Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun sairaalaan. . . ketjusta tuli mieleen että kotiäidin oikeudet olemattomat.

Vierailija
30.05.2007 |

Jos kotiäiti sairastuu niin sairaslomaa ei tule. Miksi yhteiskunta ei voi järkätä vaikka jonnekin varahoitopaikkoihin lapsille päivähoitoa tällaisissa tilanteissa. Tai jos joutuu sairaalaan niin tosi vaikea saada lasta / lapsia tarhaan heti. Varsinkin jos sairaalaan joutuminen tulee yllättäen.

Miehen työnantaja ei ole velvoitettu antamaan miehelle saikkua tällaisissa tilanteissa.

Minullakin tulossa vaikea leikkaus ja erittäin pitkä toipumisaika jolloin lapset pitää laittaa tarhaan ja joudumme tämän takia hakemaan toimeentulotukea koska kotiäitinä en ole oikeutettu saamaan sairauspäivärahaa kun ei ehdot täyty.

Siltikin kotihoidontuki kerryttää eläkettä ja siitä maksetaan huikeat verot. Mutta mitään apuja ei saa silloin kun sairastunut kotiäiti ja tämän perhe niitä todella tarvitsisi.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika heitteillä ovat jos sairastuvat.

Vierailija
2/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen onnellinen että on mahdollista ylipäätään olla kotona!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan löytyi lapsille hoitopaikka äkkiä. Kun itse yritin saada lapsille hoitopaikkaa tai hoitajaa niin kaikkialla sanottiin että ei onnistu mutta sairaalan kautta hoitopaikat järjestyivät.

Vierailija
4/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse olen onnellinen että on mahdollista ylipäätään olla kotona!

Vierailija
5/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni lapsiani kotona hoidan kun vaihtoehtona olisi infektiokierre ja sairaalareissut. Sekin on koettu.

Vierailija
6/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuet lähtevät pois ja kotiäidin tilille ropsahtaa vain lapsilisät. Karua mutta totta.

Vierailija
7/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran, että täyttyy.

Vierailija
8/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauspäiväraha

Sairauspäiväraha korvaa työkyvyttömyydestä aiheutuvaa ansionmenetystä.

Jos hakija on sairastunut niin, että hän tulee työkyvyttömäksi ja menettää ansiotulonsa, hän voi hakea sairauspäivärahaa Kelan toimistosta.

Päivärahaa maksetaan 16-67-vuotiaalle hakijalle, jos hän ei sairautensa vuoksi kykene tekemään työtä ja on ollut työssä kolmen kuukauden aikana ennen työkyvyttömäksi tuloaan. Tämä koskee hakijaa, joka on ollut

ansiotyössä

yrittäjänä

hoitamassa omaa talouttaan

opiskelemassa päätoimisesti

työttömänä työnhakijana

sapattivapaalla tai

vuorotteluvapaalla.

Paljonko sairauspäivärahaa?

Päiväraha maksetaan yleensä hakijan verotuksessa vahvistetun vuosityötulon mukaan, joten vuoden 2007 sairauspäiväraha lasketaan vuoden 2005 verotettujen työtulojen mukaan. Kela saa tiedon vuosityötuloista suoraan verottajalta. Lue lisää kohdasta Päivärahan määrä.

Jos hakija ei ole ollut työssä kolmen kuukauden aikana ennen työkyvyttömäksi tuloaa, päivärahaoikeus alkaa sen jälkeen, kun työkyvyttömyys on jatkunut yhdenjaksoisesti 55 päivää. Päivärahan määrä on tällöin aina 15,20 euroa arkipäivältä.

Jos hakijan tulot ovat vuodesta 2005 kasvaneet vähintään 20 prosenttia, hän voi hakea päivärahaa niiden perusteella.

Sairauspäiväraha on verotettavaa tuloa.

Lääkärintodistus tarvitaan

Hakijan työkyvyttömyys selviää lääkärintodistuksesta, jonka hän liittää hakemukseensa. Kelan toimistossa voidaan myöntää päiväraha suppean eli A-todistuksen perusteella yleensä enintään 60 päiväksi.

Sairauspäivärahalla on tarkoitus korvata hakijan ansionmenetystä alle vuoden kestävän sairauden aikana. Jos hänen sairautensa jatkuu yli vuoden, hän voi hakea työkyvyttömyyseläkettä.

Vierailija
9/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytys lähestyy ja taustalla on pelko sektiosta.

Mitä jos lapsi syntyy sektiolla, niin kuka hoitaa meidän 2 vuotiaat kaksoset, kun minä en saa nostella vauvaa painavampaa?

Mies ei voi olla pois töistä ja isovanhemmista ei ole apua, kun ovat työelämässä.

Vierailija
10/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi olla niin pitkään poissa töistä,kun on sesonkiaika ja tehdään lähes koko vuoden tulos silloin.

T:13

Vierailija
11/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vaikka jakamaan aamulehtiä. Riittää että mies nukkuu kotona, missä lapsetkin.

Vierailija
12/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei saa jäädä pois töistä, jos ei ole lapsen kanssa sairaalassa. Jos sairaalassa on vauva,jota äiti imettää, niin mahdolliset pienet isosisarukset on vissiin tarkoitus jättää yksin kotiin, että äiti voi olla vauvan luona ja isä töissä. Meillä oli äskettäin juuri tuollainen tilanne, mutta meidät ' pelasti' se, että isommatkin olivat sairaana, ja työnantaja armollisesti antoi mieheni jäädä heitä hoitamaan.

Vierailija
13/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lienee yksinkertaista ja simppeliä ja järkevää maksaa sinullekin sieltä pientä palkkaa jollakin työnimikkeellä. On jotain cv:n täytettä ja juoksee sairauspäiväraha. Ja saatte rahaa firmasta ulos järkevästi.

Vierailija
14/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen kolmisen viikkoa. Se on lakisääteistä, sitä ei voi evätä.

Vierailija
15/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota siinä sitten lisätyö. Meillä mies jatkuvasti ulkomaan keikoilla joten ei ole paljoa hänestä apua ja kotiäidillä harvalla riittää voimia toisen työn tekemiseen. Harva palkkatyöläinenkään jaksaisi kahta työtä tehdä.

Vierailija
16/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies on matkatöissä. Olen tehnyt koko ajan töitä. Esikoisen kanssa niissä oli kuukauden tauko, kuopuksen tultua kahden kuukauden.

17

Vierailija
17/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta miten yhteiskunta on konkreettisesti tullut vastaan jos kotiäiti joutuu sairaalaan tai sairastuu vakavasti?

Vierailija
18/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

noissa tapauksissa sai kotiin kaupungin kodinhoitajan. Mutta se mahdollisuus poistettiin suurimmassa osassa kuntia laman aikana eikä sitä koskaan palautettu.

Mutta olen kuullut että muutamiksi päiviksi saattaa onnistua saamaan joissakin kunnissa (tutut saaneet). Eli ainakin kannattaa soittaa sosiaalivirastoon ja tiedustella sitä (eikä muuten kannata olla liian nöyrä ja lannistua ensimmäisen puhelinvaihteenhoitajan eioohon)

Vierailija
19/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ole kotiäiti.

Vierailija
20/63 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva oli vasta 6vkoa vanha kun minulta leikattiin umppari. Miehen työnantajalle ei lääkärin kirjoittama lappunen kelvannut vaan hänen piti ottaa pekkasia ja palkatonta että selvittiin siitä ajasta kun olin sairaalassa. Lopuksi " sairasloma-ajaksi" piti mennä anopille että mies pääsi töihin... Eniten minua ketuttaa kyllä se, että flunssaisena miehellä on sairaslomaa ja hän makaa sängyssä ja kun hän parannuttuaan on onnistunut sen tartuttamaan parhaassa tapauksessa sekä minulle että lapselle, ei kukaan auta minua vaan 39 asteen kuumeessa hoidan sekä itseäni että sairasta lasta. Että niinkin oikeudenmukaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän