Mikä tekee asunnosta kodikkaan?
Kommentit (32)
Kukat, valaisimet, matot, verhot, taulut,
Kirjat tekevät kodin, kirjat joita luetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kukat, valaisimet, matot, verhot, taulut,
Minulla ei ole kukkia, mattoja eikä verhoja, mutta taidetta on. Ja korituoli, kirjallisuutta sekä pöytäliinana Klaus Haapaniemen musta Rabbit -torkkupeitto.
Väljyys, sauna, hyvä äänieristys, hyvä pohja, kunnon eteinen, naulakko, kaappitilaa, parveke, tilaa huonekaluille ja omille tavaroille, matot yms normaalit asiat.
Omaa silmää miellyttävä värimaailma. Puulattia tuo kotoista tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Omaa silmää miellyttävä värimaailma. Puulattia tuo kotoista tunnelmaa.
Lämpimän puun värinen lattia todellakin tekee paljon, esim. perus tammilattia. Jos laitat muoti virtausten mukaan liian vaaleaa tai harmaaksi peysattua tai liian tummaa puuta, tunnelma muuttuu helposti koleaksi. Sitten sitä on vaikea tehdä kodikkaakdi ja muutto käy mielessä monta kertaa.
Se, että koti on oman näköinen. Minulle se tarkoittaa värikkyyttä sekä vanhoja ja tunnearvoa omaavia esineitä. Jollekin toiselle jotain ihan muuta.
Rakkaus,
lämmin ja välittävä kodin ilmapiiri.Kaikilla on hyvä ja turvallista olla, saa olla just oma itsensä.
Sopivat mittasuhteet: Pieneen asuntoon pienet huonekalut, isoon isot.
Matot, verhot, tyynyt, päiväpeitot, viherkasvit, jne sisustavat. Ilman niitä on kaljua.
Siistiä. Roju ja sotku ei ole kodikasta.
Vierailija kirjoitti:
Se, että koti on oman näköinen. Minulle se tarkoittaa värikkyyttä sekä vanhoja ja tunnearvoa omaavia esineitä. Jollekin toiselle jotain ihan muuta.
Tyyli voi olla mikä vain, mutta kodikkuutta tuo myös se, että pysytään kutakuinkin siinä päätetyssä tyylissä. Jos samaan kotiin mahdutetaan maalaisromanttinen olohuone ja ultramoderni keittiö, niin se tuo kotiin levottomuuden, rikkoo kodikkuutta.
Se, että se tuntuu pään sisällä kodikkaalta. Muiden mielipiteillä ei ainakaan itselleni ole mitään merkitystä.