Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan kestää tottua monitehosilmälaseihin?

Vierailija
16.09.2026 |

Mulla on vaikeuksia nähdä lähelle näillä laseilla. Kauas näen tosi hyvin.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yleensä mennyt muutama päivä, mutta kun viimeksi kävin silmälääkärillä, niin niillä arvoilla lasit oli heti alusta asti hyvät.

Niillä arvoilla joo, mutta optikko on se, joka määrittelee linssit.

Vierailija
22/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne pitäis olla heti alusta asti hyvät. 

No sitten nää on varmaan tehty ihan päin vi..ua.

Kävitkö instrussa? Minä maksoin yli 600€ monitehoista ja niissä on noin 2 mm "leveä " lukualue eli ihan paskat joita ei voi käyttää. Yrittäjä sanoi vain "no voi harmi" kun kävin valittamassa. En saanut uusia laseja enkä rahoja takaisin.

Törkeää! Luulin, että kaikilla on vaihtotakuu. Ei itselle kelvottomia laseja tarvi hyväksyä, vaikka linssit sinänsä ovat oikean vahvuiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksien mukaan laseissa ensi reaktio on paras. Turha koittaa opettaa silmä munuaisia vääntämään itsensä epämukavaan asentoon. On kokemuksia mm. laseista joiden optiikka aiheutti päänsärkyä, eikä se lähtenyt pois kuukausien käytölläkään.

Näen paremmin ilman laseja lähelle. Oli vissiin ihan turha ostos nää monitehot. Yksitehot olis ollut paremmat.

Ap

Optikot yrittää usein tyrkyttää monitehoja, koska maksavat moninkertaisesti yksitehoihin nähden. Jos näet ilman laseja lähelle, niin mikä tarve monitehoille? 

Vierailija
24/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla näkö oli toisinpäin, tarvitsin lasit lähelle näkemistä varten ja kun kyllästyin lasit päähän - lasit pois -vekslailuun, niin hankin monitehot, joissa yläosa oli lähes vahvuudeton. Kai ne tarvittaessa voi tehdä toisinpäinkin, että se linssin alaosa (lukualue) on vahvuudeton. 

Itse jouduin noiden monitehojen  lisäksi hankkimaan vielä syväterävät päätelasit.

Vierailija
25/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kyllä ainakin useita päiviä että totuin. Ekat monitehot. Ohje oli pitää laseja mahdollisimman paljon. Nyt pidän koko ajan ja tykkään.

Vierailija
26/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näön tarkkuuden puolesta oli kyllä heti hyvät mutta se maailman taipuilu ja kupruilu vaati totuttelua pari viikkoa.

Vierailija
27/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne pitäis olla heti alusta asti hyvät. 

No sitten nää on varmaan tehty ihan päin vi..ua.

Kävitkö instrussa? Minä maksoin yli 600€ monitehoista ja niissä on noin 2 mm "leveä " lukualue eli ihan paskat joita ei voi käyttää. Yrittäjä sanoi vain "no voi harmi" kun kävin valittamassa. En saanut uusia laseja enkä rahoja takaisin.

Eikö siellä ollut valittavissa erilaisilla lukualueilla. Ainakin mulla on ollut aina erilaisia ja erihintaisia vaihtoehtoja.

Vierailija
28/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitään totuttelua vaatineet, aloin näkemään heti sekä lähelle ja kaus kun laseja sovitettiin noudon yhteydessä..

Joo, mutta jos et heti koe tuota tyytyväisyyttä, ne sanovat, ettei kuulukaan, vaan linsseihin pitää totutella kuukaudenkin. No, kai sitä ajan oloon jotenkin oppisi näkemään rillit päässä ylösalaisinkin, mutta mielestäni ostos ei ole onnistunut, jos laseihin ei totu hyvällä motivaatiolla muutamassa päivässä. Optikoiden pitäisi kieltäytyä myymästä liian matalia kehyksiä, jolloin linssien korkeus ei riitä hyvään kauko- JA lähialueeseen. Ainakin asiakkaalle pitää tehdä selväksi, että tarkan näön alue jää kovin kapeaksi.

Vierailija
29/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksien mukaan laseissa ensi reaktio on paras. Turha koittaa opettaa silmä munuaisia vääntämään itsensä epämukavaan asentoon. On kokemuksia mm. laseista joiden optiikka aiheutti päänsärkyä, eikä se lähtenyt pois kuukausien käytölläkään.

Näen paremmin ilman laseja lähelle. Oli vissiin ihan turha ostos nää monitehot. Yksitehot olis ollut paremmat.

Ap

Olen likinäköinen, jolla ikänäkö (69-v.). En ottanut monitehoja tuputuksesta huolimatta, sillä lähinäköni aivan käsittämättömän hyvä. Mikään linssi ei samaan pysty. 

Vierailija
30/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yleensä mennyt muutama päivä, mutta kun viimeksi kävin silmälääkärillä, niin niillä arvoilla lasit oli heti alusta asti hyvät.

Niillä arvoilla joo, mutta optikko on se, joka määrittelee linssit.

Ja optikko on usein se, joka sössii vahvuudet. Olisipa joku kone josta voisi itse etsiä itselleen sopivat vahvuudet ja silmälasit ilman optikon sähläystä ja halua maksimoida itselleen voittoa.

Kannattaa myös tsekata, että pupillien etäisyys on mitattu oikein. Jos ei ole, myös silloin lasit voi tuntua oudoilta päässä. 

Vierailija
31/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei mun mielestä ole mistään tottumisesta kyse, vaikka aina niin sanotaan. Kun ei vaan näe, niin ei näe. Mulla on jo toiset monitehot ja ihan yhtä paskasti näen lähelle. Ei nähnyt uutena, eikä nyt vuotta myöhemmin, tässä ajassa olisi jo pitänyt tottua. Seuraavaksi aion kokeilla lukulaseja erikseen, jos ne sit toimisi. Ei mitään syytä käyttää näitä monitehoja, kun pitää ottaa pois päästä, jos jotain haluaa nähdä kunnolla läheltä. 

Luulisin, että jos on hajataittoa, niin monitehoilla ei näe kunnolla varsinkaan lähelle. Hajataittoa voi korjata linssin sylinterillä, mutta monitehoissa se tekee linssistä melkoisen prismahirviön kapealla alueella.

Vierailija
32/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ensimmäiset moniteholasit menivät pieleen myös. Nyt myöhemmin arvioituna laseihin myyjän kanssa valitut muoviset kehykset olivat vääränlaiset, en pystynyt vasemmalla silmällä kohdistamaan siihen lähinäkökohtaan. 

Olin niin kokematon, että uskoin myyjää, että niihin pitää tottua. Menin sitten liian myöhään takaisin liikkeeseen. Myyjä nakkeli niskojaan, että "ei niille enää mitään voi tehdä". 

Menin kotiin hämmentyneenä. Onneksi tajusin mennä vähän myöhemmin saman puljun toiseen liikkeeseen ja valitin asiasta siellä. Sain sitten heiltä diilin, että sain laittavat minulle uudet paremmat linssit uusiin kehyksiin ja vanhojen pieleen menneiden lasien hinta miinustetaan siitä. Kehysten piti olla metalliset, että niitä voi helpommin hieman muokata kuin muovisia. 

Ikävä kyllä sopivia kehyksiä ei löytynyt, koska meillä suomalaisilla voi olla sellaiset kasvot, etteivät ulkomaiset kehykset istu meidän pärstään. Lopulta sitten linssit istutettiin vanhojen lukulasieni kehyksiin pienellä viilaamisella. Eivät olleet ihan 100 % hyvät, mutta käyttökelpoiset. 

Tämän jälkeen olen yrittänyt aina hankkia metallisankaiset kehykset, muovisia en enää katsokaan. 

Yhdet monitehot hankin noiden lasien jälkeen Specsaversiltä, ja se oli täysin väärä valinta. Huonot kehykset, huonot linssit. Kehykseistä irtosi aina toinen sanka ja liikkeessä eivät osanneet tehdä asialle mitään "kun meillä ei enää ole tuota siihen kuuluvaa ruuvia". Linsseistä oli myös luultavasti jäänyt pois joku pinnoite, koska likaantuivat ihan järkyttävästi koko ajan. En suosittele ko. liikettä.

Joten mun ensimmäiset 10 vuotta moniteholinssien kanssa meni näillä huonosti istuvilla, huonoilla kehyksillä, second-hand kehyksillä!!!

Vasta muutama vuosi sitten sain ensimmäiset kunnolliset kehykset ja moniteholinssit. Toki niissäkin oli pieni ongelma, eli jouduin viemään kehykset korjattaksi vajaan vuoden sisään, kun niistä lähti toisesta yläreunasta maali. Ikävä kyllä, jouduin olemaan yli viikon ilman laseja ja silti eivät saaneet linssejä vaihdettua täydellisesti uusiin samanlaisiin kehyksiin, vaan hieman toinen linssi on "ulkona". 

Huoh. Silmälasibisnes on aikamoista huijausta...

Vierailija
33/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pari viikkoa.

Vierailija
34/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sit ne on väärin tehty

Vierailija
35/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo, jos on (paljon) miinusta kaukonäköön, ei tarvi lähi/lukulaseja. Optikot haluaa väkisin myydä monitehoja kaikille 45+ vuotiaile, -koska niistä saa hyvän katteen ja liikevaihtoa tulee enemmän.

Joskus viiskymppisenä menin lankaan, koska oli tyytyväisyystakuu. No, en sitten tottunut kuukausienkan käytöllä, ja kyllä se tyytyväisyys karisi muutenkin, kun vaihto yksitehoihin ja osittainen rahanpalautus oli niin, niin nihkeää. Sen koommin en ole monitehoihin kajonnut. N69

Kyllä mä ainakin tarviin. Ihan lähelle näen ilman silmälaseja mutta kaikki alle käsivarren mitan päähän jäävä on epätarkkaa kaukolaseilla. -6,5 molemmissa silmissä.

Vierailija
36/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mene heti sinne liikkeeseen ja valita asiasta. Siinä on varmaan joku aikaraja, jonka jälkeen eivät enää ota vastuuta.

Vierailija
37/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei mun mielestä ole mistään tottumisesta kyse, vaikka aina niin sanotaan. Kun ei vaan näe, niin ei näe. Mulla on jo toiset monitehot ja ihan yhtä paskasti näen lähelle. Ei nähnyt uutena, eikä nyt vuotta myöhemmin, tässä ajassa olisi jo pitänyt tottua. Seuraavaksi aion kokeilla lukulaseja erikseen, jos ne sit toimisi. Ei mitään syytä käyttää näitä monitehoja, kun pitää ottaa pois päästä, jos jotain haluaa nähdä kunnolla läheltä. 

Ne on väärin tehty jos niin on

Vierailija
38/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä kyllä totuin heti, nää on nyt kolmannet monitehot, mutta mulla on pelkkää plussaa laseissa, voikohan se vaikuttaa?

Vierailija
39/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni useampi viikko tottua monitehoihin. Se on ihan normaalia ja harva osaa heti katsoa monitehoilla hyvin. Aivot pitää opettaa niihin kohtiin. Varmaan mitä enemmän miinusta ja plussaa, sitä hankalampaa. Toiset monitehot olikin jo helppo juttu ja totuin niihin päivässä tai parissa. Toki jos ihan mahdottomalta tuntuu, kannattaa mennä kyselemään liikkeestä.

Lisäksi on ihan normaalia nähdä paremmin lähelle ilman monitehoja (mikäli on miinusta pohjalla). Ongelma on vain siinä, kun plussaa alkaa tulla, kaukolaseilla ei näe enää lähelle vaan lasit pitää ottaa pois. Monitehojen idea on juuri se, ettei laseja tarvi kiskoa kokoajan pois. Itse teen edelleen kaiken tarkimman työn ilman laseja. Minulla miinusta on n. 5 ja plussaa reilu 1 ja lisäksi hajataittoa.

Vierailija
40/56 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti 10 viikkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi