Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maidoton imetysdietti-kokemuksia?

29.05.2007 |

Aloitin eilen maidottoman linjan, kaipaan ruokavinkkejä! Miten nopeasti vauvan lehmänmaitoallergia on selvinnyt? Kaikenlaisia kokemuksia saa kirjoittaa!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kokemusta maidottomasta (ja osittain myös munattomasta) dieetistä kohta yli 7 kk:n ajalta. Vauvamme reagoi maitoon suolioireilla, joten jouduin maidottomalle dieetille jo hänen ristiäisten aikoihin. Aluksi maidoton dieetti tuntui vaikealta ja tuntui, ettei mitään saa syödä. Mutta asiahan ei ole niin, vaan maidon korvaavia tuotteita löytyy nykyään kaupoista jo melko hyvin.

Itse olen käyttänyt kahviin ja ruuanlaittoon esim. kaurakermaa ja kaupasta löytyy hyviä kaurapohjaisia jugurtteja. Maidotonta jäätelelöäkin on jopa saatavilla näin kesää ajatellen :) Erilaisia soija- ja riisimaitoja on myös olemassa, mutta niistä ei minulla ole kokemusta.

Jos haluaa syödä välillä eineksiä ja kaupan pullia yms, kannatta käydä eri valmistajien nettisivuilla katsomassa tietoa heidän tuotteistaan. Melkein kaikilla valmistajilla on sivuillaan sellainen hakupalvelu, jossa voi etsiä eri tuotteita, jotka eivät sisällä maitoa. Tuotteita löytyy yllättävän paljon.

Itse vältin jossain vaiheessa myös kotimaisia viljoja samaan aikaan ja se oli vähän hankalampaa. Jos siis selviät pelkällä maidon dieettaamisella, on se mielestäni helppoa. Muista syödä kuitenkin joka päivä kalkkitabletteja.

Tsemppiä dieettiin ja aurinkoista kesää!

Vierailija
2/10 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kirjoituksestasi! On vaan niin hankalaa näin alussa tietää, johtuuko vauvan itkut syömisistämi vai mistä..Tyttömme on 3 kk ja itkuisuutta on päivisin etenkin, välillä paljonkin, että joutuu kanniskelemaan koko ajan. Nukkuu pienissä pätkissä alle tunnin nokosia päivät. Yöt onkin sitte vastakohta, nukkuu tyytyväisenä yön pari kertaa syöden, eikä ikinä itke yhtään yöllä..Siksi onkin niin vaikeaa tietää, voisiko olla maitoallergiaa, kun yöt menee hyvin ja neiti kasvaa tosi hyvin.

Välillä on hyviäkin päiviä, mutta myös huonoja mahtuu edelleen liika paljon mielestäni. Lääkärillä käytetty, meinasi koliikkia vaan..Itse vaan ajattelee, että kolme kk jo täynnä, voisiko koliikki vielä jatkua..

Täytyy nyt vaan mennä kauppaan suurennuslasin kanssa, ja tutkia mitä missäkin tuotteessa on!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika pian 4 kk on kanssa maitoallergikko, ja olen ollut nyt yli kkden maidottomalla ja kananmunattomalla dieetillä. Suosittelen myöskin noita kaurapohjaisia tuotteita.

Meidän poika on myös päivä kitisiä ja yöt nukkunut koko ajan tosi hyvin. Ihan hyvin voi silti näköjään olla allerginen maidolle vaikka hyvin yöt nukkuukin. Pojalla on iho- ja suolioireinen allergia. Suolioireet esiintyy tosi kovina ilmavaivoina.

Vierailija
4/10 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..vaikka eihän tuo ruokavalion karsiminen aikuiselle mitään kivaa ole. Lapsi ei dieettiään samoin koekaan. Itse olin aikoinaan 5-6kk dieetillä. Alkuun pojalla oli koliikki, joka siis jälkiviisaasti johtui allergioista. Jo maidon välttäminen auttoi jonkin verran itkuihin. Lopulta vältin viljoja ja kananmunaakin. Pelkän maidon välttö on oikeasti aika helppoa. Tosin jos olet juustonkäyttäjä, osta paljon muita herkkuja leivän päälle. Helpottaa, kun kaappi on täynnä ;) Kaurakerma, kauramaito yms. on hyviä. Soijapohjaiset maistuu hiukan läpi ruuanlaitossa, mutta hyviä nekin. Sininen keiju kannattaa ostaa voin tilalle. Soijajuustoja löytyy ja maidotonta suklaata. Tuoteselosteet kannattaa lukea tarkkaan. Maitoproteiineja on monessa paikassa.

Vierailija
5/10 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilä on reilut 5-kuinen vauva ja olen ollut maidottomalla ja munattomalla dieetillä 2,5 kk ja alussa tieten tuntui hankalalta. Nykyään on suht helppoa, kun vain muistaa lukea tarkkaan kaikki tuoteselosteet. Maitoa saattaa esiintyä mitä ihmeellisimmillä nimikkeillä esim. kaseiini, laktalbumiini jne. Kurkkaapas tuon linkin takaa, mitä kannattaa välttää:

http://www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/tieto/maitoallergia.htm

Tuolta löytyy myös ruokaohjeita.

Mie olen käyttänyt soijamaitoa teehen ja ruuanlaitossa käytän kauramaitoa/-kermaa ja soijakermaa. Soijapohjaisia juustoja kokeilin, mutta ne maistuu ihan kamalalta, tai ainakaan miun suuhun ne ei sovi. Herkutteluun voi varata tofujäätelöitä, ne on yllättävän hyviä ja on myös olemassa soijapohjaisia vanilja- ja suklaavanukkaita (Alpro soya).

Vierailija
6/10 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6kk vauva ja maidottomalla olen ollut n. kuukauden. Nyt kokeilemassa munaa takaisin ruokavalioon. Yksityisellä lääkäriasemalla käytiin ja heti laittoivat munaton-maidoton dieetille. Ihotestissä maitoon nousi nappula ja parin viikon päästä kävimme altistuksessa, jossa todettiin, että eipä kestä korviketta ollenkaan... Meillä siis iho-oireet. Tosin kakka tullut tosi aktiivisesti ja kovasti paukutellut, eli ovathan nekin voineet maidosta johtua... Iho-oireet helpottivat n. viikossa.

Tosiaan kauramaidolla ja -kermalla pystyy mukavasti korvaamaan maitoa ruoanlaitossa. Minua kehoitettiin välttämään myös soijamaitoa. Ja esim. after eight, digestive-, muumi- ja carnevalkeksit ovat ainakin sopivia :) Ja karkeissa löytyy valikoimaa.

Ja maitoproteiini voidaan tosiaan ilmaista tuotteissa myös näillä nimikkeillä: kaseiini, kaseinaatti, hera, heraproteiin, herajauhe, laktabumiini, laktoglobuliini.

En ole suunnitellut kuinka pitkään jaksan imettää, mutta ei tämä ole liian vaikealta ainakaan toistaiseksi tuntunut... Toivottavasti pitkään! Tsemppiä myös sinne.

Vierailija
7/10 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika oli vauvana juuri tuollainen, ja olin itsekin maidottomalla dieetillä jonkun aikaa. Käsittääkseni kestää n. kaksi viikkoa, ennen kuin maitoproteiini on poistunut äidinmaidosta. Pojallani tuosta ei vain ollut mitään apua. Hän oli tosi itkuinen päivisin, mutta yöt meni suht ok, parilla syötöllä.

Poika on nyt 2 v 7 kk eikä hänellä ole mitään allergioita. Hän ei ilmeisesti vain jotenkin osannut rauhoittua päivisin nukkumaan pitempiä pätkiä. Ongelma ratkesi, kun aloin nukuttaa häntä haalarissa vaunun kopassa. Siellä oli ilmeisesti sopivan ahdasta ja lämmintä eikä häiritseviä virikkeitä. Siellä hän sitten alkoi n. 4-5 kk iässä nukkua kahdet parin tunnin päiväunet.

En siis mitenkään yritä kieltää allergian mahdollisuutta, mutta kaikki itkuisuus ei ole allergiaa. Lisäksi olen nyt jälkeenpäin kuullut, ettei maidottomalle dieetille kannattaisi ryhtyä ilman pätevän allergologin lausuntoa. Jos asut Helsingissä, suosittelen lämpimästi Matti Hannukselaa, joka ottaa vastaan Terveystalossa ihan keskustassa.

Itse ollessani dieetillä huomasin, että esim. voitaikinassa ei ollut lainkaan maitoa (ei siis oikeaa voitakaan). Niistä voi paistaa vaikka joulutorttuja, jos makeannälkä iskee. Riisijäätelö on ihan syötävää, kaurajäätelö on aika ällön makeaa. Soijajogurtteja löytyy, mutta en voi suositella maustamatonta enkä banaania. Minusta ne oli tosi pahanmakuisia. Kauramaito on ihan hyvää, samoin kaurapohjainen ruokakerma. Fazer oikein mainostaa nettisivuillaan, ettei heidän missään leipätuotteissaan ole maitoa, ja margariiniksi sopii sininen Keiju.

Vierailija
8/10 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sininen keiju tosiaan ainoa maidoton levite? Olen käyttänyt Beceliä maidottomalla dietillä ollessani, ja nyt jäin miettimään että onko noin etten ole ymmärtänyt sen sisältävänkin maitoa?

Vierailija
9/10 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mielestäni maistui paremmalta kuin sininen keiju. :)

Sitten ap:lle lyhyesti meidän pojan tarinaa: Vauva oireili iho- ja suolioirein jostain 3kk iästä saakka maidolle. Iho-oireita tuli lehmänmaitokorvikkeesta ja suolioireita minun käyttämästä maidosta eli siis rintamaidon kautta. Olin muutaman kuukauden maidottomalla dieetillä, ja sitten maitoaltistuksessa oireita ei enää tullut. Eli tässä rohkaiseva tarina, joskus ne allergiaoireet jää hyvinkin nopeasti pois! Nyt meidän vesseli syö jo tavallista maustamatonta jukurttia jne.

Herkutteluhetkiin leivoin itse aika paljon maidottomia leivonnaisia. Kaupasta ostin soijajäätelöitä (tofuice ja tofuline), myös kaurajäätelöitä on olemassa jos soijasta ei tykkää (oatly). Ruokiin sai hyvää makua kaurakermalla (gogreen). Alpron soijajukurtit ja Yosan kaurajukurtit oli mulle todellista herkkua, niitä jäin oikein kaipaamaan dieetin jälkeekin! :)

Tsemppiä!

Vierailija
10/10 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöllä huuto alkoi kaksiviikkoisena, ja kahden kuukauden ikäisenä hän joutui lastenosastolle iho-oireiden ja ympärivuorokautisen huutamisen takia. Raukka oli todella väsynyt koska nukkui yhtäjaksoisesti enintään n puoli tuntia, ja sitten taas alkoi huutaminen. Sairaalassa sain ravitsemusterapeutin ohjelman, jossa ravinnostani karsittiin pois maitoproteiini, kananmuna, soija, kotimaiset viljat, palkokasvit, kaakao ja suklaa sekä lihoista kana ja nauta. Jatkoin imetystä, ja lapsen oireet alkoivat lieventyä. Hänellä todettiin vaikea koliikki, ruokatorven takaisinvirtaus eli refluksi ja erittäin laaja-alaiset ja vaikeaoireiset iho- ja suolioireiset allergiat. Diettiäni viilattiin vielä lisää ja lopulta söin tattaria, hirssiä, amaranttia ja quinoaa, lammasta, hirveä, rypsiä, kurkkua kuorittuna, mustikkaa, vadelmaa ja sinistä keijua. Näillä tyttäreni pysyi oireettomana. Minulle laskettiin paljonko kalkkia ja monivitamiinia otin päivittäin. Täysimetin tytärtäni kuusi kuukautta, jonka jälkeen lääkäri suositteli imetyksen lopettamista tiukan ruokavalion takia, olin aika laihassa kunnossa. Jatkoin kunnes tyttö oli 7 kuukautta ja korvikkeeksi oli löytynyt Neocate.

Minä sain apua siis ravitsemusterapeutilta, kalkin ja vitamiinien määrät, tietoa eri valmisteista ja tuotteista, ruokaohjeita ja vaihtoehtoisia herkkuja. Kaupungin kotitalousneuvonnasta sain myös tuotetietoa ja kävin kahdesti maito- ja viljaallergisten lasten ruokakurssilla, jota pystyi hyödyntämään omaa ruokavaliota toteuttaessa imetysaikana ja lisäksi oli tietoa ja taitoa lapsen aloittaessa soseet. Kuten edellisetkin, voin vakuuttaa että kaikkeen tottuu ja alun takkuamisen jälkeen tuotteita löytää helposti. Maidoton ruuanvalmistus on helppoa ja koko perhe voi syödä samaa ruokaa. Niin ja aina kyseessä ei todellakaan ole allergia. Kannattaa varmasti kuitenkin kokeilla onko maidottomasta dieetistä apua lapsen oireiluun. Jos omaa syömistään karsii laajemmin, niin ravitsemusterapeutti ja lääkäri kannattaa ottaa mukaan suunnitteluun.

Meidän kaksivuotiaamme voi jo muuten syödä jo lähes kaikkea.

Hyvää jatkoa!

Elora