Soseitten aloittaminen
Meillä on 3,5kk ikäinen vauva, jolle aloitin muutama päivä sitten perunasoseen syöttämisen. Vauva ei tykkää soseesta, sylkee sen pois, tai viimeistään yrittäessään niellä sitä, alkaa kakoa, kun sose ei menekään kurkusta alas. Se on varmaan ihan normaalia, onhan se niin uusi ja outo asia vauvalle, mutta haluaisin tietää, miten muilla on sujunut. Aloitin perunasoseella (niin on neuvolassa neuvottu), millä te aloititte? Kestikö kauan, että vauva alkoi niellä sosetta kunnolla? Kuinka pian annoitte seuraavaa sosetta ja mitä se oli?
Kommentit (6)
aloitin esikon kanssa päärynällä samoin 3,5 kk:n kohdalla, kun korviketta meni mahdottomasti ja oma maito tais stressin takia olla vähissä. Aloitettiin lusikan kärjellä pienet makuannokset pari kertaa päivässä ja vähitellen lisäsin annosta, kun pääsi jyvälle lusikalla syömisestä. Perunaa ensin kerran kokeilin, mutta en tainnut olla kovin kaksinen kokki, kun ei kelvannut myöhemminkään nuoremmille. Niinpä siirryttiin kaupan soseisiin ja niissäkin hedelmiin niiden pidemmän jääkaappisäilyvyyden vuoksi. Sitten, kun päästiin kunnolla vauhtiin, otettiin taas peruna, maissi ym listalle. Porkkanasta meillä tuli alussa ihottumaa, mutta alle vuoden vanhana sekin taas sopi.
meillä alotettiin soseet 3kk iässä koska maidon kulutus oli nii mahotonta,160ml syöntikerralla niin neuvolasta sanoivat että ihan hyvin voi alottaa soseet.
me alotettii kaupan perunaporkkanasoseella ja hyvin meni heti alas.
joitakin päiviä annoin sitä(en etes viikkoa kuten neuvolassa ohjattiin)ja sit maisteltii mangososetta ja sekin maistui hyvin.nyt ollaan jo maisteltu monia makuja ja kaikki muut tuntuu kelpaavan paitsi perunaparsakaalisose.
jotkut alottavat soseiden antamisen hed.soseella mut mun mielestä ei kannata alottaa makealla.jokainen tietty tekee tavallaan mut ensin ruoka sitten vasta jälkiruoka..äiti ruukas sanoa aikanaan... =)
Laita perunan sekaan reilusti maitoa (rintamaito tai vastike) eli teet siitä aivan löysää perunavelliä. Siten meillä ainakin alkoi heti peruna maistua ja meni ilman kakomisia.
tein siitä liian kiinteää. Tee siitä löysempää lisäämällä korviketta tai rintamaitoa sekaan. Myös kaupan soseisiin. Se pitää olla alkuun tosi löysää, siitä sitten vähitellen kiinteämpää.
Mä aloitin myös soseitten antamisen ennen 4kk:n ikää, koska pojan paino ei noussut tarpeeksi pelkällä maidolla, vaikka sai oman maidon lisäksi korviketta pullosta. Aloitin porkkanalla, jota annoin ensimmäiset kaksi viikkoa. Tein itse soseen, pakastin jääpalarasiaan ja annoin yhden palan kerrallaan. Muutama ensimmäinen päivä meni maistellessa ja tutustuessa mutta sen jälkeen ruoka maistui hyvin. Parin viikon jälkeen lisäsin ruokavalioon perunan, sitten omenan ja kukkakaalin. Neuvolan suositushan on antaa uutta makua vähintään viikon kerrallaan jotta mahdolliset allergian aiheuttajat selviäisivät. Mä olen kyllä saattanut antaa uutta joskus useamminkin, kun poika on niin terveeltä vaikuttanut.
Nyt poika on kohta 6kk, ja ruokavalioon kuuluvat porkkana, omena, peruna, kukkakaali, parsakaali, maissi, herneet, päärynä, banaani, bataatti, marjat, kaurapuuro ja mango. Annoskoot ovat myös kasvaneet nopeasti, poika syö 5 tai 6 jääpalallista kerrallaan kaksi kertaa päivässä ja lisäksi aamu- ja iltapuuron. Söisi kyllä enemmänkin jos vaan antaisin...
Eli meillä annettu soseita nyt 2kk, ja alkutotuttelun jälkeen hyvin menee! Jos ei peruna pikkuhiljaa ala maistumaan, voit kokeilla porkkanaa, se on hieman makeampaa ja maistuu siksi monelle pienelle alussa paremmin.
Eli mun neuvo on olla vaan kärsivällinen, eiköhän ne soseet ala kohta menemään kunhan vauva vaan tottuu ruoan uuteen koostumukseen.