Miksi pukeudut kesälämpötilalla talvivaatteisiin?
Vaikka taivas on välillä harmaa, ja vähän sateleekin, ulkona on ollut nyt +18-20C luokkaa ainakin pk-seudulla, ja näyttää sama jatkuvan. Eli siis ihan Suomen kesäkuun kaltaisia lämpötiloja, ja voidaan puhua loppukesästä edelleen. T-paita- ja jopa shortsikeli.
Siltikin kadut ovat täynnä ihmisiä, jotka pukeutuvat toppatakkeihin, jopa pipoihin (!), kaulaliinoihin ja hanskoihin.
Ihmettelen tätä ilmiötä joka vuosi. Etkö omista lämpömittaria? Mikset vaihda pukeutumista lämpötilan mukaan, sanoi se kalenteri mitä tahansa? Etkö läkähdy?
Kommentit (45)
Olen flunssassa, siksi villasukat ja kahdet housut. Mutta pakko oli lähteä ulos ja kauppaan. Ei pk-seutu.
Laitoin tänään ohuen tikkitakin, kun lähdin fillaroimaan ja se olikin oikein sopiva siihen hommaan. Mutta kun poikkesin samalla reissulla kauppaan, oli kyllä ihan liikaa päällä, vaikka takki oli auki. Syksy ja kevät on hankalaa aikaa pukeutumisen kannalta, aina pitää arpoa, mitä pukea päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt shortsikeli. Mutta ihmettelen kyllä tätä kevyttoppatakkien ja jopa pipojen käyttöä kun on 15 astetta lämmintä. Ei valkoinen suomalainen nyt niin lämpimään ole tottunut.
Minuakin ihmetyttää mitä jotkut aloittavat toppatakkien ja pipojen käytön jo alkusyksystä. Miten he tarkenevat siten kun tammikuussa lämpötila voi olla helposti 30 astetta kylmempi eli noin -15 astetta pakkasta täydennettynä tuulenviimalla? Jos minulla olisi liikaa vaatetta päällä, niin sitähän puskisi hikeä pintaan kun kävelee normaalisti ulkona.
Hommatkaa lämpömittari, ei tarvitse arpoa. On myös ns. välikausitakkeja, jos viluttaa. Vaan taidatte olla jostain maalta kaikki.
Pukeudun sillä tavoin, että pysyn sopivan lämpimänä. Ihan sama vaikka se aloittajaa ärsyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin tänään ohuen tikkitakin, kun lähdin fillaroimaan ja se olikin oikein sopiva siihen hommaan. Mutta kun poikkesin samalla reissulla kauppaan, oli kyllä ihan liikaa päällä, vaikka takki oli auki. Syksy ja kevät on hankalaa aikaa pukeutumisen kannalta, aina pitää arpoa, mitä pukea päälle.
Minulla on semmoisia irtovuorellisia pitkiä nahkatakkeja, joita voi periaatteessa käyttää syksystä kevääseen. Kun sää viilenee, niissä on vetoketjulla kiinnitettävät irtovuoret ja samalla takin alle voi laittaa poolopaidan ja aluspaidan. Keskitalvella niiden alle voi tarvittaessa laittaa esimerkiksi lämpimän fleece-paidan ja jalkaan oikeat talvikengät eikä mitkään valkoiset tennarit.
Kesälämpöjä ole ole näkyny enää viikoihin. 15.8. oli viimeinen kesäpäivä.
Kaverille kävi vähän tuollainen juttu. Asuntoon tehtiin remonttia ja luvattiin valmiiksi viikossa. Kaveri otti viikoksi lämpimiä vaatteita kun oli luvattu kylmää. Muut vaatteet jäi tietysti asuntoon. Remontti kesti kaksi kuukautta ja hän joutui ostamaan uudet kesävaatteet kun asunto oli muovitettu umpeen. Katsokaas, kaikenlaista voi sattua.
Itse asun lahdessa eli en niin kaukana helsingistä niin aina ihmettelen esim mariannan pukeutumista kun loppukesästä jo pitkät housut ja neule. Ei tulis itsellä mieleenkään pukeutua vieläKÄÄN neuleeseen, t-paidassa tarkenen ihan hyvin edelleen. Tosin marianna pukeutui neuleeseen jopa los angelesin syksyssä, huh!
Mulle +8 ei ole kesälämpötila. Silloin laitetaan toppatakki, kun palelee ilman. Minä nautin, kun kesällä on oikeasti lämmin, eli yli +25, enkä silloin ole vauvapalstalla itkemässä tuskanhiessä kuumuutta.
Tänäänkin on Helsingin seudulla oikein miellyttävä +17. Ei ollutkaan nyt kyse siitä, jos lämpötila on +5.
Mulla on vielä sandaalit ja caprit. Just harrastuksesta ku lähdin niin yks nainen ihnetteli että eikö sulla ole takkia. Ulkona lämpötila 16 astetta. Tunikalla pärjään ihan hyvin.
Kyttäättekö te tosiaan toisten pukeutumista? Huh, miettikää nyt vaikka piin desimaaleja, sekin on hyödyllisempää.
Ilmasto vaihtelee, aamulla kylmä, päivällä kuuma ja taas illalla kylmät tuulet.
Jos joku näillä reilusti plussakeleillä meinaa jo talvivaatteisiin pukeutua, niin mihin pukeutuvat sitten, kun talvella on 20 tai jopa 30 astetta pakkasta?
Mereltä puhaltaa kylmästi, vain typerys palelee jos on myös lämmin vaihtoehto.
Just fillaroin tuolla tihkusateessa ja ei ollut kevyt toppatakki yhtään liikaa, sormikkaat ja ohut pipo olisi myös saanut olla. Mutta antaa jokaisen pukeutua niin kuin haluaa.