Nainen ja palkka yli 3000€/kk?
Mietin tässä uravalintoja tehdessä, että millaisella koulutuksella ja missä työssä nainen voi tienata yli 3000¿ kuussa bruttona? Miehelle moinen tuntuu järjestyvän melkein alalla kuin alalla, naisista monella korkeastikin koulutetulla (itseni mukaanlukien) on vain 2000-2500¿:n kuukausipalkka.
Vinkkejä? :)
Kommentit (53)
tienaan ainakin minä 3500-5500 e/kk (riippuen bonuksesta)
(koulutuksella ei väliä)
- mainostoimistossa tienasin projektijohtajana jo vuosia sitten
yli 3000 e (suositeltava koulutus ekonomi tmv.)
Koulutukseltani olen DI (projektipäällikkö), brutto nyt 3400 e.
Vaihtelee omalla alallakin ihan mielettömästi, olen ollut mm. tutkijana (brutto 1800e), koulutussuunnittelijana (brutto 2800e). Miehillä ja naisilla mielestäni samanlaiset palkat tällä alalla.
Aika uskomatonta! Luokanopettajien palkka on nippanappa 2000¿/kk, vaikka koulutus on yhtä korkea kuin lukion opettajilla ja opetustunteja on yleensä jopa enemmän. Taitaa logiikka siis mennä edelleen, että mitä pienempiä lapsia opetat, sen vähemmän työtäsi arvostetaan :( Onneksi vaihdoin alaa...
Koulutussuunnittelijana tienaan nyt 3200¿/kk. Ei sekään huippupalkka ole, mutta kelpaa hyvin.
Aika karua. Meidän luokalta ainakin OKL:ään lähti parhaat ylioppilaat, jotka oli kaiken lisäksi sosiaalisiltakin taidoiltaan huippuluokkaa. Ja sitten lahjakkuus " palkitaan" alle keskitulojen... ei käy kateeksi!
Itse tienaan sihteerin työssä enemmän, en sentään tota ap:n kysymää yli kolmea tonnia kuitenkaan ;)
erityisluokan opettajan koulutus mutta olen myyntihommissa IT-alalla. Peruspalkka 3200¿, plus bonukset up to 6700¿.
Riippuu paljon työpaikasta eli välttämättä edes ekonomin papereilla ei pääse lähellekään kolmea tonnia.
mutta saa kyllä työtäkin tehdä...
...ylitöitä tekemällä useammallakin alalla saa yli 3000¿/kk, toisaalta taas monessa työssä saa tehdä 60h työviikkoja ilman ylityökorvauksia (yleensä kaikki johtajat).
Itse olen insinööri (alan työkokemusta reilu 2-vuotta) ja kotonaolon jälkeen töihin palaamassa (ei paikkaa valmiina, eli työnhaku edessä) ja aion kyllä laittaa palkkatoiveen lähemmäs 3000¿ toimesta riippuen jopa yli ja viimeistään parin vuoden päästä oletan tienaavani yli 3000¿. Ja tuo palkka sillä edellytyksellä, että ylitöistä maksetaan erikseen...
Naisena välttäisin ammatinvalintoja KTM, DI ja juristi. Vaatii uranrakentamista päästäkseen tuolla hyville ansioille. No, okei, yli 3000 euron varmasti pääsee aika piankin, mutta äitiyslomat ja miesten " hyvä-veli" -piirit saattavat asettua ura- ja palkkakehityksen tielle.
Lääkärinä ja hammaslääkärinä pääsee jo vastavalmistuneena helposti yli tuon 3000 euroa ja palkkakehitykseen ja työllistymiseen ei juuri äitiysvapaat (tai verkostot) vaikuta. Tk-lääkärin homma ei ole kehuttavaa, mutta palkka on sen verran hyvä, että moni (mies-)KTM, DI tai juristi ei pääse niille ansioille koko työuransa aikana.
Mies palkkakuopasta huutelee ;-) Onneksi edes vaimo teki fiksun uravalinnan.
ja lukion opettajan työ on todella vaativaa: mm. suuret ryhmät, koeviikkorumba uusintakuulusteluineen (viisi jaksoa ja kaksi uusintakertaa per jakso), ryhmänohjaajan työt ja ylioppilaskirjoitukset valvontoineen kaksi kertaa lukuvuodessa. Kaiken mukavan lisäksi on vielä työryhmä sitä ja projektiryhmä tätä, ja viikonloppuhommia (korjattavia töitä) joka viikoksi.
Palkkansa ovat siis ansainneet, ja itse asiassa lukion opettajien palkka on huonontunut viime vuosina = työmäärä kasvanut kasvamistaan, vaan palkka ei.
Lisäksi työn tulosta arvioidaan joka kevät yo-tulosten perusteella.
Jos käy kateeksi, siitä vaan kouluttautumaan aineenopettajaksi ja lukioon töihin - niitähän riittää.
Mukavia puoliakin työssä on paljon, ja tärkein ovat opiskelijat, pääsääntöisesti heidän kanssaan on ilo tehdä töitä.
Nyt kolmatta vuotta kotona lasten kanssa ja palkka ei tietty noussut sinä aikana eikä välttämättä nouse heti töihin paluun jälkeenkään.
joista käy varsin selvästi ilmi, että luokanopettajan palkka on varsin lähellä aineenopettajan palkkaa. Ikälisäsysteemi tietysti vaikuttaa lopputulemaan, mutta niin pitääkin.
Koulutuskin on aivan erilainen, vaikka molemmat korkeakoulutettuja ovatkin.
Vierailija:
Naisena välttäisin ammatinvalintoja KTM, DI ja juristi. Vaatii uranrakentamista päästäkseen tuolla hyville ansioille. No, okei, yli 3000 euron varmasti pääsee aika piankin, mutta äitiyslomat ja miesten " hyvä-veli" -piirit saattavat asettua ura- ja palkkakehityksen tielle.
Eli naisten ei kannata hakeutua näille aloille - mistä seuraa se että hyvä-veli -piirit vain kasvavat ja kasvavat ja naisten alallepääsy ja urakehitysmahdollisuudet edelleen vain heikkenee...
Höpö höpö sanon minä! Nykyisin on paljon fiksuja, urallaan hyvin edenneitä naisia mainitsemissasi ammateissa ja aloilla. Ja yhä lisää on tulossa hyvä niin. Ehkä " hyvä-sisko" -kerhot tästä vielä lisääntyvät :o)
Itse aloittaessani nykyisissä tehtävissäni (vuosipalkka yli 90000 euroa) työnantajani mietti asiakkaiden suhtautumista minuun - ala kun on 100% miesvaltainen. Kun muutamat avainasiakkaat ilmoittivat ettei nainen tehtävässä ole heille ongelma - ei työnantajakaan enää epäröinyt. Nyt kuulemma pahin kilpailijakin etsii naistyöntekijää vastaaviin tehtäviin :oD
Vierailija:
Naisena välttäisin ammatinvalintoja KTM, DI ja juristi. Vaatii uranrakentamista päästäkseen tuolla hyville ansioille. No, okei, yli 3000 euron varmasti pääsee aika piankin, mutta äitiyslomat ja miesten " hyvä-veli" -piirit saattavat asettua ura- ja palkkakehityksen tielle.Lääkärinä ja hammaslääkärinä pääsee jo vastavalmistuneena helposti yli tuon 3000 euroa ja palkkakehitykseen ja työllistymiseen ei juuri äitiysvapaat (tai verkostot) vaikuta. Tk-lääkärin homma ei ole kehuttavaa, mutta palkka on sen verran hyvä, että moni (mies-)KTM, DI tai juristi ei pääse niille ansioille koko työuransa aikana.
Mies palkkakuopasta huutelee ;-) Onneksi edes vaimo teki fiksun uravalinnan.
Ja kolmen lapsen äiti, joka on välillä hoitanut lapsia 4v. kotirintamalla. En siis ole mielestäni mitenkään tarvinut uranrakentamista. Mikäli sellaiseksi ei sitten lasketa sitä, että tekee työnsä hyvin työpäivän aikana.
kuinka paljon on pystynyt tötä tekemään.
Kunnon rehellinen duunari (muurari, sähkäri, tms...) ja valmis tekemään töitä rutkasti. Kyllä palkka juoksee!!!!!