****Kesäkuisten torstai****
Kommentit (23)
Tässäpä linkkiä eilisiin juttuihin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10435275&p=1&tmode=1&smod…
Yllätys, että mulla on sitten supistukset vähentyny, melkein loppunu kokonaan nyt kun niitä jo alkais kaipaileen! Olin maanantaina synnytystapa-arviossa ja vauvan todettiin olevan ihan oikein päin eli tällä kertaa alatiesynnytys on mahdollinen. Edes sisätutkimus ei saanu mitään supisteluja aikaan, vaikka niitä tuli siinä odotusaulassakin aiemmin jo kiitettävästi. Eikä paikat ollu yhtään kypsyneet eli täällä ollaan sitten vielä kesäkuun lopussakin... Toisaalta, synnytys jännittää niin paljon, että ehkä on parempi, että olo muuttuu oikein tukalaks, jos se vaikka helpottais vähän pelkoa.
Supistukset siis on laantunu, mutta vauva liikkuu hirveesti ja se tekee TOSI kipeetä! Liikkuuko teilä muilla vauvat vielä paljon? Pään pitäis olla jo tosi alhaalla, mutta silti välillä epäilen, että yrittääkö kaveri kuitenkin kääntyä. Hirveitä potkuja tulee kylkeen ja jalat vaihtaa puolta koko ajan. Päätään varmaan survoo jotenkin myös kun alapäätä vihloo liikkeiden aikana aivan sairaasti! Ja tää kaikki yleensä tietty just sillon kun yritän nukkua...
Monikohan on eilen päässyt tositoimiin?! Aika lupaavalta vaikutti monella, vauvauutisia siis odotellen. Kai täältä perästä joskus tullaan...
Mukavaa torstaita kaikille!
Hemppa rv38
Joko mani ja hulda (ja eikös ollu pari muutakin) ovat lähteneet kun ei näy? Onnea vaan kaikille tositoimiin päässeille/lähtökuopissa oleville :) Vai onko kerrankin nukkumatti antanut nukkua kunnolla?
No mä heräsin " jo" seiskan pintaan kun menin illalla ajoissa nukkumaan ja nyt odottelen ultraan lähtöä.. Tsekataan vaan ettei vauveli ole kääntynyt perätilaan. Tuskin on, mutta mukava käydä katsastamassa varsinkin, kun ollaan viikonlopuksi taas reissuun lähdössä (jos sattuu sit reissunpäällä syntymään, niin osaa valaista synnärin porukkaa :D ). Mitään ihmeempiä oireita ei ole, että syntyisi vielä viikonlopun(kaan) aikana, mutta eihän sitä tiedä mitä automatka saa aikaan.
No, nyt mä lähden aamupalalle, että jaksaa ;)
-sykkis 37+6
Että huomenta vaan. TAAS yks levoton yö takana, tunnin olin hereillä ja pyörin hikisenä, voi plaah. Levotonta meininkiä... No tää on varmaan jotain kehon omaa sopeutumisjuttua taas uuteen vauva-arkeen ;)
Kuinkakohan moni on päässy tositoimiin? Voi jännää!! Eilen illalla supisteli kauan ja kipeästikin, yö oli hyvä vaikka tuli tota kivaa S:ääkin testattua. Nyt on aamulla ollut vatsa taas kokoajan kovana ja jotkut supparit tuntuu inhasti tuolla peräpäässä asti, nam. Mut ei näillä varmaan viel synnyttää lähetä, jos kuitenki jotain sais aikaiseks.
Vois vauva kuitenkin tajuu vaik viikonlopun aikana tulla ulos olis isovanhemmatkin valmiiks täällä kylässä... NOH. Kävin äsken viemässä esikoisen vimppapäivää tarhaan ja tarhatäti ihasteli mun vatsaa, että kun se on niin siro...aijaa. Ei kyllä ittestä tunnu yhtään siltä, huoh.
Mutta eipä tässä kummempia, torstai ja yks viikko kohta taas pulkassa. Kiva muuten TUULI@ ja K-P kun käytte meitä välillä moikkaas =D
Voikaatte hyvin masukkaat!
Monni ja masukki 39+1 (maksimissaan enää 3 viikkoa, jee...)
Nää yöt on ihan horroria!! Saan nukuttua yhteensä ehkä 4 h hikisesti, valvon ja heräilen ja tuijotan kelloa, milloin tulee aamu. PÄivällä puolestaan esikko ei nuku joka päivä päiväunia ja vaikka nukkuis, en mä siltikään saa välttämättä unta. Ei mulla tietenkään mitään suppareita ole, kunhan EI VAAN NUKUTA!!! tätä on jatkunu jo viikon, tähän mennessä olen ollut suht järjissään ja hyvällä tuulella, mutta pelottaa, mitä tapahtuu jos vauva on vielä 2 viikkoa mahassa ja tätä touhua jatkuu!! Täytyy jutella tänään neuvolassa aiheesta.
Eilen pesin alakerran lattiat ja vessan ja pyyhin ruokakaapin hyllyt. Aamulla normaalit ulkoilut esikon kanssa. Lupaavasti tuntui selkä kipeeltä, mutta ei suppareita ei.
Tsemppiä MANILLE ja HULDALLE, kukahan on seuraava kaksikko? miten ois minä ja joku muu? ilmoittaudun vapaaehtoiseksi, tosin näillä oireilla ei toivoa...
Nyt esikko tuli " auttamaan" viestin kirjoituksessa, joten SMOI! Sainkin lisäaikaa antamalla muovailuvahat handuun neidille.
Niin siis piti vielä sanoa, että ketuttaa sekin, että MÄ EN SAAKAAN KUIVAUSRUMPUA!!!! Olin suunnitellut ja laskenut fyffet, mutta mittailtiin eilen miehen kanssa kylppäriä ja se jää n. 5 sentistä kiinni! Meillä siis sellanen kapea päältätäytettävä pesukone, joten niitä ei saa torniksi päällekäin. Kone on 4 v. vanha, joten ei sitä viittis vaihtaakaan, kun toimii hyvin, eikä tota rahanpaskaakaan ole liikaa, kun pitää säästää, et voi olla hoitovapaalla pitkään. Mutta tulen oikeesti hulluksi tästä meidän perheen pyykkishowsta ilman sitä kuivausrumpua... varsinkin kun koko viikko on ollut sateista. Tilannehan ei suoranaisesti ainakaan parane, kun tulee uusi kakkapistooli taloon...
Näihin myönteisiin tunnelmiin päätän täältä tähän!
nimimerkillä " Onnellinen odottaja" rv 39 + 2
...nyt tehään vaan kaikkemme, että päästäis tositoimiin! Loppuis levottomat yötkin, tulis sitten erilaista valvomista tilalle. SOPIIKOS?
Neuvolassa tota valittelin ja täti sanoi, etttä yks mikä tekee öistä levottomia, vois olla maidon nouseminen rintoihin. Mut mää en oo kyl huomannu viel et olis pahemmin noussut. Eli tää on vaan jotain jännitystä ja levottomuutta, plaah.
Jatkuvasti täällä supistelee, mutta kattotaan vaan niin loppuu ku seinään. Mutta joo, vois mennä sit vaik kaupungille pyörii päivällä, jos ei muuta keksi.
UGH, olen puhunut.
Monni
Sovittu juttu, synnärille lähdetään joo! Mulla kyllä näyttää noiden suppareiden suhteen vähän säälittävältä... Maitoa ei tirise ainakaan multa, vaikka puristaa, joten siitä ei liene kysymys näissä mun liskojen öissä. On rinnat vähän kasvaneet tietty. Ärsyä, kun neukkula on 10.30, joten ei ehdi esikon kanssa leikkikentälle kunnolla oikein ennen eikä jälkeen. Pakko ois kuitenkin väsyttää häntä ulkoleikeillä, niin pääsis ehkä itekin nukkumaan päikkyreitä... jos se synnärille lähtö tulis vaikka illalla...
Viikot poksuu vaan... Yöks sitten lupaavat supistukset loppui. :( Oisin niin mielelläni päässy jo tästä mahasta, kun en vielä tähän oo läpeeni kyllästyny ja synnytyspelkokin oli jopa hetken hallittuna. Viime yönä sit havaitsin, että alkaa taas pelkoajatukset vallata mieltä.
Mut joo, 2vrk oli napakoita supistuksia ja nyt sit yöllä ei mitään. Ois kiva tietää mikä ton alakerran tilanne on, mut en sen takia viitti synnärille raahautua. Yöllä tuli valvottua kuumuuden takia joskus viiden aikaan jonkun verran. Silloin tunsin että kohtu supisteli, mut ei yhtään kivuliaasti! Eli oli varmaan se klassisin harjoitussupistus jonka ei pitäis tehä MITÄÄN.
MANI ja FAY taitaa silti olla tositouhussa, kun niillähän oli ihan lorahdellu vesiäkin jo? :)
Huomenna akais sit meiän kuukaus! Ja ainakin mun kannalta positiivista, kun mä ainakin pääsen kesäkuun aikana eroon vatsastani. :) Tai ainakin vauvasta siellä... :D :D :D
Nyt pukemaan ja kasvimaalle. VIedään lapset pariks tunnin tarhaan vaik on miehen vapaapäivä, jotta saadaan kasvimaa laitettua ja käytyä taas suppareita hakemassa lenkiltä. NE ässät ei mua yhtään kiinnosta... :D
Hulda 38+0
eilen kaks S:ssää,saunaa ja siivousta..ei mitään vaikutusta.
Minä kans olen tehnyt vauvan kanssa treffit sunnuntaiksi ;)) ei vaiskaan se ennustaja elli ennusti ja muuten se toinenkin matami et meille syntyy 3.6 kolmas tyttö. no mulle toi päivä sopii.
Mun maha muuten on valahtanut ihan alas, eli se on ku meloni tossa alavatsan kohdalla ;))
Manit ja muut synnyttäjät, mä olen niin kade, mutta ei mulla ole oikeesti vielä kiirettä viikkojenkaan suhteen. Eilen iski vähän paniikki kun ajatteli et jos kerkeenkin piikittää ja vedet menee..ihan luomuna joutusin synnyttämään....nou hyvä asia.
Nyt me lähdetään sandaalien ostoon. Moido...älkääkä karatko synnäreille tässä välillä.
kuumetta rv 38+3
Onnea Marikille hyvistä uutisista!
Kiva Tuuli@ ja Kiinan-Pöpö kun käytte vällä kertomassa vauva-arjesta. Ihanaa luettavaa!
Tsemppiä nyt kaikille suputtajille! Toivotaan että pääsette tositoimiin!!!
Tänne ei kuulu mitään. Missään ei tullu millekään. Taidan pysyä taka-alalla niin kauan kun on jotian kerrottavaa.
Cana & kirppu 37+3
Täältä tosiaan väki vähenee.....tsemppiä Manille ja faylle, oliko muita???
Ihanaa tämä aamu. Vielä tähän aikaan ei särje paikkoja, eikä vatsa ole turvoksissa ja muutenkin olo mitä mukavin. Täytyis vissiin olla syömättä koko päivä....mulla se vatsan turvotus tekee olon kyllä tosi epämukavaksi ; ( Eilen luutusin lattiat kontaten ja selkä oli kyllä aikas kipee illalla, mutta ei supistellut ; ) Neljä viikkoa oli sinne milloin sisarukset ovat syntyneet....
Huomenna olis neuvola vaihteeksi....
Nyt täytyy maksaa laskut ja katsoa jääkö rahaa että sais grillin ostettua kun on niin ihanaa ilmaakin luvattu viikonlopuksi.....
Palataan....
Tiina 37+1
Huh tulin just lenkiltä ja voi tavaton kuin kipeitä suppareita tuli ihan melkeen minuutin välein. Nyt kun on ollu vähän rauhassa tulee harvemmin mutta kumminkin n 10-15min välein. No mulla on kumminkin positiivista se, että synty tää lapsi milloin hyvänsä niin ainakaan sen ei anneta enää olla mahassa kuin korkeintaan 2vk.:)
Tosin mielummin sitä toivois, että tää itekseen lähtee täätä tuleen ettei tarvii käynnistellä tms.
Huhhuh kun on kuuma, posket vaan helottaa punasina ja kokoajan tekee mieli vaan juoda.
Pitääpä lähteä tekeen jotain syötävää kun pikku-ukko alkaa tuossa kiukutteleen kun nälkä vaivaa. :) Tsemppiä Manille ja Faylle jos ootte synnyttämässä ja suppareita kaikille niitä toivoville. :D
Marikki ja Nuppu 37+5 (huh jo kohta 38):D
No niin... Mani ja Fay ovat taatusti jo lähteneet synnärille, kun ei ole näkynyt. Tsemppiä vain sinne, mikäli vielä hommat kesken. :)
MONNI79:lle piti kommentoida, että myös mulla nuo " kivuttomat" supparit ovat jo pitkään tuntuneet myös peräpäässä ja lääkäri sanoi mulle, et ne ovat siitä kunnollisia että olivat kypsyttäneet mulla ainakin paikkoja. Eli toivoa on! :)
Mun yöt ovat kanssa aivan ihmeellisiä nykyään. Nukun ihan pieniä hetkiä kerrallaan ja suppareitakin tulee ihan mukavasti sopivassa tahdissa. Mutta, ei nää kyllä niin kipeitä vielä ole, et synnytystä pukkais... Ja välitkin taitaa olla sen verta pitkät kuitenkin, etten ole viitsinyt edes lähteä kellottaa... Hyvä nyt kuitenkin, et jotain.
Selkäjomotus on myös lisääntynyt ja välillä mahajomotuskin liittyy seuraan, eli sellaista menkkatunnettakin on edelleen.
Siis täällä pk-seudulla ainakin on aivan harmaa ja kostean kuuma päivä. Hikoilen kuin pieni possu taas. Viime yönkin nukuin ikkuna auki, mut eipä sekään mun oloa helpottanut kun kosteus varmaan vain lisääntyi täällä sisällä. Siis kertakaikkisen TUKALA olo!
Hassua muuten, et olen huomannut nyt näin yöt valvoessani, et Millikin on lähes koko yön vauhdissa. Ja aamusta kun saan muutaman tunnin nukuttua, sekin nukkuu hyvin. Kumpikohan vaikuttaa kumman nukkumisiin? Ja luoja, jos tämä nyt enteilee sen tulevaa päivärytmiä... kivakiva.
Joo, siis mäkin kyllä haluaisin jo liittyä seuraavaan porukkaan, joka synnärille lähtee. Olisiko täällä joku menossa kättärille? Voitais tehdä treffit vaikka nyt jo ensi yöksi... Hih.
Nyt menee taas hermo tähän kuumuuteen. Menen availemaan ovia ja ikkunoita. Heipat kaikille ja nyt SUPPAREITA!!!!!
Ode ja Miltsi 39+5 (SE päivä lähestyy jo kovaa kyytiä)
vaikka omassa navassa ei tapahdu mitään.
Eilisestä asti tosin lonkat ollu ihmeen kipeet, tuntuu ettei pysty käveleen kunnolla...Ekaa kertaa tällaista ja ikävä olla:(
Ihan varmana joku on jo synnärillä joten virtuaalitsempit oikeen kovasti vielä ja uutisia odotellessa:)
Tänään PITÄÄ pakata kasseja vähän valmiiksi ja ommella pinnasängynsuojien nauhat oikeille paikoilleen, siinä päivän ohjelma.
rv. 39+1
Supistuksista en muutoin osaa sanoa.. En ehkä tajua niistä mitään!? Ja tosiaan nuo potkut tuntuu kyljissä ja vaihtaa puolta jne.. Ja välillä en oikein tiedä mikä on työntymässä mahan läpi, kun vatsa ihan soikea...
rv38+1
Supistukset siis on laantunu, mutta vauva liikkuu hirveesti ja se tekee TOSI kipeetä! Liikkuuko teilä muilla vauvat vielä paljon? Pään pitäis olla jo tosi alhaalla, mutta silti välillä epäilen, että yrittääkö kaveri kuitenkin kääntyä. Hirveitä potkuja tulee kylkeen ja jalat vaihtaa puolta koko ajan. Päätään varmaan survoo jotenkin myös kun alapäätä vihloo liikkeiden aikana aivan sairaasti! Ja tää kaikki yleensä tietty just sillon kun yritän nukkua...
]
ja vauveli todistetusti pää alaspäin, eli tuskinpa se sieltä kääntyisi vaikka miten möyrii ja kaivaa vaikkakin hyvin saa th:nkin hämääntymään :) Kokoarvioita, sukupuolta tms. ei th pysty antamaan eli jos ei synny ennen niin sit viimeistään vajaan 2 viikon päästä äitipolille katsomaan. Sanoin kyllä kun uutta aikaa katsottiin et tää mamma tahtois vauvan syntyvän 050607 eli soittelen keskiviikkona etten tuu ;) tuskinpa noin käy, mutta kivahan se on tuollaisia " tavoitteita" asettaa. Laskettuhan mulla on 15.6 ja ennustajat on veikkailleet juhannuspoikaa (toinen syntyväks 22.6 ja toinen vasta 26.6). Tohon jälkimmäiseen en kyllä jaksa uskoa, koska oletettavasti eivät anna mennä kovin paljoa yli, kun tuo masun koko on taas ihan kiitettävä (tiistaina sf oli siis 38).
Koko aamupäivä oltiin kaupungilla ihan kävelypelillä ja ainoa mitä tuo reissu sai aikaan oli kaamea hiki. No okei, poistullessa kerran tuntui et tarviiko pysähtyä hetkeks hengittämään mut sekin meni ohi sit sen ajatuksen myötä :( mutta nyt pakkaamaan auto et päästään lähtemään reissuun, jospa sitä sit siellä vieraassa sairaalassa jne.... Ei vaines, turvakaukalo on vielä ostamatta et jos nyt kotiin asti pysyis kyydissä niin ens viikolla sit viimeistään ostellaan kaukaloa, jos ei tuolta reissun päältä bongailla mitään huomattavasti kotiseutua halvempaa (mutta merkistä eli gracon logico s:stä en luovu - menee varmaan kätevimmin kolmanneksi takapenkille jalustan ansiosta) ;)
- ja huomenna meillä KESÄKUISILLA tosiaan on lupa poksua ihan milloin vaan, se on meidän kuukausi se!! Tsemppiä kaikille synnyttäville ja sitä enempi tai vähempi odottaville, kyllä nää viimeistään heinäkuussa syntyy ;) ja terkut tietty jo vauvan saaneille :)
-sykkis, huomenna 38..
Mulla on monta päivää ollut pientä kuvotusta ilmassa mutta tänään on kyllä ihan huippu. Kauhea nälkä tuli ja aloin laittaa ruokaa. Siinä sitten nieleskelin haarukallista kerrallaan ja ruoka oli ihan hissinä kurkussa. Kaamea olo ja oksetus. Pian ruoan jlk lensi varpusparvi(anteeksi oksettavat puheet). Ja vieläkin on tosi omituinen olo. Suppaileekin jonkin verran ja selkää jomottelee. Vauvakin on ihmeen hiljainen. (Tosin viime yönä riehui kyllä tämän päivänkin edestä.)
Ei tullut kyllä mikään hyvä päivä tästäkään... :(
Odessalle vaan piti sen verran tulla laittamaan, että eikös joillain tuollainen huono vointisuus ole merkki siitä että synnytys käynnistyy? Itsellä ei niinkään tuosta kokemusta, mutta tuollaistakin muistan kuulleeni.. ja jos kerran suppaileekin ja vauveli on hiljentynyt, niin... Onnea matkaan ;)
Kirppu on ilmoitettu UIMAKOULUUN, ei vaan vauvauintiin :D
Täällä voi varaukset tehdä jo näin sikiövaiheessa kun ryhmät täyttyy niin nopeasti. Kävin huvikseni lueskelemassa netistä aiheesta ja oman uimahallimme sivuilta, ja kun siellä on tuttu kaveri liikunnanohjaajana, niin ilmoitin Kirpun jo vesipedoksi. Voihan sen sitten perua jos... Mutta ei maalata piruja seinille.
Edelleenkään ei mitään tuntemuksia mihinkään suuntaan. Kirppu kyllä myllää aivan mahdottomasti. Vähän jos on mahaan sattunut jossain kohti, niin vessaan on saanut mennä seuraavaksi. Mistään supisteluista ei siis tietoakaan... Huomenna neuvola. Josko sen jälkeen olisi jotain kerrottavaa.
Cana & Kirppu 37+3
Sellaista tässä kysäisen pikaiseen, että onko teistä kukaan käynyt yksityisellä synnytystapa arviossa tai muuten vaan ultrassa näin loppu metreillä? Mä en päässyt kunnalliseen kun en kuulemma täytä kriteerejä. Neuvolassa täti tänään päivitteli lapsiveden runsautta ja minä onneton menin surffaamaan netissä mitä tarkoittaa runsas lapsivesi. Ja kuulemma voi olla merkki kehitysvammasta. No nyt palasi taas ne rakenneultran aikaiset painajaipäivät mieleen kun odotin uusinta ultraa kun epäiltiin että kaikki ei ole ihan kunnossa vauvalla. Silloin sitten kuitenkin todettiin että kaikki oli ok. Nyt mietin kuitenkin että varaisinko ihan oman mielenrauhan vuoksi ajan yksityiselle. Niin, en nyt ees oikein tiedä, että mitä mä tätä teiltä kyselen =) että varaisinko vaiko enkö, mutta mietin siis että onko muut käyneet ja mitä siellä synnytystapa arviossa tapahtuu?
Jees, meen laittaan kalapuikot uuniin..
En osaa liittää tota eilistä, joten jos jos joku viitsisi tehdä sen...
Mun oli eilen tarkopitus kirjoittaa, mutta tietokone temppuili niin ettei näppis toiminu, luulin että patterit olis loppu, mutta ei ollu, on siis vaan rikki...
Tiistaina oli äippäpolikäynti ja kaikki oli kunnossa, ei esteitä normaalisynnytykselle. Vauvan kokoarvio 2800g ja täysiaikaiselle sitten 3800g.
Kohdunsuu oli auki sormelle ja kiinteä, kaulaa 3cm. Lääkäri oli mielestäni todella kovakourainen ja tiistaina ja eilen vuotelikin sitten jotain ruskeaa mönjää ja vatsaa särki, yötkin ollu jotenkin hankalia tiistain jälkeen, koko vatsa on jotenkin arka.
Tänään olis sitten neuvolassa lääkäri, mutta tuskin siellä sisätutkimusta tehdään kun se juuri tehtiin tiistaina. Toisaalta olis kiva tietää saiko tiistainen kipeä ronkkiminen jotain aikaan...
Mitä on se kauhea paine kun kohdistuu koko hävyn alueelle, niinkuin tavallaan tohon pehmytkudoksiin häpyluun päällä? Todella kummallinen vaiva, en muista tällaista olleen aiemmissa raskauksissa, tämäkin vaiva tullut nyt tiistain jälkeen. On pahimmillaan kun nostaa jalkoja, eli kävelee portaita tms.
No nyt täytyy mennä antamaan lapsille aamupalaa...
Mustikkax2 36+2