Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen ja palkka yli 3000€/kk?

Vierailija
30.05.2007 |

Mietin tässä uravalintoja tehdessä, että millaisella koulutuksella ja missä työssä nainen voi tienata yli 3000¿ kuussa bruttona? Miehelle moinen tuntuu järjestyvän melkein alalla kuin alalla, naisista monella korkeastikin koulutetulla (itseni mukaanlukien) on vain 2000-2500¿:n kuukausipalkka.

Vinkkejä? :)

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja lukion opettajan työ on todella vaativaa: mm. suuret ryhmät, koeviikkorumba uusintakuulusteluineen (viisi jaksoa ja kaksi uusintakertaa per jakso), ryhmänohjaajan työt ja ylioppilaskirjoitukset valvontoineen kaksi kertaa lukuvuodessa. Kaiken mukavan lisäksi on vielä työryhmä sitä ja projektiryhmä tätä, ja viikonloppuhommia (korjattavia töitä) joka viikoksi.

Palkkansa ovat siis ansainneet, ja itse asiassa lukion opettajien palkka on huonontunut viime vuosina = työmäärä kasvanut kasvamistaan, vaan palkka ei.

Lisäksi työn tulosta arvioidaan joka kevät yo-tulosten perusteella.

Jos käy kateeksi, siitä vaan kouluttautumaan aineenopettajaksi ja lukioon töihin - niitähän riittää.

Mukavia puoliakin työssä on paljon, ja tärkein ovat opiskelijat, pääsääntöisesti heidän kanssaan on ilo tehdä töitä.

Meilläkin on kokeita, tosin tasaisesti pitkin vuotta, ei yhdelle viikolle ahdettuna. Oma luokka paimennettavana, ja vanhemmat siihen päälle. Saat olla sosiaalityöntekijä, poliisi, psykologi ja vaikka sun mitä sen opetustyön lisäksi. Meilläkin on työryhmä sitä ja projektiryhmä tätä, ja töitä on kotiin joka viikonloppu ja melkein joka ilta. Minusta tuo lukion opettajana oleminen kuulostaa huomattavasti helpommalta...

Niin, ja eka luokkaa opettaessani tienaan nippanappa kaksi tonnia kuussa. Ja kyllä, opiskelen työn ohessa. Ehkä minäkin joskus tienaan edes kaksi ja puoli tonnia kuussa...

T. ekaluokan ope

Vierailija
22/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yläasteen/lukion opettajan päivät eroavat?

No esimerkiksi siten, että jos minulla on palkka yli 3000, niin en todellakaan opeta mitään 24-25 tuntia viikossa vaan opetan 30 tuntia viikossa. Koulupäivät eivät todellakaan lopu kahdeltatoista tai yhdeltä tai peräti kahdelta. Kuinkahan monena päivänä on sinulla opetusta neljään? Minulla on kolmena päivänä viikossa ja lisäksi neljäntenä päivänä viikossa on vielä vähintään joka toinen viikko kokous 15-16, joten pelkkää opetusta on 16 asti 3-4 päivänä viikossa.

Ja mitä yläasteen opettajan peruspalkkaan tulee, niin se on 2300 euroa eli ei todellakaan kovin paljon enempää kuin mitä sinulla. Jos kateeksi käy tuo parin sadan euron erotus, niin vaihda ihmeessä, tosin sinun on luultavasti sen eteen sitten opiskeltava lisää ja tehtävä myöhempään töitä.

Itse kyllä nautin töistäni yläasteella niin paljon etten missään nimessä vaihtaisi ala-asteelle, vaikka eittämättä olisihan se kiva joskus hakea oma lapsi hoidosta aikaisin, kuten ala-asteen opettajat kyllä pystyvät tekemään. Itse kun haen harva se päivä viideltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko asia muuttunut?

Toki, jos sinulla on 30 tuntia opetusta viikossa niin sinulla on upeasti ylitunteja. Sitten se varmaan tuntuu kukkarossakin.

t. se ekaluokan ope

Vierailija
24/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000 e/kk. Sen lisäksi saan bonukset kerran vuodessa.

Olen yksityisellä töissä ja en pk-seudulla (pk-seudulla palkka olisi korkeampi, mutta mieluummin asun muualla koska täällä kehä-3:n ulkopuolella eläminen on halvempaa). Ja työkokemusta on noin 3 vuotta.

Vierailija
25/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon näillä perustunneilla oteta enää ylitunteja! Ihan poikki jo perustuntien + lv-tehtävien kanssa.

Vierailija
26/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

monessa yläasteen oppiaineessakin on opetusvelvollisuus 23-24 tai 25. Viimeinen taitaa olla erityisopettajan, 24 lienee esim. teknisen työn ja 23 esim. kotitalouden tai biologian.

Niin, mutta kerropa moneltako sinun opetus on päättynyt kuluneena talvena?

Ma 16, ti 16, ke 15 tai 16, to 16 ja pe 14 tai 15.

Vierailija
27/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun niitä opetustunteja on ihan saman verran riippumatta siitä milloin ne tekee. Minulla loppuu päivä kolmena päivänä kahdelta, yhtenä päivänä kolmelta ja yhtenä neljältä (kokous). Ja joka aamu aloitan aikaisin. Minulla ei ole hyppytunteja, joten olen valinnut tehdä suunnittelutyöt, viikkokirjeitten ja raporttien kirjoittamiset, kokeitten korjaamiset, vanhempien kanssa viestittelyt ym. kotona kun lapset ovat nukkumassa. Mutta se, että pääsen joinakin päivinä aiemmin kuin sinä, ei tee minun päivästäni helpompaa kuin sinulla.

Tarkoitus ei nyt ollut tehdä tästä ala-aste - yläaste -taistelua, vastasin vain kysymykseesi.

Se ekaluokan ope

Vierailija
28/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on naurettavaa väittää, että jos sinun päiväsi olisivat noin 30 tuntia viikossa, että saisit 2000 euroa palkkaa. Sekään ei pidä paikkansa. Kyllä sinullekin niistä ylitunneista maksettaisiin palkkaa.

Ja koskaan sinulla ei voisi olla tunteja ekaluokkalaisten kanssa neljään, tiedät sen itsekin. Me ei voida valita sitä, jos vaikka on käsitöiden opettaja, että miten paljon hyppytunteja halutaan, koska käsityöt on valinnaisaine ja ne sijoitetaan aamuun ja iltapäivään. Pahimmoillaan voi olla vaikka kuinka monta hyppytuntia viikossa ja työt kestävät 8-16.

Ihan samanlaista vertailua itse käyt asiasta kuin vaikka että olisit vaikkapa neuvolan terveydenhoitaja ja saisit palkkaa vaikka 1800 ja ruikuttaisit siitä, kun sinä saisit vähemmän palkkaa kuin toinen, joka tekisi vaikka vielä päivystyksiä päälle. Seitsemän ylituntia viikossa opetusta kun vastaa varmaan 10 tuntia viikossa töitä enemmän. Jos oikeasti käy kateeksi että saat 40 tuntia kuukaudessa vähemmän tekemällä 1000 euroa vähemmän palkkaa, niin kannattaa taatusti lukea yläasteen opettajaksi jolloin voit tehdä sinne kuukauteen sen yhden ylimääräisen viikon töitä.

Vierailija
29/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohjakoulutuksena datanomi ja brutto tällä hetkellä muutaman euron alle 4000¿/kk

Vierailija
30/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknillisessä korkeakoulussa n. 6 vuotta. Opiskelu oli yllättävän mukavaa, vaikkakin tosi vaativaa. Sisäänpääseminen on suhteellisen helppoa, mutta puolet putoaa matkan varrella pois. Suosittelen kaikille ennakkoluulottomille tytöille. :)

Vierailija
31/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Naisena välttäisin ammatinvalintoja KTM, DI ja juristi. Vaatii uranrakentamista päästäkseen tuolla hyville ansioille. No, okei, yli 3000 euron varmasti pääsee aika piankin, mutta äitiyslomat ja miesten " hyvä-veli" -piirit saattavat asettua ura- ja palkkakehityksen tielle.

Eli naisten ei kannata hakeutua näille aloille - mistä seuraa se että hyvä-veli -piirit vain kasvavat ja kasvavat ja naisten alallepääsy ja urakehitysmahdollisuudet edelleen vain heikkenee...

Höpö höpö sanon minä! Nykyisin on paljon fiksuja, urallaan hyvin edenneitä naisia mainitsemissasi ammateissa ja aloilla. Ja yhä lisää on tulossa hyvä niin. Ehkä " hyvä-sisko" -kerhot tästä vielä lisääntyvät :o)

Itse aloittaessani nykyisissä tehtävissäni (vuosipalkka yli 90000 euroa) työnantajani mietti asiakkaiden suhtautumista minuun - ala kun on 100% miesvaltainen. Kun muutamat avainasiakkaat ilmoittivat ettei nainen tehtävässä ole heille ongelma - ei työnantajakaan enää epäröinyt. Nyt kuulemma pahin kilpailijakin etsii naistyöntekijää vastaaviin tehtäviin :oD

Vierailija
32/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tienaat helposti 4000 ¿/kk bruttona. Mulla viimeiset 12 kk ka. liksa 4670 ¿/kk.

Vierailija
33/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajana, 3300¿/kk. Kohta loma.

Vierailija
34/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hearissa oli juuri juttua KTM/Ekonomien lähtöpalkoista. Olivat muistaakseni keskimäärin 2700 tai 2800¿/kk. Eli et ole ainoa alle 3k¿ tienaava ekonomi.

Vierailija
35/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ehdottomasti tytöille joilla vähänkin logiikka/matematiikka päätä. Työaika 40 h/viikko, joustavana, hyvä monipuolinen homma ja hyvät uranäkymät. Lasten kanssa ollut kotona 4 vuotta ja työnantaja joustaa mukavasti muutenkin näissä asioissa.

Sitäpaitsi opiskelukavereista löytyy runsaasti hyviä/ tulevaisuudessa mukavasti tienaavia puolisoehdokkaita.

Vierailija
36/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kunnon KESÄLOMAT!!!

Vierailija
37/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin riippuu missä on töissä. Sairaalassa erikoistuvan lääkärin palkka on surkea: peruspalkka 2600-2800 E (riippuu missä sairaalassa olet, isot maksaa surkeiten). Siihen päivystämällä muutama satku päälle, keskimäärin sairaalalääkäri tienaa 3200 E. Terveyskeskuksessa taas tuon voi (väestövastuu-tuskapaikalla) kertoa melkein kahdella = about 5000 E.

Vierailija
38/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole edes yo. Työskentelen toimistopäällikkönä pienessä liike-elämän palveluja tuottavassa firmassa.

Vierailija
39/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nim. toinen 1lk opettaja ja ainakin minä pääsen paljon helpommalla kuin lukion opettaja. 1lk kokeiden korjaaminen vie kyllä taatusti 10 kertaa vähemmän aikaa kuin lukion oppilaiden kokeet ja väitän että suunnittelutyökin vie lukiossa paljon enemmän aikaa.

Ja minulla opetustunteja 24 ja pääsen 4krt/vko 13.00 ja kerran 12.00, joten en todellakaan kadehdi lukion opettajaa, jolla usein hyppytunteja kesken päivän ja päivät usein venyvät 16 asti. Vaikka oma palkka vain 2300e, on se mielestäni työtunteihin ja lomiin nähden ihan kohtuullinen. Toki mielelläni ottaisin enemmän liksaa, mutta mielestäni lukion opejen palkan tulisi olla ainakin 1000e enemmän kuin meillä.

Vierailija
40/53 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä asiantuntija- että esimiestehtävissä rakennusaineteollisuudessa. Brutto 3700 ¿/kk, päivärahoja + muita korvauksia n. 200 ¿/kk, bonuksia kerran vuoteen 2000-3700 ¿.