Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemusta aurinkopaneeleista kaivataan?

Vierailija
20.09.2026 |

Kuinka paljon sähköä on tarvinnut ostaa vähemmän? Ovatko ne kestäneet? Tuleeko esimerkiksi tänään mitään tuottoa? Tällaiset kokemukset kiinnostavat. Ei niinkään kannattavuus, hinta, järki tai takaisinmaksuaika.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tähän mennessä 54,10kWh

Vierailija
22/25 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista yksi asia se riittää.

Paneeleiden avulla saat kesällä sähköä riittävästi, itse asiassa liikaa jota et voi käyttää mihinkään.

Talvella tuotto nollan kieppeillä ja juuri silloin kun tarvitsisit sitä virtaa eniten.

Näillä tiedoilla pärjää paneleita myyvien puhelinmyyjien kanssa pitkälle tulevaisuuteen,

Tuo takia paneeleita ei kannata ylimitoittaa, koska kesän ylituotannosta ei jää käteen juuri mitään. Takaisinmaksuajat ovat huomattavasti pidemmät kuin kauppiaat väittävät.

Takaisinmaksuaikaa ei voida laskea. Ei kauppias, eikä asiakas. Voidaan laskea paneelien ostohinta, tuotto ja aika, mutta arvoahan (eli sähkön hintaa) emme tiedä edes ensi vuodelle. Oletusarvaus on, että sähkön hinta nousee myös kesäisin kulutuksen noustessa. Nythän paneeleita saa kolmanneksella siitä, mitä ne maksoivat energiakriisin aikana. Sijoitetulle pääomalle saa kuitenkin jonkilaisen korvauksen. Paneeleita saa nyt kympeillä, kun ne jossain välissä huitelivat kahdessa sadassa eurossa ja ylikin.

Kyllä sen pystyy laskemaan. Sähkön hinnalle voi käyttää parasta arvausta. Niin kaikki investointilaskelmat tehdään. Jos jotain ei tiedetä, sille tehdään paras arvaus.

Mitä arvelet sähkön maksavan syyskuussa 2038? Minä arvaan, että kuukauden keskihinta on 26 senttiä alv0. Siihen verot ja siirto päälle, niin mennään jossain 40 sentissä. 5000kilowattitunnin laitoksen tuottaman sähkön arvo olisi sen mukaan 2000 euroa vuodessa ja jos nyt maksaisi laitoksesta noin 5000€, niin silloisilla hinnoilla takaisimaksuun menisi 2,5 vuotta.

Tuollainen on typerä oletus, koska se ei perustu mihinkään. Jollei ole mitään ennustetta tulevaisuudesta, kannattaa käyttää tämän päivän hintoja. Tai sitten tehdä kolme skenaariota: hinnat laskevat maltillisesti, hinnat pysyvät samana tai hinnat nousevat maltillisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paneeleiden avulla saat kesällä sähköä riittävästi, itse asiassa liikaa jota et voi käyttää mihinkään.

Talvella tuotto nollan kieppeillä ja juuri silloin kun tarvitsisit sitä virtaa eniten.

Näillä tiedoilla pärjää paneleita myyvien puhelinmyyjien kanssa pitkälle tulevaisuuteen,

Euro on kesällä ihan yhtä arvokas kuin talvellakin. Sitten on myös kevät ja syksy.

Mutta kun silloin kesällä sitä sähköä vähemmän tarvitsee ja päälle se vertailukulu eli pörssisähkön hinta on alhaalla,  niin hankala saada kannattavaksi. Rautalangasta väännettynä, jos sinulla ilman aurinkosähköä kesällä on sähkölasku 20 euroa kuussa, niin sitä aurinkosähköinvestointia on hankala saada kannattavaksi. Talvella sitten sähkölasku voi olla 300 euroa kuussa. Sähköä menee paljon ja se on kallista, mutta se sinun aurinkovoimalaitos ei tuota mitään.

Tavallaan näin, mutta 20 ei ole realistinen sähkölasku edes kesällä omakotitalossa. Pohjakulutus on kuitenkin 500 kilowattituntia kuukaudessa ja perheissä yli tuhatkin. Jos sen kaikki saisi itse tuotettua, niin ei se kauaa muutaman tonnin paneelistoa takaisin haukkaa. Pohjakulutuksen kattaa kahdella paneelilla, jotka voi kiinnittää vaikka ulkoseinään. Ulkomailla saa käyttää niitä paneeleja, jotka kytketään suoraan pistorasiaan. Suomessahan se on arvatenkin kielletty.

Vierailija
24/25 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen paneeleita vuosikulutus oli 12-13000 kWh. Paneeleiden jälkeen ostosähköä on mennyt pienimmillään 7500 ja suurimmillaan 10 000 kwh. Viiden vuoden kokemus. Tänä vuonna tähän mennessä olen ostanut 5000 kWh, kokonaisosto tullee olemaan n. 8000. Mun laitos tuottaa vuodessa noin 5000 kWh jonka pyrin hyödyntämään mahdollisimman pitkälti itse koska siitä saan suurimman hyödyn. Toki kulutukseen vaikuttaa muutkin asiat ja itse olen tullut kulutustietoisemmaksi paneeleiden myötä eli siis olen alkanut tarkkailla sähkönkäyttöäni muutenkin, mikä näkyy luvuissa. 

Saatko lämmityskaudella mitään hyötyä? Esimerkiksi ilmalämpöpumpun sähköihin?

Lämmityskausi on niin pitkä että saan paljonkin hyötyä, mutta kaikkein kylmimpinä kuukausina en juurikaan. Riippuu eniten lumitilanteesta. Itse en paneeleita putsaa lumesta, jotkut toki sitäkin tekee. Jos on kovasti lunta päällä, tuotto on 0. Ja pimeänä vuodenaikana tuotto on muutenkin vähäistä. Käytännössä joulu- helmikuu menee yleensä nollatuotolla. Lokakuussa voi olla vielä ihan hyvä tuotto, marraskuussa tulee useimmiten enää joitain kymmeniä kilowattitunteja. Helmikuussa voi olla jo hyvä tuotto jos ei ole lunta. Maaliskuu on takuulla hyvä ja huhtikuu voi olla vuoden paras kuukausi. 

Jep maaliskuussa ehkä eniten hyötyä. Huhtikuussa ei tarvitse sitten lämmittää kämppää niin paljoa kun aurinko lämmittää..

Vierailija
25/25 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo takia paneeleita ei kannata ylimitoittaa, koska kesän ylituotannosta ei jää käteen juuri mitään. Takaisinmaksuajat ovat huomattavasti pidemmät kuin kauppiaat väittävät.

Takaisinmaksuaikaa ei voida laskea. Ei kauppias, eikä asiakas. Voidaan laskea paneelien ostohinta, tuotto ja aika, mutta arvoahan (eli sähkön hintaa) emme tiedä edes ensi vuodelle. Oletusarvaus on, että sähkön hinta nousee myös kesäisin kulutuksen noustessa. Nythän paneeleita saa kolmanneksella siitä, mitä ne maksoivat energiakriisin aikana. Sijoitetulle pääomalle saa kuitenkin jonkilaisen korvauksen. Paneeleita saa nyt kympeillä, kun ne jossain välissä huitelivat kahdessa sadassa eurossa ja ylikin.

Kyllä sen pystyy laskemaan. Sähkön hinnalle voi käyttää parasta arvausta. Niin kaikki investointilaskelmat tehdään. Jos jotain ei tiedetä, sille tehdään paras arvaus.

Mitä arvelet sähkön maksavan syyskuussa 2038? Minä arvaan, että kuukauden keskihinta on 26 senttiä alv0. Siihen verot ja siirto päälle, niin mennään jossain 40 sentissä. 5000kilowattitunnin laitoksen tuottaman sähkön arvo olisi sen mukaan 2000 euroa vuodessa ja jos nyt maksaisi laitoksesta noin 5000€, niin silloisilla hinnoilla takaisimaksuun menisi 2,5 vuotta.

Tuollainen on typerä oletus, koska se ei perustu mihinkään. Jollei ole mitään ennustetta tulevaisuudesta, kannattaa käyttää tämän päivän hintoja. Tai sitten tehdä kolme skenaariota: hinnat laskevat maltillisesti, hinnat pysyvät samana tai hinnat nousevat maltillisesti.

Minähän sanoin, ettei takaisinmaksuaikaa voi laskea. Nyt totesit sen itsekin. Tämän päivän hinta ei riitä, kun pelkkä pohjainflaatio nostaa hintaa senteillä. Toisekseen on tulossa rajua kulutuskasvua datakeskusten ja lämpäkattiloiden taholta sekä liikenteen sähköistymisestä. Tuotantoa ei tule lisää, koska se ei ehdi mitenkään. Mitään sähköä säästävää ei ole tekeillä, vaan kaikki panostavat sähköistymiseen. Maltillinen skenaario on yhtä relevantti, kuin minunkin typerä oletukseni. Ei sekään perustu mihinkään faktaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän