Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan kestää tottua monitehosilmälaseihin?

Vierailija
16.09.2026 |

Mulla on vaikeuksia nähdä lähelle näillä laseilla. Kauas näen tosi hyvin.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne pitäis olla heti alusta asti hyvät. 

No sitten nää on varmaan tehty ihan päin vi..ua.

Kävitkö instrussa? Minä maksoin yli 600€ monitehoista ja niissä on noin 2 mm "leveä " lukualue eli ihan paskat joita ei voi käyttää. Yrittäjä sanoi vain "no voi harmi" kun kävin valittamassa. En saanut uusia laseja enkä rahoja takaisin.

Eikö siellä ollut valittavissa erilaisilla lukualueilla. Ainakin mulla on ollut aina erilaisia ja erihintaisia vaihtoehtoja.

Mikäli oikein muistan niin oli kaksi tai kolme vaihtoehtoa ja jokaisessa lukualue linssin alaosassa kolmion mallinen alue. Mitä suurempi sitä kalliimpi. Todella kapea alue suurimmassakin. Ensimmäiset monitehot elämässäni, en tiennyt niistä juuri mitään, ihan ummikkona menin ostamaan. Luotin optikkoon mikä oli suuri virhe. Kun lasit tuli vannottivat että kestää muutaman päivän tottua. Lukualue taisi olla puolet pienimmästä vaihtoehdosta. No en tottunut koskaan. 

Myöhemmin näytin laseja siskolleni joka tempaisi lasit heti pois ja sanoi eihän tuollaisia laseja kukaan voi pitää. Testasin hänen laseja eri optikolta ja ällistyin miten hyvät ne oli, olisin voinut käyttää ihan hyvin, tosin plussaa oli liian vähän. 

En vieläkään ymmärrä onko monitehot eri asia kuin kaksi tehot ? Onko kaksitehoisissa laseissa koko alareunan leveydeltä lukualuetta ja yläreuna kaukolasit? Yritän nyt sinnitellä marketin lukulaseilla. Ei ole varaa tehdä toista yhtä järkyttävän kallista virhettä. Instruun en mene enää vaikka aseella uhattais.

Vierailija
42/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yleensä mennyt muutama päivä, mutta kun viimeksi kävin silmälääkärillä, niin niillä arvoilla lasit oli heti alusta asti hyvät.

Niillä arvoilla joo, mutta optikko on se, joka määrittelee linssit.

Se vahvuuksien määrittely on helpompi juttu. Virhe tulee usein vahvuuksien sovittamisessa kehyksiin. Optikko mittaa varsin vapaalla kädellä pupilien paikat ja määrittelee mihin lähinäköalue tulee. Myös hionta voi mennä pieleen, mulle tuli kerralla kahdet lasit. Toiset onnistui ja toiset ei. Optikko tutki pitkään mikä meni pieleen ja päätyi hiontaan. Korjattuna uudet tuntui heti hyviltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuntia meni.

Vierailija
44/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin moniteholasit päähäni optikolla ja kävelin alas rappusia ja ulos ilman minkäänlaisia ongelmia.

Vierailija
45/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, ymmärrän oikein hyvin, että et näe mielestäsi monitehoilla lähelle niin hyvin kuin omilla silmillä, koska olet likinäköinen. Tulet varmaan aina lukemaan mielellään ilman laseja ,koska näet niin hyvin likinäköisenä.. Monitehoistahan  hyötyä sinulle silloin,kun täytyy nähdä kauas ja lähelle samantien. Esim työelämässä jne jne . Ymmärrät varmaan. Käytä niitä siis niissä tilanteissa . Lue ilman laseja aina kun katselet VAIN LÄHELLE pidemmän aikaa ja voit katsomaasi tekstiä siirrellä kädessäsi.

Siis monitehot on ihan hyvät olemassa sinulla ,mutta lue hyvällä omallatunnolla ilman laseja.

Vierailija
46/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksien mukaan laseissa ensi reaktio on paras. Turha koittaa opettaa silmä munuaisia vääntämään itsensä epämukavaan asentoon. On kokemuksia mm. laseista joiden optiikka aiheutti päänsärkyä, eikä se lähtenyt pois kuukausien käytölläkään.

Näen paremmin ilman laseja lähelle. Oli vissiin ihan turha ostos nää monitehot. Yksitehot olis ollut paremmat.

Ap

Sit ne on väärin tehty

Ei pidä paikkaansa. Likinäköiset tarvii moniteholasit monissa ammateissa työssä ,kun täytyy samantien nähdä kauas ja lähelle , eikä voi koko ajan olla riipimässä lasejaan pois. Toisin on silloin kun lähelle katsoessa voi ottaa lasit pois. Ei käy kaikissa töissä.

Vierailija
47/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä näen kanssa lähelle paremmin ilman laseja. Optikko oli sitä mieltä, että asia pitää vain hyväksyä. Monitehot on käytännölliset, kun joutuu katsomaan lähelle ja kauas. En jaksaisi veivata yksitehoja silmille ja pois. Sit jos luen kirjaa tms. niin voin ottaa lasit pois.

Minä kävin silmälääkärillä onnekseni. Minulla sekä kauko- että lähinäkö olivat miinuksilla sekä silmien miinuksissa selvät erot. Siksi lääkäri sanoikin, että ehdottomasi kahdet eri lasit, koska tein työtäni päätteellä. Helppo systeemi ja tulee myös halvemmaksi, pystyn huoletta käyttämään optikkojen tuplatarjoukset, kaikki arvot jäävät varastovahvuuksiin.

Vierailija
48/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksien mukaan laseissa ensi reaktio on paras. Turha koittaa opettaa silmä munuaisia vääntämään itsensä epämukavaan asentoon. On kokemuksia mm. laseista joiden optiikka aiheutti päänsärkyä, eikä se lähtenyt pois kuukausien käytölläkään.

Näen paremmin ilman laseja lähelle. Oli vissiin ihan turha ostos nää monitehot. Yksitehot olis ollut paremmat.

Ap

Näetkö oikeasti yli 15 cm etäisyydelle paremmin ilman laseja? Jos näet, niin et tarvitse monitehoja. Minä näen 15 cm päähän paremmin ilman laseja, mutta sen jälkeen tarvitaan jo monitehoa.

Kullä näen paremmin ilman laseja tuolta etäisyydeltä. Optikko kyllä suositteli monitehoja.

Optikkohan tietysti suosittelee monitehoja, saa asiakkaalta enemmän rahaa. 

Vierailija
49/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oppinut pitämään monitehoja, mulla on erikseen kaukolasit ja lukulasit. Tämä yhdistelmä ollut 15 vuotta, olen likitaittoinen ja lähelle näen parhaiten ilman mitään laseja. Onhan se kyllä vähän työlästä vekslata eri lasien kanssa.

Minusta tuossa lasien vaihtamisessa ei ole mitään ongelmaa. Minulla meni vuosien päästä siihen, että miinuksellisista lukulaseista tuli kaukolasit ja luin ilman laseja. Sitten päälle kuudenkympin ostin kaupasta halvat pluslasit kotikäyttöön, eikä nyt eläkkeellä tarvitse ajatella edes työkäyttöä.

Vierailija
50/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuin noin parissa viikossa. Optikolta lähtiessä, uudet lasit päässä olivat linssit liian kaukana silmistä, sitten lähinäköalue alkoi jostain puolesta välistä näkökenttää eli liian ylhäältä. Itselleni tärkein oli kaukonäköalue, ja vaikka näenkin hyvin ilman laseja lähelle, niin tarvitsin alaosaan heikompaa vahvistusta, jotta voin työssäni katsoa välillä kauas ja välillä lähelle. Ennen täytyi jatkuvasti ottaa laseja pois ja laittaa takaisin monta kertaa päivässä.

Säädöt piti saada kohdalleen, säädin nenätyynyt itse niin että sain linssit lähemmäs silmiä ja lähialueen alkamaan matalammalta. Sitten säädätin vielä kehykset niin, että eivät valu korvien päältä johtuen nenätyynyjen siirtämisestä.

Päätä joutuu kääntämään enemmän kuin tavallisilla kaukolaseilla, koska jostain syystä näkökenttä on kaukoalueella aika kapea. Sitten lähelle katsoessa voi katsoa vähän alaviistoon. Ja kävellessähän nuo ei ole parhaat, kun muutama metri eteenpäin maassa ei näe niin hyvin kuin tavallisella kaukolinssillä. Siksi pidänkin vielä liikunnassa tavallisia yksitehoja.

Tässä minun kokemukseni, olen pitänyt näitä nyt pari kuukautta ja kokemus on hyvä. Mutta kehyksen säädöt on oltava kohdallaan.

Vierailija
51/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sen malliset rillit että katson rillien yli kun haluan nähdä lähelle. En aio ottaa monitehoja, hinta jäätävä ja niin paljon huonoja kokemuksia ihmisillä

Vierailija
52/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yleensä mennyt muutama päivä, mutta kun viimeksi kävin silmälääkärillä, niin niillä arvoilla lasit oli heti alusta asti hyvät.

Mulle optikon oma silmälääkäri määräsi linssit, jotka toimivat. Itse puhut täyttä sontaa, optikko ei voi kävellä silmälääkärin yli.

Vierailija
53/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne pitäis olla heti alusta asti hyvät. 

No sitten nää on varmaan tehty ihan päin vi..ua.

Kävitkö instrussa? Minä maksoin yli 600€ monitehoista ja niissä on noin 2 mm "leveä " lukualue eli ihan paskat joita ei voi käyttää. Yrittäjä sanoi vain "no voi harmi" kun kävin valittamassa. En saanut uusia laseja enkä rahoja takaisin.

Eikö siellä ollut valittavissa erilaisilla lukualueilla. Ainakin mulla on ollut aina erilaisia ja erihintaisia vaihtoehtoja.

Mikäli oikein muistan niin oli kaksi tai kolme vaihtoehtoa ja jokaisessa lukualue linssin alaosassa kolmion mallinen alue. Mitä suurempi sitä kalliimpi. Todella kapea alue suurimmassakin. Ensimmäiset monitehot elämässäni, en tiennyt niistä juuri mitään, ihan ummikkona menin ostamaan. Luotin optikkoon mikä oli suuri virhe. Kun lasit tuli vannottivat että kestää muutaman päivän tottua. Lukualue taisi olla puolet pienimmästä vaihtoehdosta. No en tottunut koskaan. 

Myöhemmin näytin laseja siskolleni joka tempaisi lasit heti pois ja sanoi eihän tuollaisia laseja kukaan voi pitää. Testasin hänen laseja eri optikolta ja ällistyin miten hyvät ne oli, olisin voinut käyttää ihan hyvin, tosin plussaa oli liian vähän. 

En vieläkään ymmärrä onko monitehot eri asia kuin kaksi tehot ? Onko kaksitehoisissa laseissa koko alareunan leveydeltä lukualuetta ja yläreuna kaukolasit? Yritän nyt sinnitellä marketin lukulaseilla. Ei ole varaa tehdä toista yhtä järkyttävän kallista virhettä. Instruun en mene enää vaikka aseella uhattais.

Kalliissa laatulinsseissä lukualue jatkuu lähinäön edellyttämän vahvuisena lähes laidasta laitaan. Optisesti huonolaatuisissa ja perustason monitehoissa tarkka lukualue on vain alareunan keskellä. Sivuilta alkaa hionnasta johtuva viiraus, minkä moni kokee huimauksen tunteena. 

Vierailija
54/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuin kyllä heti ja näen niillä hyvin kävellessä ulkona tai kotona televisiota katsella, mutta lukeminen on vaivalloista niillä. Ostin Tokmannilta halvat lukulasit, niillä näen hyvin lukea, mutta niiden kanssa ei pysty kävelemään.

Vierailija
55/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle optikon oma silmälääkäri määräsi linssit, jotka toimivat. Itse puhut täyttä sontaa, optikko ei voi kävellä silmälääkärin yli.

Optikko kumminkin tekee mittauks, jotka kehyksestä riippuen voivat mennä metsään. Mullekin on mitattu eri pupillivälejä, vaikka s8ömäni eivät taatusti ole liikkuneet. Kovin itsetietoisia ja oikeassaolevia vielä ovat nämä myyjät. 

Vierailija
56/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen lukea parhaiten ilman laseja. Näyttöpäätetyöskentelyyn tarviin lasit, sekä en näe kauas. Kahdet lasit on, koska en ole lähtenyt vielä kokeilemaan monitehoja. Epäilen, että en tykkäsi käyttää niitä. En veivaile mitään, vaan käytän joko pilareita autoa ajaessa tai urheillessa, sekä näyttölaseja usein.

Vierailija
57/57 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mennyt aina kuukauden verran totutella uusiin laseihin, niin ei-monitehoihin kuin monitehoihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi