Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joiden lemmikkihaaveet ei toteudu rahan takia?

Vierailija
17.09.2026 |

Onko muilla samaa tilannetta? Koirasta haaveilen itse, mutta ihan todella turhauttavaa, että koiran hankintahinta on niin valtavan suuri summa: sekarotuisestakin saa maksaa melkein 2000€. Sitten vielä kun haluaa yrittää varmistaa että koiraa ei hanki pentutehtailijalta, valikoima kapenee entisestään ja hinta nousee. Myös aikuinen kodinvaihtaja on vaihtoehto, mutta lapsiperheeseen ei mitä tahansa koiraa edes voi ottaa ja aika usein kodinvaihtaja on kodinvaihtaja juuri siksi, että koiralla on jotain ongelmaa esim käytöksessä tms.

Koiran kuukausittaiset postikulut olen laskenut auki ja ne kyllä järjestyisi. Mutta tuo hankintahinta tökkii. Surettaahan se, että se lemmikin hankkiminen on rahasta kiinni.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytöeläinhoitoloissa on kivoja piskejä odottamassa kotia. Kierrä ne läpi, saattaa se oma olla lähempänä kuin arvaatkaan. Toki realismia siihen onko varaa hoitaa lemmikki mutta tämä koskee kaikkia. Loppuun vielä epäsuosittu mielipide eli joskus on ihan ok luovuttaa ja tehdä viimeinen palvelus. Myös nuorten kohdalla.

Olen itseasiassa seuraillut näitä pitemmän aikaa, jos vaikka sattuisikin sieltä joku sopiva yksilö löytymään. Mutta yhtä aikaa kodinvaihtajissa on haasteena se, että usein näillä on jotain haastetta tai käytösongelmaa tms eivätkä sopi lapsiperheeseen. Ja aika usein teksteissä lukee että ei luovuteta lapsiperheeseen, vaikka varsinaista haastetta lasten kanssa olemiseen ei olisikaan mainittu. Meidän kuopus on kuitenkin vasta kohta 1v ja isompikin vasta 3v.

-ap

Vierailija
42/52 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lemmikkisponsori, joka maksaa lemmikin kulut. Koiraankin saa oikeasti menemään suuria summia, jos haluaa tarjota koiralle harrastuksia koulutuksissa ja kotona. Virikkeisiin, leluihin jne. saa menemään aika paljon. Sponsatulla koirallani on satasella pelkkiä dummyjä eri käyttöön. Nuuskuvälineet 150 euroa, harrastusmaksut 350e vuosi, agilityesteet kotiin 300 e (halppisversiot), jne. jne. Laadukas ruoka satasen kuussa, namit 40 euroa kuussa. Luut, pallot, ym. Jos ei ole vanhastaan petiä, taas satanen, pyyhkeitä, kuivaajaa, harjoja, kynsileikkureita, lemmikin kuumemittaria, ensiapuvälineitä jne. lista on loputon. Tonneja siihen palaa joka vuosi ja jos sairastelee, niin vielä enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torwuruu osittain. On varaa kissaan ja sen laadukkaaseen hoitoon. Hevoseen ei, varsinkaan kilpahevoseen.

Vierailija
44/52 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankintahinta on hiirenpissa koko summasta. Juuri käytin koiraani ensin eläinlääkärissä 320€, sitten MRI-kuvassa 2200€. Hammaskiven poistossa parin vuoden välein 500€. Silmätulehdus päivystysaikaan maksoi kaikkineen lähes 1000€.

Vierailija
45/52 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankintahinta on tosiaan pikkujuttu verrattuna muihin koirasta aiheutuviin kuluihin. Jos käy huono tuuri - ja nykykoirien kanssa usein käy - se ei siedä kuin jotain erikoisruokaa, sillä on purentavika, pennulta ei irtoa kulmurit, sillä todetaan jokin sairaus, jonka kuukausittaiset lääkekulut lisää yhtäkkiä kuluja 100 eurolla. Jos on pieni rotu vuosittaiset hammashoidot vie ainakin 400-500 euroa, jos tulee tapaturma tai se syö vaikka lelunsa, voit varautua tuhansiin euroihin. Neljä rotukoiraa (kolme eri rotua) olen omistanut, kaikilla on ollut jokin kalliilla hoidettava vaiva. Eikä sekarotuisuus takaa terveyttä - pahimmillaan saat useamman rodun ongelmat.

Vierailija
46/52 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on koira, joka tarvitsee erikoisruokavalion ja jatkuvan lääkityksen. Sen kuukausikulut on 250-350€, edes koiran ollessa nuori kulut eivät juuri koskaan jääneet alle 200€/kk, vaikka silloin monet asiat olivat halvempia, eikä koira tarvinnut lääkitystä. Lisäksi vielä vakuutus 600€/vuosi ja eläinlääkärikulujen omavastuu osuus viime vuosina n. 1000€/vuosi. Velkaa on kertynyt ja läheisten tukea tarvittu. 

Sairasta, että piskin kuluihin kerjätään rahaa. Oivoi. 

Vierailija
47/52 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytöeläinhoitoloissa on kivoja piskejä odottamassa kotia. Kierrä ne läpi, saattaa se oma olla lähempänä kuin arvaatkaan. Toki realismia siihen onko varaa hoitaa lemmikki mutta tämä koskee kaikkia. Loppuun vielä epäsuosittu mielipide eli joskus on ihan ok luovuttaa ja tehdä viimeinen palvelus. Myös nuorten kohdalla.

Olen itseasiassa seuraillut näitä pitemmän aikaa, jos vaikka sattuisikin sieltä joku sopiva yksilö löytymään. Mutta yhtä aikaa kodinvaihtajissa on haasteena se, että usein näillä on jotain haastetta tai käytösongelmaa tms eivätkä sopi lapsiperheeseen. Ja aika usein teksteissä lukee että ei luovuteta lapsiperheeseen, vaikka varsinaista haastetta lasten kanssa olemiseen ei olisikaan mainittu. Meidän kuopus on kuitenkin vasta kohta 1v ja isompikin vasta 3v.

-ap

Noin pienet lapset ja pentukoirasta haaveilet, onkohan nyt ihan loppuun asti mietitty yhtälö.. ?Pentukoira tarvitsee paljon aikaasi. Samoin myös lapsesi. Onko teillä sellainen piha minne pennun voi vapaasti päästää ulkoilemaan ja tarpeilleen? Pieniä lapsia ei voi jättää keskenään kun joudut usein käyttämään pentua pihalla ja lapsia et ehdi pukea kun pennun hätä iskee. Kuka kouluttaa koiran ja lenkittää sen useasti kunnolla kun se kasvaa? Koiran lajityypilliset ja rodunomaiset tarpeet pitää pystyä täyttämään, muuten koirasi ei tule voimaan hyvin. Eläimen hyvinvoinnin pitää olla ykkösasia kun mitä tahansa elikkoa alkaa harkita.

Vierailija
48/52 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Noin pienet lapset ja pentukoirasta haaveilet, onkohan nyt ihan loppuun asti mietitty yhtälö.. ?Pentukoira tarvitsee paljon aikaasi. Samoin myös lapsesi. Onko teillä sellainen piha minne pennun voi vapaasti päästää ulkoilemaan ja tarpeilleen? Pieniä lapsia ei voi jättää keskenään kun joudut usein käyttämään pentua pihalla ja lapsia et ehdi pukea kun pennun hätä iskee. Kuka kouluttaa koiran ja lenkittää sen useasti kunnolla kun se kasvaa? Koiran lajityypilliset ja rodunomaiset tarpeet pitää pystyä täyttämään, muuten koirasi ei tule voimaan hyvin. Eläimen hyvinvoinnin pitää olla ykkösasia kun mitä tahansa elikkoa alkaa harkita.

Voi jestas. Moneenko kertaan vielä kirjotan, että se koira ei tule meille juuri nyt? Kuten jo monesti kirjoitin, koiran hankinta tulee olemaan meille ajankohtaista vuosien päästä. Ja tämä ei ole minulle ensimmäinen koira, edellisenkin koiran olen pennusta asti kasvattanut, lopulta syöpä aiheutti sellaisia oireita, että lopetus oli armeliainta. Mutta kokemusta ja tietoa kyllä löytyy.

Sen joskus tulevaisuudessa hankittavan koiran hoitaa, kasvattaa ja kouluttaa MINÄ. Mies voi käyttää pissalla tms pikku-ulkoilulla ja varmaan lapsetkin sitten joskus teini-ikäisenä. Mutta lähtökohtana on, että koira on minun vastuulla. Enkä ole hankkimassa mitään superenergistä ja vaativaa koiraa, vaan ns. perhekoiran, joka touhuaa käytännössä kaikessa perheen mukana. Lisäksi lenkkeillään, käydään metsäretkellä yms. Ja omaksi iloksi saatetaan harrastaa omassa pihassa agilitya ja tokoillaan. Senkin mukaan, mitä se tulevaisuuden koira itse tykkää tehdä.

Vierailija
49/52 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin koiran joka olisi kiva näin eläkkeellä. Tiedostan vain sen etten pystyisi pienestä eläkkeestä maksamaan eläinlääkärikuluja niin en voi ottaa.

Vierailija
50/52 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Voi jestas. Moneenko kertaan vielä kirjotan, että se koira ei tule meille juuri nyt? Kuten jo monesti kirjoitin, koiran hankinta tulee olemaan meille ajankohtaista vuosien päästä. Ja tämä ei ole minulle ensimmäinen koira, edellisenkin koiran olen pennusta asti kasvattanut, lopulta syöpä aiheutti sellaisia oireita, että lopetus oli armeliainta. Mutta kokemusta ja tietoa kyllä löytyy.

Sen joskus tulevaisuudessa hankittavan koiran hoitaa, kasvattaa ja kouluttaa MINÄ. Mies voi käyttää pissalla tms pikku-ulkoilulla ja varmaan lapsetkin sitten joskus teini-ikäisenä. Mutta lähtökohtana on, että koira on minun vastuulla. Enkä ole hankkimassa mitään superenergistä ja vaativaa koiraa, vaan ns. perhekoiran, joka touhuaa käytännössä kaikessa perheen mukana. Lisäksi lenkkeillään, käydään metsäretkellä yms. Ja omaksi iloksi saatetaan harrastaa omassa pihassa agilitya ja tokoillaan. Senkin mukaan, mitä se tulevaisuuden koira itse tykkää tehdä.

No sittenhän hankintahinnan ei pitäisi enää olla mikään ongelma jos on vuosia aikaa säästää rahaa.

Vierailija
51/52 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhille lemmikkejä. Ei ne niistä pysty huolehtimaan. Meillä on kolme koiraa ja seitsemän kissaa ja ei ongelmia hoitaa kunnialla tätä laumaa.

Vierailija
52/52 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tutustunut galgoihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi