Voiko ruisleipä aiheuttaa vatsakramppeja?
Onko kenelläkään muuta vastaavaa? Vatsakramppeja ja ilmavaivoja?
Kommentit (32)
Itse jouduin jättämään ruisleivän, kun muutin ulkomaille ja vatsa on koventunut ihan huomattavasti. Vaikuttaa ehkä terveemmältä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut, vaikka syön joka päivä noin viisi palaa ja lisäksi ruiskaurapuuroa.
On yksilöllistä
En ole muuta väittänytkään, kommentoin vain kuinka asia on kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut, vaikka syön joka päivä noin viisi palaa ja lisäksi ruiskaurapuuroa.
No sulle se ei varmaan sitten tee. Se ei kuitenkaan poista sitä, että se voi toisille tehdä. Itse en voi syödä kauraa lainkaan.
En väittänytkään, ettei muille voisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin tulee ähky tuoreesta ruisleivästä. Tulee syötyä niin paljon, viimeksi eilen aamuna heti kun otin uunista ulos.
Tuore ruisleipä on vastenmielistä syötävää. Vähintään kolme päivää vanhaa on syömäni ruisleipä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sulle se ei varmaan sitten tee. Se ei kuitenkaan poista sitä, että se voi toisille tehdä. Itse en voi syödä kauraa lainkaan.
Se ei ole kovin kiinnostava tieto noin yleisesti, että sinä voit syödä tooosi paljon ruisleipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole kovin kiinnostava tieto noin yleisesti, että sinä voit syödä tooosi paljon ruisleipää.
Kyllä se on erittäin kiinnostava tieto. Ilman sitä hallitus olisi kaatunut tänään!!!
Vierailija kirjoitti:
ruis on yksi yleisimmistä vatsavaivoja aiheuttavista viljoista.
Miksiköhän näin?
Miksi sen terveellisyyttä sitten aina hehkutetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ruis on yksi yleisimmistä vatsavaivoja aiheuttavista viljoista.
Tämä. Suomessa nimenomaan naiset syyttävät laktoosia ruisleivän aiheuttamista asioista.
Naiset?
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipä on hyvää, muttei voi syödä juuri noiden vatsa oireiden takia, vatsa on monesti myös kuin potkupallo ruisleivän syömisen takia. Eli todellakin voi aiheuttaa!
Olisikohan liian ilman ja vatsaoireiden takana hiiva? Oikea ruisleipä tehdään hapanjuureen eikä kohoteta hiivalla. Itse en tarvitse sisällysluetteloita, kun ruis sopii hyvin ja onhan se kaikin puolin terveellistä.
Olen ollut aika pelkistetyllä ruokavaliolla (tilapäinen köyhyys). Lopputuloksena iso määrä ruokia, joita ennen pystyin syömään, aiheuttaa vatsakramppeja. Listalla on mm. sokeri ja makeat hedelmät, liha, vehnä, ruis, osa kasviksista (erityisesti kaali), riisi, sienet, pavut jne. Satunnainen pieni määrä saattaa käydä. Päätelmäni on, että köyhäillessä suoliston mikrobi ja entsymikanta on köyhtynyt. Toinen päätelmä on, että kannattaa syödä kaikenlaista vaikka köyhä olisikin. Ja harrastaa maltillista sekasyöjän elämää.