Joudun sairaalaan. . . ketjusta tuli mieleen että kotiäidin oikeudet olemattomat.
Jos kotiäiti sairastuu niin sairaslomaa ei tule. Miksi yhteiskunta ei voi järkätä vaikka jonnekin varahoitopaikkoihin lapsille päivähoitoa tällaisissa tilanteissa. Tai jos joutuu sairaalaan niin tosi vaikea saada lasta / lapsia tarhaan heti. Varsinkin jos sairaalaan joutuminen tulee yllättäen.
Miehen työnantaja ei ole velvoitettu antamaan miehelle saikkua tällaisissa tilanteissa.
Minullakin tulossa vaikea leikkaus ja erittäin pitkä toipumisaika jolloin lapset pitää laittaa tarhaan ja joudumme tämän takia hakemaan toimeentulotukea koska kotiäitinä en ole oikeutettu saamaan sairauspäivärahaa kun ei ehdot täyty.
Siltikin kotihoidontuki kerryttää eläkettä ja siitä maksetaan huikeat verot. Mutta mitään apuja ei saa silloin kun sairastunut kotiäiti ja tämän perhe niitä todella tarvitsisi.
Kommentit (63)
Kyllä olen saanut kotihoidontuen perusosan ja kuntalisän molempien lasten kanssa.
Hoitolisäosaa en saa, mutta se meiltä menee jo ihan miehen tulojen perusteella.
Ja mikä sen kotiäidin määrite sitten on? Minusta se on _äiti_, joka hoitaa lapsensa _kotona_. Minä hoidan, eivät ole koskaan olleet hoidossa.
21
Ihan oikeasti! Siis päivälehdet, kansanedustajat jne.
kotipaikkakunnalle, joka itse asiassa tuntuu nyt parin vuoden asumisen jälkeen aivan kauhealta takapajuiselta käpykylältä. Muutimme siksi, koska köyhä on tosi yksin pienten lasten kanssa, jos ei ole auttamishaluisia sukulaisia lähellä. Täällä käpykylässä meillä on sukulaiset auttamassa. Muuten täällä on kyllä varsin ummehtunutta.
Tai yllätys voi kenellekään olla!
Ja jos ei asioihin puutu niin ei varmaan saa ikinä mitään muutostta aikaan.
Aina voi palkata yksityisen hoitajan. Ei nyt sentään ihan kaikkea voi yhteiskunnankaan rahoista vaatia. Jotakin pitäisi minun mielestäni pystyä hoitamaan itsekin.
mutta en minä sitä mitenkään hyväksy tai asiantilaa siunaa. Mutta se nyt on vaan elämän realiteetti, joka sitten pitää huomioida kun elämäänsä järjestelee.
33
Jos äiti on itse valinnut kotiäidin " uran" eli tietoisesti valinnut sen, että itse hoitaa lapsensa " yhteiskunnan" sijaan, niin miksi yhteiskunnan pitää kaikki asiat hoitaa aikuisten ihmisten puolesta?
Kaikkea ei voi ennalta suunnitella. Meiltä lähti kaikki tuet kun sairastuin kotiäitinä syöpään.
Tämä on valitettavan totta. Meidän perheessä oli keskivaikeasti masentunut isä, 1v ja 2v lapset ja lopulta minä sairastuin ja jouduin sairaalaan. Luulin, että tästä ei IKINÄ selvitä... Miksi nykyään ei osata ajatella jotenkin ennaltaehkäisevästi? Apua saat vasta sitten kun hätä on jo todella SUURI=/ tai suuria vahinkoja päässyt tapahtumaan...
että Suomen bruttokansantuote senkun nousee, mutta sosiaalpalveluihin ei ole varaa stasata. Jos joskus 70-luvulla naimisissa ollut tätini sai kunnan kodinhoitajan auttamaan koska hänellä oli kolme lasta ja paha rintatulehdus, miten vauraalla 2000-luvulla ei leikkauksesta palautuva kotiäiti voi saada vastaavaa tukea?
Kyse on priorisoinnista.
viime vuosina lapsiperheitä on ajettu vaan ahtaammalle ja ahtaammalle. samaa kielii myös suuret koululuokat jne.
Vierailija:
Jos äiti on itse valinnut kotiäidin " uran" eli tietoisesti valinnut sen, että itse hoitaa lapsensa " yhteiskunnan" sijaan, niin miksi yhteiskunnan pitää kaikki asiat hoitaa aikuisten ihmisten puolesta?
Siksi koska maksaa verot kotihoidontuista ja joskus tarttee saada maksuillensa vastinetta.
yksinhuoltajan lapset voi joutua lastenkotiin, jos äiti joutuu leikkaukseen.
että vaikka hoidan lapset kotona, minulla on koko ajan kuitenkin säännöllisiä tuloja.
Ja sillä että meillä on itse hankittuna kolme " varamummoa" ja naapurien kanssa toimivat tuuraussysteemit, joista varmasti saadaan apua, jos sairastun vakavasti.
Ja sillä, että olen sijoittanut rahaa erilaisiin kohteisiin ja niistäkin kertyy säännöllistä kuukausituottoa, jos minä olen vakavasti sairas.
Ja minulla on yksityinen sairauskuluvakuutus, saan tarvitsemani hoidon heti. Samaten meillä on perheelle oma luottolääkäri, joka voi tarvittaessa auttaa.
35
" Jos äiti on itse valinnut kotiäidin " uran" eli tietoisesti valinnut sen, että itse hoitaa lapsensa " yhteiskunnan" sijaan, niin miksi yhteiskunnan pitää kaikki asiat hoitaa aikuisten ihmisten puolesta? "
Oletko ikinä kuullut ennaltaehkäisevästä sosiaalityöstä? Aika kevyillä tukijärjestelmillä voidaan saada aikaiseksi sellaista sujuvuutta ikäviä yllätyksiä kohtaavien ihmisten elämään, millä yhteiskunta ehkäisee paljon isompia (taloudellisia ja emotionaalisia) menetyksiä.
ei nimittäin kuulosta pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa elämiseltä.
Se on vaan miehen tahdosta kiinni.
että joku vain paikkaisi...
Ala on sellainen, että vaatii pitkän työkokemuksen, että on saavuttanut tarvittavan tieto-taidon ja ammattimiehistä on pulaa.
Eikä tälläiseen oikein voi varautuakkaan hyvissä ajoin, kun ei tiedetä tarkkaa ajankohtaa tarpeelle ja onko lopulta edes tarvetta sijaiselle, sijainen olisi pitänyt jo talvella palkata ja koko sesongiksi, siihen ei taas olisi taloudellisia edellytyksiä, kun ei kuitenkaan mikään iso firma olla.
Ja yrittäjillä on muutenkin huonompi sosiaaliturva kuin tavallisella duunarilla. Meillä on kuitenkin koko perheen toimentulo kyseessä tässä.
T:13