Minusta on vähän huvittavaa, että ihmiset säästävät rahaa lapsilleen perinnöksi
Jos elän vaikkapa 90-vuotiaaksi, niin mun lapsetkin on perinnön saadessaan jo lähes eläkeikäisiä ja todennäköisesti keränneet itse jo oman omaisuutensa. Eivät siis tarvitse perintörahoja mihinkään, joten on parempi elää hyvää elämää eikä säästellä perintöä varten.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas on kiva ajatus, jos voisin jättää perintöä. Omat lapset voi kieltäytyä perinnöstä, joten se menee sitten heidän lapsilleen.
Mikset vaan anna jo etukäteen niin paljon rahaa kuin mahdollista? Toisen laskuja saa maksaa rajattomasti.
Ap
Siksi, kun en tiedä tulevaisuudesta miten paljon itse tarvitsen rahaa palveluihin. Se oma terveys voi mennä päivässä niin huonoksi, että säästöt on tarpeen.
Ethän sinä säästä lapsille perintöä vaan säästöt on omia hoitomaksujasi varten. Tuo on eri asia.
Ap
Kyllä minulla on aikomus jättää lapsille perintöäkin. Summista en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas on kiva ajatus, jos voisin jättää perintöä. Omat lapset voi kieltäytyä perinnöstä, joten se menee sitten heidän lapsilleen.
Mikset vaan anna jo etukäteen niin paljon rahaa kuin mahdollista? Toisen laskuja saa maksaa rajattomasti.
Ap
Siinähän se tuli.
AP näyttää tämän ketjun vanhemmilleen.
Mikä tuossa nyt oli niin ihmeellistä? Eikö ole fiksumpaa antaa rahaa silloin, kun lapset sitä oikeasti tarvitsevat eikä odottaa siihen saakka, että rahat siirtyvät eläkeikäiselle jälkeläiselle ja osa rahoista menee valtion kukkaroon?
Ap
Saan pien perinnöksi 270000 euroa. Ensimmäiseksi ostan uuden auton. Talvella lähden etelään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siinähän se tuli.
Mikä tuossa nyt oli niin ihmeellistä? Eikö ole fiksumpaa antaa rahaa silloin, kun lapset sitä oikeasti tarvitsevat eikä odottaa siihen saakka, että rahat siirtyvät eläkeikäiselle jälkeläiselle ja osa rahoista menee valtion kukkaroon?
Ap
Sinusta paljastui ahneus.
Jos vanhempasi haluavatko antaa perinnön vaikka kirkolle tai kissoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siinähän se tuli.
Ap
Tuosta olen kanssasi samaa mieltä. On järkevää varautua omaan vanhuuteensa. Siis palveluihin, mitä yksityiseltä ostaa, jotta voi edelleen mukavasti asustella kotona. Mutta järkevää myös lahjoittaa lapsilleen sen, mitä verovapaasti voi lahjoittaa. Turha siis nuukailla omissa menoissa ja kaikessa muussakin, jotta sitten aikanaan verottaja saisi mahdollisimman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä luovun perinnöstä lapseni hyväksi. Tai itseasiassa pyysin vanhemmilta, että laittavat testamentissa kaikki lapsenlapsilleen. Siinä vaiheessa tyypillisesti kun omat vanhemmat kuolee ihminen ei kaipaa enää rahaa. Omat lapset muuttaneet pois kotoa, asuntolainat maksettu. Ne lapsenlapset perustelevat perhettä ja he tarvitsevat sitä rahaa.
Näin oli vanhemmillanikin tarkoitus. Testamentti tehtiin lastenlasten hyväksi ja testamentissa toivottiin, että rintaperilliset eivät vaadi lakiosaansa. No arvatkaa miten siinä kävi, kun rintaperillisiä on 5 ja muutama niistä on "hermosirkkeleitä". 2 hermosirkkeliä vaati lakiosaa itselleen. Yhdeltä hermosirkkelin lapselta kupattiin vielä se lapsenlapsen osuus, painostus, manupulaatio jne. Nuori olisi tarvinnut rahan muuttaakseen omilleen. No, lapsen perintöosa meni hermosirkkelille ja perinnöttä jäänyt on jumahtanut peräkamarinpojaksi.
Mun isoisovanhemmat nyt 86 vuotiaita alkoivat myymään omaisuuttaan noin 16 vuotta sitten. Muuttivat isosta maalaistalosta pieneen käytännölliseen omakotitaloon pienellä pihalla.
Ovat eläneet hyvää elämää ja alkoivat ns jakaa omaisuuttaan.
Ostivat reissuja ja asioita lapsenlapsille ja meille lapsenlapselapsille.
Tavallaan kuolinsiivousta myös. Paljon on tavaraa käyty läpi, myyty ja antaneet eteenpäin.
N28
Siihen lyödään hirveät verot päälle ja mikäli et maksa tai kykene raelisoimaan menee vasaralla pilkkahintaan.
Ja tämän takia suomenkieliset suomalaiset ovat aina olleet varattomia. Nuoret joutuvat ottamaan opintolainaa, opinnot viivästyvät töiden takia ja perheellisenä painaa heti isot asuntovelat niskassa. Rannikolla on ymmärretty siirtää varallisuutta aikuistuville lapsille. Mun lapsellani ei tule olemaan opintolainaa, vaan nykyistä muhkeammalsi kasvanut sijoitustili, jos vaan pysyn työnsyrjässä kiinni. Ja opiskellessa saa keskittyä viimeisiin vuosiin saakka pääasiassa opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kaikilla ole mitään rahaa mitä antaa, omaisuus voi olla pelkästään kiinteää, mutta sen perinnöksi jättäminen voi turva oman lapsen vanhuuden. Ei kaikille kerry omaisuutta ja suuria eläkekertymiä. Sitäpaitsi mistä sitä tietään mikä on eläkkeiden tilanne Suomessa parinkymmenen vuoden päästä. Lapsi on voinut kouluttautua alalle, jolla ei kohta olekaan töitä, sairastua tai mitä vaan. Ja tietysti omaisuus tuo turvaa myös omaan vanhuuteen.
Minä laitan päivitääin viisi senttiä rakkaan poikani Postipankin kultapossuun🥰
Äiti 78v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä luovun perinnöstä lapseni hyväksi. Tai itseasiassa pyysin vanhemmilta, että laittavat testamentissa kaikki lapsenlapsilleen. Siinä vaiheessa tyypillisesti kun omat vanhemmat kuolee ihminen ei kaipaa enää rahaa. Omat lapset muuttaneet pois kotoa, asuntolainat maksettu. Ne lapsenlapset perustelevat perhettä ja he tarvitsevat sitä rahaa.
Näin oli vanhemmillanikin tarkoitus. Testamentti tehtiin lastenlasten hyväksi ja testamentissa toivottiin, että rintaperilliset eivät vaadi lakiosaansa. No arvatkaa miten siinä kävi, kun rintaperillisiä on 5 ja muutama niistä on "hermosirkkeleitä". 2 hermosirkkeliä vaati lakiosaa itselleen. Yhdeltä hermosirkkelin lapselta kupattiin vielä se lapsenlapsen osuus, painostus, manupulaatio jne. Nuori olisi tarvinnut rahan muuttaakseen omilleen. No, lapsen perintöosa meni hermosirkkelille ja perinnöttä jäänyt on jumahtanut peräkamarinpojaksi.
No, meillä ei tule tuollaista ongelmaa, kun olisin ainut perillinen. Joten kaikki menee kyllä omille kolmelle lapselleni suoraan. Ja perintöveroakin tässä säästyy, kun sitä ei kahteen kertaan makseta.
Ja paskaahan teidän tapauksessa se yksi teki enimmäkseen omalle lapselleen tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kaikilla ole mitään rahaa mitä antaa, omaisuus voi olla pelkästään kiinteää, mutta sen perinnöksi jättäminen voi turva oman lapsen vanhuuden. Ei kaikille kerry omaisuutta ja suuria eläkekertymiä. Sitäpaitsi mistä sitä tietään mikä on eläkkeiden tilanne Suomessa parinkymmenen vuoden päästä. Lapsi on voinut kouluttautua alalle, jolla ei kohta olekaan töitä, sairastua tai mitä vaan. Ja tietysti omaisuus tuo turvaa myös omaan vanhuuteen.
Kiinteästä omaisuudesta on pääsääntöisesti enemmän vaivaa ja haittaa kuin mitään turvaa, koska perintöverot napsahtavat maksuun heti ja kulut juoksevat niin kauan, että sen kiinteän omaisuuden saa myytyä, jos joku suostuu ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siinähän se tuli.
Ap
Minun kohdalla on toimittu sekä että, maksettu laskuja, auto, matkoja ja silti jää isohko arvoiden yli 500 000 eur perintöäkin.
Vierailija kirjoitti:
No mun äiti kuoli iäkkäänä ja hyvä että hänellä oli edes jotain säästöjä että sain perintöveron edes maksettua. Ei kaikilla ole keski-ikäisenäkään valtavia säästöjä. Kun yhtäkkiä pitäisi kalliit hautajaiset maksaa jotka maksaa useita tuhansia ja maksaa perintöverot ja mahdollisesti jos asunto niin vastikkeet ennenkuin asunto on myyty ym. Jos äidilläni ei olisi ollut säästöjä niin olisin joutunut ottamaan lainaa noihin asioihin.
Itse olen köyhä vuokralla asuja, mutta sen verran olen säästänyt, että lapset voivat kustannuksellani pitää mulle säälliset hautajaiset ja maksella kuolemani jälkeen erääntyviä laskuja (esim. mahdolliset sairaalamaksut) ja vuokraakin, että ei tarvitse olla heti tyhjentämässä huushollia. Perintöveroa ei mene, kun nekin vähät säästöt jakautuu kolmelle. Lapsillani on paremmat tulot kuin minulla, onneksi, kun lapsenlapsia on alkanut tulla, ja on isomman asunnon tarvetta. Ei tarvitse mummuvainaan hautajaisia maksella sitten lisäksi.
Mulla ei tule olemaan asunto-osaketta saati asuinkiinteistöä jos kuolen iäkkäänä. Korkeintaan palveluasunto-osake, joihin on nyt ainakin jono. Hautajaisetkin voi maksaa etukäteen. Kun sinulle periytyi rahaa ja osake, otti verottaja molemmista siivun. Sitten maksat vielä mahdollisesta myyntivoitosta. Vastikkeestakin menee alv. Jos osake olisi myyty ennen kuolemaa olisit perinyt vain talletuksia ja säästynyt monelta harmilta.