Jos esimies on nainen niin voiko sanoa esimies vaiko esihenkilö tai -nainen?
Kommentit (19)
Se on ollut esihenkilö jo todella, todella kauan.
Mulla on esihenkilö. Pomokin arkikielessä kelpaa, siinähän ei ole sukupuoliviittausta.
Esimieheksi minua on kutsuttu ja saa kutsua. Nuoremmat kyllä tuppaa sanomaan henkilöksi.
Esimies, N52
Vierailija kirjoitti:
Se on ollut esihenkilö jo todella, todella kauan.
En nyt tiedä onko joku 10 vuotta todella todella kauan.
Mistä tiedät identifioituuko naiseksi? Pitää sanoa esinaisoletettu.
Eikö ole aika hassua, että konservatiivit vaatimalla vaativat saada kutsua naista mieheksi?
esimies on esimies,oli se mies tai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole aika hassua, että konservatiivit vaatimalla vaativat saada kutsua naista mieheksi?
Ei.
Mitäs virallisia termejä ammateissa vielä on, joissa käytetään mies-sanaa?
Poliisimies, perämies? Eduskunnassa on vielä puhemies.
Tämähän on sinänsä vähän harhaanjohtavaa, koska nämähän vertautuvat ruotsin ja saksan man/mannen-sanoihin, eikä sinänsä sukupuoleen.
Minulle käy kyllä kaikki sukupuolineutraalit ilmaisut, kunhan ne ovat toimivia - esim. laivan perämiehestä toinen apulaiskapteeni (co-pilot ) tuntuisi jotenkin kömpelöltä ilmaisulta.
Jokaisenoikeudetkin on jotenkin kehno, mutta siihenkin tottuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Minusta on. Kun toisaalta taas eivät usein hyväksy esim. transsukupuolisuutta.
Jos esihenkilöllä on lapsia, häntä voi kutsua tittelillä esiäiti tai esi-isä 🤓
Meillä esihenkilöä kutsutaan esariksi.
Miksi nainen voi olla "esimies" tai "lakimies" mutta mies ei voi olla "lentoemäntä"?
Esihenkilö on oikein, vaikka kyseessä olisi mies.
Vierailija kirjoitti:
Missä olet ollut viimeiset 10 vuotta
Viimeiset 20 vuotta 🙂
Ainakin Helsingin akateemisissa työpaikoissa esihenkilö sen verran kauan on ollut käytössä.
Ehdotan voimaantunutta Bosslady-nimikettä viralliseksi nimikkeeksi juridisesti naispuoleisille esihenkilöille, DCA-Suomi on muutenkin englanninkielistymässä hurjaa vauhtia. Bosslady-Tiina ja Pirjo voivat töiden jälkeen mennä Mall Of Triplaan After-Work -dinnerille ja coffeelle.
Missä olet ollut viimeiset 10 vuotta