmärryskin on hyvin hämärää. Esikoinen muutamia sanoja vasta yli 2-vuotiaana. Silti hyvin puhuva 5-vuotias nykyään.
MEidän esikoinen sanoi 2-vuotispäivänään vajaa 10 sanaa selvästi. Oppi puhumaan kuin kerta iskusta hieman 2-v. syntymäpäivien jälkeen
Voisko siis olla totta, että on ihan normaalia, että ei vielä ymmärrä mitä touhuillaan? Suuri huoli ainakin helpottais.
ap
Viestisi loppu herätti pieniä epäilyksiä asiasta, mutta olkoon:
Vierailija:
Sanoja on muutama, tuli jo monta kuukautta sitten, mutta ei ole tullut lisää. Epäselviä nekin, äiti, auto, isi, tutti, kakka... melkein ovat sanat minusta olleet viime kuukausina vähenemään päin.
Puheen kehitys on tosi yksilöllistä. Ja nuo mitä kerroit ymmärryspuolesta kuulostavat iha normaalilta. Ei noin pieni aina malta kuunnella ja totella. Alussa sanat unohtuvat ja puhe jää jalkoihin, kun tulee muuta kiinnostavaa. Monesti esimerkiksi käveleminen on tällainen, mutta ei tietysti kaikilla.
Ollaan miehen kanssa mietitty, onko meidän pakko laittaa poika tarhaan, vaikka olen kotona, kun en saa poikaan oppia päähän. on vähän epäonnistunut olo sekä äitinä, että ihan jo " lapsentekijänäkin" .
Ei tuo ole mikään syy laittaa vuotiasta tarhaan. (muita syitä kyllä voi olla, mutta ne eivät nyt liity tähän). Lapsi oppii ja kehittyy normaalioloissa aivan mainiosti, vaikkei sitä erityisesti opetettaisikaan. Ota vaan mukaan touhuihin ja juttele kuin ihmiselle. Leikkikää ja lukekaa ja tutkikaa ympäristöä. Sillä pärjää. Pitää olla tosi pahaoja laiminlyöntejä ennekuin kehitys häiriintyy tai pysähtyy.
samaa olen mietiskellyt, eka lapsi kun on kyseessä, sitä hermoilee ehkä turhaankin kyllä. Tosin sitä alkaa ihmettelemään eikö itse puhu lapselle tarpeeksi ja syyllistää itseään.
Meillä poika on motorisesti hyvin kehitynyt, alkoi kävelemään tuetta 11,5kk ja siitä lähtien menoa on piisannut. Palikoiden kanssa ja hiekkalaatikolla on taitava. Kiipeilee kovasti. Mutta sanat on hukassa, tosin meillä on myös kaksi kieltä käytössä, minä puhun suomea ja isä englantia. Sanoi ensimmäisen sanansa, äiti, 9-kuisena mutta sittemmin on unohtanut sen, joskus tullut hei-hei ja kakka mutta ei säännöllisesti. Kun haluaa jotakin osoittaa sormella, ei edes tapaile sanaa jota toistan. Tuntuu että tuttavilla on lapsia jotka puhua pälättävät ties mitä tässä vaiheessa (satoja sanoja sanavarastossa).
No ehkäpä se kielisieltä sitten putkahtaa yht' äkkiä, toivotaan.
tosissaan vai ei. Eli valitettavasti ollaan tosissaan mietitty:-)
Mieskin eilen juuri sanoi, että pitää sitä tarhapaikkaa alkaa kyselemään pikaisesti, kun tuntuu, että lapsi alkaa olemaan muita jäljessä niin käytökseltään kuin oppimiseltaan....
(tietysti minulle tulee tästä huonoäiti-olo, kun olen lapsen kanssa kotona)
Mutta lohduttavaa kuulla, jos mielestänne voimme jatkaa näin....
kiitos. ap
Siellä vasta on vaikeaa oppia puhumaan ja ymmärtämään kun siellä on levotonta ja kaoottista ja liian vähän hoitajia.
Se on päinvastoin haitallista.
Pyydä neuvolasta lähete tutkimuksiin, mutta vasta 365 päivää sitten sehän oli vielä ihan vauva!
Olet täydellinen esimerkki nettimammasta, joka uskoo kaiken mitä muut omista mukeloistaan kirjoittavat...
Et ole tosissas!!!
1-v on viellä VAUVA!!!
Ei todella tarvi ymmärtää puhetta, saati osata puhua.
Kyllä sulla todella on syytä tuntea itses huonoksi äidiksi, jos OPETAT 1v3kk vanhaa _vauvaa_. Anna sen laosiparan olla lapsi!!!!
Oma lapsenikin osasi vähän yli 1-vuotiaana muutaman sanan, mutta sitten hän tuntui unohtavan ne täysin. 1,5-vuotianaa hän käytti osaamistaan sanoista vain ensimmäistä tavua (tai sen alkua), mutta lisäsi sen eteen aina aa. Esimerkiksi kenkä oli " aa-ke" .
Nyt sama lapsi on jo kuudesluokkalainen. Koulussa hän on oikea unelmaoppilas, jolla on todistuksessa paljon enemmän kymppejä kuin ysejä eikä muita numeroita sitten olekaan.
On myös aivan tavallista, että 1v2kk:n ikäinen ei tunnu vielä ymmärtävän puheesta juurikaan. Jos lapsesi olisi tasan 2-vuotias, olisi jo syytä olla huolissaan, mutta nyt hän kuulostaa täysin normaalilta ikäisekseen.
Kotona sinulla on paljon paremmat mahdollisuudet edistää lapsesi kielellistä kehitystä kuin mihin päiväkodissa pystytään. Katselkaa paljon kuvakirjoja: vaikka lapsi ei vielä tuossa vaiheessa jaksakaan kuunnella lukemista, pelkkä kuvien katselu ja kuvista eri esineiden nimeäminen auttaa sanavaraston kehittymisessä.
Hyvinhän tuo osaa asioita. Meilläkin kävi sanojen kanssa niin, että lapsi unohti ekat sanansa tai ei osaa sanoa niitä kunnolla, mutta uusia sanoja tuli kyllä lisää.