Pentulive 2026 OFFICIAL
Kommentit (593)
Olkaamme onnellisia että saamme pentuliven! Katselemmehan sääksi-, talvilintu- tai vaikkapa norppaliveä ja kas, joka vuosi samat tyypit. Minä olisin onnellinen vaikka samat koirarodut olisivat uudelleen ja uudelleen. Miksi aina hakea uutta ja erilaista? Ja toisaalta, samasta rodustakin on moneksi, ja mukaan voi yhyttää kuvamateriaalia esim. erilaisista harrasteista, "tohtori kertoo", sun muusta koiriin liittyvästä olipa rotu vähän eri kuin livessä tai roduton. Kaikkea ei voi saada, mutta itse haluaisin nähdä livessä afgaaninvinttikoiran. Muistoissa naapurin ihana afgaani joka ei todellakaan ollut näyttelyissä nähtävä komistus vaan ihana peikkopoika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan onnistunut valinta tänä vuonna.
Vaikea oli kuulemma löytää täksi syksyksi pentuetta.
Minulle olisi käynyt myös vaikka kissa tai afrikkalainen siili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi käynyt myös vaikka kissa tai afrikkalainen siili.
No mutta tämä!
Koiramuistoja lapsuus- ja nuoruusvuosilta eli niitä mitä tuolloin 1960 ja -80 luvuilla naapurustossa ja tutuilla oli. Cockerspanieli, mopsi, kiinanpalatsikoira, kk kettuterrieri, iso- ja kääpiövillakoira, maltankoira, dobermanni, lk+pk saksanseisoja, shetlanninlammaskoira, suomenpystykorva, suomenajokoira, afgaaninvinttikoira, tiibetinspanieli, englanninspringerspanieli, japaninpystykorva, pk collie, saksanpaimenkoira, labradorin- ja kultainennoutaja, bokseri, rottweiler, saksanpaimenkoira ja sekarotuiset. Eli aika lailla samat kuin nykyisinkin, tosin esim. entinen valtarotu eli kiinanpalatsikoira on nykyään aika harvinainen. Ne vanhat kinkit kyllä omivat reippaita elinvoimaisia koiria. Oi niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos pentuja ei näy, täällä voi katsella lintuja, ainakin päivällä
Lintulautalive 🐦🐦
Ai että on nättiä!
Onko muina vuosina aloitettu näin aikaisin. Eli esitelty emot ja isäkoirat sun muuta. Minä muistelen että vasta liven avajaisissa on ensi kertaa näytetty emo ja kerrottu taustoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä leluttelut ovat myös älykkyyttä lisääviä. Monimutkaisempia rakenteita mukaan.
Meidän kissa etsi aina paikan, missä oli selälle jokin tuki. Olkoon sohva ja monet pehmustetut ja ei pehmustetut laatikot. Toivon, että nämä pennut saavat tukea selälle ja voivat venyttää itsensä turvalliseen korotettuun reunukseen.
Toivottavasti pennut ei tee kovasti tuhojaan siellä pentulootassa jos on niin energinen laji, että pitäs olla kokoajan jotain aktiviteettia ja nyt sit vaan joutuu olemaan pienessä boksissa eikä pääse kunnolla purkamaan sitä energiaansa.
Energinen rotu.
Pienet pennut nukkuu paljon ja ennen kaikkea ne leikkivät keskenään, mikä riittää virikkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko muina vuosina aloitettu näin aikaisin. Eli esitelty emot ja isäkoirat sun muuta. Minä muistelen että vasta liven avajaisissa on ensi kertaa näytetty emo ja kerrottu taustoja.
Mukavaahan se on jo valmistautua ja fiilistellä ennakkoon, katsojaystävällistä!
Tästä löytyy nyt kaikki ne videot mitä tulevasta pentulivestä 2026 on julkaistu
https://areena.yle.fi/tv/ohjelmat/57-emvyXvmkl
Samasta ososta löytyy myös kaikkien kausien parhaat palat joita voi vaikka odotellessa katsella.
Tässä uusia pentuja odotellessa olisi kiva saada lukea mitä edelliskausien pennuille, niiden emolle & isälle, sekä kaverikoirille kuuluu. Onks kellään tietoo? 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele. En kyllä itse lähtisi. Ainoastaan jos olisin rikas kotona hemmetin isossa talossa kotona työskentelevä jolla olisi varaa vielä palkata apulainen vahtimaan pentulootaa silloin kun itse en voi.
Ja jos Ylen korvaus olisi todella huomattava.
Minä veikkasin että pennut syntyy viikon päästä lauantaina joten on tässä vielä odoteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjokkaita kyllä oli, mutta koirien astutus sopimoilleen että pentujen syntymä ajoittuu lokakuun alkuun, oli ilmeisesti hankalaa. Luin jostain, että Hilkka ja Zorro löysivät heti yhteisen romanttisen sävelen ja suitsait Hilkka raskautui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjokkaita kyllä oli, mutta koirien astutus sopimoilleen että pentujen syntymä ajoittuu lokakuun alkuun, oli ilmeisesti hankalaa. Luin jostain, että Hilkka ja Zorro löysivät heti yhteisen romanttisen sävelen ja suitsait Hilkka raskautui.
Podcastissa Pirjo kertoi, että oli useita kasvattajia, jotka olisivat lähteneet mukaan, mutta narttu ei aloittanut juoksuaan odotettuun aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Zorro on Ylen videolla melkoinen sähköjänis.
Se juoksee toimittajan luokse 4 - 5 kertaa.
Ihan hyvä että esittelevät tuota vilkkautta, niin rodusta mahdollisesti kiinnostuvat ymmärtävät rodun tarvitsevan todella, todella paljon työtä ja touhuamista. Todellakin palveluskoirarotu eikä mikään sohvan koriste.
Oon kans ilonen, että on tehty selväksi, ettei kyseessä ole mikään söpö sohvakoira vaan oikeasti työkoira joka vaatii paljon.
Varsinkin kun lagoton ulkonäkö voi hämätä vrt. vaikka labradoodle.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun lagoton ulkonäkö voi hämätä vrt. vaikka labradoodle.
Labradoodleja en tunne, mutta luulisi niiden vasta olevankin aktivointia, puuhaa ja liikuntaa vaativia kun on kaksi rotua labradorinnoutaja + villakoira joilla molemmilla riistaviettiä.
Eiköhän tätäkin rotua vaan ole monessa kodissa juuri sen kivan ulkonäön takia. Toivottavasti tämä live ei nyt lisää kovin paljon rodun kysyntää vääristä motiiveista.