Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK harjoittelut ilman yhtäkään oman alan työntekijää

Vierailija
18.09.2026 |

Opiskelen sotealalla ammattiin, josta en tiedä vielä tarpeeksi. Kuvittelin opiskelujen alussa naiivisti, että harjoittelut olisivat olemassa sitä varten että opiskelija pääsisi tutustumaan oman alansa työntekijöihin, työnkuvaan ja oppimaan siitä seuraamalla työtä ja tekemällä sitten itse perässä. Harjoittelupaikkoja on kuitenkin vaikea löytää ja nyt olen tilanteessa, jossa olen jo toisessa harkassa ilman että työpaikalla työskentelee yhtäkään oman alani työntekijää.

Käytännössä minun oletetaan edustavan oman alani osaajaa jo näin opiskelijana, jonka kuuluu täysin itsenäisesti järjestää asiakkaille ohjelmaa ja siis myös suunnitella ohjelma itse ilman sen tarkempaa ohjausta tai apua. Aloin ensin toimeen hyvin reippaasti, mutta nyt kahden viikon jälkeen olen joutunut myöntämään itselleni ettei ammattitaitoni yksinkertaisesti vielä riitä siihen. Ja miten voisikaan riittää, kun en ole koskaan nähnyt oman alani työtä käytännössä sekuntiakaan! Hävettää ja pelottaa mitä jos minusta on enemmän haittaa kuin hyötyä asiakkaille, joita yritän auttaa ilman asianmukaista ohjeistusta ja opetusta.

Olen harkinnut harkan lopettamista ja uuden paikan etsimistä silläkin uhalla, että se voi viedä aikaa. Mietin vain, onko tämä yleistäkin ja mitä järkeä harjoitteluissa on tällä systeemillä. Pahimpina hetkinä olen joutunut turvatumaan tekoälyyn tukena ja tämä on vaikuttanut siihen, että olen alkanut harkitsemaan koko opiskelun keskeyttämistä jos sitä on näin omillaan. Haastattelussa vaikutin ilmeisesti pätevältä, kun minulle luotettiin heti näin itsenäisiä tehtäviä. Toisaalta jos sanoo haastattelussa suoraan ettei vielä ymmärrä ammatista käytännössä paljoakaan, ei tietenkään saa paikkaa. Todella stressaavaa ja mietin jatkuvasti olenko vain henkisesti heikko, kun en meinaa kestää.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä