Onko 60 vuotias muka keski-ikäinen?
Minä olen aina ajatellut että neli-viisikymppiset ovat keski-ikäisiä, eikä enää tuon ikäiset, mutta eivät he kuitenkaan vanhuksia vielä ole, joten mikä ikävaihe tuo oikeastaan edes on?
Kommentit (19)
Jos elää varmuudella 120-vuotiaaksi niin kyllä 60-vuotias on keski-ikäinen. Meidän suvussa harva on täyttänyt edes 80v joten ovat nelikymppisenä olleet keski-ikäisiä.
60-vuotias on viittä vaille eläkeläinen.
Usein ajatellaan, että varhaiskeski-ikä on 35-45, keski-ikä 45-55, 55-65 myöhäiskeski-ikää. Eli kyllä tuo monessa luokittelussa keski-iäksi luokitellaan vielä.
Ja ihan ok minusta. Työssäkäyviä ihmisiähän kuusikymppiset on, olisi se outoa vanhuksiksikaan heitä sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Työelämää vielä vuosia jäljellä, joten jos pitää valita keski-ikäisen ja vanhuksen välillä, niin keski-ikäinen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
60v on työikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos elää varmuudella 120-vuotiaaksi niin kyllä 60-vuotias on keski-ikäinen. Meidän suvussa harva on täyttänyt edes 80v joten ovat nelikymppisenä olleet keski-ikäisiä.
Ei keski-ikä yleensä tarkoita kirjaimellisesti keskikohtaa ihmisen elämän pituudesta, vaan pitkää ikävaihetta nuoruuden ja vanhuuden välissä.
Ollut jo hyvät 20 vuotta. Alkaa olemaan vanhus.
Eiköhän keski-ikä ole siihen asti kunnes jää eläkkeelle. Eli sinne jonnekin 68 ikävuoteen asti.
Mä sanoisin että vanha, mutta täällä vauvallahan 70 veetkin vielä pitävät itseään keski-ikäsenä.
Elikkä itse vanhetessa niin se koska keski-ikä taikka vanhuus alkaa niin siirtyy kummasti eteenpäin.
Itse 20 veenä pidin kaikkia 50 veitä jo vanhuksina.
Olen 61v enkä ole enää keski-sikäinen enkä vielä vanhuskaan. Olen vain aikuinen ihminen.
Iäkäs tai ikääntynyt, vaikka ei varsinaisesti vanhus. Myöhäiskeski-ikä loppuu, kun täyttää 60.
Mun äiti sanoi 88 vuotta täytettyään, että nyt hän alkaa olemaan vähän vanha. Joten tässä kohtaa noudatan äitini arviota.
Sanotaan pyöristettynä näin: Koska eläkeikä on 65v, niin se on vanhus/ ikäihminen. Aktiivinen seniori, eli 60v. on virallisesti myöhäiskeski-ikäinen.
Mitä väliä? On sen ikäinen kun on.
N58