Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loikoiletko mieluiten työttömänä kotona ja nostat maksimaalisia tukia ensi vuonna kuin että lähtisit joka aamu töihin?

Vierailija
23.09.2026 |

Miten on

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään lähde yhdenkään työnantajan palkkaorjaksi vaan olen ylpeästi vapaaherra.

Vierailija
62/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Maksimaaliset tuet" ovat naurettavan pieniä hyvään elintasoon. Onneksi on pääomatuloja.

31 000 suomalaista saa Kelan tukina 4000€/kk netto, onko se naurettavan pieni summa?

No melkein kuka tahansa voi hankkia kymmenen lasta, sitähän tuo summa vaatii. Ja vielä niin, että pari lapsista on vammaisia, jotka vaativat ympärivuorokautista hoitoa. Sitten vaan nauttimaan leppoisasta elämästä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksimaalisia tukia? Siis 595 e/kk?

200 000 suomalaista saa tukina 3000€/kk tai enemmän, hyvin harva saa pelkkää yleistukea.

No kyllä useimmat saavat pelkkää yleistukea ja asumistukea. Lapsimäärä suomalaisilla on 1,3, joten lapsilisääkään ei kovin paljoa tule. Lisäksi kaikki työ mitä teet on puolella palkalla.

Lisäksi ne lapsilisät ja vammaistuet saa töissä ollessaankin, jos niihin on oikeutettu, oikein pienipalkkaisena asumistukeakin. Käytännössä töissä ollessa ei jää paitsi kuin siitä yleistuesta, mistä en kyllä osaa olla kenellekään katkera.

Maahantulijan tuet yli 2x korkeammat kuin kantiksen. 

Samat on säännöt kaikilla, älä ole hölmö.

https://yle.fi/a/3-11680542

En tiedä, oletko linkittäjä samaa vai eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa tuosta, että säännöt on samat kaikille, mutta linkkisi ainakin vahvistaa sen, että kyse ei ole siitä, että maahanmuuttajille maksettu tuen määrä sinällään olisi "tuplat" verrattuna kantaväestöön, vaan keskimääräinen maahanmuuttaja on taloudellisesti niin paljon heikommassa asemassa, että on oikeutettu isompiin ja useampiin tukiin kuin keskimääräinen kantaväestön edustaja. Tismalleen samoilla luvuilla (työtilanne/palkka, vuokra, perheen koko jne.) tuet ovat yhtä suuret.

Tuo Ylen juttu oli kyllä aika huonosti kirjoitettu kokonaisuutena, mutta tuo tieto sieltä löytyi ihan  selkeästi.

Vierailija
64/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksimaaliset tuet 595, miinus tehdyt työtunnit. On kyllä jatkuvasti hirveä nälkä, niin ei meinaa jaksaa mitään. Painoindeksi alkaa lähestyä alipainoa. En silti loikoile, koska pitää sitä siivotakin ja loikoilu on tylsää. Töitäkin on, kolme tuntia viikossa (palkasta leikataan puolet), kyllä tällä elellään leveästi!

Vierailija
65/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun tarvitse nousta kun 5 päivänä viikossa töihin. Viikonloppuisin voin lepäillä, sunnuntaina alkaa olla jo tylsää. 

Pitkän työttömyyden jälkeen rutiininen elämä on ihanaa. Musta on aina kiva lähteä töihin, kiva tulla väsyneenä töitä ja ottaa kengät pois, kiva kun viikonloput tuntuu viikonlopuilta, ja ensi kesänä mulla on ensimmäistä kertaa vuosikymmeneen oikea kesäloma. Ja sitten vielä talvilomakin, kun lomapäiviä kertyy se 2,5 / kk. Työsuhde on ollut jo pidempään, mutta aiemmin osa-aikainen eikä edes jokaviikkoinen, ja lomarahat on silloin maksettu kuukausittain. 

Vierailija
66/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesjunttiboomerit eivät muuta kotona teekään kuin loikoile, siksi luulevat kaikkien muidenkin loikoilevan. Vaimo paahtaa kotitöitä täysillä ja äijä makaa sohvalla vauvapalstalla haukkumassa niitä keiden elämä ei ole yhtä helppoa. Kunnon narsisteja.

Vierailija
67/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun tarvitse nousta kun 5 päivänä viikossa töihin. Viikonloppuisin voin lepäillä, sunnuntaina alkaa olla jo tylsää. 

Pitkän työttömyyden jälkeen rutiininen elämä on ihanaa. Musta on aina kiva lähteä töihin, kiva tulla väsyneenä töitä ja ottaa kengät pois, kiva kun viikonloput tuntuu viikonlopuilta, ja ensi kesänä mulla on ensimmäistä kertaa vuosikymmeneen oikea kesäloma. Ja sitten vielä talvilomakin, kun lomapäiviä kertyy se 2,5 / kk. Työsuhde on ollut jo pidempään, mutta aiemmin osa-aikainen eikä edes jokaviikkoinen, ja lomarahat on silloin maksettu kuukausittain. 

Saisinpa mäkin töitä.

68/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä on mutta työtön ei mene töihin. Mikä teitä vaivaa ihan oikeasti?

No kun töitä ei vaan ole. 

Olen kolme vuotta hakenut about 20 paikkaa kuussa. Muistaakseni NELJÄ kertaa päässyt haastatteluun (kokoaikaiseen työhön). Nyt alkaa iskemään turnausväsymys työnhaussa. Olen hakenut työkokemusta vastaavia töitä, nykyään aikas moneen peruspaikkaan vaaditaan AMK-tutkinto. Olen hakenut myös osa-aikaisia 'hanttihommia' - kauppaan hyllyttäjäksi, joululajitteluun Postiin, hk avustajan paikkoja - ei tärppää.

Ikää kohta 60, en varmaan paras hakija mihinkään. 

Vierailija
69/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesjunttiboomerit eivät muuta kotona teekään kuin loikoile, siksi luulevat kaikkien muidenkin loikoilevan. Vaimo paahtaa kotitöitä täysillä ja äijä makaa sohvalla vauvapalstalla haukkumassa niitä keiden elämä ei ole yhtä helppoa. Kunnon narsisteja.

Ap on kuitenkin nuori mies. Luulee, että kaikki työttömät ovat fyysisesti terveitä laiskoja nuoria miehiä, elämäntapatyöttömiä. 

Vierailija
70/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole työntekijäksi enää. Vaikea sanoa täsmällistä ajankohtaa, milloin muutos tapahtui. Vaihdevuosien jälkeen, kuudenkympin kieppeillä, organisaatiomuutoksissa ja uusia ohjelmistoja opetellessa. Siitä ei vaan enää tullut yhtään mitään.

Kävin lääkärissä ja muistitesteissäkin, mutta eipä sieltä syytä löytynyt. Kun työpaikalle tuli irtisanomisia, lähdin.

Täällä kotonakin huomaa, että luovuus ja toimintakyky ovat vähentyneet paljon siitä mitä ne olivat vielä 10-20 vuotta sitten. Vaikuttaa minusta siltä, ettei näitä asioita osata oikein tutkia vielä nykyään.

Toisaalta, onhan maailmassa korkeissakin tehtävissä ihmisiä, joilla kaikki hoksottimet eivät näytä pelaavan täysillä.

Vierailija
71/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisinpa mäkin töitä.

Toivottavasti onnistaa! Mä olen sitkeästi tehnyt tälle firmalle tuurauksia jo parin vuoden ajan. Vaikka töitä on välillä ollut joku 15 tuntia kuussa, niin nyt kun aukesi paikka niin sain kokoaikaisen työn. Tai melkein kokoaikaisen, n 34 tuntia viikossa, mutta omillani olen.

Se paljon parjattu osa-aikainenkin työ voi siis kannattaa, vaikka tällainen jalka oven väliin -ajattelu monista tuntuu kliseseltä.

Vierailija
72/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän työttömyysajan oman osaamisen kehittämiseen ja oman yrityksen perustamiseen ja kohta nostelen yritykseni maksimaalisia voittoja :)

Helvetin porvari verotan sinut kuoliaaksi.T.Demari

Vierailija
73/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksimaalisia tukia? Siis 595 e/kk?

200 000 suomalaista saa tukina 3000€/kk tai enemmän, hyvin harva saa pelkkää yleistukea.

Jaa-a, riippuu varmaan millainen lapsimäärä, tarvii olla aika paljon tollaiseen summaan.

2 lasta riittää tuohon summaan.

Työttömälle? Työtön saa vain yleistuen.

Jos asuu vuokra-asunnossa, saa asumistukea tiettyyn rajaan asti, tätä voi saada myös pienituloiset. Jos on kaksi lasta, saa lapsilisää noin 200 e. Asumistukeen liittyvää korotusta saa ainoastaan yksinhuoltaja, mikä on kahdesta lapsesta alle 150 e. Aika kauas jäädään väittämistäsi tuista siis, joten älä viitsi valehdella. Sitten on liuta erikoistukia, mitkä eivät liity työttömyyteen mitenkään, joita saa vaikka kuinka varakkaat.

Ja lapsilisäähän saavat kaikki, vaikka kuukausipalkka olisi 8000 e.

Vierailija
74/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henna mitä oikein saat näistä aloituksista, paraskin puhumaan kun itse päivät täällä notkut ja vedät eläkettä ja todennäköisesti muitakin tukia.

Vierailija
75/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "töitä on" -jankkaajat eivät koskaan vastaa kun heiltä kysytään miten sinne heidän mainitsemiin maagisiin töihin pääsee. Haen kyllä kaikkia mahdollisia ja mahdottomiakin paikkoja, mutta aika moneen hakee sadat ja joihinkin tuhannet muutkin (siihen yhteen paikkaan), niin kerrotko ap. miten me 200 000 työtöntä saamme sen yhden paikan?

Vierailija
76/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henna mitä oikein saat näistä aloituksista, paraskin puhumaan kun itse päivät täällä notkut ja vedät eläkettä ja todennäköisesti muitakin tukia.

Tämä nainenhan on kärkäs kirjoittamaan tätä paskaa, mutta tuskin kasvotusten on minkään sanojaksi, taitaa päivät mennä juopotellessa.

Vierailija
77/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole töitä Koko ajan irtisanotaan vaan lisää väkeä, joka puolella Suomea. Ne varmatkin paikat lähtevät alta, ja tekoälyn ja työntekijän heikennysten takia on kohta massatyöttömyys, jonka joukossa myös nämä ylimieliset työttömien haukkujat.

Vierailija
78/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nainenhan on kärkäs kirjoittamaan tätä paskaa, mutta tuskin kasvotusten on minkään sanojaksi, taitaa päivät mennä juopotellessa.

No se nyt on selvä, että kännissä tuollaisia aloituksia tehtaillaan, tai sitten pitää olla jotenkin ymmärrystä vailla.

Vierailija
79/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loikoilen kotona työttömänä ihan siitä syystä etten koskaan kelvannut naisille. En edes silloin kun töissä kävin ja veroja maksoin.

Tuosta syystä persut luulevat kaikkien työttömien olevan loikoilevia lusmuja, kun omissa piireissä on vain tuollaisia.

Vierailija
80/105 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän työttömyysajan oman osaamisen kehittämiseen ja oman yrityksen perustamiseen ja kohta nostelen yritykseni maksimaalisia voittoja :)

Eli et hae kokoaikaisesti töitä. Varo ettei joku narauta työkkärille, siihen tyssäisi tuet ja sinut tulkitaan yrittäjäksi ennen kuin olet saanut centtiäkään. Siitä sitten vaan perustelemaan firmaa niillä säästöillä mitä työkkäreistä olet saanut. (Ja mitä maksimaalisia voittoja näinä aikoina, salli mun nauraa. Suurin osa tuntemistani yrittäjistä ovat joutuneet kannattamattomuuden takia pistämään pillit pussiin viime vuosina.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi